Web Analytics Made Easy - Statcounter

راستی چرا باید شاخص راحتی فضای کسب و کار در ایران حتی از نوار غزه هم کمتر باشد؟ طنز تلخی است. خاطرتان هست چه معرکه ای برای جلوگیری از افتتاح دفتر اقتصادی اتحادیه اروپا در تهران ایجاد شد؟ موارد متعددی وجود دارد که بی تدبیری برخی مسئولان، زندگی برخی مردم را به جهنمی واقعی تبدیل کرده اند و جالب اینجاست که همه این مسئولان از مقامی به مقامی دیگر منتقل می شوند و هنوز هم از نیروی جوانانی که به موجوداتی آزمایشگاهی برای همین مقامات تبدیل شده اند، استفاده نمی شود! عده ای اصرار دارند که ما خودور ملی تولید کنیم، تجربه این چهل سال ثابت کرده که نمی توانیم! بی کیفیت ترین خودروها را از لحاظ امنیتی و آلودگی محیط زیست به گفته نهادهای نظارتی خودمان و نه استکبار جهانی، تولید می کنیم، اجازه ورود خودروهای ایمن و پاک را به قیمت واقعی هم نمی دهیم! نتیجه چه می شود؟ شمار کشته ها در جاده ها و حوادث رانندگی بالا می رود، هوای شهرهایمان آلوده می شود و قس علیهذا.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. .

در چنین وضعیتی، مسئولان چه کار می کنند؟ به خودروساز بی کیفیت که نمی توانند بگویند خودرو بی کیفیت تولید نکند. به گمرک که نمی توانند بگویند عوارض خودروی ایمن و پاک را کاهش دهد؛ پس به مردم فشار می آورند که مثلا برای استفاده از بزرگراه ها عوارض بدهند؛ تا از خودروهایشان استفاده نکنند! یا انواع و اقسام ممنوعیت های طرح ترافیک برای مردم ایجاد می کنند تا از خودروهای خود استفاده نکنند! چون می خواهند هوا آلوده یا ترافیک ایجاد نشود؛ اما نمی توانند حمل و نقل عمومی را ارتقا دهند! مردم باید به دلیل ندانم کاری های مسئولان تحت فشار باشند!

عده ای اصرار دارند در کشور اشتغال ایجاد شود؛ اما در کشور سرمایه گذاری داخلی و خارجی صورت نمی گیرد؛ بدون سرمایه گذاری و ایجاد و ساخت کارخانجات و صنایع مدرن و کارآمد، در کشور شغلی ایجاد نخواهد شد، اما مدام مقامات در تلویزیون می گویند که صدها هزار شغل درست کرده اند، بدون اینکه در کشور از حیث سرمایه گذاری داخلی و خارجی اتفاقی افتاده باشد. سرمایه گذار داخلی با قوانین عجیب و غریب بی ثبات موجود کشور، مایل به سرمایه گذاری نیست و اگر هم سرمایه گذاری کند، بناچار برای انجام کار باید وارد چرخه فسادی شود که مقامات کشور و نه استکبار جهانی، می گویند که در کشور فساد ساختاری شده است.

غلتیدن سرمایه گذار در روند فساد اقتصادی سیستماتیک برای پیشرفت کارش، طبیعتا او را به زندان و چوبه دار نزدیک می کند، اما آن کارگزارانی که مسلط هستند، در بزنگاه ها فرار کنند، باز هم جان سالم به در می برند تا سرمایه گذار بعدی را وارد این چرخه و البته سرانجام محتوم خود یعنی زندان یا ... کنند.

سرمایه گذار خارجی هم که ذاتا دشمن است، مگر اینکه خلافش ثابت شود که البته خلافش هیچ گاه ثابت نمی شود.

راستی چرا باید شاخص راحتی فضای کسب و کار در ایران حتی از باریکه غزه هم کمتر باشد؟ طنز تلخی است. چرا باید در مقابل ورود سرمایه گذار خارجی در ایران ایستادگی صورت بگیرد؟ خاطرتان هست چه معرکه ای برای جلوگیری از افتتاح دفتر  اقتتصادی اتحادیه اروپا در تهران، ایجاد شد و در نهایت هم موفق شدند مانع افتتاح این دفتر شوند؟ مطمئن باشید تا در این کشور، سرمایه گذاری کارآمد داخلی و خارجی انجام نشود، شغل ایجاد نخواهد شد، مگر شغل های دولتی که بیت المال را بیشتر و بیشتر می بلعد و ناکارآمدی بیشتری ایجاد می کند. مردم هم خیالشان راحت باشد!

عده ای از مسئولان فکر می کردند برای اینکه از حرکت سرمایه های خرد مردم به سمت بازار سکه و ارز جلوگیری کنند، خوب است مردم پولشان را در مؤسسات اعتباری و نهادهای مالی سپرده گذاری کنند تا از وقوع فاجعه قیمت ارز و سکه جلوگیری کنند تا بگویند آنان به کشور ثبات اقتصادی بخشیده اند! اما نظارتی بر رشد قارچ گونه مؤسسات مالی نداشتند! آن ایام گذشت و مؤسسات مالی به تدریج فساد و ناکارآمدی شان مشخص شد. مردم اما بی پشت و پناه رها شدند! نهادهای مالی که چند صد شعبه در سراسر کشور داشتند، مؤسساتی که در نزدیکی منزل و محل کار رئیس جمهور و رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه، شعبات متعدد داشتند و به جمع کردن پول مردم مشغول بودند، بناگاه غیر مجاز شدند و کسی هم نگفت اگر غیر مجاز بود چرا اصلا وجود داشت؟ مسئولان برنامه خود را پیش می برند و فشارها را به مردم تحمیل می کنند.

عده ای فکر می کردند با گسترش بی ضابطه دانشگاه های مجازی و پولی و .... به کشور خدمت می کنند! اما در حقیقت به جیب خود خدمت کرده اند و بحران فارغ الحصیلان بیکار را روز به روز بحرانی تر کردند. عده ای چون توانایی مدیریت کشور را نداشتند، تصور می کردند اگر به هر طریقی، جوانان کشور را مشغول چهار سال تحصیل در دوره کارشناسی و دو سال کارشناسی ارشد پولی و مجازی و غیر حضوری و... بکنند، فاجعه معضل اشتغال جوانان به سال های بعدی منتقل می شود و در کنار آن هم مجوز بی نهایت نهادهای آموزشی را به دوستان و آشنایان خود می دهند و از این باب هم برای خود به نان و نوایی می رسند!

اما اکنون با انبوه جوانان تحصیل کرده ای مواجه ایم که به هر صورت، پولی یا مجازی از طریق مؤسسات حضرات مدرکی گرفته اند و البته مطلبی یاد نگرفته اند. بحران به این سالها منتقل شده! عده ای از مسئولان هم کاسبی خود را کرده و هم بحران را به این زمان افکنده اند! اکنون چه کسی تحت فشار بیکاری است؟ ساده است: مردم.

از این قبیل مسائل، موارد متعددی وجود دارد که بی تدبیری برخی مسئولان، زندگی برخی مردم را به  جهنمی واقعی تبدیل کرده و جالب اینجاست که همه این مسئولان از مقامی به مقامی دیگر منتقل می شوند و هنوز هم از نیروی جوانانی که به موجوداتی آزمایشگاهی برای همین مقامات تبدیل شده اند، استفاده نمی شود!

منبع: جنوب نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۳۰۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ سال بعد از طرح تحول سلامت؛ سرمایه‌گذاری‌ بی‌سابقه برای سلامت مردم/ «این طرح نشان داد ظرفیت پاسخ دادن به نیازهای بزرگ کشور وجود دارد»

به گزارش خبرآنلاین، با روی کار آمدن دولت یازدهم در ایران یکی از دغدغه‌های آن کابینه به‌ویژه وزیر و وزارت بهداشت رسیدگی به سلامت و درمان مردم بود، مردمی که بعد از چندین سال سپری کردن تحریم‌ها زیر بار افزایش هزینه‌های درمان بودند، اما دولت یازدهم تلاش کرد با طرح تحول سلامت هزینه‌های کمرشکن را از دوش مردم بردارد و تا حدود زیادی هم موفق بود.

محسن اسدی لاری، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران، به مناسبت گذشت ۱۰ سال از طرح تحول سلامت، در این باره گفت: «درست ۱۰ سال پیش، پانزدهم اردیبهشت ۱۳۹۳ طرح تحول سلامت آغاز شد. طرحی که از یک سو، تعهد دولت امید و از سوی دیگر، بخشی از تکلیف جهانی در زمینه تأمین «پوشش همگانی سلامت» بود. استقبال مردم و کادر درمان در روز اول اجرای طرح، موجی از شگفتی و ناباوری بود: در زمانی که انتظار داشتند ساعتها برای تهیه وسایل و تجهیزات بیمارستانی، دارو، و یا حتی وسایل همراه بیمار بستری، از این سو به آن سو بروند، در شهر حیران و سرگردان باشند و مبالغ گزافی بپردازند، بیماران براحتی و فقط با هزینه ۱۰% از کل صورتحساب هزینه های بستری و حداکثر ۶% از هزینه خدمات سرپایی در بیمارستانهای دولتی و دانشگاهی، ترخیص می‌شدند و رضایت از خدمات درمانی در اقصی نقاط کشور به بیش از ۸۰% رسید که حتی در مراکز خصوصی هم بی‌نظیر بود.»

او بیان کرد: «تأمین پرستار، پزشک و متخصص برای تمامی بیمارستانها و مراکز بهداشتی درمانی، الزام بیمارستانها برای تأمین اقلام مصرفی بیماران برای جلوگیری از سرگردانی همراهان بیمار در شهر، گسترش بیمه سلامت به همه اقشار مردم، کاهش شدید هزینه کمرشکن سلامت به حدود ۳% جمعیت، جمع شدن پدیده زشت «زیرمیزی»، بهینه سازی بیمارستانها و مراکز جامع خدمات سلامت و خانه های بهداشت در سراسر کشور، بهینه سازی ناوگان اورژانس پیش بیمارستانی و تخصیص دهها پایگاه بالگرد اورژانس، افزایش چشمگیر خدمات زایمان طبیعی در سراسر کشور، ارتقاء خدمات سلامت اولیه در سراسر کشور و دهها نوع خدمت جدید در مراقبت اولیه و ثانویه سلامت، که بنظر نگارنده، مهمترین آن اقدامات، ادغام عملی اهداف پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر و سلامت روان در مراقبتهای اولیه سلامت بود. تأمین و ترویج اینهمه خدمات در نوع خود تحول عمیق و انقلاب در نظام خدمات سلامت ایران بود که کاملا در سمت و سوی نفع فقرا، نیازمندان و دهکهای ضعیف جامعه و از ابتدا مورد توجه اکید کشورها و سازمانهای بین‌المللی و بویژه سازمان جهانی بهداشت واقع شد.»

او ادامه داد: «اقدامات طرح تحول سلامت در دهها برنامه سلامت اولیه، دهها برنامه درمانی، هزاران پروژه عمرانی، صدها برنامه آموزش پزشکی، پژوهشی، دانشجویی، دارویی، غذایی و فناوری که تأثیرات مستقیم بر ابعاد مختلف زندگی مردم داشت، با مدیریت توانمند دکتر هاشمی و حمایت دولت در دوسال اول با تمام توان ادامه یافت و همزمانی با برجام و آمد و شدهای فراوان سرمایه گذاران خارجی و ایرانی، نویدبخش آینده ای روشن در دلهای دردمند مردم بویژه محرومان و نیازمندان و نیز انگیزه فراوان در ارائه دهندگان خدمت و نیروهای تخصصی سلامت، بود. براساس تحلیل رسمی سازمان جهانی بهداشت، هزینه های مستقیم دولت در نظام سلامت از ۳۲% در ابتدای دهه ۹۰ به ۵۴% در سال ۱۳۹۵ افزایش یافت که این افزایش توجه دولت، مستقیما موجب کاهش پرداخت از جیب مردم گردید.»

