Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده پارلمان افغانستان با تاکید بر ناکامی سیاست‌ دامن زدن به شکاف‌های قومی، زبانی برای مطرح شدن در این کشور، اظهار داشت اگر حاکمیت قانون نباشد هر مدلی از حکومت در افغانستان پاسخگو نخواهد شد.

«سید عبدالقیوم سجادی» استاد دانشگاه و نماینده پارلمان افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم با اشاره به تغییر نظام ریاست به پارلمانی در این کشور گفت نظام پارلمانی و ریاستی هر دو نقاط قوت و ضعف دارند و با توجه به شرایط جامعه پاسخگو هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: هیچ کدام از این نظام‌ها به صورت مطلق مثبت و منفی نیستند و به شرایط اجتماعی سیاسی و فرهنگ سیاسی یک جامعه بستگی دارند. به همین دلیل در برخی از کشورها مدل ریاستی خوب جواب می‌دهد و در برخی دیگر نیز از نظام پارلمانی استفاده می‌شود همچنین در مواردی مدل مختلط از ریاستی و پارلمانی پاسخگوی نیاز کشورها است.

استاد دانشگاه کابل اظهار داشت: فاصله افغانستان با توجه به شرایط و پیش‌نیازهایی که دارد با مدل پارلمانی زیاد است زیرا این مدل زمانی پاسخگو می‌شود که سیستم حزبی شکل گرفته باشد در حالی که احزاب سیاسی در جامعه افغانستان هنوز نهادینه نشده‌اند و این احزاب دارای ماهیت قومی و محلی هستند.

سجادی ادامه داد: زمانی که شرایط مناسبی نداریم مطرح کردن ایده سیستم پارلمانی ما را به جایی نمی‌رساند، البته حامیان این نظام قابل درک هستند و معتقدم که توزیع قدرت به نفع افغانستان است، اما توزیع آن را نباید به سمتی ببریم که آمادگی نداریم و یا زیرساخت‌های آنها هنوز آماده نیستند.

نماینده پارلمان افغانستان در پاسخ به موارد اختلافی دولت و نمایندگان مردم در این مجلس گفت که اساس حکومت داری خوب،حاکمیت قانون است. حاکمیت قانون به معنای مقدم داشتن اراده قانون بر اراده اشخاص و افراد است.

مشکل اساسی ما چه در بحث دموکراسی چه در بحث توزیع قدرت و چه در مشارکت سیاسی و امثال اینها، نبود اصل حاکمیت قانون است. حاکمیت قانون به این معنا نیست که ما قوانین را بر مردم اجرایی کنیم اما در رده‌های بالا، قانون اراده حاکم یا رئیس جمهور یا رئیس اجرایی یا رهبری سیاسی نباشد.

وی ادامه داد: تا زمانی که حاکمیت قانون وجود نداشته باشد شما هر مدلی را در افغانستان بیاورید و نامش را دموکراسی یا سیستم ریاستی بگذارید، پارلمانی بگذارید و یا مختلط بگذارید، جواب نمی‌دهد زیرا نه در پارلمان و نه در دولت اصل حاکمیت قانون رعایت نشده است.

مدتها و ماههاست که بحث سرپرستی در وزارتخانه‌ها ادامه دارد، مدت‌هاست که بعضی از وزارتخانه‌ها اصلا وزیر ندارند البته بخشی قابل درک است زیرا شرایط خاص افغانستان، جنگ و منازعه است اما واقعیت قضیه این است که چون اصل حاکمیت قانون هنوز برای ما اهمیت ندارد بنابراین می‌گوییم که چه اشکالی دارد این وزارت‌خانه‌ها چند ماهی بدون سرپرست اداره شوند.؟

استاد دانشگاه کابل با اشاره به برخی جریان‌ها از جمله «گلبدین حکمتیار» که گفته بود رئیس جمهور آینده را ما تعیین می‌کنیم نیز اظهار داشت که این حرف‌ها سیاسی است و تمام احزاب و اشخاص در موضع‌گیری‌های خود برای جلب توجه افکار عمومی تلاش می‌کنند. هر حزب سیاسی می‌گوید که رئیس جمهور آینده را آنها تعیین می‌کند در حالی که رئیس جمهور آینده افغانستان را در فرمول دموکراسی، مردم تعیین خواهند کرد.

