Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از شرکت‌های دانش بنیان توانسته با بهره‌گیری از فناوری نانو، رنگ‌های ضدخوردگی را در مقیاس صنعتی تولید و به بازار عرضه کند. کاربرد شاخص این رنگ‌ها در صنایع کشتی‌سازی، نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع خودروسازی است. استفاده از فناوری نانو در تولید این رنگ‌ها موجب شده تا ماندگاری آن‌ها بر روی سطوح ۱/۵ برابر افزایش به دنبال داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خوردگی واکنشی نامطلوب است که سبب تخریب قطعات می‌شود. پدیده خوردگی بیشتر در فلزات و آلیاژ‌های آن‌ها ظاهر می‌شود، به‌طوری‌که کل هزینه سالانه سیل‌ها، گردبادها، آتش‌سوزی‌ها، رعدوبرق‌ها و زمین‌لرزه‌ها کمتر از هزینه خوردگی است. کشور ما دارای شرایط اقلیمی، آب و هوایی و منابع طبیعی و معادنی است، بدین‌جهت صنایع مادر و سازه‌های صنعتی گسترده‌ای در آن مشغول فعالیت هستند که از این میان می‌توان به صنایع پتروشیمی، صنایع کشتیرانی و دریایی، صنایع خودروسازی به‌طور اخص اشاره کرد که همگی در معرض آسیب‌های شدید ناشی از خوردگی قرار دارند؛ بنابراین توجه به این امر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

ازآنجایی‌که یکی از اصلی‌ترین روش‌های کنترل خوردگی به‌کارگیری پوشش‌های مقاوم است، یکی از شرکت های  دانش بنیان موفق شده است تا با استفاده از نانو مواد در رنگ‌ها، مقاومت خوردگی سطوح مختلف را افزایش دهد و به‌عنوان یکی از واحد‌های تولید رنگ در سطح کشور، اقدام به تولید "نانورنگ ضدخوردگی" نموده است.


لاله سید سعادت، مدیر این شرکت دانش بنیان  بر استفاده از فناوری نانو در تولید رنگ و پوشش‌ها تأکید کرد و افزود: «شرکت در سال ۱۳۹۵ با هدف ایجاد تحول در صنعت رنگ و استفاده از دانش و فناوری‌های روز دنیا و با حمایت پارک علم و فناوری استان گیلان پا به عرصه تولید نهاد. این شرکت در ابتدا مطالعات میدانی خود را برای شناسایی نیاز مصرف‌کنندگان نهایی آغاز کرد و مراحل آزمایشگاهی مربوط به استفاده از فناوری نانو در تولید رنگ و پوشش‌ها را تا جایی ادامه داد که در نهایت به شرایط بهینه استفاده از نانومواد جهت افزایش کیفیت و کاهش قیمت دست یافت. فعالیت‌های این شرکت به نحوی بوده که در همین مدت کوتاه توانسته است سهم خوبی از بازار کشور را به خود اختصاص دهد.»


وی در خصوص استفاده از افزودنی‌های نانویی در صنعت رنگ و پوشش گفت: «خواص و کاربرد‌های متنوع نانو ذرات، هنوز کاملاً در حوزه رنگ و پوشش‌های صنعتی مشخص نشده است. ضمن این‌که نانو ذرات می‌تواند جایگزین افزودنی‌های مرسوم و متداولی شوند که سالیان متمادی استفاده می‌شوند؛ لذا جذابیت اجرایی کردن این ایده در این است که درصد کمی از نانومواد قادر به افزایش حداکثری کارایی و افزایش حداقلی قیمت هستند.»


سید سعادت در خصوص سازوکار افزایش کارایی پوشش به‌وسیله نانوذرات گفت: «در نانورنگ ضد خوردگی از نانوصفحات گرافن اکسید به‌عنوان ماده افزودنی استفاده شده است. حضور این نانوصفحات موجب می‌شود تا رسیدن رطوبت و اکسیژن به سطح رنگ زده شده به تأخیر بیفتد. از سوی دیگر نانوصفحات گرافن اکسید به دلیل دارا بودن گروه‌های عاملی هیدروکسیل چسبندگی رنگ به زیرلایه را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهند.»

شایان به ذکر است که قادر است در صورت نیاز سالانه صد تن از نانورنگ‌های ضد خوردگی را تولید کند. این محصول در تاریخ ۹۶/۰۷/۱۱ موفق به اخذ گواهینامه نانومقیاس از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو شده است.

 

انتهای پیام/

 

اختراع‌های جوانان ایرانی در شرکت های دانش بنیان

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۳۰۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستاورد آموزشی افتخار معلم نمونه در اصفهان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ این معلم نمونه توانسته با بهره گیری از فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی بسته های الکترونیکی در حوزه آموزش به همکاران و دانش آموزان در زمینه تولید محتوا در بستر فناوری اطلاعات تولید و افتخار کسب کرده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • اختراع ایرانی برای پایش فساد میگو با فناوری نانو
  • تولید نخ‌های آنتی باکتریال با استفاده از نانو ذرات روی در یزد
  • دستاورد آموزشی افتخار معلم نمونه در اصفهان
  • حساب نانو آلپاری [راهنمای موفقیت در “binary option”]
  • به کارگیری اتباع مجاز منع قانونی ندارد
  • خط لوله آبنیل ـ اصفهان ایمن سازی شد
  • تولید کیت‌های استخراج DNA با یک‌بیستم قیمت نمونه اروپایی
  • نوآوری و کیفیت در مسیر سلامت؛ با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • ممنوعیت به‌کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز در زنجان
  • با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد