Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-28@00:17:31 GMT

فواید اقتصاد بدون دلار

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۲۲۰۷۱

فواید اقتصاد بدون دلار

روزنامه صبح نو: آقای عباس آرگون، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره الزامات حذف دلار از تبادلات تجاری و بازرگانی کشورمان، گفت: حذف دلار در تبادلات تجاری مکمل خوبی است و می‌توان بخشی از کارهای تجاری را در این قالب جایگزین کرد.   وی افزود: هر چند بخش زیادی از مراودات تجاری و بازرگانی با دلار انجام می‌گیرد اما اگر اتحاد میان کشورهای روسیه، ایران و دیگر کشورها در این خصوص ادامه داشته باشد می‌توان به این امر دست یافت به این شرط که از موضوع انحصار دلار تبعیت کنند و به دنبال منافع خودشان نباشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  آرگون با بیان اینکه حذف دلار از مراودات تجاری، اثر ضد‌تحریمی دارد، تصریح کرد: دشمن را نباید خیلی قوی دید. شاید آمریکا به تنهایی 30 درصد تجارت دنیا را دارد و سازمان‌های تجاری را تحت کنترل خودش دارد و با ایجاد تحریم‌ها اعمال دستوری به دیگر کشورها می‌دهد اما با تبعیت و انسجام گروهی می‌توان آن را منزوی ساخت. این کارشناس اقتصادی، یادآور شد: برای تعیین جایگزینی برای دلار، باید با همسایگانمان و محل‌های مصارف ارزی با آنها ارتباط خوبی داشته باشیم تا نیازی به جابه‌جایی در این عرصه نداشته باشیم. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه انسجام داخلی می‌تواند به شکست دلار منتهی شود، گفت: برای محقق ساختن این امرنیازمند انسجام درونی و داخلی هستیم. اگر یک‌دستی و وحدت نباشد و شاهد تشدد در این‌باره باشیم؛ ضربه‌پذیر می‌شویم. با انسجام  می‌توان تهدیدات و تحریم‌ها را از کشور دور ساخت.   نقوی حسینی: اهرم فشار آمریکا با حذف دلار از بین می‌رود   آقای سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه تحریم‌های دلاری آمریکا بر اقتصاد کشورمان بی‌تأثیر نبوده است، به «صبح نو» گفت: آمریکایی‌ها با داشتن دلار و توسعه آن در تبادلات تجاری جهان تلاش می‌کنند تا دیگر کشورها را به سوی خود معطوف سازند و به نوعی اقتصاد آنها را با سیاست‌های خودشان همراه کنند. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، افزود: آنها با ابزار سیاسی ارز،  تأثیرات زیادی در تبادلات جهانی دارند و تلاش می‌کنند تا با بهره‌گیری از دلار آن را به‌عنوان اهرم فشار در معادلات سیاسی خودشان قرار دهند و کشورهای متحد و همسو می‌توانند با همگرایی این سناریو را به‌هم بزنند. نقوی حسینی، با اشاره به اینکه در پیمان‌های دوجانبه و چند جانبه می‌توان  دلار را حذف کرد، تصریح کرد: اخیراً شاهد توافق چین و روسیه در خصوص حذف دلار بودیم. اگر این امر در سایر کشورها آرام‌آرام شکل بگیرد می‌توان دلار را حذف کرد تا دیگر آمریکا نگاهی سیاسی به موضوع ارز نداشته باشد. ایران که در این خصوص آسیب‌دیده است می‌تواند با اتحاد و همسویی با دیگر کشورهای موافق‌، موضوع حذف دلارو انحصار آن را پیش روی قرار دهد.
  بیگلری: با انحصار دلار به ارزش ریالی خودمان دست می‌یابیم   آقای محسن بیگلری دبیر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه حذف دلار می‌تواند وابستگی به بیگانه را کاهش دهد، به روزنامه صبح نو گفت: من موافق نظر رهبری در خصوص انحصار دلار هستم چرا که این امر می‌تواند تأثیرش بر اقتصاد ما را کاهش دهد. وی با اشاره به اینکه انحصار دلار وابستگی به بیگانه را کاهش می‌دهد، افزود: باید کاری کنیم تا افزایش دلار در زندگی مردم ما تأثیر‌گذار نباشد و افزایش بهای دلار ارزش پولی و ریالی ما را تعیین نکند. به نظر من محقق ساختن اقتصاد مقاومتی می‌تواند ما را به آنچه برای چشم‌انداز متصور شده‌ایم برساند.  دبیرکمیسیون برنامه و بودجه مجلس، تصریح کرد: کارشناسان اقتصادی با همکاری مجلس و دولت می‌توانند موضوع انحصار دلار را مورد بررسی قرار دهند و برنامه‌ای برای آن تدوین کنند.

برادران شرکا‌: حذف دلار توسط اتحادیه اروپا موفقیت‌آمیز  بود آقای حمید‌رضا برادران شرکا کارشناس ارشد علوم‌اقتصادی در گفت‌وگو با روزنامه صبح نو  در خصوص مطرح شدن حذف دلار از تبادلات تجاری و بازرگانی، گفت: هر چند این موضوع در دیدار مقام معظم رهبری و پوتین عنوان شد و هدف از آن را برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها و منزوی شدن آمریکا عنوان کردند اما چندی پیش هم شاهد عنوان شدن این موضوع در دیدار مقامات چین و روسیه بودیم که از ارزهای خودشان به‌جای ارز بین‌المللی استفاده کنند.   کارشناس ارشد علوم اقتصادی ، ادامه داد: بیان شدن این نوع سیاست اقتصادی از سوی اتحادیه اروپا هم به اجرا در‌آمد و آنها توانستند با جایگزینی یورو در برابر دلار در یک مقطع زمانی و قبل از بحران مالی آمریکا در برابر آنها موفق عمل کنند. استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران با اشاره به اینکه حذف دلار از تبادلات تجاری نیازمند کار کارشناسی و مدت‌داری است‌، افزود: اینکه برخی از کشورها انحصار دلار را بردارند در جاهای مختلفی صحبتش بوده واینکه آیا تأثیر گذار بوده است یا نه، باید به‌صورت جدی در این‌باره بحث کرد. در مجموع اگر این انحصار برداشته شود باید به این موضوع با تأمل نگاه کرد چرا که در ظاهر کار ساده‌ای نیست. برخی کشورها هم در مبادلات دو جانبه و چند جانبه این کار را انجام می‌دهند مانند یورو در اتحادیه اروپا که تا حدودی موفق بودند. انجام یک چنین کاری نیازمند زمان است تا یک واحد پولی دیگر جایگزین آن قرار گیرد. برادران شرکا با بیان اینکه  جایگزینی دلار نیازمند پشتوانه قوی اقتصادی است، تصریح کرد: در قدیم می‌گفتند طلا یک پشتوانه اقتصادی است اما امروزه برخی قدرت اقتصادی را پشتوانه می‌دانند و برای آن برنامه‌ریزی‌ها و امکاناتی داشتند.  وی با بیان اینکه این‌گونه اقدامات امکان‌پذیر است، گفت: وقتی این مباحث صورت می‌گیرد خیلی باید روی آن کار کرد. این‌گونه طرح‌ها به پشتوانه اقتصادی قوی نیاز دارد تا این هدف را محقق کند.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۲۲۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس جمهور در پاکستان گفت: با امضای تفاهم‌نامه‌ها و پیگیری توافقات، ارزش روابط تجاری و اقتصادی میان تهران ـ اسلام آباد به ۱۰ میلیارد دلار در سال می‌رسد.

گسترش همکاری تجاری و اقتصادی با سریلانکا نیز از دیگر دستاورد‌های این سفر بوده و ساخت سد بزرگ و چندمنظوره برق‌آبی در این کشور، نمونه‌ای از توانمندی در صادرات خدمات فنی ـ مهندسی ایران است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم
  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت
  • آفریقا؛ قاره فرصت‌ها/ موانع همکاری‌های تجاری ایران و آفریقا چیست؟ 
  • قوانین و مقررات در کشور جلوتر از مصادیق مالکیت فکری است
  • دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا
  • مبادله تجاری ۱۱ میلیون دلاری گمرکات مازندران و پاکستان