اسدی لاری گفت: «گزارش رسمی و تحلیل جامع سازمان جهانی بهداشت که در قالب کتاب «تحول نظام سلامت ایران» در سال ۱۳۹۸ منتشر شد، حاکی از سرمایه گذاری ۳ میلیارد دلاری دولت در نظام سلامت بود که به معنای سهم ۸.۱ درصدی از تولید ناخالص ملی است که در قبل و بعد از آن دوران، هیچ سابقه‌ای در کشور نداشت. به تعبیر سازمان جهانی بهداشت، نظام سلامت ایران امادگی کامل برای رسیدن به اهداف «پوشش همگانی سلامت»، ایجاد نظام سلامتی کارامد برای فردا، نوسازی ساختارهای فیزیکی (سازه‌ها) و عملکردی نظام سلامت و نهایتا پاسخگویی به نیازهای سلامت مردم در سالهای آتی داشت.»

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: «ساختار جدید نظام سلامت که حاصل توجه دولت به مهمترین نیاز اجتماعی کشور در ابتدای دهه ۹۰ و نتیجه پیگیری، تدابیر و تلاش بی‌وقفه وزیر و همکارانش در سالهای ابتدایی دولت یازدهم بود، متأسفانه با دو ابربحران پاندمی کووید و تداوم کاهش شدید درآمدهای کشور ناشی از تحریمها که آنهم ناشی از رویکرد خلاف مصالح مردم در سیاست خارجی است، و نیز با تغییر رویکرد حمایتی دولت از طرح تحول سلامت، دچار افت محسوسی شد تا آنجاکه در شرایط فعلی، متاسفانه تقریبا تمامی دستاوردهای افتخارآمیز آن دوران، از بین رفته و سبد هزینه مردم، مملو از هزینه درمان و دارو و بازگشت پدیده زیرمیزی بدلیل عدم توجه دولت به تعرفه‌های واقعی خدمات درمانی شده است.»

او گفت: «طرح تحول نظام سلامت ایران، پس از استقرار نظام مراقبت اولیه سلامت در ابتدای دهه ۶۰، یکبار دیگر نشان داد که ظرفیت اقدامات بزرگ برای پاسخگویی به بزرگترین نیازهای اجتماعی کشور وجود دارد اما نیازمند تدابیر حاکمیت، تداوم حمایت راهبردی و تلاش مستمر مدیران و ارائه دهندگان خدمات سلامت است، امری که متاسفانه در چشم انداز فعلی بسیار دور از دسترس است.»

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903196

دیگر خبرها

  • تجدید میثاق مسئولان حوزه حج و زیارت با آرمان‌های امام خمینی (قدس سره)
  • وزیر اقتصاد: رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • آحاد مردم در نظارت و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
  • رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • ۱۰ سال بعد از طرح تحول سلامت؛ سرمایه‌گذاری‌ بی‌سابقه برای سلامت مردم/ «این طرح نشان داد ظرفیت پاسخ دادن به نیازهای بزرگ کشور وجود دارد»
  • فیلم| مقام شامخ استاد از نگاه دانشگاهیان
  • ظرفیت‌های استان بوشهر برای مشارکت مردم در جهش تولید پای کار بیاید
  • وداع مردم خراسان شمالی با عیسی بخشی هنرمند موسیقی مقامی
  • وداع مردم خراسان شمالی با پیکر مرحوم عیسی بخشی
  • خاتمی: دشمن برای کشور مشکل اقتصادی ایجاد کرده است/ دشمن می خواهد حیا و عفت بانوی ایرانی را نابود کند