Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-30@06:58:51 GMT

مسیر سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در بنادر

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۱۵۴۶۴

مسیر سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در بنادر

اقتصاد > صنعت - معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: «آینده بنادر ایران در سواحل مکران خواهد بود که جذابیت‌های طبیعی برای سرمایه‌گذاری دارند.»

هادی حق‌شناس در بازدید از غرفه خبرگزاری خبرآنلاین در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها درباره با فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه بنادر اظهار داشت: «بزرگ‌ترین فرصت سرمایه‌گذاری‌ای که طی 4 سال گذشته در بنادر ایجاد شد، در چابهار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

وی افزود: «چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است که طی 4 سال گذشته تقریبا نزدیک به یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این بندر انجام شده و یا در حال تکمیل سرمایه‌گذاری است. این سرمایه‌گذاری در خصوص ساخت اسکله‌ها هم بوده است.»

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: «در حال حاضر در چابهار این امکان وجود دارد که بزرگ‌ترین کشتی‌ای که در دنیا تردد می‌کند، با آبخور بیش از 17.5 متر پهلو بدهیم.»

حق‌شناس تصریح کرد: «در کنار چنین ظرفیتی که در تنها بندر اقیانوسی ایران ایجاد شده، این نکته کلیدی وجود دارد که با هندی‌ها توانستیم در دو مبلغ 150 میلیون دلار و 85 میلیون دلار در 4 سال گذشته به تفاهم برسیم تا آنها در بندر چابهار برای محوطه بارانداز سرمایه‌گذاری انجام دهند و نیز سرمایه‌گذاری خرید تجهیزات تخلیه و بارگیری صورت گیرد.»

وی متذکر شد: «در نزدیک بندر چابهار که ما با هندی‌ها مشارکت کردیم، بندر گوادر در پاکستان قرار دارد که چینی‌ها در آن‌جا سرمایه‌گذاری کرده‌اند. هر دو این سرمایه‌گذاری‌ها -چینی‌ها در گوادر و هندی‌ها در چابهار- مکمل یکدیگر برای انتقال کالای دو کشور بزرگ است.»

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: «بالاخره چین و هند 40 درصد جمعیت جهان را دارند و انتقال کالای آنها به کشورهای آسیای‌میانه و نیز مواداولیه‌ای که در افغانستان وجود دارد، می‌تواند از مسیر ایران و بندر چابهار به کشور چین یا هند منتقل شود.»

حق‌شناس عنوان کرد: به نظر من این‌ها گام‌های اولیه است که برداشته شده و جا برای سرمایه‌گذاری بیشتر وجود دارد؛ به خصوص طرحی که چینی‌ها تحت عنوان «یک راه، یک کمربند» مطرح کردند. این طرح، به‌نوعی همان راه ابریشم است، با این تفاوت که در این‌جا راه‌های آبی برقرار است و اروپا و آسیا به یکدیگر متصل می‌شوند.»

وی افزود: «حدود 60 میلیارد دلار پیش‌بینی شده که سرمایه‌گذاری انجام شود. بخشی از این سرمایه‌گذاری در مسیر ایران است.»

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: «بر این اساس، در چابهار همچنان فرصت سرمایه‌گذاری وجود دارد و بعد از چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور، در سواحل مکران این امکان وجود دارد.»

حق‌شناس متذکر شد: «در سیاست‌های بالادستی و در برنامه توسعه ششم پیش‌بینی شده که به طور مشخص در جاسک که سواحل مکران است، سرمایه‌گذاری انجام دهیم و بندری متناسب با چابهار ایجاد شود. حتی وزارت راه و شهرسازی نیز در آن‌جا سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد و بقیه ارگان‌های دریایی نیز در آنجا چنین کاری انجام خواهند داد.»

وی افزود: «به نظر من، آینده بنادر ایران در سواحل مکران خواهد بود که جذابیت‌های طبیعی برای سرمایه‌گذاری دارند. اما در کنار آن، در بندر شهید رجایی در فاز 3 اقداماتی را در حال اکران داریم که 1400 متر اسکله است که در آن‌جا نیز به آبخور بیش از 17 متر رسیده‌ایم.»

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: «عمده سرمایه‌گذاری‌های 4 سال گذشته و آینده ما در دو بندر شهید رجایی در استان هرمزگان و بندر چابهار است و نیز نگاه ویژه به سواحل مکران داریم.»

حق‌شناس تاکید کرد: «این بنادر به شدت استعداد جذب سرمایه‌های داخلی و سرمایه‌گذاری خارجی را دارند که البته در برنامه ششم مجوزی گرفته شده است که بتوانیم با شرکت‌های ایرانی و خارجی برای جذب سرمایه‌گذاری و اداره بنادر کوچک کشور مشارکت کنیم.»

 

35225

کلید واژه‌ها : سازمان بنادر و دریانوردی - واگذاری بنادر - نمایشگاه مطبوعات -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۱۵۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر| خلیج گرگان؛ گلستان

آفتاب‌‌نیوز :

کانال آشوراده به طول ۹ کیلومتر جزئی از مهمترین مسیر انتقال آب دریای خزر به خلیج گرگان است.

با بازگشایی کانال آشوراده و ورود آب دریا به خلیج گرگان، موانع مسیر منتهی به اسکله‌های تجاری و تفریحی مرتفع شد و شناورهای سبک می‌توانند به راحتی از اسکله‌ها در مسیر جزیره آشوراده تردد داشته باشند.

خلیج گرگان در خاک ایران واقع و از غرب به شرق کشیده شده‌است و درازای آن تقریباً ۶۰ کیلومتر و حداکثر پهنای آن نزدیک به ۱۲ کیلومتر و وسعت خلیج حدود ۴۰۰۰ هکتار است.

خلیج گرگان کم‌عمق است به‌طوری‌که با در نظر گرفتن بالاآمدگی آب، حداکثر عمق آن به ۴ متر می‌رسد و از غرب به شرق تا حوالی ضلع جنوبی آشوراده به عمق آب افزوده می‌شود.

این خلیج دو بندر دارد، بندر ترکمن در ساحل شرقی که در مداخل خلیج و در کنار آن قرار دارد و بندر گز نیز در ساحل جنوبی واقع شده‌است.

دیگر خبرها

  • صادرات ۶ هزارتن کالای غیرنفتی در بندر جاسک
  • آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار
  • بندر چابهار در آینده نزدیک یک بندر ریل پایه خواهد شد
  • آتش‌سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار/ یک نفر فوت کرد
  • آتش‌ سوزی ۲ فروند لنج در چابهار؛ یک نفر فوت کرد
  • آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار | فوت یک نفر و خسارت سنگین مالی به صیادان
  • تصاویر| خلیج گرگان؛ گلستان
  • بهبود شاخص ایمنی عملیات بندری بنادر کشور/ افزایش ضریب ایمنی بندرانزلی
  • آغاز همکاری حمل ونقل بین المللی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار کلید خورد
  • آغاز همکاری‌ های حمل‌ ونقل بین‌ المللی و ترانزیتی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار