Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-04@20:38:31 GMT

گفتگو از موکدات خداوند و سبب ایجاد خرد جمعی

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۵۰۲۱۶

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست گفتگو، مفاهمه و سرمایه اجتماعی امروز، ۱۴ آبان ماه، همزمان با روز فرهنگ عمومی با حضور حجت الاسلام و المسلمین ارزانی، پورعلی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و موالی زاده، رئیس شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.

موالی زاده در ابتدای سخنان خود گفت‌وگو را از مختصات یک جامعه رشد یافته دانست و گفت: خانواده واحدی از جامعه است و همان گونه که اگر گفت‌وگو در خانواده تسری یابد سبب رشد فکری و داد و ستد عاطفی می‌شود جامعه نیز به همین نحو از مزیت‌های گفتگو بهره‌مند می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه گفت‌وگو پیش‌نیاز مفاهمه است، تصریح کرد: مفاهمه علا‌وه بر بار علمی، بار عاطفی دارد و افراد را به یکدیگر نزدیک می‌کند.

موالی زاده، لازمه رشد و پیشرفت هر جامعه‌ای را وجود سرمایه‌های اقتصادی، انسانی و اجتماعی خواند و گفت: مهمترین رکن سرمایه اجتماعی اعتماد است اگر سرمایه اجتماعی وجود داشته باشد و همه یک هدف را دنبال کنند با میزان کمتر سرمایه انسانی و اقتصادی نیز می‌توان به نتیجه کمی و کیفی رسید.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در دوران گذر از سنت به مدرنیته هستیم گفت: در شرایط کنونی فردگرایی گسترش یافته و برخی از کشورها چاره‌ این امر را ایجاد نهادهای همچون موسسات خیریه و سازمان‌های مردم نهاد یافتند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی ایران با تکیه بر سرمایه اجتماعی و معنوی به پیروزی رسید اظهار کرد: سرمایه عظیم اجتماعی و معنوی ملت ایران سبب شد تا بتوانیم با دست خالی پیروز شویم؛ بنابراین سرمایه اجتماعی می‌تواند منشا تحولات عظیم جامعه باشد.

وی با تاکید بر اینکه در آموزه‌های دینی نیز به موضوع سرمایه اجتماعی اشاره شده است گفت: سرمایه اجتماعی علت تاسیس انقلاب و استمرار و ماندگاری آن بوده است. هر چه این امر بیشتر مورد توجه باشد می‌توانیم مسیر رشد و توسعه را به نحو مطلوب‌تری طی کنیم چرا که این پتانسیل در جامعه ما وجود دارد.

وی به رسالت دستگا‌ه‌های فرهنگی به منظور صیانت از سرمایه اجتماعی اشاره و عنوان کرد: اگر مسئول فرهنگی و هنری تولید می‌کنیم باید به سرمایه اجتماعی نیز توجه داشته باشیم تا این امر سبب نزدیکی آحاد جامعه به یکدیگر شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی به تببین موانع گفتگو در جامعه پرداخت و تصریح کرد: قرآن کریم مسلمانان را از سوء ظن بر حذر داشته است چرا که یکی از موانع گفتگو محسوب می‌شود در قضاوت‌ها نیز باید یک روند را در نظر بگیریم نه اینکه به یک امر خاص معطوف شویم و براساس آن قضاوت کنیم.

وی در پایان سخنان خود ایجاد رشد متوازن را در کشور در گرو توجه به سرمایه اجتماعی دانست و گفت: گفتگو می‌تواند ذهنیت‌های غلط را از بین ببرد و مردم را به یکدیگر نزدیک و باب مفاهمه را ایجاد کند تا سرمایه اجتماعی شکل گیرد.

از دیگر سخنران این مراسم حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی، دبیر ستاد عالی نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بود وی با اشاره به رابطه متقابل سرمایه اجتماعی و فرهنگ عمومی گفت: گفتگو یکی از ابعاد سرمایه اجتماعی است و ما برای داشتن جامعه‌ای سالم باید منابع انسانی را تکریم کنیم.

وی به ابعاد مختلف سرمایه اجتماعی اشاره و عنوان کرد: اعتماد، مشارکت، امنیت و رضایتمندی از ابعاد مهم و سازنده سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ارتقای فرهنگ عمومی جامعه نیازمند بالا رفتن سرمایه اجتماعی است عنوان کرد: گفتگو تاثیر بسزایی در ارتقاء سرمایه اجتماعی و شاخصه‌های ذکر شده آن دارد.

وی به سخنی از پیامبر اکرم اشاره و عنوان کرد: رسول اکرم(ص) می‌فرمایند خداوند فرح، آرامش و نشاط را در یقین و رضا قرار داده است و ما باید این دو مهم را در فعالیت‌های خود لحاظ کنیم.

وی بر ضرورت برپایی جلسات گفتگو در جامعه تاکید و تصریح کرد: مردم آداب گفتگو کردن را نیاموختند و این مهم باید از کانون‌ خانواده آغاز شود تا تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد.

حجت الاسلام ارزانی گفتگوی دو جانبه را سبب تقویت مشارکت اجتماعی برشمرد و عنوان کرد: اگر در طلب نهادینه کردن برخی قوانین در میان افراد جامعه هستیم باید به جای توصیه یک طرفه از فرهنگ گفتگو استفاده کنیم تا شبهات موجود در این میان از بین برود.

بنابر گزارش ایکنا سعید پور علی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز از دیگر سخنران این مراسم بود؛ وی به دو عنصر سازنده در سرمایه اجتماعی یعنی اعتماد و رابطه اجتماعی اشاره و عنوان کرد: اعتماد زمانی شکل می‌گیرد که سه ساحت پندار و نیت خیر، گفتار و سخن نیک و رفتار و کردار نیک در افراد وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: گاهی نیت افراد خیر است اما عمل عاقلانه‌ای ندارد پس باید بین سه عنصر یاد شده همراهی وجود داشته باشد تا به اعتماد بینجامد در واقع عالی‌ترین شکل اعتماد ایجاد ارتباط و نمره مثبت به هر ساحت یاد شده است.

وی به دوم عنصر سرمایه اجتماعی یعنی رابطه اجتماعی اشاره و اجزای آن را تعامل اجتماعی، انتظارات متقابل، تعهدات متقابل و ضمانت‌های اجرا خواند و گفت: حضور و گفتگو با دیگری رکن سرمایه اجتماعی است.

پور‌علی با اشاره به اینکه هر رابطه اجتماعی برای شکل گیری و قوام به اعتماد نیاز دارد عنوان کرد: دو عامل نظم اخلاقی که امری درونی است و وجود قدرت هنجاری قانون سبب افزایش اعتماد می‌شود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: هر چقدر مردم به هنجارهای اخلاقی بیشتر باور داشته باشند و قوانین به هنجار و باور تبدیل شود می‌توان شاهد افزایش اعتماد و ارتباطات اجتماعی بود.

پور‌علی گفتگو را مهمترین وجه مدنیت انسان خواند و گفت: دیالوگ با تک گویی متفاوت است در دیالوگ دیگری را به رسمیت شناخته و سعی در شناخت او داریم و بدین ترتیب شکوفایی گفتگو رخ می‌دهد.

وی لازمه شکل گیری گفتگو را حضور در اجتماع دانست و عنوان کرد: نتیجه گفتگو میدان دادن به خرد جمعی است اما شکل گیری شرایط شبه گفتگو نه تنها این کارکرد را ندارد بلکه به تخریب خرد جمعی نیز می‌انجامد.

پور‌علی با اشاره به اینکه گفتگو نوعی منش و سبک زندگی است افزود: در گفتگو نباید در پی اجماع باشیم بلکه باید اصالت را به خود گفتگو بدهیم. مناظره متفاوت از گفتگو است و باید تفاوت‌های آن را شناخت در گفتگو در پی کسب تجربه هستیم و اطلاعات خود را به رخ دیگری نمی‌کشیم بلکه باید به برابر تکیه زده و هر آنچه که باعث از بین رفتن برابری می‌شود را حذف کنیم.

پور علی جایگاه گفتگو در دین مبین اسلام اشاره و عنوان کرد: خداوند به انسان مقام خلیفه الهی داده و گفتگو از چنان منزلتی برخوردار است که خداوند با بنده خود وارد گفتگوی همیشگی شده و نه تنها با بندگان خود سخن گفته بلکه مجال سخن گفتن را برای آنها به رسمیت شناخته است.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۵۰۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهر و حیات مدنی

تین نیوز سیدمحمد بهشتی :

 شهر چگونه شهر می شود؟ آیا با تجمع انبوهی از شریان های عبور اتومبیل و ساختمان هایی با کاربردهای گوناگون شهر پدید می آید؟ البته شهر حتما شریان های عبور اتومبیل و ساختمان هایی با کاربردهای گوناگون دارد، اما اینها موجد جسد شهر هستند و نه جان آن. شهر بنا بر حیات مدنی شهر می شود و حیات مدنی کیفیتی از حیات فرهنگی -اجتماعی است که خارج از ساختمان هایی با کاربردهای گوناگون جریان دارد. کسانی که به جسد شهر اکتفا می کنند از فهم این امر ناتوان اند؛ آنها فقط ساختمان ها و وسایل نقلیه شهر را می بینند، نه ساکنان آن را و فضاهای شهری را در بهترین حالت به مثابه واسط و رابط گذار از ساختمانی به ساختمان دیگر می فهمند. به تبع این نگاه، بسیاری از ارکان شهر از نظر خارج و مخفی می شود و معنا و مفهوم عناصر و ارکان شهری مشهود نیز قلب (دگرگون) می شود: پیاده رو به مثابه مکان و محملی برای نقل و انتقال درک می شود، پارک نیز لکه ای سبز با عملکرد فتوسنتز و به تعبیر دیگر ریه شهر و پدافند آلودگی هوا فهمیده می شود. به طریق اولی، تمایزی میان ساکن شهر و شهروند نیز گذاشته نمی شود. در این حالت، موضوع مدیریت شهری رتق و فتق امور مربوط به جداول و آسفالت خیابان ها و زباله و درخت و دیوار و... است و مهم ترین موجودات زنده در این مفهوم از مدیریت شهری، حشرات و جانوران موذی اند که باید آنها را نابود کرد.

در این تعریف از شهر، مردم با معیارهای کمّی طبقه بندی می شوند و در بهترین صورت، همچون حیوانات نیازهای فیزیکی شان رفع و برای تولیدات کمی شان برنامه ریزی می شود؛ تولیداتی مثل جمعیت که باعث افزایش زباله، فاضلاب، اموات و... می شود و در نتیجه بر حجم و گستره شهر می افزاید. مسلما این جنس تولیدات را نیز ضرورتا باید دور از شهر دفع کرد؛ به نحوی که محیط را آلوده نکنند. کار مدیریت شهری با واحدهای کمی ای مثل متر، مترمربع و مترمکعب برای اندازه گیری میزان جدول سازی، آسفالت ریزی، بتون ریزی و احداث کانال دفع آب های سطحی و دفع فاضلاب و زباله قابل سنجش است و نسبت مدیریت شهری به مردم شهر مثل نسبت صاحبخانه به مستأجر است.

 اما شهر از منظر حیات مدنی از سه رکن اصلی تشکیل می شود؛ شهروند، کالبد شهر و مدیریت شهری. شهروند و مدیریت شهری ماهیتی فعالانه دارند و کالبد شهری ماهیتی انفعالی. انسان بنا بر مدنی الطبع بودن میل به شهروندی دارد؛ یعنی نیازمند حیات مدنی است. در نتیجه مدیریت شهری مکلف به سامان دهی و مدیریت کالبد شهر است؛ به نحوی که همچون لباسی شایسته و برازنده قامت کیفیت های متنوع و مراتب حیات مدنی باشد و شرایط حیات مطبوع را برای شهروندان فراهم کند.

در تعریف قبلی از شهر، مدیریت شهری مدیریتی آمرانه است؛ همان چیزی که در اصطلاح «سیویل» (civil) لحاظ شده است. اما در تعریف اخیر، مدیریتی همدلانه و از جنس مدیریت فرهنگی -اجتماعی است. بدون شک هر عنصر شهری در تعریف اخیر با تعریف قبلی از شهر تفاوتی ماهوی دارد. در تعریف جامد و سیویل از شهر،کمیت ها تعیین کننده است، ولی در تعریف مدنی از شهر، کیفیت زندگی شهروندان میزان و معیار سنجش است. در این مفهوم از شهر، همه اقدامات کمی برای آن است که شادابی و نشاط در چهره شهروندان ظاهر شود و حیات فرهنگی و اجتماعی مطبوع در شهر جریان یابد.

 متأسفانه اکنون همه شهرهای سرزمین ما در وضعیت قبض روح قرار دارند؛ یعنی شهر کالبدی خالی از روح شهروندی است. البته در اکثر آنها -به جز تهران- به علت تداوم بقایایی از حیات مدنی و علی رغم مزاحمت های مدیریت شهری از نوع سیویل و کمی، تضاد کیفی میان «ساکنان شهر» با «شهروندان» ملموس تر است. بااین حال، در شهری مثل تهران که چند دهه ای است توسط «ساکنان شهر» فتح شده، «شهروندی» دیگر خاطره ای دور، شیرین و دست نیافتنی است.

از منظر حیات مدنی، هر شهر سرمایه هایی دارد از قبیل سرمایه های طبیعی، تاریخی، کالبدی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سرمایه های مادی و کمی. از منظر مدیریت شهری جامد (سیویل)، این سرمایه ها عموما سرمایه به شمار نمی آید. در این تعریف امتیازات شهر که طبعا ضامن بقا و حیات شهر و مبین هویت آن است، یا «مزاحم» شناخته و از سر راه برداشته می شود یا مسرفانه مصرف می شود. درحالی که از دیدگاه حیات مدنی، امتیازات و سرمایه های شهر عناصر پایدار شهر است و همه تلاش مدیریت شهری در جهت حفظ و تقویت این عناصر و ایجاد سرمایه های جدید است. سرمایه های پایدار از منظر مدیریت جامد و سیویل، مزاحم است؛ زیرا همه چیز از نگاه مصرفی اهمیت دارد و هر چیز باید پاسخی به نازل ترین و ناپایدارترین نیازمندی های انسان باشد. پس همه چیز تاریخ مصرف پیدا می کند و از این رو است که پایداری هر عنصر شهری چوب لای چرخ سوداگری مدیریت است.

 شهر واجد حیات مدنی محل ظهور فرهنگ است و شهر جامد و سیویل (بی بهره از حیات مدنی) میدان بروز بی فرهنگی و بهتر است بگوییم بیماری های فرهنگی. در حیات مدنی، امنیت شهر با نظارت اجتماعی شهروندان حاصل می شود و در شهر جامد و سیویل، امنیت به واسطه پاسبان، نرده، دزدگیر و شبگرد نیز به دست نمی آید.

استمرار زندگی در شهر مبتنی بر حیات مدنی موجب تحول مفهوم «ساکن شهر» به «شهروند» و نزدیکی و تقرب شهروندان به یکدیگر می شود و در شهر جامد و سیویل همسایگان دیوار به دیوار یکدیگر را به چهره نیز نمی شناسند؛ هرچند از همسایگی شان یک عمر گذشته باشد. شهر منطبق بر حیات مدنی، آرامش بخش و رافع بحران ها و مشکلات اجتماعی است و شهر جامد و سیویل خود موجد بحران و ناهنجاری های اجتماعی.

شهر با معیار حیات مدنی نیازمند طرح و برنامه در مقیاس های گوناگون است و هر اقدام شهری با فرض اینکه قرار است در عالم واقع تحقق یابد، طراحی و برنامه ریزی می شود؛ اما شهر جامد و سیویل فارغ و غافل از جریان زندگی شهری، در مقیاس های کلان طرح جامع و طرح تفضیلی متصلب و بی جان طراحی و برنامه ریزی می شود. ناموفق بودن بسیاری از طرح ها و برنامه های تفصیلی و جامع اجراشده به جای آنکه طراحان و مدیران را متوجه نامربوط بودن و واقعی نبودن آن طرح ها کند، آنها را دچار فرافکنی کرده و سبب می شود این عدم توفیق را به ضعف قدرت آمرانه مدیریت شهری نسبت دهند.

