Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-28@18:01:48 GMT

زائران کربلا در انتظار بازگشایی مرز خسروی

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۲۳۴۵۷

زائران کربلا در انتظار بازگشایی مرز خسروی

اجتماع > سفر - محمد صادق خسروی علیا:
بسته بودن مرز خسروی و بلاتکلیفی زائران کربلا در مورد اینکه‌ آیا می‌توانند امسال در ایام اربعین از این مرز تردد کنند یا خیر؟

 باعث سردرگمي تعداد بسياري از زائران اربعين حسيني شده است. طبق آخرين اخبار تمام زائران ايراني كه مرز خسروي را براي عبور از كشور انتخاب كرده‌اند، مجبور مي‌شوند يا از مقابل پاسگاه پليس راه كرمانشاه و يا بعد از چندين ساعت معطلي پشت گيت‌هاي بسته مرز خسروي تغيير مسير دهند و براي تردد به مرز مهران مراجعه كنند؛ اتفاقي كه بدون شك مي‌تواند باعث افزايش ازدحام جمعيت زائران در مرز مهران و ارائه خدمات نامناسب به آنها شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرهاد تجري، نماينده مردم قصر شيرين در اين‌باره به همشهري مي‌گويد:« تقريبا نيمي از زائران پياده اربعين سفر زيارتي خود را آغاز كرده و در چند روز آينده نيز حدود 2ميليون نفر از گيت مرزها عبور مي‌كنند. اين در حالي است كه براي جلوگيري از بحران ازدحام زائران در پشت گيت مرزهاي مهران، شلمچه و چذابه در سال گذشته، از چند‌ماه پيش براي سهولت تردد زائران اربعين حسيني، رايزني و تصميماتي بين مسئولان كشورمان با مقامات عراقي صورت گرفت. مهم‌ترين اين تصميمات باز شدن مرز خسروي بوده كه نزديك‌ترين مرز ايران به عتبات‌عاليات است‌ اما متأسفانه با وجود رايزني‌هاي ديپلماسي كه پيش‌تر در اين زمينه انجام شد، روز گذشته دولت عراق بدون هيچ توضيح و مذاكره‌اي با مقامات ايراني اعلام كرد تصميم دارد گيت‌هاي اين مرزهمچنان بسته بماند! » در اين رابطه روز گذشته سردار محمد بابايي جانشين ستاد اربعين ناجا نيز خبر داد: «طبق آخرين گمانه‌زني‌ها بعيد است مرز خسروي باز شود اما اگر احتمالاً دولت عراق اين مرز را بازگشايي كند، ايران در لحظه آماده ارائه سرويس براي تردد زائران از اين مرز خواهد بود.» همزمان سردار منوچهر امان‌الهي فرمانده انتظامي استان كرمانشاه اعلام كرد: «مرز خسروي به‌علت آماده نبودن طرف عراقي براي انجام امور زوار همچنان بسته است.»

چرا مرز خسروي بسته شد؟

نماينده مردم قصر شيرين با تأييد اين خبر و تأكيد بر اينكه بسته شدن مرز خسروي تصميمي يكسويه از طرف دولت عراق بوده است به همشهري مي‌گويد:« با وجود اينكه تلاش‌هاي بسياري از سوي مسئولان كشور براي باز شدن مرز خسروي صورت گرفت، دولت عراق در روزهاي پاياني و درست زماني كه جمعيت بسياري از زائران پشت مرز ازدحام كرده بودند، اعلام كرد مرز همچنان بسته مي‌ماند. با بررسي‌هايي كه در اين زمينه انجام شد متوجه شديم شانه‌خالي كردن از زير بار مسئوليت يكي از مسئولان محلي عراقي كه همجوار مرز خسروي است باعث شده دولت عراق اين تصميم را بگيرد. مسئول محلي عراقي دشواري تأمين امنيت زائران را بهانه كرده است. درحالي‌كه ريشه جريانات تكفيري تروريستي خشكانده شده و امنيت در آن سوي مرزخسروي حاكم است.»

فرهاد تجري ادامه مي‌دهد:« طرف عراقي در تفاهمنامه‌هايي كه درخصوص اعزام زائران با مسئولان كشورمان منعقد شده تعهداتي داده كه يكي از آنها باز شدن مرز خسروي است. با درنظر گرفتن اين تفاهمنامه، ميليارد‌ها تومان در اين مسيرهزينه شد و ايجاد امكانات لازم در مرز خسروي با همت مسئولان در دستور كار قرار گرفت و به خوبي امورات مربوط به اين موضوع پيشرفت كرد ولي در آخرين لحظات كه طرف عراقي نيز بايد پاي كار مي‌آمد، در كمال ناباوري ورود زائران به خاك عراق متوقف شد.»

او در ادامه گفت: «حالا با گزارش يك مسئول محلي عراقي، حيدر العبادي نخست‌وزيرعراق تصميم گرفته مرز خسروي همچنان بسته باشد. هيچ دليلي براي بسته شدن مرز خسروي اعلام نشده و مقامات عراق تنها همان گزارش مسئول محلي عراق مبني بر دشواري تأمين امنيت زائران را مبناي اتخاذ اين تصميم قرار داده‌اند. مسئولان كشورمان نيز در پاسخ به اقدام عراق، در رده‌هاي معاون وزير اين موضوع را پيگيري مي‌كنند كه متأسفانه دولت عراق به آنها پاسخگو نيست. در اين زمينه بايد مقامات ارشد كشور براي حفظ كرامت و‌شأن مردم رايزني كنند تا زوار اربعين بدون ازدحام و شرايط نامناسب و سخت از مرز بتوانند عبور كنند.»

به گفته نماينده قصرشيرين طبق تعهدي كه طرف عراقي داده بايد از شنبه گذشته مرز خسروي باز مي‌شد. اين اتفاق رخ نداد و زائران نيز با تصور اينكه مرز به‌زودي باز مي‌شود به قصرشيرين آمده‌اند.طبق اعلام مقامات محلي به روزنامه همشهري هم‌اكنون زائراني كه قصد عبور از مرز خسروي را دارند با همكاري پليس راه كرمانشاه از مقابل اين پاسگاه به سمت مرزهاي ديگر هدايت مي‌شوند. ازدحام جمعيت زائران در مرز خسروي كاهش يافته وبه هزار نفر رسيده اما هم زائران اربعين كه از مقابل پاسگاه پليس راه به اجبار مسيرشان را تغيير مي‌دهند و هم مردم كرمانشاه كه آمادگي استقبال از زائران را دارند به اين وضعيت بلاتكليفي به‌شدت معترض هستند و انتظار دارند مسئولان براي حل مسئله و بازگشايي مرز خسروي با دولت عراق هر چه زودتر وارد مذاكره شوند.

‌ امنيت در مرز خسروي برقرار است‌

نماينده مردم قصر شيرين در پاسخ به اين سؤال كه الان وضعيت امنيتي مرز خسروي چگونه است، مي‌گويد:« امنيت كامل هم در مرز خسروي و هم در مسير برقرار است. اينكه امنيت در مرز خسروي وجود ندارد تنها يك بهانه‌جويي از سوي مقامات عراق است.» نعمت‌الله نازپرورده معاون سياسي فرماندار قصر شيرين نيز در گفت‌وگو با همشهري مي‌گويد: «در مرز خسروي همه زير ساخت‌ها مهيا و اقدامات امنيتي هم در منطقه انجام شده، تنها منتظر اعلام كشور عراق براي اعزام زائران از اين مرزهستيم. روزانه بين 500تا هزار نفر از زائران به‌صورت موقتي پشت گيت‌هاي اين مرز معطل مي‌مانند و بعد از پذيرايي و اسكان موقت در نهايت به اجبار مسيرشان را به سمت ديگر مرزها تغيير مي‌دهند.» نازپرورده در پاسخ به اين سؤال كه آيا همجواري اين مرز با كردستان عراق كه اين روزها كمي دچار بحران امنيتي است مي‌تواند دليل قانع‌كننده‌اي براي بسته شدن مرز خسروي باشد؟ اينطور توضيح مي‌دهد: «به لحاظ امنيتي هيچ مشكلي نداريم. كرد زبان‌هاي عراق همين الان پشت مرزخسروي موكب برپا كرده‌اند و آماده پذيرايي از زائران هستند. بنده به‌عنوان زائر روز گذشته وارد اين موكب‌ها شدم و با چاي و شيريني كردهاي عراق از من پذيرايي كردند.» او ادامه مي‌دهد: «بهترين و كوتاه‌ترين مسير براي اعزام زائران به عتبات عاليات، مرز خسروي است. تمام شهرهاي استان كرمانشاه كه در مسير زائران اربعين هستند موكب برپا كرده‌اند و فاصله اين شهرها از يكديگر بسيار اندك است. در خاك عراق نيز فاصله مرز خسروي تا شهر بغداد 180كيلومتر است. از مرز خسروي تا كاظمين و سامرا را مي‌توان ظرف 2 ساعت با خودرو پيمود و اين در حالي است كه از مرز مهران بيش از 6 ساعات زمان مي‌برد.» به گفته معاون سياسي فرماندار قصر شيرين رايزني‌ها از طريق وزارت خارجه كشور با دولت عراق انجام شده كه همچنان مسئولان و زائران كشورمان منتظر پاسخ نهايي مقامات عراقي هستند.

آخرين خبرها از زائران اربعين

حسين ذوالفقاري، رئيس ستاد مركزي اربعين خبر داد: ۱.۴ميليون زائر از مرزها عبور كرده و وارد عراق شده‌اند و صدور ويزا تا غروب دوشنبه ادامه دارد. تا شب يازدهم آبان‌ماه ۲ميليون و ۱۸۰هزار ويزاي اربعين صادر شده است. زائراني كه قصد تشرف به كربلا را دارند، تا فردا و پس فردا براي دريافت ويزا اقدام كنند. تا ساعت ۱۱ و نيم ديروز، يك ميليون و ۴۰۰هزار نفر از مرز خارج و وارد خاك عراق شده‌اند. ۲۰۰هزار زائر نيز به كشور بازگشته‌اند و در حال حاضر با برگشت زائران هم مواجه هستيم و حجم زائران در راه برگشت در حال افزايش است كه اين امر نشان مي‌دهد مردم براي مديريت سفر برنامه‌ريزي كرده‌اند.

در همین زمینه: مسیرهای زمینی برای زایران اربعین حسینی تدارک گسترده برای برگزاری باشکوه مراسم اربعین ‌صف‌طولانی‌برای ویزای اربعین

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۲۳۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت ۷۵ درصدی پروژه احداث فرودگاه بین المللی کربلا

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن رشید العبایجی تولیت آستان قدس حسینی افزود: میزان پیشرفت در فرودگاه بین‌المللی کربلا اکنون به هفتاد و پنج درصد رسیده است و بیشتر ساختمانها و امکانات و فیلدهای هوایی و زمینی تا حدود نود درصد تکمیل شده‌اند.

وی ادامه داد: تمامی تجهیزات لازم برای فرودگاه فراهم شده است و کارکنان از دو سال پیش دوره‌های پیشرفته را در کشورهای خارجی دیده‌اند و در حال حاضر برای انجام وظیفه آماده هستند.

لازم به ذکر است که اقدامات لازم در فرودگاه بین المللی کربلا وابسته به آستان قدس حسینی با سرعت بالا و بدون توقف ادامه دارد و افتتاح و بهره برداری از فرودگاه به طور کلی به افزایش جهش اقتصادی و گردشگری در عراق کمک می‌کند.

کد خبر 6091018 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • سفر زائران اربعین با خودروی شخصی به عراق؟ | واکنش مهم یک مقام دولتی
  • پیشرفت ۷۵ درصدی پروژه احداث فرودگاه بین المللی کربلا
  • از برنامه برای رفع نقاط پرتصادف تا تمهیدات تسهیل تردد زائران اربعین حسینی
  • نخستین نشست ستاد اربعین حسینی استان مرکزی
  • اعزام ریلی زائران به عتبات عالیات از استان مرکزی
  • لزوم بهره گیری از تمام ظرفیت‌ها برای اعزام زائران اربعین از مرکزی
  • فعالیت ۲۹ موکب همدان در ایام اربعین در نجف و کربلا
  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین
  • وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین با واردات
  • بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف مطالبه جدی ایران از عراق است