Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه پتروفرهنگ می‌گوید با ورود شرکتهای صندوق ذخیره فرهنگیان به بورس شفافیت ایجاد می‌شود و با این شفافیت فرهنگیان می‌توانند به اطلاعات واقعی دسترسی داشته باشند و شایعات در روند کاری تاثیری نمی‌گذارد. او معتقد است علاوه بر شفافیت و تامین مالی از طریق بورس، نقد شوندگی دارایی فرهنگیان افزایش می‌یابد که این موضوع باعث منتفع شدن فرهنگیان و استفاده بهینه در سرمایه‌گذاری بیشتر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، سید احمد عظیمی در نشست خبری که در حاشیه نمایشگاه بانک، بورس و بیمه کیش برگزار شد، اظهار کرد: در طول چند سال گذشته که در تدارکات برنامه وسیعی برای توسعه

پروژه های پتروفرهنگ بودیم به این نتیجه رسیدیم که وارد بورس شویم چرا که با ورود به بازار سرمایه دو چیز برای ما مهم است یکی ضمانت های بانکی و دیگری نقدینگی. از دیدگاه ما این دو ویژگی از طریق بورس برای ما فراهم می شود.

وی ادامه داد: زمانی که برای کیمیای پارس خاور میانه L/C باز کردیم اکثر سهام صندوق را به ضمانت گذاشتیم و شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان هر حرکتی که بخواهد انجام دهد تمام سهامش درگیر است در صورتی که اگر پتروفرهنگ وارد بورس شده بود می شد که مقداری از سهام را درگیر باز کردن L/C می کردیم و چون سهام آزاد نداشتیم مجبور به استفاده از آنها شدیم.

معاون سرمایه گذاری و توسعه پتروفرهنگ ادامه داد: مثلا در مورد پتروشیمی مروارید ما اگر بخواهیم برای طرحهای جدید گشایش اعتبار کنیم و بانک عامل برای ما L/C باز کند باید تضمین کافی داشته باشیم. اگر در بورس نباشیم اموال مان باید برآورد شود و سهامداران همه راضی باشند و هزینه نقل و انتقالات بسیار بالا می شود ولی اگر آن ضمانت ما در بورس بود نه اجازه سهامدار را می خواستیم و با سهامش می توانستیم در بانک براحتی برای ضمانت و پشتوانه استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: با ورود به بورس ما به راحتی می توانیم به نقدینگی و ضمانت دست پیدا کنیم که این موضوعات برای ما مهم است. ما در صورت ورود به بورس می توانیم در مقابل سرمایه گذاران خارجی بگویم که هم ساورین گارانتی داریم و هم Corporate Guarantee این گارانتی ها از حیاتی ترین ضمانت نامه هاست

عظیمی ادامه داد: گاهی دولت به دلیل محدودتی که دارد ساورین گارانتی نمی دهد و باید از گارانتی اعتباری شرکتی استفاده کنیم که اگر شرکت بورسی باشد سرمایه گذار خارجی قیمت روز سهام را در نظر می گیرد و به نقدینگی سهام توجه می کند و راحت اعتبارسنجی می کند. در نتیجه انگیزه ما Corporate Guarantee گارانتی، نقدینگی و ضمانت ال سی ها از مهمترین اهداف ما برای ورود به بورس است.

وی با بیان اینکه به زودی پتروشیمی مروارید وارد بورس و پتروفرهنگ وارد فرابورس می شود با اشاره به مزایای ورود شرکت ها به بورس گفت: اگر شرکتی به بورس نرود تخمین زدن مقدار دارایی اش سخت است و نمی شود به درستی برآورد کرد. از اهداف صندوق ذخیره فرهنگیان برای ورود به بورس این است که هر فرهنگی بداند که اموالش در بورس چقدر است در نتیجه شایعات اصلا نمی تواند تاثیر بگذارد. وقتی شرکتی به بورس می رود حتما آن شرکت سود آور بوده و معلم ها می دانند اموالشان امن است. اگر چنین اتفاقی رخ دهد خودشان هم در صندوق سرمایه گذاری خواهند کرد و این شایعاتی که درباره صندوق در طی سال های گذشته شکل گرفت شفاف سازی و از بین می رود و دیگر نمی توانند بی دلیل سیاه نمایی کنند.

عظیمی در پاسخ به اینکه بحث شفافیت چقدر برای مجموعه برای حضور در بازار سرمایه مهم است، گفت: شفافیت یکی از اهداف اصلی ما برای حضور در بورس است ما می خواهیم با ورود به بورس و ایجاد شفافیت کامل بگوییم که نه تنها اموال فرهنگیان دست نخورده بلکه آن اموال شفاف تر و چند برابر شده است. این موضوع برای توسعه پتروفرهنگ اهمیت دارد.

