Web Analytics Made Easy - Statcounter

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در شرایطی اولین سفرش به آسیا در این مقام را تجربه می کند که بحران، شبه جزیره کره را فرا گرفته است و نشانه ای از کاهش تنش ها به چشم نمی خورد.

ناوهای آمریکایی وارد منطقه آسیا و اقیانوس آرام شده اند و بمب افکن های این کشور هر از چند گاهی از پایگاه گوام برخاسته و برای کره شمالی قدرت نمایی می کنند، ناوهای هواپیمابر، جنگنده ها و زیردریایی های این کشور با کشورهای ژاپن و کره جنوبی رزمایش های مشترک برگزار می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رییس جمهوری ‌آمریکا طبق برنامه اعلام شده از سوم تا چهاردهم نوامبر از کشورهای ژاپن، کره جنوبی، چین، ویتنام و فیلیپین دیدار خواهد کرد.
این در شرایطی است که بر اساس شرایط منطقه ای، بی تردید مساله هسته ای کره شمالی و چگونگی برخورد با این کشور اصلی ترین محور گفت و گوی ترامپ با سران این کشورها خواهد بود.
ترامپ اگرچه بارها در سخنرانی ها و در توییت های خود، کره شمالی را به نابودی و براندازی تهدید کرده است، اما مسئولان دیگر این کشور از جمله وزیر خارجه و وزیر دفاع آمریکا همچنان تاکید می ورزند که به دنبال راه حلی صلح آمیز در کنار تحریم ها هستند.
به نظر می رسد که آمریکا سیاست واحدی برای برخورد با کره شمالی ندارد و راه حل نظامی هم به هیچ وجه مورد قبول کره جنوبی و چین قرار نخواهد گرفت و با این حساب ترامپ باید روی کمک کشورهای دیگری نظیر چین حساب باز کند تا درها به روی گفت و گو برای پایان دادن به این بحران باز شود.
در حالی که ترامپ می گوید کره شمالی با آتش و خشم روبرو خواهد شد، مقام های پیونگ یانگ گفته اند که آماده انجام آزمایش هسته ای بر فراز اقیانوس آرام و در صورت لزوم حمله موشکی به پایگاه گوام هستند.
شاید تهدیدها و مقابله جویی های طرفین و تشدید تنش ها بوده که موجب شده است کاخ سفید و کره جنوبی هر دو اعلام کنند ترامپ در جریان سفر به کره از منطقه مرزی نظامی دو کره بازدید نخواهد کرد.
به نظر می رسد که دو کشور در چنین شرایطی نمی خواهند به خرمن آتش تنش ها دامن بزنند و انتظار می رود که آنها به دنبال این باشندکه سفر ترامپ در سایه آرامش و به شکلی با ثبات برگزار شود و تحت تاثیر اقدام تحریک آمیزی از سوی کره شمالی قرار نگیرد.
البته با نظرداشت اینکه کره شمالی تحت فشارهای اقتصادی و تحریم های بی سابقه در چند دهه گذشته از سوی آمریکا و متحدانش قرار دارد، بعید نیست در جریان سفر ترامپ به آسیا و بخصوص زمانی که او در ژاپن و یا کره جنوبی حضور دارد، دست به یک آزمایش موشکی بزند تا قدرت خود را به رخ آمریکا بکشد و تهدید کند که رویارویی نظامی با کره شمالی عاقبت خوبی برای واشنگتن و متحدانش نخواهد داشت.
کشورهای متحد آمریکا و واشنگتن می گویند که کره شمالی را به رغم شش آزمایش اتمی از سال 2006 میلادی به این طرف به عنوان یک قدرت هسته ای به رسمیت نمی شناسند به این معنا که تلاش آنها این است که کل این برنامه نظامی هسته ای را متوقف کرده و تسلیحات ساخته شده را نابود کنند.
اما این روند مستلزم آن است که شرایط برای چنین معامله ای فراهم شود چین می گوید که برخورد نظامی با کره شمالی خط قرمز است و به آمریکا اجازه قدرت نمایی نظامی در شبه جزیره کره نخواهد داد و البته طبیعی است این کشور نگران ناامن شدن مرزهایش در صورت جنگ باشد که مورد هجوم صدها هزار تبعه کره شمالی قرار خواهد گرفت.
