Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور، برلزوم توزیع امکانات سخت‌افزاری مساجد به صورت عادلانه تاکید کرد و گفت: نداشتن نگاه دست دومی به مساجد و بخش‌هایی از آن، زمینه‌ساز تربیت انسان‌های کارآمد از قلب مسجد به جامعه می‌شود.

خبرگزاری شبستان: امسال مرکز رسیدگی به امور مساجد، برای دومین سال متوالی، رویکرد برنامه‌های سال ۱۳۹۶ خود را با عنوان «مسجد و بانوان» نامگذاری کرد تا مسئولان مساجد در این سال همچنان با ایجاد زمینه‌های مناسب، برای تسهیل حضور هر چه بیشتر بانوان در این خانه‌های خدا تلاش کنند و در راستای برطرف کردن کمبودها و کاستی‌های موجود در این زمینه اهتمام داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بنا بر نظر کارشناسان، در صورت تسهیل شرایط حضور بانوان در مساجد، آنان می‌توانند در کنار نقش همسری و مادری خود، افرادی فعال در عرصه‌های قرآنی، فرهنگی و اجتماعی باشند و فرزندان خود را نیز به سوی پایگاه محوری اسلام یعنی مساجد سوق دهند.

 

در این باره با محمود مظفر؛ قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور، گفت و گویی ترتیب دادیم که مشروح آن را در ادامه  می‌خوانید:

مظفر، تقویت حضور مادران در مساجد را زمینه‌ساز ایجاد پیوند یک خانواده با مسجد دانست و گفت: با توجه به اینکه ظرفیت وجودی بانوان بستری برای تربیت و پرورش نسل آینده است، اگر این ظرفیت در مسجد متبلور شود، انسان‌های کارآمد و توانمندی از قلب این خانه‌های خدا به جامعه وارد می‌شوند.

 

وی افزود: لازم است، قرارهای هفتگی و دیدارهای دوستانه با یکدیگر در مساجد انجام شوند تا ارتباط همگان با خانه‌های خدا تقویت شود و علاوه بر برنامه‌های مشترک برای آقایان و بانوان، برای برگزاری جلسات قرآن و هیئت و جلسات مذهبی مختص به بانوان نیز برنامه‌ریزی شود.

 

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور به راهکارهای تقویت پیوند بانوان با مساجد اشاره کرد و گفت: تجهیز مساجد به امکانات سخت‌افزاری، یکی از الزاماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا در برخی مواقع دیده می‌شود که تعداد این امکانات در مساجد به قدری کم است که موجب می‌شود، بانوان در مساجد حضور کمرنگی داشته باشند و برای محقق شدن این مهم، یکپارچه دیدن کل فضای مسجد، به جای نگاه دست دوّمی به بخش بانوان باید مورد توجّه جدّی مدیران مساجد قرار گیرد.

 

مظفر اظهار کرد: برخی از امکانات در هر دو قسمت زنانه و مردانه مانند وسایل سرمایشی و گرمایشی، نور کافی، سیستم صوتی، استفاده از عناصر بصری زیبا و متناسب با فضا باید در مساجد مورد توجه قرار گیرند.

 

وی ادامه داد: علاوه بر آن، برگزاری کلاس‌های فرهنگی، هنری و قرآنی برای کودکان در مساجد در کنار مادران‌شان، ایجاد امنیت و آرامش را برای آنان به دنبال خواهد داشت و وجود چنین فعالیتی در مساجد زمینه حضور کودکان در این خانه‌های خدا را دو چندان می‌کند.

 

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه بی‌تردید یكی از مراكز سیاسی مهم در جامعه اسلامی، مساجد هستند، اظهار کرد: این خانه های خدا علاوه بر جنبه‏‌های دینی و فرهنگی به عنوان یك سنگر و نهاد سیاسی در جامعه اسلامی مطرح هستند و حضور بانوان در آن‌ها بیانگر حضور فعال این گروه از جامعه در کشور و مجامع دینی و مذهبی است و وحدت و همبستگی را در آن ممکن‌تر می‌سازد.

 

مظفر در ادامه با اشاره به راهکارهای رونق مساجد، گفت: یکی از علل مهم در جاذبه مساجد، امام جماعت آن است، زیرا اگر یک امام جماعت، جوانان را به عنوان بازوی خود در مسجد محسوب کند و از توان و ظرفیت موجود آنان برای حضور در این خانه‌های خدا دعوت کند، خوش رفتار باشد، تمام وقتش را وقف خدمت به مردم کند و امامت مسجد را از همه کارها مهم‌تر و مقدس‌تر بداند، بدون شک در رونق مسجد موثر است.

