Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بولتن نیوز»
2024-04-26@05:42:54 GMT

لوازم آرایش تقلبی با شما چه می‌کنند؟

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۳۵۳۵۰

لوازم آرایش تقلبی با شما چه می‌کنند؟

گروه اجتماعی: شاید برای‌تان جالب باشد بدانید اولین وسیله آرایشی، سایه‌های چشمی به رنگ سبز ساخته شده از سنگ مس بود و قدرت استفاده از آن به حدود 5 هزار سال قبل از میلاد مسیح (ع) می‌رسد و تاریخ آغاز فعالیت‌های کارخانه‌های آرایشی و بهداشتی به دهه اول قرن 19 برمی‌گردد. همزمان با پیشرفت صنایع مواد رنگی، کارخانه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی نیز به شکل امروزی آن رشد کردند و به وجود آمدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آن زمان تاکنون روند استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی در جهان روزبه‌روز افزایش یافته است و متاسفانه در کشورمان بازار محصولات آرایشی رونق چشمگیری دارد. حال آن‌که متخصصان پوست و مو راجع به استفاده بی‌رویه این محصولات و تاثیرات مخرب آن‌ها بر سلامت افراد بسیار گفته‌اند. اگر جزو ان دسته از طرفداران پروپاقرص محصولات آرایشی هستید و استفاده از این محصولات را از نان شب واجب‌تر می‌دانید، خواندن مطلب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

رژ لب و درماتیت پوستی

به گزارش بولتن نیوز به نقل از مجله ایده آل، عمده‌ترین بیماری پوستی درماتیت است، براساس این بیماری پوست قرمز و ملتهب می‌شود و تمایل به ترک برداشتن، داشته و بسیار تحریک‌پذیر می‌شود. یکی از رایج‌ترین اشکال حساسیت به مواد آرایشی و بهداشتی درماتیت رژ لب است؛ این عارضه به علت انوزین موجود در مواد رنگی رژ لب است که باعث ایجاد آلرژی می‌شود و در افرادی که مقابل اشعه خورشید قرار می‌گیرند، لب‌ها متورم می‌شوند، زیرا انوزین، لب‌ها را نسبت به اشعه خورشید حساس کرده و این نوع حساسیت را حساسیت بدنور می‌نامند، به همین دلیل باید یا انوزین از فرمولاسیون رژ لب حذف شود یا قبل از به کار گرفتن رژ لب حاوی انوزین از یک کرم محافظ استفاده شود.

رژ لب

علاوه بر قیمت محصول و برچسب وزارت بهداشت در محصول، عامل مهمی که در تشخیص یک رژ لب تقلبی با نمونه اصل آن مدنظر قرار می‌گیرد، فرم و پکیج رژ لب است؛ کیفیت پکیج از نقطه‌نظر استفاده از محصول، نکته‌ای است که باید در نظر بگیرید. در ترکیب رژ لب‌های تقلبی، مقادیر زیادی سرب به کار رفته که خطرات بسیاری بر سلامت فرد دارد و در زنان باردار باعث نقایص جنینی و کم‌خونی می‌شود. راه تشخیص وجود سرب در یک رژ لب به این صورت است که ابتدا مقداری از رژ لب را روی دست‌تان بمالید. حال اگر با یک قطعه فلز مانند انگشترتان روی آن بکشید، اگر رژ لب حاوی سرب باشد، رد سیاهی از خود به جای می‌گذارد و دست‌تان سیاه می‌شود. پس بهتر است از خرید آن خودداری کنید.

توصیه: آنچه باید در ارتباط با مصرف یک محصول آرایشی و بهداشتی بدانید.

1- از مراکز معتبر و فروشگاه‌های شناخته شده اقدام به خرید فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی کنید.

2- اطمینان حاصل کنید که فرآورده دارای برچسب تایید وزارت بهداشت باشد. در این زمینه نکته‌ای که قابل توجه است این است که برچسب باید حاوی اطلاعات فارسی‌نویس شامل نام کالا، نام کشور، تولیدکننده، نام واردکننده، شماره پرونده ورودی و شماره مجوز بهداشتی کالا، تاریخ تولید و انقضاء و سری ساخت باشد. سری ساخت برای ردیابی فرآورده است و اگر زمانی مصرف‌کننده در ارتباط با محصول دچار مشکل شد از طریق همین سری ساخت می‌توانیم اقدام به بررسی شکایت کنیم و متوجه شویم ایراد در چه زمینه‌ای بوده است. یکی از تمهیداتی که قرار است وزارت بهداشت به مرحله اجرا برساند این است که شرکت‌ها موظف شوند شماره تماس خود را بر محصول درج کنند تا اگر مشکلی برای مصرف‌کننده پیش آمد بتواند به‌طور مستقیم با شرکت تماس بگیرد.

3- به هیچ‌وجه از مراکز غیرمجاز و دستفروشان اقدام به خریداری این‌گونه محصولات نکنید، زیرا به هیچ عنوان مورد تائید وزارت بهداشت نیستند.

4- سعی کنید تا حد امکان از فرآورده‌های تولید داخل استفاده کنید، زیرا نظارت بیشتری روی آن صورت می‌گیرد و کارشناسان طی روند تولید محصولات نظارت دقیقی بر آن‌ها دارند. البته این بدین معنا نیست که بر روی محصولات وارداتی نظارت دقیق صورت نمی‌گیرد اما تمام نظارت‌های همه‌جانبه را بر روی محصولات وارداتی اعمال می‌کنیم؛ اما مسلم است که این بررسی‌ها بر روی تولیدات داخل بیشتر است.

5- طریقه مصرف یک فرآورده بسیار مهم است. هر فرآورده باید در منطقه خاصی مورد استفاده قرار بگیرد و استفاده آن در ناحیه دیگر موجب بروز مشکلات می‌شود.

6- نحوه نگهداری و زمان مصرف یک فرآورده حائز اهمیت است. به هیچ‌عنوان از فرآورده‌هایی که در دمای بالا و در معرض طولانی‌مدت نور خورشید قرار داشته‌اند، استفاده نکنید.

7- در آخر، در نظر داشته باشید هر فرآورده آرایشی و بهداشتی هر قدر هم که ایمن باشد مصرف بی‌رویه آن باعث بروز مشکل و خطرات جبران‌ناپذیر خواهد شد. پس مصرف این فرآورده‌ها را به حداقل برسانید.

پودر تالک و سرطان تخمدان

ماده تالک که در محصولات آرایشی از آن استفاده می‌شود سرطان‌زاست و طی تحقیقات صورت گرفته مشخص شد این ماده، احتمال ابتلا به سرطان تخمدان را در خانم‌ها بالاتر می‌برد، منتهی تالک جذب پوستی ناچیزی دارد؛ ولی در ناحیه مخاط به راحتی جذب می‌شود و برای همین موضع است که تولیدکنندگان از آن در محصولاتی که در ناحیه مخاط استفاده می‌شوند، استفاده نمی‌کنند؛ اما متاسفانه در کارخانه‌های غیرمجاز تولید محصولات آرایشی و بهداشتی که هیچ نظارتی بر آن‌ها صورت نمی‌گیرد، توجه چندانی به این موضوع نمی‌شود. پس اگر می‌خواهید به سرطان دچار نشوید از شرکت‌های معتبر محصولات مورد نظر خود را خریداری کنید.

آیا دئودورانت‌ها می‌توانند سبب بروز سرطان سینه شوند؟

مدت‌ها صحبت بر سر این موضوع بود و عده‌ای برای باور بودند که دئودورانت‌ها به دلیل داشتن آلومینیوم در ترکیبات‌شان سرطان‌زا هستند. با تحقیقاتی که روی نمونه حیوانی صورت گرفت، این موضوع تایید شد اما در مورد نمونه انسانی این موضوع رد می‌شود و آن به دلیل است که مقدار آلومینیوم مصرفی در این محصولات به اندازه‌ای نیست که منجر به ابتلا به سرطان سینه شود و اگر با توجه به اصول و معیارهای صحیح و در کارخانه‌های مجاز دارویی ساخته شوند، هیچ خطری را متوجه فرد نمی‌کنند و فقط زمانی خطرزا هستند که در شرایط نادرست و به دست افراد ناوارد تهیه شوند.

تست قطعه‌ای: تشخیص آلرژی پوستی

در افرادی که دچار حساسیت‌های پوستی ناشی از استفاده از یک محصول آرایشی و بهداشتی هستند، تست خاصی انجام می‌گیرد که بسیار موثر است؛ این تست شامل ترکیبات مختلفی از یک محصول است که به صورت یک برچسب بر پشت بیمار چسبانده می‌شود و بعد از 48 ساعت برداشته شده و مشخص می‌شود فرد به کدامیک از ترکیبات موجود در محصول حساسیت دارد و فرد باید از آن پس محصولاتی را مورد استفاده قرار دهد که عاری از این ماده خاص آلرژی‌زا باشد. پس اگر شما هم سابقه آلرژی دارید و از این موضوع رنج می‌برید، این مسئله را با پزشک خود مطرح کنید تا با انجام این تست از شر مواد آلرژی‌زا خلاص شوید.

ریمل‌های آرایشی

نکته‌ای که در ارتباط با ریمل‌ها باید به آن توجه کنید این است که همانند دیگر محصولات آرایشی فرم و پکیج ریمل مهم است. ریمل‌های اصل کیفیت بالایی دارند، به‌طور مثال یک ریمل بورژوای اصل در انتهای خود، یک فرورفتگی دارد که این فرورفتگی در نمونه تقلبی آن به دلیل هزینه بسیاری که برای تولیدکننده دارد، دیده نمی‌شود و در انتهای پکیج ریمل‌های تقلبی شاهد سطحی صاف بدون فرورفتگی هستیم. همچنین ریمل‌های تقلبی بوی معطر شدیدی دارند حال آن‌که یک ریمل اصل، نباید رایحه تندی داشته باشد. پس هنگام خرید ریمل این نکات را مدنظر قرار دهید، زیرا چشم‌ها از نواحی حساس بدن محسوب می‌شوند و استفاده از یک ریمل یا سایه تقلبی عوارض جبران‌ناپذیری به دنبال دارد.

همچنین یک ریمل مناسب و اصل، ریملی است که حالت چسبندگی نداشته باشد و رنگ مژه باید به سرعت خشک شود و در عین حال به‌طور معقولی پایدار و تحریک‌کننده باشد.

ویژگی‌های مناسب یک شرکت تولیدکننده فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی

در درجه اول «شرایط خوب تولید» یک کارخانه باید تایید شود و اگر شرکتی حداقل شرایط Iso یا استاندارد جهانی را رعایت، می‌تواند این گواهی را دریافت کند. شرایط خوب تولید شامل شرایط تاسیساتی (فضای مناسب، شرایط تولید، نحوه انتقال فاضلاب) و شرایط تجهیزات مناسب (دستگاه‌های کالیبره، مناسب با خط تولید) است. هر کارخانه تولیدی موظف است نمونه تولیدی خود را به‌طور مجزا برای هر محصول تولیدی به مدت 3 تا 6 ماه در کارخانه نگه دارد و برای بررسی به کارشناسان وزارت بهداشت ارائه دهد. مدارک و مستندات اهمیت به‌سزایی دارند و تولیدکنندگان موظفند که در صورت نیاز، این مدارک و مستندات خود را ارائه دهند که یکی از این مستندات فراخوان کالاست. یک شرکت موظف است اگر نقصی در یک کالا باشد کل کالا را مرجوع یا معدوم کند. نکته مهمی که وجود دارد این است که آب مصرفی در فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی آب یونیزه است که کاملا باید ضدعفونی شود.

استفاده از تکنولوژی نانو در محصولات آرایشی و بهداشتی

امروزه از ترکیبات نانو در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده بسیاری می‌شود. این ترکیبات بسیار ریز هستند و به راحتی می‌توانند به داخل سلول‌های پوستی نفوذ کنند و منجر به ایجاد مشکلات پوستی شوند. عده‌ای معتقدند استفاده از این نوع ترکیبات به دلیل جذب سریع آنان شرایط ابتلا به سرطان‌های پوستی را هموار می‌کند؛ ولی این مسئله قطعی نیست و قضاوت در مورد آن، نیاز به زمان طولانی دارد. در رابطه با سرب هم که ماده‌ای است که بسیار در تولید محصولات آرایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد، این نکته حائز اهمیت است که میزان جذب آن از راه پوست بسیار پایین است و تنها در شرایطی که به مقدار زیاد مورد استفاده قرار بگیرد و طولانی‌مدت روی پوست باشد، خطرزاست که باز هم بستگی به کارخانه تولید محصول دارد که اگر در آن رعایت نکات ایمنی و سلامت پوست صورت گیرد، جای نگرانی نیست.

عطرها

در ارتباط با عطرها بهتر است سعی کنید از فروشگاه‌های معتبر اقدام به خریداری کنید. نوع تقلبی عطرها در بازار بسیار دیده می‌شود. به جت پایین بودن قیمت این‌گونه محصولات تقلبی، عده زیادی اقدام به خریداری آن‌ها می‌کنند که متاسفانه اگر بدانند چه عوارض و خطرات جبران‌ناپذیری در انتظارشان است، وقت بیشتری در خریداری عطرها صرف می‌کنند. متاسفانه راه تشخیص مشکل است، اما نکته مهمی که بهتر است در نظر بگیرید این است که یک عطر قلابی دوام بسیار کمی دارد. یک عطر قلابی از الکل نامناسب تهیه می‌شود و وقتی رایحه آن را استشمام می‌کنید، بیشتر از آن که بوی اسانس بدهد، رایحه الکل از آن استشمام می‌شود. این‌گونه عطرها در کارگاه‌های غیرمجاز و داخل شیشه‌هایی که افراد متقلب خریداری می‌کنند در شرایط نامناسب پر می‌شوند و به دست من و شما که ناآگاهانه اقدام به خریداری آن‌ها می‌کنیم به عنوان اصل فروخته می‌شوند، پس حواس‌تان را جمع کنید کلاه سرتان نرود.

بهتر است بدانید یک محصول آرایشی و بهداشتی (چه تولید داخل باشد، چه خارج) باید از مراحل و آزمایش‌های گوناگونی عبور کند و اگر بعد از انجام آزمایش‌های گوناگون سلامت آن مورد تایید سازمان معاونت غذا و دارو قرار گرفت، مجوز ارائه آن به بازار صادر می‌شود و برچسب وزارت بهداشت بر محصول چسبانده می‌شود، پس جای نگرانی نیست. اعضای این سازمان شبانه‌روز تلاش می‌کنند سلامت من و شما به خطر نیفتند تقلبی که اکثراً به صورت قاچاق وارد می‌شود این رنگ‌های تشکیل‌دهنده، حاوی مواد معدنی و فلزات سنگین از جمله سرب هستند که در درازمدت موجب بروز انواع سرطان می‌شوند.

در فرآورده‌های تقلبی، ترکیبات رنگ‌ها حاوی فلزات سنگینی هستند که بسیار خطرناکند.

ما با توجه به نوع محصولات، ویژگی خاصی برای آن محصول در نظر می‌گیریم. مثلا به‌طور کل در محصولات آرایشی و بهداشتی سرب اسفیک نباید موجود باشد. اگر فرآورده چشمی باشد، حساسیت به این مسئله بیشتر می‌شود و میزان سرب باید از حد مجاز فراتر نباشد که این مسئله در آزمایشگاه‌ها مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد. در فرآورده‌های مو که دارای ماده موثره‌ای در ترکیبات خود هستند نباید این ماده از حد مجاز فراتر باشد، زیرا به شدت خطرزا هستند.

کرم‌های روشن‌کننده (کرم‌پودرها)

امولسیون‌های آرایشی اغلب به صورت کرم هستند؛ امولسیون‌های آرایشی و بهداشتی اکثرا به صورت آب و روغن هستند که براساس آن به 2 نوع تقسیم می‌شوند و نوع امولسیون به دست آمده بستگی به نسبت روغن و آب به کار رفته در آن دارد. یکی از راه‌های تشخیص یک محصول تقلبی از اصل، مقدار روغن و آب به کار رفته در کرم است. اگر کرم‌پودر یا کرمی که قصد خرید آن را دارید قوام لازم را نداشته باشد و وقتی بوی نامطبوع بدهد و دارای ذرات مطلق باشد، یقین بداند اصل نیست؛ یک کرم اصل باید عاری از ذرات دیگر باشد و مخلوطی یکدست باشد و بر سطح آن روغن شناور نباشد. نکته دیگری که حائز اهمیت است، این است که سعی کنید از یک برند خاص استفاده کنید و مارک و نوع محصول مورد استفاده خود را مدام تغییر ندهید تا بتوانید با توجه به تجربه خودتان از تقلبی بودن محصول آگاه شوید.

توصیه به مبتلایان آکنه: کرم‌پودر و پنکیک مصرف کنید

شکل ابتدایی آکنه اصطلاحا کومدون نامیده می‌شود که در اثر انسداد سوراخ فولیکول موئی ایجاد می‌شود که در مراحل اولیه قابل مشاهده نیست. کرم‌پودر و حتی پنکیک حاوی موادی هستند که کمودوژن نامیده می‌شوند و در اثر استفاده مداوم در افرادی که مبتلا به آکنه هستند بیماری شدت می‌یابد به‌طوری که منافذ پوست بسته می‌شود و جوش‌های ریز زیر پوستی تشدید و درمان فرد مبتلا مشکل‌تر می‌شود. توصیه پزشکان به این‌گونه افراد این است که سعی کنند مصرف کرم‌پودر و پنکیک را به حداقل برسانند و از محصولاتی استفاده کنند که متناسب با نوع پوست‌شان است، به‌طور مثال اگر پوست چرب دارند سعی کنند از محصولات oil free (فاقد چربی) استفاده کنند. کرم‌پودر و پنکیک علاوه بر تشدید جوش‌های غرور (آکنه)، اثرات مخرب دیگری هر روی پوست دارند. طی مطالعاتی که صورت گرفته است، اگر در ترکیب این مواد روشن‌کننده از جیوه استفاده شده باشد احتمال خطر بروز آسیب‌های کلیوی شدت می‌یابد. هم‌چنین کرم‌پودر می‌تواند حاوی باکتری‌هایی باشد که التهاب و عفونت در پوست ایجاد می‌کنند.

لاک ناخن، عامل حساسیت پلک‌ها

پوست پلک چشم از نواحی حساس بدن است و آلرژی‌های پوستی در این منطقه بسیار شایع است، این رو نیازمند مراقبت بیشتر است. جالب است بدانید لاک ناخن، یکی از عوامل تشدیدکننده آلرژی چشمی است. زمانی که فرد از لاک استفاده می‌کند اگر تماسی به وسیله انگشتان خود با پلک برقرار کند، پوست پلک دچار خارش می‌شود و مواد لاک ایجاد آلرژی می‌کنند و فرد دچار قرمزی، التهاب و پوسته‌ریزی در ناحیه پلک می‌شود. این مسئله در ارتباط با محصولات دیگر از قبیل سایه‌های چشمی و ریمل‌ها و خط چشم ایجاد می‌شود و فردی که به یکی از ترکیبات تشکیل‌دهنده این محصولات آلرژی داشته باشد، دچار این عارضه می‌شود و زمانی که فرد به متخصص مراجعه می‌کند، درمان‌های دارویی استفاده از کورتون صورت می‌گیرد و فرد بهبود پیدا می‌کند؛ ولی به محض استفاده مجدد از محصول حساسیت‌زا، عارضه برمی‌گردد. در این‌گونه افراد بهتر است تست قطعه‌ای صورت گیرد تا نوع ماده آلرژی‌زا مشخص شود تا درمان قطعی صورت گیرد.

منبع: بولتن نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۳۵۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش دریافت کد شناسه محصولات کشاورزی در مرودشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، منصور امیریان گفت: این همایش با هدف ارتقای شاخص سلامت، پیشگیری و کاهش مخاطرات و آلودگی‌های تهدید کننده سلامت، در زنجیره مواد غذایی با منشا گیاهی و لزوم و اهمیت تولید و عرضه محصولات تولیدی شناسه دار با حضور تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و مسئولین شهرستانی و استانی در سالن اجتماعات فرهنگیان شهرستان مرودشت شد.

او افزود: با توجه به اهمیت موضوع سلامت و امنیت غذایی جامعه و اولویت موضوع در سازمان جهاد کشاورزی فارس، مقرر شد محصولاتی که شناسه محصول را دریافت کنند، اجازه صادرات به خارج از کشور و فروش در بازار داخلی را خواهند داشت.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت گفت: محصولات باغی شامل کیوی، انگور، سیب، پسته، انار، خرما و مرکبات و محصولات مزرعه‌ای و گلخانه‌ای شامل خیار، گوجه، فلفل دلمه ای، بادمجان و کرفس برای صادرات به خارج از کشور و محصولات بازار داخلی شامل گوجه و خیار گلخانه‌ای و مزرعه ای، پیاز، سیب زمینی، پرتقال و سیب، ملزم به دریافت کد شناسه محصول هستند.

امیریان تصریح کرد: تولید کنندگان محصولات برای ثبت نام و دریافت کد شناسه محصول برای صادرات، قبل از کاشت و بازار داخلی یک ماه قبل از برداشت، به دفاتر نظام مهندسی کشاورزی و مراکز جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • مهار آتش سوزی انبار لوازم آرایشی در شهر ری (فیلم)
  • مهار آتش‌سوزی انبار لوازم آرایشی در شهر ری
  • (ویدئو) مهار آتش سوزی انبار لوازم آرایشی در شهر ری
  • ۳ واحد صنفی متخلف در ورامین پلمپ شد
  • کشف ۲۵ تن مواد اولیه لوازم آرایشی قاچاق در اشتهارد
  • چگونه آب لیموی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟
  • همایش دریافت کد شناسه محصولات کشاورزی در مرودشت
  • چگونه از خرید لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو در امان باشیم؟ | لوازم یدکی اصل را از اینجا تهیه کنید
  • پیش‌فروش محصول جدید سایپا بدون تعیین قیمت کارخانه
  • آبلیموی تقلبی را چگونه تشخیص دهیم؟ | باورهای اشتباه مردم درباره آبلیموهای سنتی