البته شرایط کشور افغانستان متاسفانه عادی نیست و صد در صد نیز مردم تعیین کننده نیستند.

وی ادامه داد که بر اساس قانون اساسی افغانستان پذیرفته‌ایم که باید نسبت به رای مردم تمکین کنیم و سیاستمداران ما اگر می‌خواهند تعیین کننده یک رئیس جمهور باشند،باید رای مردم را با خود داشته باشند و رای مردم هم با زور و ابزارهای غیر اصولی نمی‌تواند حاصل شود.

سیاستمداری می‌تواند رای مردم را داشته باشد که خدمت گذار مردم باشد، دید مثبت آنها را از طریق ارائه خدمات و دلسوزی و در نظر گرفتن منافع ملی افغانستان جلب کند.

نماینده پارلمان افغانستان در ادامه تاکید کرد عصر انحصار سیاسی، تمامیت خواهی سیاسی در افغانستان گذشته و این را باید سیاستمداران بپذیرند که این کشور مسیری را در پیش گرفته است که دیگر قابل برگشت به دوره‌های حاکمیت انحصاری، تمامیت خواهی و امثال اینها نیست.

استاد دانشگاه کابل اظهارداشت: جوان امروز، روشنفکران امروز و توده‌های مردم دیگر حتی با شعارهای قومیت و زبان هم حرکت نخواهد کرد.

آنان شعار و دیدگاهی را استقبال خواهند کرد که افغانستان را از نابسامانی‌های موجود عبور دهد، بنابراین سیاستمداری می‌تواند دولت آینده افغانستان را رهبری کند که نگاهی فراگیر و ملی، نگاه بروز به مسائل دولت و احترام به تمام اتباع افغانستان در تمام سطوح مدیریتی سیاستی خود داشته باشد.

نماینده پارلمان افغانستان در پایان تصریح کرد: مطرح کردن دیدگاه‌هایی که اقوام و احزاب را در تقابل هم قرار می‌دهندو برجسته ساختن شکاف‌های قومی، زبانی و مذهبی در افغانستان برای قهرمان شدن، سیاستی ناکام است و در آینده مملکت جا نخواهد داشت.

انتهای پیام/.

R36461/P36461/S8,87,91,94/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۲۹۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعداد جان‌باختگان سیل در افغانستان افزایش یافت

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، سخنگوی وزارت رسیدگی به بلایای طبیعی حکومت سرپرست طالبان افزود که جاری شدن سیلاب‌ و بارندگی‌ در پانزده ولایت افغانستان، ۱۴۰ خانه مسکونی را نیز تخریب کرده است.

او در این باره افزود: در سه روز اخیر در اثر بارندگی‌ شدید و سیلاب‌ در ولایت‌های قندهار، نورستان، بادغیس، غور، ننگرهار، میدان وردک، هرات، سمنگان، پنجشیر، لغمان، کنر، بغلان، کندز، سرپل و پروان هشت شهروند این کشور جان‌باخته و سه تن دیگر مجروح شده اند.

پیش از این، وزارت رسیدگی به بلایای طبیعی حکومت سرپرست طالبان گفته بود که بر اثر سیلاب‌های اخیر سرتاسر افغانستان، ۹۰ تن جان‌باخته و ۵۴ تن دیگر مجروح شده‌اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عبدالکبیر: اتصال منطقه‌ای بدون افغانستان ممکن نیست
  • مناقشه آبی ایران و افغانستان وارد فاز جدیدی شد
  • تجمع حامیان و مخالفان قانون ماموران خارجی در تفلیس
  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • طالبان: دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • معمای کف و سقف مجاز حجاب
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • درخواست یک فعال سیاسی درباره کاظم صدیقی
  • تعداد جان‌باختگان سیل در افغانستان افزایش یافت
  • ضرورت همدلی بین شوراها برای رفع مشکلات مردم