وی در پاسخ به اینکه چند درصد از سهام شرکت در بورس و فرابورس عرضه خواهد شد، گفت: احتمالا ۱۰ الی ۲۰ درصد پتروشیمی مروارید قابل ارائه در بورس و حدود ۵ درصد از پتروفرهنگ عرضه خواهد شد.

این مقام مسئول درباره مقدار سودآوری این شرکت نیز گفت: سال گذشته پتروشیمی مروارید حدودا ۴۵۰ میلیارد تومان سود داده است و امسال امید است بتوانم به سود بیشتری دست پیدا کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره برجام و تاثیر آن روی سود آوری شرکت گفت: برجام روی طرحهای جدید و نیمه تمام تاثیر دارد که فاینانس می خواهد و با بیمه و بانک های خارج از کشور ارتباط  دارد. طرح پتروشیمی مروارید قبل از برجام تمام شد و فاز دوم اش وارد بهره برداری شد و حتی این شرکت بدون حضور کارشناس خارجی راه اندازی شد و البته برای سایر طرحها برجام تأثیر بسزایی دارد بسیاری از خارجیها که حاضر برای مذاکره و واگذاری لیسانس و تکنولوژی نبودند پس از برجام وارد مذاکره و تا مرحله عقد قرارداد رسیده اند و بسیاری از پیمانکاران اروپایی و غیره برای EPCF مذاکره و برای عقد قرارداد اعلام آمادگی کرده اند. البته برخی مشکلات بانکهای خارجی اکنون باعث تأخیر شده است که امید است پس از رفع مشکل بتوان اکثر پروژه را عقد قرارداد و وارد عملیات اجرایی کرد. برجام تأثیر بسزایی روی ورود شرکت های خارجی به مذاکرات و آمادگی آنان جهت فروش تکنولوژی و عقد قرارداد اجرایی گذاشت.

معاون سرمایه گذاری و توسعه پتروفرهنگ در ادامه این نشست درباره مزایای ورود به بورس گفت: با ورود به بورس ما قدرت نقد شوندگی خودمان را بالا می بریم و نیازهای مالی مان با نقد شوندگی ای که به وجود می آید تا حدود زیادی مرتفع می شود. ریسکی در بازار سرمایه گذاری وجود دارد که ما ریسک خود را می خواهیم از بین ببریم مثلا ما در پرتفوی پتروفرهنگ اتیلن و کود داریم اگر هولدینگ بخواهد کاری کند که گرفتار نوسانات بازار نشود باید پرتفوی خودش را گسترده تر کند و ما در بازار بورس می توانیم این تنوع را برای خود ایجاد کنیم علاوه بر این بورسی شدن به شفافیت کمک می کند.

وی ادامه داد: از طرفی وقتی معلم بازنشسته می شود سرمایه ای که در اینجا اندوخته کرده به علاوه سهم دولت و سودی که برایش به وجود آمده را دریافت می کند. در حالت عادی محاسبه دقیق این ها غیر ممکن است ولی اگر بورسی باشیم همه چیز شفاف است چرا که ارزش کنونی صندوق محاسبه می شود و می توان بر اساس آن سهام آن معلم را محاسبه و به او اختصاص داد و در نتیجه هیچ حقی از کسی ضایع نمی شود.

عظیمی درباره طرح توسعه و افزایش سرمایه نیز اظهار کرد: حرکت هایی که ما برای پیشبرد زیرمجموعه ها انجام می دهیم ما را الزام می کند که افزایش سرمایه دهیم و این باعث می شود که سهم ارزشمندتر شود و سهامداران منتفع شوند. ارزش گذاری که برای کیمیای پارس خاورمیانه کردیم ۵۰۰ میلیارد تومان است و الان حدود ۱۴۰۰ میلیرد تومان ارزش گذاری شده است یعنی تقریبا سه برابر. وقتی بورسی شویم و این سرمایه در بورس تبدیل به سهام شود همه ارزش دارایی خود را دقیق می دانند.

وی در پاسخ به اینکه نوسانات قیمت دلار و برجام تا چه حد می تواند در سودآوری شرکت تاثیر گذار باشد گفت: برجام اساسا به ما کمک کرده و کمک می کند. شرکت هایی که حاضر نبودند به ما لایسنس دهند با برجام این لایسنس را به ما می دهند اما مشکل عمده ما مربوط به مسایل بانکی است. برخی بانک ها برای مبادلات مالی با ما مشکل دارند و این مشکل باید حل شود. اما در کل برجام برای ما خوب بوده و مزیت هایی برایمان ایجاد کرده است.

