Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-29@11:00:59 GMT

وظیفه وزارت کار در قبال بیکاری جوانان

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۴۱۹۳۷

پویا علاالدینی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران  با بیان این که ایجاد اشتغال به مسائل کلان اقتصادی و خصوصا بخش واقعی اقتصاد مربوط است، اظهار کرد: ایجاد شرایط اقتصادی مناسب برای رفع معضل بیکاری در جامعه به اقدامات وزارت اقتصاد، صنعت و معدن، کشاورزی و حتی بانک مرکزی ارتباط دارد، اما وزارت تعاون نیز در این مساله نقش پررنگی دارد و باید با ابزارهای که قانون برای آن تعیین کرده است در جهت رفع این معضل اقداماتی را انجام دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مهمترین این ابزارها وظیفه ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های اقتصادی در کشور است.

علاءالدینی با طرح این سوال که باید دید آیا سیاست‌هایی که با وزارت کار در میان گذاشته شده است، با ایجاد اشتغال هماهنگ هستند یا خیر؟ اظهار کرد: یکی از الزامات ایجاد اشتغال در جامعه، تعیین مناسبات کار است که زیر نظر وزارت کار قرار دارد. از این جمله گفت‌وگوهایی است که باید بین وزارت کار، کارگران و صاحبان کار برقرار شود چرا که وزارت کار برای ایفای شایسته نقش خود باید از اصناف مشورت بگیرد.

وی با بیان این که یکی از مسائل مرتبط با پدیده بیکاری عدم انعطاف بازار کار و تمرکز زدایی است، ادامه داد: بسیاری معتقدند که در فضای کاری کشور انعطاف وجود ندارد. به این صورت که از طرفی تشکل‌های کارگری اجازه چانه زنی را درست نیافته اند و از طرفی دیگر مساله دستمزدها وجود دارد که بهتر است به صورت غیر متمرکز تنظیم شوند. علی‌رغم این که ممکن است مقدار آنها متفاوت باشد.

این استاد دانشگاه در ادامه‌ به نقش پررنگ سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در ایجاد اشتغال نیز اشاره کرد و گفت‌: باید در عملکرد این سازمان بازنگری انجام شود که آیا افرادی متناسب با نیازهای بازار را تربیت کرده یا نکرده است. ارتباط مستمر این سازمان با وزارت صنایع و دیگر ارگان‌های اقتصادی بسیار مهم است چرا که می توان با مذاکرات و نیازسنجی‌هایی که از بازار اقتصاد انجام می شود به حوزه هایی که نیازمند متخصص بیشتری است پی برد و آنگاه فنی و حرفه ای آموزش هایش را در آن راستا متمرکز کند.

علاءالدینی در نهایت به طرح های رفع بیکاری نیز اشاره کرد و گفت: در گذشته برخی از طرح‌های اشتغال زیر نظر وزارت کار انجام شد که وزارت باید بگوید که ارزیابی درستی در ارائه این طرح‌ها داشته یا نداشته و یا اساسا موفق بوده یا نبوده است؛ واقعیت این است که وزارت کار در صورت بندی این طرحها نقش مهمی دارد. برخی طرح‌های رفع بیکاری که طراحی شده است، به خاطر عدم شفافیت و برخی از مسائل دیگر نتوانسته است کارایی لازم را داشته باشد.

طرح‌های ایجاد اشتغال طرح های هستند که از سوی وزارت کار به منظور ایجاد حمایت‌های مالی و آموزشی برای تقویت ظرفیت بیکاران جامعه برای یافتن شغل طراحی می‌شوند. در آخرین این طرح ها، وزارت کار طرح تکاپو را برای سال ۱۳۹۶ و مبتنی بر ظرفیت‌های منطقه‌ای هر منطقه در کشور ارائه کرده است. اینگونه طرح‌ها در صورت اجرا و وجود نظارت های جدی بسیار می توانند در کمتر کردن آمار بیکاری در جامعه موثر باشند.

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۴۱۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت مردم در هر کاری رمز موفقیت در آن کار است

امام جمعه سنندج در خطبه‌های نماز جمعه این هفته مسجد جامع شهر سنندج اظهار کرد: سنندج مرکز دین و عرفان و شهر مسجد و مناره و زادگاه بابا مردوخ‌ها، اردلانی‌ها و در مجموع جوانمردان و شیرزنانی است که نام پر آوازه آنها همواره بر تارک تاریخ درخشیده است.

امام جمعه اهل سنت سنندج با تبریک هفته کار و کارگر، تصریح کرد: کارگران تلاشگران به حرکت درآوردن چرخ‌های تولید هستند.

ماموستا رستمی با بیان اینکه پیامبر مکرم اسلام در مورد کارگران می‌فرمایند، قبل از خشک شدن عرق کارگران حق و حقوق‌شان را پرداخت کنید، افزود: توجه پیامبر مکرم اسلام به افرادی که نقش مهمی در به حرکت درآوردن چرخ‌های توسعه و تولید دارند نگاه از جایگاه ویژه آنان دارد.

وی تصریح کرد: امنیت کشور، امنیت مردم، اجرای عدالت، رسیدگی به مشکلات، ایجاد اشتغال برای جوانان از مسائل بسیار مهمی است که خوشبختانه در کشور ما توجه خاصی به آن صورت می‌گیرد.

وی افزود: دولت سیزدهم به بهترین شیوه توان خود را در مسیر رفع مشکل بیکاری و ایجاد اشتغال جوانان گذاشته و خوشبختانه شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه هستیم.

وی بر لزوم همکاری مردم با مسئولان برای تحقق شعار سال تاکید کرد و افزود: مشارکت مردم در هر کاری رمز موفقیت در آن کار است به همین دلیل رهبر معظم انقلاب در شعار امسال از عبارت «جهش تولید با مشارکت مردم» استفاده کردند.

امام جمعه سنندج در ادامه به وضعیت مردم فلسطین و غره هم گریزی زد و گفت: از یک سو شهادت بی‌شمار مسلمان و زخمی شدن تعداد زیادی زن، مرد و کودک در فلسطین اشغالی یک درد بزرگ است و بی‌تفاوتی سران و ممالک اسلامی و مجامع بین‌الملل درد بزرگتر است.

وی تصریح کرد: سکوت مجامع بین‌المللی در برابر این ظلم عظیمی که به مردم مسلمان و بی‌گناه غزه صورت می‌گیرد جای سوال دارد باید به حال آینده بشریت گریست.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • نرخ بیکاری در قزوین به ۴.۷ درصد کاهش یافت
  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به کدام استان؛ روندها رو به کاهش به چه معناست؟
  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به این استان کردنشین است
  • مازندران پایین‌ترین نرخ بیکاری در کشور را دارد
  • ظرفیت جوانان در رونق اقتصادی بکار گرفته شود
  • وجود بیش از ۱۹ هزار واحد کارگری و کارگاه‌های تولیدی در کردستان
  • کاهش ۳ درصدی نرخ بیکاری گیلان
  • مشارکت مردم در هر کاری رمز موفقیت در آن کار است
  • بیکاری در کشور تک رقمی شد
  • کاهش ۳ درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با ۱۵۰ کار فرمای متخلف