Web Analytics Made Easy - Statcounter

اسلام آباد - ایرنا - تحولات اخیر پاکستان در عرصه سیاسی، نگاه رسانه ها و تحلیلگران را به انتخابات مجلس این کشور در ژوئیه سال 2018 (تیر 1397)و نتیجه آن معطوف کرده است و احزاب سیاسی نیز تا آن زمان در تلاشند تا از این فرصت نهایت استفاده را ببرند.

به گزارش ایرنا انتخابات سراسری مجلس پاکستان قرار است ماه ژوئیه - تیرماه - سال آینده میلادی در سراسر این کشور برگزار شود و از هم اکنون احزاب مختلف سیاسی در این کشور خود را آماده شرکت در این انتخابات می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با توجه به اهمیت موضوع انتخابات سال 2018 و حساسیت آن برای مردم پاکستان بسیاری از رسانه‌ها در تلاشند، ویژه به آن پرداخته و در خصوص نتایج آن برخی پیش بینی های رسانه ای انجام دهند.
انتخابات مجلس در پاکستان به این دلیل اهمیت دارد که با رای نمایندگان رئیس جمهوری و نخست وزیر برای مدت پنج سال برگزیده می شوند.
برای انتخاب نخست وزیر که قدرت اصلی و اجرایی را در اختیار دارد، حزب حاکم و جناح مخالف در مجلس ملی پاکستان، هرکدام نامزدهای مورد نظر خود را معرفی می کنند و طبعا حزب یا گروهی که دارای اکثریت باشد، فرد مورد نظر خود را بر قدرت می نشاند.
نمایندگان هر دو پارلمان ملی پاکستان یعنی؛ مجلس ملی و سنا، به همراه چهار مجلس استانی یا مجالس ایالتی که شامل سند، پنجاب، خیبرپختونخواه و بلوچستان رئیس جمهور این کشور را با رأی‌گیری انتخاب می‌کنند؛ که حدوداً تعداد این نمایندگان به هزار و صد نفر می‌رسد.
اگرچه شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پاکستان گفته است که همه نیروها و دستگاه های ملی نقش خود را در توسعه کشور و انتخابات آتی بازی می کنند و شانس انتخابات زودهنگام در کشور وجود ندارد، اما فضای عدم اطمینان بر افق سیاسی پاکستان حرکت می کند.
نخست وزیر پاکستان همچنین گفته است که هیچ شکافی بین نهادهای کشور نیست و موضوعی نیز در مورد توطئه در این کشور وجود ندارد.
شاهد خاقان عباسی گفته که مقامات سیاسی و نظامی کشور در دیدار اخیر با رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در اسلام آباد دور یک میز نشسته اند و تمامی نهادهای کشور، نقش خود را برای توسعه ملی بازی می کنند.

*** حزب مسلم لیگ شاخه نواز
پس از برکناری نواز شریف نخست وزیر پاکستان، شایعاتی در مورد بروز اختلافات در حزب مسلم لیگ پاکستان شاخه نواز (PML-N) منتشر شد و اخیرا نیز مریم نواز دختر نخست وزیر پیشین اشاره کرد که ممکن است در حزب نقش رهبری ایفا کند.
البته تکلیف این حزب در انتخابات آینده تا حددی مشخص شد و سران حزب مسلم لیگ شاخه نواز ازجمله شخص نواز شریف نخست وزیر برکنار شده پاکستان، شهباز شریف سروزیر ایالت پنجاب، شاهد خاقان عباسی نخست وزیر کنونی پاکستان، اسحاق دار، خواجه محمد اقبال و احسن اقبال از وزیران دولت فدرال روز دوشنبه هفته جاری بار دیگر در لندن گرد هم آمدند تا در خصوص سیاست‌های آینده حزب تصمیم بگیرند.
به گزارش رسانه های پاکستان، در این نشست، شهباز شریف از سوی حزب مسلم لیگ نواز به عنوان نامزد این حزب برای سمت نخست وزیری آینده این کشور انتخاب شد.
شهباز شریف برادر کوچک تر نخست وزیر سابق پاکستان، هم اکنون یکی از مهم ترین پست های سیاسی کشور یعنی سروزیری دولت ایالتی پنجاب به عنوان مرکز اصلی قدرت سیاسی حزب مسلم لیگ نواز را برعهده دارد.
گفته می شود در این نشست در خصوص شیوه برخورد با پرونده فساد اقتصادی نواز شریف و رویکرد او نسبت به آن نیز تصمیم گیری شده است.
نواز شریف نیز در گفت و گو با رسانه ها، گمانه زنی ها را در مورد انتخابات زودهنگام در این کشور رد کرد و گفت:'شایعات همیشه در حال انتشار هستند، اما آنها را نباید باور کرد.'
دادگاه عالی پاکستان، 28 ژوئیه (6 مرداد) پس از صدور حکم سلب صلاحیت نواز شریف به اتهام دست داشتن در پرونده فساد مالی «اسناد پاناما»، به او دستور داد هرچه سریع‌تر از مقام نخست وزیری این کشور کناره گیری کند.
دادگاه عالی پاکستان پس از صدور حکم سلب صلاحیت نواز شریف، وی را تا پایان عمر از سیاست منع و پرونده او و خانواده اش طی 6 هفته به دادگاه ویژه مبارزه با فساد ارائه کرد.
دادگاه نیز به پرونده نواز شریف و خانواده وی و محمد اسحاق دار وزیر دادگستری این کشور رسیدگی کرد و پس از آن، شاهد خاقان عباسی به عنوان کاندیدای حزب حاکم، به عنوان نخست وزیر پاکستان انتخاب شد .
مریم نواز دختر نخست وزیر برکنار شده پاکستان نیز برای پاسخگویی به برخی اتهامات مرتبط با پرونده اختلاس خانواده اش برای چندمین بار در دادگاه ملی احتساب پاکستان حاضر شد و همچنین نواز شریف، دوازدهم آبانماه به همراه دختر و دادمادش در دادگاه احتساب پاکستان حضور یافت.
تعدادی از تحلیلگران و کارشناسان مسائل سیاسی پاکستان در گفت و گو با ایرنا در خصوص انتخابات آتی پاکستان و اینکه کدام حزب شانس بیشتری در این انتخابات خواهد داشت، معتقدند که حزب مسلم لیگ نواز همچنان پیشتاز عرصه سیاسی پاکستان است مگر اینکه که تا زمان برگزاری انتخابات آتی در تابستان سال آینده، اتفاق خاصی در فضای سیاسی کشور رخ دهد و باعث برگزاری انتخابات زودهنگام شود.
ژنرال طلعت مسعود از تحلیلگران شناخته شده پاکستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان در حال انجام تمامی تلاش خود برای بیرون راندن حزب مسلم لیگ نواز از گردونه قدرت است اما واقعیت چیزی دیگری است و حتی در شرایط کنونی که نواز شریف از نخست وزیری برکنار شده، حزب نواز شریف شانس بهتری نسبت به رقبا برای پیروزی در انتخابات 2018 دارد.
وی معتقد است که اگرچه حزب مسلم لیگ نواز در ماه ها و هفته های اخیر با شرایط سختی روبرو شد اما نباید فراموش کرد که این حزب به ویژه در ایالت پنجاب به عنوان کلیدی ترین ایالت و تعیین کننده ترین ایالت در انتخابات، طرفداران فراوان دارد و به دلیل برخورداری از چنین ظرفیتی، نتیجه انتخابات سال 2018 را به احتمال قوی از آن خود خواهد ساخت.
طلعت مسعود گفت که حزب تحریک انصاف پاکستان اگر چه در انتخابات آتی نسبت به دور گذشته وضعیت نسبتا بهتری خواهد داشت و احتمالا کرسی های بیشتری را در پارلمان کسب خواهد کرد، اما نمی توان پیروزی آن را بر حزب مسلم لیگ نواز تصور کرد.
این تحلیلگر همچنین احتمال هرگونه ائتلاف میان احزاب مخالف نواز شریف از جمله حزب مردم و حزب تحریک انصاف را مردود دانست و گفت که حزب تحریک انصاف می خواهد قدرت را در انحصار خود داشته باشد و کسی را با خود شریک و همراه نخواهد کرد.