 

وی مسلح بودن امام جماعت مسجد به سلاح علم و تقوا را برای پاسخگو بودن به نیازهای نسل جوان از دیگر ویژگی‌های یک امام جماعت موفق دانست و گفت: در صورتی که یک امام جماعت به آنچه که می‌گوید، معتقد و به آن عمل کند، در مسجد نقش و جایگاه خوبی خواهد داشت و می‌تواند موجب موفقیت مسجد شود.

 

 

 

پایان پیام/40

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۲۲۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است

متن پیام حضرت آیت‌الله نوی همدانی به اختتامیه همایش ملی «هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث» به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا ابی القاسم المصطفی محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین سیما بقیه الله فی الارضین.

با سلام و تحیت به آن مجمع محترم؛

موضوع «جایگاه و موقعیت بانوان» از دیرباز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمین دیدگاه‌های گوناگونی ارائه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشته‌اند. که این موضوع مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشن‌تر می‌شود.

در این میان مکتب حیات بخش اسلام که کامل‌ترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچ مکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.

مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد می‌شده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودند.

که در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم (ص) رفعت مقام و شأن بالای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرر داشت.

و مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصه‌های جهادی و آموزشی و پرورشی و اجتماعی سال‌های نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.

انسانی در میان دو دیوار بلند تحجر و تمدن کاذب. محبوسی در اعماق دو زندان: زندان جاهلیت و زندان بردگی مدرن. اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افترات. مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی و به عنوان علم و تمدن و تساوی حقوق. بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح.

در روزگاری که در تمام فرهنگ‌های اقوام و ملل جهان «زن» به عنوان یک «موجود پست» و «طفیلی» و انسان درجه دوم مطرح بود و تلخی و محرومیت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینی‌ها و آماج تهمت‌ها بود و از هیچ روزنه‌ای بر افق زندگی او روشنایی نمی‌تابید، و همه درها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کران تا کران روشن نمود و ندای عطوفت آمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمد (ص) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.

حضرتش موقعیت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگی‌ها و استعدادهای فراوانی را که دست آفرینش در وجود این موجود بدیع قرار داده است را گوش زد کرد و آیه‌هایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود. «زن» را به عنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همه کمالات و کرامت‌های انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.

«من عمل صالحا من ذکر أو انثی و هو مومن فلنحیینه حیاة طیبة ولنجزینهم اجرهم بأحسن ما کانوا یعملون»

«ان المسلمین و المسلمات و المومنین والمومنات والقانتین والقانتات والصادقین والصادقات و الصابرین و الصابرات والخاشعین والخاشعات و المتصدقین و المتصدقات والصائمات والحافظین فروجهم والحافظات والذاکرین الله کثیرا و الذاکرات أعد الله لهم مغفرة و اجرا عظیما»

این نمونه‌ای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونه‌ای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته یز به عنوان الگو معرفی می‌شود:

«ضرب الله مثلاً للذین کفروا امرأت نوح و امرأت لوط کانتا تحت عبدین من عبادنا صالحین فخانتاهما فلهم یغنیا عنهما من الله شیئا و قیل ادخلا النار مع الداخلین و ضرب الله مثلاً للذین آمنوا امرأت فرعون إذ قالت رب ابن لی عندک بیتا فی الجنه و نجنی من فرعون و عمله و نجنی من القوم الظالمین و مریم ابنت عمران التی احصنت فرجها فنفخنا فیه من روحنا و صدقت بکلمات ربها و کتبه و کانت من القانتین»

و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شده است که توصیه می‌شود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثنا نمود.

امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام می‌دهد به دین مقدس ما نسبت می‌دهد در حالی که با این عمل می خواهد پرده سیاه بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن می‌باشد.

در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزارکنندگان این جلسه محترم و به ویژه نماینده معظم ولی فقیه آیت الله آقای نور مفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و ملتمس دعای خیر می‌باشم.

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

قم مقدسه

حسین نوری همدانی

دیگر خبرها

  • اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه در دهه کرامت آذربایجان غربی 
  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • برنامه‌های دهه کرامت در اصفهان تشریح شد
  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • نوجوانان بوشهری بر بال آهنین به سودای پرواز پرداختند
  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت