Web Analytics Made Easy - Statcounter

استان‌ها > فارس - «خبرجنوب» نوشت: نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، خشکسالی و به دنبال آن بیکاری روستاییان و کشاورزان را علت ایجاد حاشیه نشینی دانست.

مسعود رضايي با بيان اين كه فارس با چالش هاي اجتماعي زيادي رو به رو است، گفت: يكي از اين چالشها معضل حاشيه نشيني است كه نتيجه خشكساليهاي ساليان گذشته است و منجر به از دست رفتن شغل روستاييان و مهاجرت آن ها به كلان شهر شيراز شده كه به دليل مشكلات اقتصادي در حاشيه شهر سكونت كرده اند، همين موضوع چالش هاي گوناگوني را در حوزههاي مختلف ايجاد كرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نایب رئيس كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اين كه بايد جلوی معضل حاشيه نشيني را از سرچشمه گرفت، اظهار داشت: بهترين راهكار براي مقابله با حاشيه نشيني ايجاد صنايع تبديلي در روستاها است كه به اشتغال پايدار منجر مي شود.
رضايي با بيان اين كه در حال حاضر روستائيان با خام فروشي محصولات زراعي خود تنها در بخشي از سال مشغول به كارند و مابقي سال به دليل بيكاري به مشاغل كاذب و دستفروشي روزگار ميگذرانند، افزود: با راهاندازي صنايع تبديلي در روستاها با تسهيلات بسيار اندك همچون صنعت كارتنسازي، كمپوت و كنسروسازي و ... ميتوان مشاغل پايداري براي روستائيان ايجاد كرد تا جلوي مهاجرت بي رويه آن ها به كلانشهر شيراز گرفته شود.
وي با اشاره به اصرار برخي براي ايجاد صنايع پتروشيمي در فارس به عنوان استاني كه با معضل خشكسالي و بيآبي رو به رو است، گفت: پروژههاي پتروشيمي پس از 12 سال هنوز به سرانجام نرسيده است و تنها به بلعيدن بودجه ها منجر ميشود و تاكنون خروجي نداشته و زمينه اشتغال جوانان را هم فراهم نكرده است. اگر مسئولان استان فارس در جريانند كه پروژه هاي پتروشيمي به ايجاد اشتغال در فارس منجر شده است به ما نمايندگان نيز اعلام كنند تا ما هم ضمن بازديد، اين مهم را به اطلاع مردم برسانيم.
نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه سازمان هايي همچون تامين اجتماعي و اداره كار ميتوانند در تامين اعتبارات راه اندازي صنايع تبديلي در زمينه ايجاد اشتغال پايدار در روستاها گره گشا باشند، اظهار داشت: در صورت ايجاد صنايع تبديلي اشتغال زيادي براي جوانان بيكار فراهم مي شود.
رضايي با ابراز گلايه از عملكرد سازمان تامين اجتماعي بيان داشت: اين سازمان در جاهايي سرمايه گذاري مي كند كه زيانده است و تا كنون در زمينه ايجاد اشتغال كمكي به كشور نكرده است.
وي با بيان اين كه سازمان تامين اجتماعي بايد به بخش خصوصي واگذار شود و در طرحهاي زودبازده مشاركت كند، گفت: در كميسيون اجتماعي بازنگري چندين طرح در دستور كار قرار گرفته است كه از جمله آن ها ميتوان به قانون كار و قانون خدمات كشوري اشاره كرد كه نيازمند اصلاح و بازنگري است و در قالب آن به دنبال روشهاي مثمر ثمر براي ايجاد اشتغال جوانان هستيم.
نايب رئيس كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اين كه رتبه فارس در بيكاري در ميان استانهاي كشور بين يك تا ده ميباشد، گفت: بايد در بازنگري اين قوانين سازوكاري انديشيده شود تا به اشتغال بيشتر جوانان كمك كند.
رضايي با بيان اين كه بودجه سال 97 نسبت به امسال 22 هزار ميليارد تومان كاهش يافته است، اظهار داشت: دولت آنچنان درآمدي ندارد به نحوي كه 30 درصد درآمد دولت از فروش نفت و مابقي از طريق اخذ ماليات و عوارض و گمركات تامين ميشود.

 

46

کلید واژه‌ها : استان فارس -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۴۱۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس

مریم جلالی در مراسم واگذاری تعدادی از اتاق‌های ارگ کریم‌خانی شیراز به پیشکسوتان و اساتید صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی استان فارس گفت: امید است این اقدام در فارس زمینه‌ای شود تا در تمامی ابنیه‌های میراثی حضور و فعالیت هنرمندان صنایع‌دستی را ببنیم.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی افزود: آنچه امروز در موزه‌ها می‌بینیم، کار دست هنرمندان صنایع‌دستی دیروز است و هنرمندان امروز حافظان و پاسداران میراث فرهنگی ما محسوب می‌شوند.

جلالی در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم ایجاد و توسعه خانه‌های صنایع‌دستی تأکید کرد و گفت: ضروری است برای توسعه و ترویج و عرضه درست محصولات دست‌ساز هنرمندان خانه‌های صنایع‌دستی متعددی، چون نمد، منبت، خاتم، شیشه و... ایجاد شود.

او با اشاره انتخاب «محله بالا کفت» به‌عنوان محله هنر و صنایع‌دستی در شیراز گفت: در حال حاضر به‌منظور حفظ میراث فرهنگی، هنر و معماری و صنایع‌دستی نهفته در بافت تاریخی شیراز، «محله بالا کفت» به‌عنوان محله هنر و صنایع‌دستی شیراز تعیین‌شده است و جا دارد در این محله خانه‌های صنایع‌دستی متعددی ایجاد شود تا گردشگری تجربه محور رخ دهد.

معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: در محله‌های قدیمی آسیب‌های اجتماعی زیادی وجود دارد که می‌توان از محل مسئولیت‌های اجتماعی وضعیت این محلات را به سازی کرد و با ایجاد فرصت برای هنرمندان در این مناطق صنایع‌دستی را رونق داد.

جلالی در ادامه سخنانش به جهانی و ملی شدن شهر‌ها اشاره کرد و گفت: همواره تأکید کرده‌ام که ملی و جهانی‌شدن شهر‌ها امتیاز نیست بلکه مسئولیت است و اگر مسئولیت خوب انجام نشود ممکن است این امتیاز سلب شود از این روباید مصوبات شورای جهانی صنایع‌دستی ضمانت اجرایی داشته باشند؛ بنابراین گزارش با حضور مریم جلالی معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس و هیات همراه، ۵ اتاق در عمارت ارگ کریم خانی شیراز به پیشکسوتان و اساتید صنایع دستی و هنر‌های سنتی استان فارس به مدت دو سال واگذار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی
  • ایجاد ۲ خوشه صنعتی در حوزه فولاد و پتروشیمی
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • هدایت نقدینگی به‌سمت صنایع پایین‌دست نفت، اشتغال‌زایی و سودآوری به‌ همراه دارد
  • تاثیر افزایش دستمزدها در رشد تعداد بیمه‌شدگان
  • افزایش اعتبارات مسئولیت اجتماعی در حوزه فرهنگی استان بوشهر
  • وجود بیش از ۱۹ هزار واحد کارگری و کارگاه‌های تولیدی در کردستان
  • کارگران؛ صف اولی‌های جبهه تولید
  • بازگشت ۲۳۲ واحد راکد استان به چرخه تولید
  • بازگشت ۲۳۲ واحد راکد به چرخه تولید