Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@00:23:22 GMT

نفت ٦٠ دلاری؛ آرزو یا واقعیت؟

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۲۶۱۲۴

نفت ٦٠ دلاری؛ آرزو یا واقعیت؟

قیمت نفت احتمالا در سال ۲۰۱۸ روند افزایشی با دوره‌هایی از نوسان خواهد داشت زیرا تمدید توافق کاهش تولید اوپک، تولید بالاتر امریکا را جبران خواهد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، نظرسنجی رویترز نشان داد قیمت نفت احتمالا در سال ۲۰۱۸ روند افزایشی با دوره‌هایی از نوسان خواهد داشت زیرا تمدید توافق کاهش تولید اوپک، تولید بالاتر امریکا را جبران خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 بر اساس یافته‌های نظرسنجی رویترز از ۳۵ تحلیلگر، قیمت نفت برنت امسال به ۵۳/۲۵ دلار در هر بشکه می‌رسد که بالاتر از پیش‌بینی قیمت ۵۲/۶۰ دلار در ماه گذشته است. بهای معاملات برنت در دو ماه گذشته حدود ۱۷ درصد رشد داشته و امسال به طور متوسط به ۵۳ دلار رسیده است. متوسط قیمت برنت در سال میلادی آینده، ۵۵/۷۱ دلار پیش‌بینی می‌شود. به گفته تحلیلگران، تنش در روابط میان ایران و امریکا و ناآرامی‌ها در عراق به بالاتر رفتن قیمت‌های نفت کمک کرده است. طبق این نظرسنجی، قیمت نفت خام امریکا ۵۰/۲۱ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۱۷ و ۵۲/۵۰ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۱۸ خواهد بود. تحلیلگران انتظار دارند رشد تقاضا برای نفت تا پایان سال ۲۰۱۸ و در سال ۲۰۱۸ به حدود ۱/۵ تا ۱/۷ میلیون بشکه در روز برسد که نتیجه تقاضای بالاتر کشورهای آسیایی مانند چین و هند است.

تحلیلگران در نظرسنجی رویترز با انتظار برای تمدید توافق کاهش تولید، قیمت مورد پیش‌بینی برای نفت را بالا بردند. اظهارات اخیر مقامات سعودی، انتظارات برای تمدید توافق کاهش تولید را تقویت کرده است. پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید در حال حاضر به بیش از ۸۰ درصد رسیده است.

بر این اساس و با توجه به پیش‌بینی اختلالات احتمالی که سال آینده در روند عرضه، میزان عرضه اوپک در کل سال ۲۰۱۸ محدود خواهد شد که می‌تواند موجب افزایش قیمت‌ها شود. اما این مساله برای افزایش کاهش قیمت‌ها کافی نیست و نیز به همراهی تولیدکنندگان امریکایی و نیز اعمال محدودیت‌های صادراتی کشورهای تولید‌کننده در کنار کاهش سطح تولید الزامی به نظر می‌رسد. گواه این موضوع را از اظهارات محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک می‌توان دریافت؛ وی پیش‌تر گفته بود که سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) به دنبال برگزاری دومین نشست خود با شرکت‌های نفتی مستقل امریکایی و صندوق‌های اتکایی است. هیچ تولید‌کننده نفتی نمی‌تواند در انزوا ادامه حیات دهد. دولت امریکا عضو اوپک نیست و قانون آنتی‌تراست این کشور، واشنگتن را از هرگونه اقدام جمعی برای تاثیرگذاری بر قیمت کالاها، نظیر کاری که اوپک در دهه‌های گذشته انجام می‌داد، منع می‌کند.

بارکیندو که امسال در هیوستون امریکا در دور نشست این دیدارها شرکت داشت، اظهار داشت که هر دو گروه- شرکت‌های مستقل نفتی و صندوق‌های اتکایی- به نحو فزاینده‌ای به بازیگران مهمی در بازارهای انرژی تبدیل شده‌اند. بنابراین کاری که ما قصد انجام آن را داریم تعامل با شرکت‌هایی است که در این بازارها فعالیت دارند و آنها نیز احساس می‌کنند از آشفتگی گاه به گاه و رو به کاهش بازار متضرر شده‌اند. بر این اساس بارکیندو از شرکت‌های نفت شیل امریکا خواسته بود به توافق کاهش تولید بپیوندند.

کاهش سطح تولید اوپک

اوپک به همراه روسیه و سایر تولیدکنندگان از اول ژانویه سال ۲۰۱۷ میزان عرضه را حدود ۱/۸ میلیون بشکه در روز کاهش داده‌اند. توافق برای کاهش تولید قرار است تا مارس سال ۲۰۱۸ اجرا شود اما تولیدکنندگان درنظر دارند مدت آن را تمدید کنند. اوپک قرار است ۳۰ نوامبر در مقر خود در وین نشست رسمی برگزار کند. در حالی این اجلاس در ٣٠ نوامبر برگزار خواهد شد که تولید نفت ونزوئلا از سال گذشته ماهانه حدود ۲۰ هزار بشکه در روز تحت تاثیر تحریم‌های امریکا و عدم سرمایه‌گذاری بر زیرساخت‌ها، کاهش داشته و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده ۲۴۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

در حالی اختلافات اعضای اوپک بر سر جریان نفت کشورهایی چون نیجریه و لیبی ادامه دارد که یک منبع آگاه اوپک به رویترز خبر داده که عربستان سعودی و اوپک بعید است سال آینده برای جبران این کاهش، تولید را بالا ببرند زیرا این گروه صادرکننده نفت به کاهش سطح ذخایر نفت در کشورهای صنعتی عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی به متوسط پنج ساله، متمرکز شده است. به گفته این منبع آگاه، اوپک احتمالا تا پایان سال ۲۰۱۸ میزان عرضه را محدود نگه خواهد داشت. یک منبع دیگر در اوپک اظهار کرد ریسک بالای کاهش عرضه از سوی ونزوئلا در سال آینده وجود دارد اما این لزوما به معنای آن نیست که اوپک تولیداتش را برای جبران کاهش تولید این کشور، افزایش خواهد داد. نخستین منبع آگاه اظهار کرده است که تولید ونزوئلا ممکن است در سال ۲۰۱۸ به میزان ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کند و به ریسک اختلالات عرضه از سوی سایر اعضای اوپک مانند لیبی و نیجریه افزوده شود.

بازار نگران است که پس از پایان مدت اجرای توافق کاهش تولید و بازگشت تولیدکنندگان به ظرفیت کامل تولید، بازار از عرضه لبریز شده و قیمت‌ها سقوط کند. اما خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان هفته گذشته دورنمای تمدید مدت کاهش تولید را مطرح کرد زیرا این صادرکننده مصمم است که از طریق این توافق، سطح ذخایر را کاهش بیشتری دهد.

پیش بینی ٦٠دلاری نفت

در این آشفته بازار برخی از تحلیلگران میزان افزایش قیمت‌ها را تا ٦٠ دلار نیز پیش بینی کرده‌اند. به باور هارولد هم، رییس شرکت «کنتیننتال ریسورسز»، مبنای برآورد اداره اطلاع‌رسانی انرژی اشتباه بوده و قیمت‌ها می‌تواند از حدود ۵۰ دلار کنونی در هر بشکه به ۶۰ دلار برسد

هارولد هم، پیشتاز شیل پیش‌بینی‌های اغراق‌شده ایالات متحده را مورد انتقاد قرار می‌دهد. هارولد هم، میلیاردر نفتی می‌گوید که دولت امریکا در مورد پیش بینی تولید بیش از ١ میلیون بشکه در روز این کشور خیلی خوش‌بین بوده و این اشتباه فاحش قیمت‌های جهانی نفت خام را دگرگون خواهد کرد. بر اساس گفته هم، پیش بینی این تولید در سال جاری احتمالا حدود ٥٠٠ هزار بشکه خواهد بود که از پیش بینی اولیه توسط اداره اطلاع‌رسانی انرژی ایالات متحده بسیار فاصله دارد.

هم در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ گفت پیش بینی اداره اطلاع‌رسانی انرژی ایالات متحده دقیقا اشتباه آشکار است که به شکست در محاسبه یک نظم جدید در بین حفاران ایالات متحده می‌انجامد. وی گفت: ما توانایی تولید کل این میزان پیش بینی شده را داریم، اما شما باید به بازگشت سرمایه دست پیدا کنید. این همان جایی است که مردم در این سه ماهه گذشته و سال جاری شاهد بوده‌اند.

بنابر باور هم، سناریوی دولت به وخیم‌تر شدن یک عرضه اضافی که نفت ایالات متحده در یک کاهش زیاد نسبت به نفت خام بین‌المللی قرار بگیرد کمک کرده است چرا که این اقدام برهم زننده است و زمانی که ما در حال کم کردن قیمت جهانی نفت برنت تا ٦ دلار در هر بشکه هستیم، این کار امریکا را جلو نمی‌اندازد بلکه عقب انداخته و در رتبه آخر قرار می‌دهد و این نتیجه میزان اغراق شده برآورد اداره اطلاع‌رسانی انرژی امریکاست. وی با استناد به آنچه بیان داشته گفته است، حالا آشکار شد که مبنای برآورد اداره اطلاع‌رسانی انرژی اشتباه بوده و قیمت‌ها می‌تواند از حدود ٥٠ دلار کنونی در هر بشکه به ٦٠ دلار برسد.

هارولد هم، ماه گذشته هشدار داده بود که نفت ۵۰ دلاری دوام زیادی نخواهد داشت و در صورت سقوط قیمت نفت به پایین ۴۰ دلار در هر بشکه، ممکن است بسیاری از تولیدکنندگان آسیب ببینند؛ لذا تمدید توافق کاهش تولید اوپک، برای مهار عرضه بوده است.

بر این اساس می‌توان گفت تا زمانی که تمام مولفه‌های افزایش قیمت در بازار نفت با یکدیگر هم راستا نشود، امکان پیش بینی قیمت نفت در سال آینده را با قاطعیت نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۲۶۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شمش طلا با چه دلاری حراج شد؟‌ + نمودار

طی بیست مرحله حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران بیش از ۲/۷ تن شمش طلا معامله شد که نرخ دلار محاسبه شده از قیمت شمش‌های طلا مبادله شده در مرکز مبادله اختلاف ۷ تا ۱۵ درصدی با قیمت روز دلار در بازار آزاد داشت.

به گزارش اکوایران، مرکز مبادله ایران بیست حراج حضوری شمش طلا طی سه ماه، ۲۷ دی تا ۴ اردیبهشت برگزار کرد و ۲۷۱۶ شمش طلای استاندارد با عیار حداقل ۹۹۵ در هزار معامله شد. میانگین قیمت شمش‌های طلای معامله‌شده طی این ۲۰ حراج مرکز مبادله، چهار میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

علی سعیدی، مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران، در نخستین حراج شمش طلا عنوان کرد: قیمتی که در مرکز مبادله ایران مبنای مبادلات طلا خواهد بود، مبتنی بر عرضه و تقاضا است و مبادلات بر اساس پیشنهاد قیمت از سوی خریداران و پذیرفته شدن آن از سوی فروشندگان خواهد بود. او همچنین تاکید کرد که قیمت معاملات طلا در مرکز مبادله ایران به قیمت‌های روز نزدیک است.

بررسی نرخ دلار محاسبه شده از قیمت شمش‌های طلا معامله‌شده در مرکز مبادله و اختلاف آن با قیمت روز دلار در بازار آزاد نشان می‌دهد بیشترین اختلاف قیمت بین قیمت دلار در بازار آزاد (۶۶ هزار تومان) و نرخ دلار محاسبه شده از طریق قیمت شمش (حدود ۵۷ هزار و ۴۳۰ تومان) نیز با نزدیک به ۱۷ درصد در حراج هفدهم که در ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ برگزار شد، به ثبت رسید. 

 مرکز مبادله حراج شمش را با نرخ دلاری معادل ۵۰ هزار و ۵۷۰ تومان در ۲۷ دی ماه ۱۴۰۲ آغاز کرد که اختلاف نزدیک به ۷ درصدی با قیمت روز دلار در بازار آزاد (۵۴ هزار و ۵۰ تومان) در آن روز داشت؛ که کمترین اختلاف قیمت موجود بود.

در بیستمین حراج مرکز مبادله که در چهار اردیبهشت صورت گرفت نیز قیمت روز دلار بازار آزاد (۶۴ هزار و ۳۰۰ تومان) اختلاف ۱۳ درصدی با دلار محاسبه شده از قیمت شمش (حدود ۵۶ هزار و ۸۶۰ تومان) داشت. 

این در حالی است که نرخ دلار رسمی اعلام شده از سوی مرکز مبادله ارز و طلا در این مدت در نیمه اول کانال ۴۰ هزار دلاری نوسان داشت و امروز در کانال ۴۴ هزار تومانی قرار دارد.

قرار است بیست‌ویکمین حراج شمش طلای استاندارد فردا یکشنبه ۹ اردیبهشت برگزار شود.

tags # طلا ، قیمت دلار سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • کف قیمت دلار کجاست؟
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه/ پیش‌بینی قیمت‌های فردا
  • پیش‌بینی قیمت طلا/ نگاه سرمایه‌گذاران به فلز زرد
  • شمش طلا با چه دلاری حراج شد؟‌ + نمودار
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سکه بهار ۳۸ میلیونی شد
  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند | واقعیت سفره مردم را هم منعکس نمی‌کنند
  • فیلم| از آرزو تا واقعیت؛کاپیتان تیم ملی فوتسال ایران در چایخانه امام رضا(ع)
  • فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟
  • ریزش ۱۰۰ دلاری طلای جهانی