Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امتداد نیوز از اصفهان، علی‌اکبر پور فتح‌الله صبح امروز در سمینار مراقبت خون بیمار در جراحی قلب و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در زمینه اهدای خون حقایقی وجود دارد که منجر شد سازمان بهداشت جهانی یک روز در سال را به انتقال خون اختصاص دهد. این سازمان با توجه به این موضوع شعار «اهداکنندگان خون متفاوتند» را شعار سال ۲۰۱۲ قرار داد که مبنای تئوری آن بر اساس مطالعات علمی در این زمینه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور تصریح کرد: بر همین مبنا سازمان بهداشت جهانی مطالعه‌ای در رفتار اهدا کنندگان انجام داد؛ مثلاً در کانادا جماعت اهدا کننده خون دید بهتری دارند، لذا سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد اهدا کنندگان ساخت جامعه را متفاوت می‌کنند.

وی با اشاره به نقش شورای شهر و مدیران شهری در فرهنگسازی اهدای خون بیان کرد: اگر شورای شهر می‌خواهد شهر را تغییر دهد لازم است در این مورد فرهنگسازی کند و ورود جدی داشته باشد، چراکه می‌خواهند با ساختار سازی اجتماع را تغییر دهند.

پورفتح الله افزود: اهدای خون بحثی فراسازمانی و ملی است و با ترویج فرهنگ اهدای خون بسیاری از ظرفیت‌ها در شهر و کشور تغییر خواهد یافت.

وی با اشاره به چگونگی تبدیل امر اهدای خون به یک فرایند اجتماعی بیان کرد: این ساختار نیاز به نگاه مردم شناسی و جامعه شناسی دارد و این انجمن چنین پتانسیلی را دارد تا بتواند در زمینه اهدای خون و دیگر امور خیر الگوی کارآمدی در کشور باشد.

بازماندگان جنگ بیشترین اهدا کنندگان خون هستند

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور درباره چگونگی فرهنگسازی اهدای خون در غرب گفت: در مطالعات مشخص شد که فرهنگسازی اهدا خون در غرب بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفته و به خاطر حضور در بستری اینچنینی حس اجتماعی مردم باعث فرهنگسازی اهدای خون شده است.

وی با بیان اینکه ما نیز در کشورمان این بستر را داشتیم اما درک نکردیم، افزود: در سال‌های جنگ ۷ برابر دیگر زمان‌ها اهدای خون داشتیم و اکثر اهدا کنندگان امروز هم از نسل دوران جنگ هستند چون حس همبستگی اجتماعی دارند، اگر این چالش پر نشود خسران بزرگی برای کشور و جامعه به همراه خواهد داشت.

پورفتح الله تصریح کرد: در غرب بعد از جنگ منزلت اجتماعی برای اهدا کنندگان ایجاد کردند یعنی برای کسانی که در خدمت جامعه بودند، منزلتی که جامعه باور و قبول کرده و لازم است ما این ادبیات‌ها را از آن‌ها یاد گیریم و در جامعه بسازیم.

وی با اشاره به تشکیل انجمن خیریه انتقال خون استان اصفهان گفت: این انجمن نخستین ساختار با چنین تشکیلاتی در کشور است که می‌تواند در نسل‌های بعدی هم اثرگذار باشد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور بیان کرد: امروزه فرایند اهدای خون تغییر کرده و ما در میان کشورهای منطقه و کشورهای درحال توسعه، سازمان و اهدا کننده‌های بی‌نظیری داریم.

وی با بیان اینکه امروزه فرایند اهدای خون کامل از بین رفته واجزای خون اهدا می‌شود، اظهار داشت: اکنون روش دریافت پلاکت قبلی منسوخ شده و درحال حاضر روش اهدای پلاکت به صورت اهدای مستقیم انجام می‌شود و زیرساخت آن در مراکز استانی نیز تهیه شده است.

پوفتح الله با تاکید بر اینکه ناگزیر به فرهنگسازی اهدای پلاکت در کشور هستیم، تصریح کرد: میزان تولید پلاکت در گذشته از ۴۰۰ هزار تا ۱میلیون هزار بوده وعلی رغم مصرف بالا بیش از این امکان تولید نداریم برای همین نیاز به فرهنگسازی است.

لزوم سرمایه گذاری بخش خصوصی برای تهیه داروهای مشتق از پلاسما

وی با اشاره به آی وی آی جی گفت: بیماران نقص ایمنی به خاطر وجود عفونت بالاترین رده مصرفی را به خود اختصاص داده‌اند، زمانی که از نقص ایمنی می‌گوییم با الگوی عفونی جامعه ارتباط برقرار می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با اشاره به واردات پلاکت از خارج کشور تصریح کرد: بخش عمده از نیاز ما از خارج وارد می‌شود که از کارایی درمان و کیفیت درمانی نیز بهره‌مند نیست.

وی با بیان اینکه نیاز به سرمایه گذاری برای تهیه داروی مشتق از پلاسما داریم، خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم به کشورهای رده ۲ اروپایی برسیم و ۶۰ گرم آی وی آی جی به ازای هر ۱هزار نفر جمعیت داشته باشیم باید ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر پلاسما در کشور تولید کنیم که می‌توان در افق ۱۴۰۰ به آن رسید اما نیاز به تغییر نگاه اهدا کننده دارد.

پورفتح الله افزود: هر فرد ۳۲ بار در سال می‌تواند پلاسما و پلاکت اهدا کند برخلاف اهدای خون که سالانه ۳ مرتبه برای خانم‌ها و ۴ مرتبه برای مردان مجاز است، بایستی انسان‌های ویژه در جامعه شناسایی شوند که داوطلبانه پلاسما و پلاکت اهدا کنند.

وی با بیان اینکه تولید بخش عمده داروهای مشتق از پلاسما ارزوی ماست، بیان کرد: ۲۰۰ هزار لیتر ریکاور پلاسما تبدیل به داروی مشتق از پلاسما می‌شود که براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی می‌توان با مدیریت اهدا کننده، دارو تولید و به اروپا صادر کرد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور افزود: توانستیم در این زمینه ورود پیدا کنیم و با این مقدار صادرات ۳۵ درصد از داروهای مشتق از پلاسما با کاهش قیمت روبرو شد و ۱۷ میلیون دلار کاهش قیمت دارو داشتیم که به دسترسی راحت و بیشتر بیماران کمک کرده اما برای توسعه آن بخش خصوصی باید وارد صنعت پلاسما شود.

وی اظهار داشت: برخی افراد که در زمینه واردات داروی مشتق از پلاسما کار می‌کنند فضایی با این تصور را ایجاد کردند که سرمایه گذاری در این مورد اقتصادی نیست و ۲۲۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در این بخش و ۴سال خواب سرمایه به همراه دارد که پدیده‌ای غیر اقتصادی است اما اصلا اینگونه نبوده و لازم است بخش خصوصی وارد شود.

سازمان انتقال خون ایران تبیین کننده استراتژی منطقه است

پورفتح الله با اشاره به سیاستگذاری‌های جدید وزیر بهداشت گفت: الزامی ندارد پالایشگاهی با ادبیاتی که در بیزینس داروی دنیا فعال‌ هستند، ایجاد کنیم برای ایجاد پالایشگاه می‌توان از کوچک‌ترین اقدامات نهایت استفاده را برد.

وی افزود: اکنون ۴۰۰ هزار لیتر ریکاور پلاسما و ۲۰۰ هزار لیتر پلاسما به خارج صادر می‌کنیم و پس از تبدیل به محصول مجددا آن را وارد کشور می‌کنیم که کسب استانداردهای جهانی برای صادرات دستاورد بزرگی برای کشور بوده و نشان می‌دهد اگر وارد صنعت پلاسما شویم پیشرفت خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به تغییر محصولات صادراتی خونی بیان کرد: اگر بتوانیم پلاسما را تبدیل به خمیر یک تا ۴ پلاسما کنیم و به جای اینکه پلاسما با حجم بالا به اروپا ارسال شود، با شرکت‌های بین المللی مذاکره شود که خمیر پلاسما صادر شود قطعا می‌توان زیرساخت‌ها و سرمایه لازم برای مراحل بعدی را تهیه کرد.

وی تصریح کرد: ایران در ۲ سال گذشته با شرایط جدیدی که در سازمان انتقال خون داشت توانسته برنامه استراتژی منطقه تبیین کند و کشورهای منطقه از مدل ایران الگو برداری کنند.

پورفتح الله خاطر نشان کرد: با وجود این شرایط اگر کسی وارد فرایند صادرات و واردات شود قادر است بازار منطقه‌ای را از آن خود کند و برای کشور تولید ثروت داشته باشد، سازمان انتقال خون نیز تا حد امکان با توجه به وضعیت اعتباری دولت زیرساخت لازم را ایجاد می‌کند.

به‌روزرسانی تجهیزات سازمان انتقال خون تا چند ماه آینده

وی پیرامون به‌روزرسانی تجهیزات سازمان انتقال خون گفت: بخش عمده سانتیریفیوژها نوسازی می‌شود و تا ماه‌های آینده ۱۲۰ دستگاه به مجموعه اضافه خواهد شد همچنین پلاسما فریزیز و پلاکت فریزیز با مدل جدید وارد کشور کردیم و افزایش می‌دهیم و ظرفیت استان اصفهان را ظرف ۳ ماه آینده افزایش خواهیم داد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور افزود: اکنون با اطلاعاتی که از مراکز مختلف دریافت شده ۳۳ هزار داوطلب برای اهدای سلول بنیادی پذیره نویسی کردند که خبر بسیار خوبی است.

وی خاطر نشان کرد: در اجلاس‌های سازمان بهداشت جهانی همیشه یکی از دغدغه‌های کشورهای شرقی اهدا کنندگان خون در ایران است و همیشه برای آن‌ها سئوال است چگونه در ایران ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار اهدا کننده وجود دارد که همگی این امور به خاطر فرهنگسازی درست است و زمینه ارتقا دارد.

انتهای پیام/

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۱۲۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید زعفران ۷۰ درصد افت پیدا کرده است/صادرات با نام دیگران

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس برآوردها هر ماه ۱۰ تن زعفران به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود. علی حسینی گازار، عضو هیأت رییسه شورای ملی زعفران درباره صحت این موضوع به مهر گفت: قاچاق نمی‌تواند آمار داشته باشد چون اگر رسمی است چرا مانع آن نمی‌شوند. اعداد ذکر شده برآوردی اعلام می‌شود. به عنوان مثال صادرات رسمی به‌اضافه مصرف داخل با توجه به حجم کشت، عدد قاچاق برآورد می‌شود. اگر موانع صادراتی برداشته و صادرات شفاف انجام شود قاچاق هم برچیده می‌شود.

قاچاق قانونی

وی افزود: تعهد ارزی صادرکننده را ملزم می‌کند ارز را ۱۰ تا ۱۵ درصد کمتر از نرخ بازار آزاد به بانک مرکزی تحویل دهد که این خود گلایه‌هایی را به وجود آورده است. ضمن اینکه برای تحویل و دریافت پول هم به دلیل تحریم مشکلات بسیاری وجود دارد.

وی با اشاره به صادرات زعفران به افغانستان تصریح کرد: سالانه ۲۰ تا ۳۰ تن زعفران به شکل قانونی به افغانستان صادر می‌شود که باید پرسید آیا این کشور مصرف کننده این حجم زعفران است؟ علاوه بر اینکه کشاورزان این کشور به کمک پیاز زعفران ایرانی خود نیز تولید دارند.

حسینی گازار در توضیح بیشتر عنوان کرد: افغانستان با اجازه رسمی وزارت فلاحت خود زعفران ایرانی را به نام تولید افغانستان بسته بندی و دوباره به کشوری مانند هندوستان صادر می‌کند. این می‌شود که بخشی زیادی از این محصول گران بها رسمی و غیررسمی قاچاق می‌گردد.

وی گفت: مدیریت داخل به راحتی اعتبار ایران را تقدیم کشور دیگر می‌کند تا برای خود بازار سازی کند. به این ترتیب با محصول ایرانی برای خود ارزآوری دارد.

افت ۷۰ درصدی تولید زعفران

عضو هیأت رئیسه شورای ملی زعفران با بیان اینکه تاریخ زعفران ایران قدمت ۳ هزار ساله دارد، گفت: بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی و آمار مراکز دولتی، حدود ۱۲۳ هزار هکتار از سطح کشور زیر کشت زعفران است که باید بیش از ۱۰۰۰ تن زعفران برداشت شود در حالی که تولید فعلی یک چهارم این عدد بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن است.

حسینی گازار افزود: بر اساس یک فرمول هر سال بین ۵ تا ۱۰ درصد سطح زیر کشت این محصول اضافه می‌شود چون مزارع هر چند سال یک بار باید جایگزین شوند و به نسبت این جایگزینی باید ۲ تا ۳ برابر سطح زیر کشت افزوده شود. بنابراین اگر تا چند سال قبل ۱۲۳ هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران داشتیم قطعاً امروز این عدد به ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار هکتار رسیده است که باید ۱۰۰۰ تن محصول داشته باشد اما چرا فقط ۳۰۰ تن زعفران در کشور تولید می‌شود.

کشت سلیقه‌ای زعفران

این فعال در حوزه کشاورزی در ادامه سخنان خود یادآور شد: زعفران محصولی مناسب برای سرزمین‌های کم آب بوده زیرا در تابستان نیاز به آبیاری نداشته و در زمستان هم با بارش رشد می‌کند. همچنین کشت آن ویژه بوده و تا ۷ سال نیاز به کشت مجدد ندارد؛ تنها باید درست مدیریت شود.

وی گفت: در دهه ۵۰ تا ۶۰ عملکرد زعفران در هر هکتار بین ۶ تا ۷ کیلو گرم بود در حال حاضر با وجود افزایش سطح زیر کشت عملکرد به زیر ۳ کیلو گرم رسیده است. بر اساس آمار اعلامی مراکز دولتی از میزان کشت اینکه تولید ۲۲۰ تا ۲۳۰ تن زعفران در سال است یعنی عملکرد در هکتار حدود ۲ کیلو گرم بوده که با توجه به هزینه کرد در نیروی انسانی، انرژی، برق و… برای تولید ۱۰۰۰ تن برداشت، این عدد رضایت بخش نیست.

عضو هیأت رییسه شورای ملی زعفران با بیان اینکه درآمد کشاورز کاهش پیدا کرده که افزایش پیدا نکرده است، اعلام کرد: فعال این حوزه نیاز به آموزش دارد تا عملکرد در هکتار کشت خود را افزایش دهد وگرنه افزایش قیمت‌ها منجر به تورم می‌شود.

وی درباره وضعیت قیمت این محصول لوکس در بازار جهانی گفت: هر کیلو گرم زعفران حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان بوده که تا ۵ ماه قبل این مبلغ، ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان بود. در واقع واسطه‌ها قیمت‌ها را در بازار مدیریت می‌کنند.

حسینی گازار با اشاره به فراگیری کشت زعفران در کشور اظهار کرد: افزایش قیمت، کشت زعفران را در کشور فراگیر کرده اما تولید سیستمی و اصولی نیست و هر کشاورز با به اشتراک گذاشتن تجربیات خود که همگی سلیقه‌ای است در بسیاری از استان‌ها تولید زعفران با عملکرد پایین در حال انجام است. این امر ناشی از عملکرد و سیاست گذاری نادرست نهادهای متولی است.

کد خبر 6091656 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • صادرات سیب لرستان به روسیه، ترکمنستان و حاشیۀ خلیج فارس
  • بهره برداری از ۱۲ طرح و اهدای جهیزیه در زندان‌های هرمزگان
  • اعلام آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات پزشکی به آفریقا
  • آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات و ملزومات پزشکی به آفریقا
  • اهدای هزینه سالگرد اموات، برای کمک به خانواده زندانیان نیازمند
  • مردم این کشورها کُشته مُرده بستنی ایرانی هستند
  • اردبیل در رتبه اول رده‌بندی مولدسازی کشور قرار گرفت
  • رفع کمبودهای اعتباری اردبیل از محل مولدسازی
  • تولید زعفران ۷۰ درصد افت پیدا کرده است/صادرات با نام دیگران
  • کمتر از یک درصد از افراد واجد شرایط در سیستان و بلوچستان خون اهدا می‌کنند