کره جنوبی سالهاست زیر سایه تهدیدهای نظامی کره شمالی زندگی می کند و اتحاد نظامی قوی این کشور با آمریکا که هر روز قویتر شده نتوانسته است سایه تهدیدها را برطرف کند و بلکه مخاطرات امنیتی این کشور را افزایش داده است و برای همین مون جائه این رییس جمهوری این کشور هم تاکید کرده است که آمریکا بدون اجازه کره جنوبی دست به اقدام نظامی علیه کره شمالی نخواهد زد.
ژاپن به رغم همه حمایت هایش می داند در صورت شروع جنگ، پایگاه های آمریکا در این کشور که 50 هزار نظامی آمریکایی را در خود جای داده اند اولین اهداف حملات موشکی کره شمالی خواهند بود و پیشتر هم کره شمالی با پرتاب دو فروند موشک میان برد بر فراز ژاپن به این کشور به اندازه کافی برای همراهی با سیاست های واشنگتن هشدار داده است.
ترامپ در کنار بحران شبه جزیره کره، در ژاپن راجع به سیاست های نظامی این کشور و حضور نظامیان آمریکا و همچنین توافق تجاری با توکیو گفت و گو خواهد کرد.
او می گوید که سیاست این است آمریکا در اولویت برنامه های اقتصادی باشد و برای همین به دنبال گرفتن امتیازات بیشتری از کشورهای آسیایی برای شرکت های آمریکایی است.
در کره جنوبی رییس جمهوری آمریکا باید چارچوب توافقنامه تجارت آزاد دو کشور را نهایی کند توافقی که پنج سال پیش بدست آمده است و در حال انقضا است و ترامپ می گوید نتوانسته است منافع شرکت های آمریکایی را تامین کند و باید تغییر کند و کره ای ها نیز تا اندازه ای تحت فشارها تصمیم به تغییراتی در توافقنامه گرفته اند تا از مازاد تجاری این کشور در برابر آمریکا کاسته شود.
این پیش بینی هست که ترامپ در این دو کشور بر تقویت اتحاد نظامی با آنها تاکید کند و از سیاست های ژاپن در دریای شرقی و دریای جنوبی چین حمایت کند که البته این اقدام می تواند موفقیت سفرش به چین را در هاله ای از ابهام قرار دهد.
یکی از سخت ترین بخش های سفر ترامپ به منطقه دیدار از چین است جایی که او باید از چین برای حل مساله کره شمالی استمداد بخواهد و همزمان این کشور را تحت فشار بگذارد تا درهایش را به روی شرکت های آمریکایی باز کرده و سرمایه گذاری های بیشتری به نفع شرکت های آمریکا انجام دهد.
ورود آمریکا به دریای جنوبی نیز عرصه را بر چین تنگ کرده است منطقه ای که این کشور متعلق به خود می داند و برای همین این مساله نیز جزو موضوعات بسیار حساس در گفت و گوی طرفین خواهدبود.
چین هم فرصت را مسلما مغتنم شمرده و از او خواهد خواست تا ضمن کاهش فعالیت های نظامی آمریکا در دریای جنوبی به دنبال معاملات تسلیحاتی با تایوان نباشد جزیره ای که چین آن را یک استان منزوی خود می داند که نهایتا روزی باید به وحدت با چین تن دهد.
با نگاه به مسایل فوق بعید به نظر می رسد که سفر ترامپ به کشورهای این منطقه خالی از چالش بوده و با موفقیت کامل برگزار شود و این کشورها نیز از فرصت دیدار رییس جمهوری آمریکا استفاده خواهند کرد تا گلایه ها و درخواست هایشان را برای آمریکا مطرح کنند و خواستار آن شوند که ترامپ در زمینه سیاست های اقتصادی و تجاری یکجانبه و خروجش از پیمان تحولات اقلیمی پاریس و یا پیمان تجاری ترانس پاسیفیک ( تی پی پی ) تجدید نظر کرده و نظم موجود جهان و توازن منطقه ای را با اشتباهات راهبردی در شبه جزیره کره و دریای جنوبی برهم نزند.
* خبرنگار و مدیر دفتر ایرنا در پکن(چین)

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۳۴۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ هشدار سطح نارنجی و زرد هواشناسی در هرمزگان صادر شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری هرمزگان، مهرداد حسن زاده اظهار کرد: پیرو هشدارهای هواشناسی از سوی اداره‌کل هواشناسی استان و خروجی نقشه‌ها و مدل‌های هواشناسی برای روزهای آینده بیانگر شرایط ناپایدار جوی و دریایی خواهد بود.

حسن زاده از صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی خبر داد و گفت: این سامانه سبب تشدید فعالیت سامانه بارشی در روزهای چهارشنبه تا پنج شنبه این هفته خواهد شد.

وی افزود: این سامانه همراه با رگبار شدید باران و رعد و برق همراه با تگرگ و تندباد لحظه‌ای خواهد بود و چهارشنبه در شهرستان‌های بستک، پارسیان، جزیره کیش، جزیره لاوان، جزیره سیری، ابوموسی، بندرلنگه، حاجی آباد و تنب بزرگ بیشترین فعالیت را خواهد داشت.

حسن زاده گفت: روز پنج شنبه نیز این سامانه بارشی در بندرعباس، بستک، خمیر، سیریک، بندرلنگه، پارسیان، تنب بزرگ، جاسک، ابوموسی، جزیره سیری حاجی آباد، رودان، بشاگرد،، قشم، کیش، جزیره لاوان، میناب و هشتبندی فعالیت خواهد داشت.

وی تصریح کرد: این سامانه سبب سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، احتمال خسارت در اثر تندباد لحظه‌ای و خسارت به محصولات کشاورزی می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان همچنین از صدور هشدار سطح زرد خبرداد و گفت: بر این اساس یک هشدار سطح زرد هواشناسی صادر شده که مطابق آن شاهد فعالیت سامانه بارشی در پاره‌ای از نقاط استان از صبح چهارشنبه تا آخر وقت جمعه هفته جاری خواهیم بود.

مدیرکل مدیریت بحران‌ها استانداری هرمزگان گفت: بر اساس این سامانه شاهد رگبار باران و رعدوبرق گاهی تندباد لحظه‌ای با احتمال تگرگ با تاکید بر سراسر استان از جمله در شهرستان‌های بندرعباس، خمیر، سیریک، جاسک، میناب، رودان، قشم، بشاگرد، حاجی‌آباد، بندرلنگه، ابوموسی، جزیره سیری، جزیره کیش، جزیره لاوان، بستک، پارسیان، تنب‌بزرگ، هشتبندی سواحل و ارتفاعات خواهیم بود.

وی تصریح کرد: اثر مخاطره این سامانه آبگرفتگی معابر عمومی، احتمال طغیان رودخانه‎‌های فصلی و بالا آمدن آب رودخانه‌ها، احتمال آسیب به محصولات کشاورزی است و توصیه می‌شود از تردد و اسکان در حاشیه رودخانه‌های فصلی، خودداری از صعود به ارتفاعات و چرای دام در مناطق مرتفع، اطمینان ازاستحکام سازه‌های سبک، احتیاط در ترددهای جاده‌ای، محافظت از محصولات کشاورزی خودداری شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان و شهرستان‌های تابعه ضمن آمادگی کامل، هماهنگی لازم را به‌منظور فراهم‌نمودن تمهیدات لازم از جمله اطلاع‌رسانی و هشدار به‌موقع از طریق رسانه‌های محلی، رعایت نکات ایمنی و … به‌عمل آورند.

کد خبر 6092490

دیگر خبرها

  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • ترامپ اعضای ناتو را تهدید کرد
  • دانشگاه کلمبیای آمریکا تبدیل به پادگان نظامی شد؛ ترامپ خوشحال شد
  • ترامپ اعضای ناتو را تهدید کرد/ پول نمی‌دهیم
  • ترامپ باز هم اعضای ناتو را تهدید کرد
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین پس از ورود به کاخ سفید
  • صدور هشدار سطح نارنجی و زرد هواشناسی در هرمزگان
  • ۲ هشدار هواشناسی در هرمزگان صادر شد
  • ۲ هشدار سطح نارنجی و زرد هواشناسی در هرمزگان صادر شد