عظیمی ادامه داد: کشور های مختلف سال هاست که به این نتیجه رسیده‌اند که تمام درآمد کارمند ها را از طریق حقوق تامین نکنند ما نیز در حال حاضر به این نتیجه رسیده ایم که درآمد های فرهنگیانمان فقط از طریق حقوق ماهانه نباشد بلکه از طریق سرمایه گذاری هایی آن درآمد ها را افزایش دهیم آن ها خود می توانند در این سرمایه گذاری ها دخیل باشند. در مورد نوسانات قیمت دلار باید بگویم که ما محصولاتمان را به داخل کشور نمی فروشیم که بخواهیم مشکلات افزایش نرخ دلار را داشته باشیم بازار هدف پتروشیمی ایران صادرات است و گران شدن دلار می توند به نفع ما باشد.

وی توضیح داد: اقتصاد کشور وقتی جان می گیرد و شکوفا می شود که پتروشیمی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در توسعه صنایع پایین دستی تلاش چند برابری کنند زیرا اشتغال در صنایع پایین دستی ایجاد می شود و این موضوع تولید ناخالص ملی و اشتغال را افزایش می دهد در نتیجه در مجموع گران شدن ارز به ضرر توسعه صنایع پایین دستی در کشور است ولی برای پتروشیمی های در حال تولید که صادرات دارند به صورت مقطعی سودآور خواهد بود.

معاون سرمایه گذاری و توسعه پتروفرهنگ در پاسخ به اینکه عمده صادرات شما به کدام کشور است گفت: چین در رده اول است بعد هند و کره و اروپا. زمانی گفته می شد که ژاپن چیزی ندارد فقط مواد اولیه را وارد و به صورت مصنوعات خارج میکند و با ارزش افزوده آن و ایجاد اشتغال ژاپن، ژاپن شد ولی در حال حاضر شرایطش با سال های قبل متفاوت شده است. در حال حاضر نیز چین این نقش را دارد و هند نیز پتانسیل خوبی دارد که این نقش را در آینده نزدیکی بموازات چین ایجاد خواهد کرد و اینکه چرا ما خام فروشی پتروشیمی می کنیم بعلت توسعه نیافتگی در صنایع پایین دستی پتروشیمی است که نیاز به یک اراده ملی و حرکت جهشی مخصوصاً در وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

وی درباره مزایای بورسی شدن صندوق ذخیره فرهنگیان برای معلم ها خاطرنشان کرد: فرصت خوبی است که از سودهایی که در حال حاضر داریم و مبالغی که خودشان به صندوق می ریزند استفاده کنند. در حال حاضر مزایای برجام باعث شده در جاهای مختلف کشور مجتمع هایی را برای فرهنگیان برنامه ریزی کنیم در حال حاضر در منطقه آزاد ماکو و چابهار و منطقه پارسیان (در نزدیکی عسلویه) این سه قطب منتظر فاینانس خارجی است. اکنون در صنایع پتروشیمی هیچ تکنولوژی غیرقابل دسترسی وجود ندارد و تنها مشکل ما در حال حاضر مشکل بانک ها و بیمه است اگر این مشکل حل شود بسیار خوب می توانیم برای این سه قطب توسعه ایجاد کنیم.

عظیمی تصریح کرد: البته در عسلویه مجتمعی را برای فرهنگیان در تدارک تأسیس و سرمایه گذاری هستیم. همچنین در عسلویه در حال ایجاد تاسیساتی برای فرهنگیان به عنوان شرکت کیمیای خاورمیانه هستیم. با حضور در بازار سرمایه و بورس و جلو بردن پروژه هایمان کار خوبی برای آن ها در حال انجام است. وقتی که فرهنگیان اثرات ورود به بورس را ببینند به طرح های آینده ما حتما کمک می دهند. از دولت نیز انتظار داریم که وقتی پای فرهنگیان در میان  است ما را کمک کند.

انتهای پیام

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۱۶۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبلغ دقیق مرحله سوم سود سهام عدالت / مرحله سوم سود سهام عدالت کی واریز می‌شود؟

هفتم آذر ماه سال گذشته بود که سرانجام پس از چندین سال بلاتکلیفی شکل برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تصویب و اعلام شد.

مجامعی که روند برگزاری آن از سال ۹۹ متوقف شده بود و در این خصوص رئیس سازمان بورس مجید عشقی گفت: در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ اشکالاتی در ساماندهی برگزاری مجامع شرکت‌ها اتفاق افتاد که باعث شد روند برگزاری مجامع این شرکت‌ها متوقف شود. از سال ۹۹ هیئت مدیره این شرکت‌ها تجدید نشده و همان هیئت مدیره که مدت ماموریت‌شان تمام شده در این شرکت‌ها حضور دارند. بعد از آن‌که مردم در سال ۹۹ روش مدیریت سهام عدالت خود را انتخاب کردند در انتخاب اعضای هیئت مدیره هیچ نقشی نداشته‌اند. سال ۱۴۰۰ تصمیماتی توسط شورای عالی بورس و وزارت اقتصاد اتخاذ شد که از برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که اعضای هیئت مدیره آنها توسط دولت تعیین می‌شود جلوگیری شد و به درستی جلوی این کار گرفته شد و مجامع اینها برگزار نشد.

در نهایت هم گره برگزاری مجامع سهام عدالت سال گذشته باز شد و اولین مجمع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ برای استان خراسان شمالی برگزار و بنابر اعلام سازمان بورس با حضور ۵۲.۱ درصد از سهامداران همراه شد دومین مجمع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت هم ۳ اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار شد و در این مجمع نیز ۶۳.۲ درصد از سهامداران مشارکت داشتند. مجامع سهام عدالتی که مجید عشقی رئیس سازمان بورس در خصوص شکل برگزاری آن هم مطرح کرده بود: مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت هم حضوری و هم الکترونیکی و از طریق سامانه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی خواهد بود، اما رای‌گیری کاملا الکترونیکی است.

در ادامه هم حمید رضا دانش کاظمی عضو شورای عالی بورس به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: طبق مصوبه شورای عالی بورس تا ابتدای شهریور سال ۱۴۰۳ کل مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت باید برگزار شود.

اما اهمیت مشارکت و حضور سهامداران در مجامع سهام عدالت چیست؟ موضوعی که مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: امیدواریم سهامداران مشارکت خوبی را در این انتخاب داشته باشند چرا که انتخاب آنها سبب می‌شود هیات مدیره خوب و قوی انتخاب شود که این موضوع می‌تواند بر سودآوری سهام آنها اثرگذار باشد.

مهدی حاجی‌وند افزود: هر چقدر هیات مدیره کاربلدتر و توانمندتر باشد قطعا شرکت بهتر مدیریت می‌شود و با عملکرد مطلوب‌تر سودآوری سهامدار هم افزایش پیدا می‌کند. در کل مشارکت در تصمیم گیری از جمله مواردی است که افراد با حضور در انتخابات سهام عدالت می‌توانند در آن نقش داشته باشند.

همانطور که پیش‌تر اعلام شد بر اساس مصوبه شورای عالی بورس باید مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تا ابتدای شهریور امسال برگزار شود بر این اساس باید چراغ برگزاری مجامع سهام عدالت یکی پس از دیگری روشن شود در همین راستا هم، ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شرکت سرمایه‌گذاری استانی گیلان سهامداران خود را برای ۱۶ فروردین جهت شرکت در مجمع دعوت کرده است بنا است استان خراسان جنوبی هم از سهامداران خود برای مجمع دعوت کند. نحوه برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تغییری نکرده و مشابه دو مجمع دیگر برگزار خواهد شد.

جعفری در پاسخ به این پرسش که مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استان‌ها تا شهریور ۱۴۰۳ به پایان خواهد رسید؟ می‌گوید: حداکثر تلاش خود را انجام می‌دهیم و جلسات توجیهی را با استان‌ها برگزار کردیم جلسه توجیهی با حدود ۱۰ استان در سال ۱۴۰۲ داشتیم در نهایت حداکثر تلاش خود را انجام می‌دهیم که در چارچوب مصوبه شورای عالی بورس مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت برگزار شود.

در نهایت گفتنی است، مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالتی، برای سهامدارانی است که روش غیر مستقیم را برگزیده‌اند و بر اساس آمار اعلامی از سوی سازمان بورس در حال حاضر بالغ بر ۵۰ میلیون نفر، سهامدار سهام عدالت هستند که حدود ۲۰ میلیون نفر به صورت مستقیم و ۳۰ میلیون نفر به صورت غیر مستقیم از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، سهام عدالت خود را مدیریت می‌کنند و حالا باید منتظر ماند و دید سرانجام برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در شهریورماه امسال به ایستگاه پایانی خود خواهد رسید؟

tags # سهام عدالت سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • جزئیات مهم از افزایش سرمایه سنگین نماد‌های بورسی
  • چگونه بعد از فوت یک نفر از دارایی‌های کامل او باخبر شویم؟
  • چگونه بعد از فوت متوفی، از دارایی کامل او باخبر شویم؟! + فیلم
  • قرارگاه تولید مسکن ارزان‌قیمت در برنامه صندوق ذخیره فرهنگیان است
  • ورود و خروج سهامداران درصدی ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • از چه سنی به بعد جزو افراد پیر محسوب می‌شویم؟
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • اگر برای خرید کشنده فاو در بورس تردید دارید، این مقاله را بخوانید
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • مبلغ دقیق مرحله سوم سود سهام عدالت / مرحله سوم سود سهام عدالت کی واریز می‌شود؟