*** حزب مردم
آصف علی زرداری، همسر بی نظیر بوتو، رئیس جمهوری سابق و معاون رئیس حزب مردم پاکستان (PPP) نیز این روزها با افزایش انتقادات خود به نواز شریف و خانواده اش، دستگیری آنها را خواستار شده است.
زرداری در بیانیه ای که از لاهور صادر شده نیز اعلام کرد که حزب مردم، هیچ انحرافی در این زمینه را قبول نمی کند.
او گفت:خانواده شریف باید به اتهامات پاسخ دهند ولی این خانواده از سوی برخی مورد حمایت قرار می گیرد.
'بلاول بوتو زرداری' سیاستمدار جوان و رئیس حزب مردم دومین حزب بزرگ پاکستان نیز اخیرا در جمع طرفدارانش در کراچی ادعا کرد که پیروز انتخابات سال 2018 پاکستان است.
این سیاستمدار که کمتر از 30 سال سن دارد و تنها پسر 'آصف علی زرداری' رئیس جمهور سابق پاکستان و بی نظیر بوتو نخست وزیر اسبق این کشور است، درصدد تصاحب عالی ترین کرسی قدرت و جایگاهی که زمانی والدینش آنرا در تصاحب داشتند برآمده است.
پس از مصوبه دولت پاکستان مبنی بر افزایش قیمت فراورده های نفتی، بلاول بوتو اعلام کرد که مردم باید در سراسر کشور تظاهرات کنند.
اخیرا نواز شریف نخست وزیر برکنار شده پاکستان درواکنش به سخنان آصف زرداری از وی مدعی شد که زرداری برای خوشحال کردن شخص دیگری علیه وی سخن می گوید.

*** حزب تحریک انصاف پاکستان
عمران خان رییس حزب تحریک انصاف پاکستان از زمان تأسیس حزب در حدود دو دهه پیش تاکنون رهبر این حزب بوده و همواره تلاش می‌کرده تا رأی جوانان و طبقه متوسط شهری را با وعده ریشه‌کنی فساد به خود جلب کند.
در این‌ بین حزب تحریک انصاف می‌کوشد خود را یک جنبش مردمی نشان دهد.
در این شرایط هرچند تا بدل شدن حزب تحریک انصاف به یک حزب ملی واقعی و در مقابل دو ضلع مردم و نواز، راهی طولانی در پیش است، اما تأکیدات ماه‌های گذشته وی در مورد ضربه جدی به سیاست خاندانی، عزم برای تأسیس پاکستان جدید، پیشبرد اصلاحات در کشور، پایان کمپین برای عزل شریف، حاکمان پاکستان شبه مافیایی هستند و به‌گونه‌ای است که وی تلاش می‌کند خود را جایگزینی پاک و مهم برای آینده این کشور نشان دهد.
حزب تحریک انصاف در تلاش است تا با حمله به دو حزب اصلی پاکستان جایگاه حزب تحریک انصاف در پاکستان را ارتقا دهد.
در این حال از یک‌سو تأکید پیشین وی مبنی بر اینکه تا ساقط کردن حکومت نواز شریف، مبارزه را قطع نخواهد کرد، در کنار نخستین مصاحبه پس از رد صلاحیت نواز شریف: «با شخص نواز شریف هیچ دشمنی ذاتی و کینه شخصی ندارم، هدف ما و طرفداران ما پیشرفت پاکستان است» در حالی بود که به نظر می‌رسد عمران خان تلاش می‌کند با انتقاد از تصمیم نواز شریف در مورد انتخاب برادرش به‌عنوان جایگزین خود (در رهبری حزب حاکم)، سنت سلسله‌ای بودن سیاسی در پاکستان را «نوعی از سلطنت» بداند.
در این شرایط تأکید عمران خان و حزبش بر نبود دموکراسی در احزاب سیاسی یا احزاب خانوادگی (گونه‌ای از سلطنت)، نوعی فشار بر حزب از سوی وی در آینده روند مبارزه با آن است.
گذشته از این، حزب تحریک می‌کوشد تا با اتهام فساد مالی علیه نخست‌وزیر پاکستان در دادگاه عالی احزاب سیاسی متحد با نواز شریف از جمله فضل الرحمان رئیس حزب جمعیت علمای اسلام (شاخه فضل) را نیز با فشارهایی در موردحمایت از حزب مسلم لیگ روبرو کند تا در دوره پیش رو تا انتخابات تأثیر مهمی بر آینده جایگاه حزب داشته باشد.
با تلاش حزب انصاف، سنای پاکستان ریاست یک فرد رد صلاحیت شده از سوی دادگاه عالی پاکستان را بر حزبی بزرگ، رد کرد و نواز شریف عملاً نمی‌تواند رئیس حزب خود باشد و اگرچه نخست‌وزیر پاکستان هرگونه اختلاف در حزب مسلم لیگ نواز را تکذیب کرد، ولی منتقدانش معتقدند و پیش‌بینی می‌کنند که بزودی حزب نواز شریف به چند بخش تقسیم‌شده و قدرتش را از دست خواهد داد. امری که بی‌شک به نفع حزب تحریک انصاف خواهد بود.
در حال حاضر اکثریت کرسی‌های مجلس ملی پاکستان در اختیار حزب حاکم یعنی حزب مسلم است، تا سال 2018 و برگزاری انتخابات جناح‌های مخالف و احزاب اپوزیسیون در این دوره می‌توانند با فرصت مناسب‌تری فضای پیشاانتخاباتی و ضربه بر حزب حاکم و شکست آن را به‌پیش برند.
اگرچه تاکنون قدرت بین دو حزب بزرگ مسلم لیگ و حزب مردم دست به دست شده و این نخستین باری است که تحریک انصاف نیز به رقیبان اصلی اضافه شده است، از نگاه حزب تحریک انصاف آنها موفق شده‌اند پشت حزب حاکم را به زمین رسانند و عمران خان نیز تلاش می کند که خود را فردی با اراده و دارای هنر مدیریت جریانی بزرگ و مرد روزهای سخت نشان دهد.
البته انتقاداتی نیز از سوی سیاسیون به این حزب در رسانه های پاکستان منتشر می شود به عنوان مثال، عایشه گلالئی حزب تحریک انصاف را مافیا خوانده و عمران خان را به فساد متهم کرد.
آساق**6125**سیدبهادر حسینی**انتشاردهنده: 1577**حسن حسین زاده

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۲۸۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده ویژه رئیس جمهور چین: ایران در خاورمیانه شریک راهبردی است

علی باقری معاون سیاسی ورارت امور خارجه که برای شرکت در نشست معاونان و نمایندگان ویژه کشور‌های بریکس به مسکو سفر کرد، در حاشیه این نشست، با چانگ نماینده ویژه رئیس جمهور چین دیدار و گفتگو کرد.

باقری در این دیدار گفت: بریکس نشان داد دارای ابتکار عمل برای نقش آفرینی‌ها در صحنه و تحرک کشور‌های عضو در چارچوب چند‌جانبه‌گرایی است.

طرف چینی در این دیدار ضمن محکومیت مجدد حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق، گفت: از اقدامات ایران در دفاع از حقوق مردم فلسطین تشکر می‌کنیم و اقدامات ایران در منطقه را شایسته می‌دانیم. 

این مقام ارشد چین افزود: چین بر این باور است که ایران همواره در خاورمیانه شریک راهبردی است. در ادامه طرفین به بحث و بررسی درباره موضوعات مورد علاقه پرداختند.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران
  • اعلام زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب
  • زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب اعلام شد
  • فیلم/ آخرین وضعیت فهرست های احزاب برای دور دوم انتخابات مجلس
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • بحران دولتی در اسپانیا در سایه اتهام فساد علیه همسر سانچز
  • نماینده ویژه رئیس جمهور چین: ایران در خاورمیانه شریک راهبردی است
  • دولت انتقالی هائیتی در بحبوحه آشوب باندهای خلافکار آغاز به کار کرد
  • تعهد پاکستان برای اجرایی کردن خط لوله صلح/ پارادایم جدید از قدرت اقتصادی ایران در آسیا
  • مردم نباید به انتخابات دور دوم مجلس بی‌اعتنا باشند