در شهر برخوردار از حیات مدنی، کارشناسان و مدیریت شهری خاطره شهروندان از شهر در زمره مهم ترین سرمایه های مقوم شهروندی و حیات مدنی تلقی می شود. درحالی که کارشناسان و مدیران شهری در شهر جامد و سیویل خاطره را نمی فهمند و مفهوم شهروند و حیات مدنی را اموری فانتزی و متعلق به گذشته و مانع رشد و ترقی به حساب می آورند.

 کارشناسی و مدیریت شهری در شهر برخوردار از حیات مدنی، مقیاس های شهری مثل تهران را با مقیاس های حیات مدنی می سنجند و بنا بر این سنجش درمی یابد که کوچک ترین واحد شهر محله است. محله بخشی از شهر است که از ترکیب مناسبات متنوع همسایگی و پیوندهای اجتماعی ساکنان محله و ارکان و اعضای خانواده (پدر، مادر، پدربزرگ، مادربزرگ، برادر، خواهر و...) پدید می آید. در این مقیاس از شهر، مهم ترین عامل قوام و دوام پیوند ساکنان، مناسبات رو در روی عابران پیاده با هم است و نه رابطه رانندگان اتومبیل ها. در شهر واجد حیات مدنی فضاهای عمومی متنوع از قبیل مسجد، تکیه، میدان، قهوه خانه، بقالی، نانوایی و... محل برخورد و تعاملات شهروندان است و در نتیجه مدیریت شهری مُصر به ایجاد و رونق این فضاهاست. درحالی که در شهر جامد، فضاهای عمومی کاملا کاربردی و در مقیاس محلی و صرفا به منظور رفع حوائج ساکنان محله است؛ فروشگاه های بزرگی که با یک تلفن کار بقالی، نانوایی، میوه فروشی، قصابی و... را یک جا می کنند و سبب می شوند کمترین برخوردهای اجتماعی نیز به حداقل برسد.

در کلان شهر تهران، وسعت محله نارمک تقریبا به اندازه تهران ناصری است. بنابراین از این منظر، شهر بزرگ تهران در واقع منظومه ای است از چندین شهر و اداره آن باید بر اساس سلسله مراتب حیات مدنی باشد نه بر اساس مساحت یا جمعیت یا محور خیابان ها و بزرگراه ها. در شهر سازگار با حیات مدنی اصلی ترین وجهه مدیریت شهری امور فرهنگی -اجتماعی است و هر وجهه دیگری متاثر از آن است. اما در شهر جامد و سیویل اگر توجهی به امور فرهنگی -اجتماعی بشود، امری است مستحب که به کوچک ترین بهانه ای از آن صرف نظر می شود. در شهر جامد و سیویل در عالی ترین مرتبه، جنبه فنی و عمرانی شهر و در نازل ترین مرتبه نظافت و رفع ضایعات تأسیسات شهری وجهه اصلی مدیریت شهری محسوب می شود.

 در شهر منطبق بر حیات مدنی، برای روان کردن ترافیک، افزون بر ایجاد و تعریض شریان های شهری، به کاهش انگیزه شهروندان برای سفرهای درون شهری و عرضه خدمات شهری در مقیاس های خرد و کلان و توسعه شبکه های اطلاع رسانی شهری توجه می شود. درحالی که در شهر جامد و سیویل، راه حل در ایجاد و تعریض شریان ها و یا ممانعت از حرکت اتومبیل ها با طرح های سلبی مثل طرح ترافیک یا در بهترین حالت توسل به وسایل نقلیه عمومی به جای وسایل نقلیه شخصی دیده می شود. در شهر سازگار با حیات مدنی، «شهر ما خانه ماست» شعار شهروندان است و در شهر جامد و سیویل، این شعار، شعار مدیریت شهری است؛ مدیریت شهری که خود را صاحبخانه می داند و ساکنان شهر را مستأجر خود می پندارد.

در شهر متناسب با حیات مدنی، عدالت در تأمین هزینه های شهر با ایجاد نسبت بین برخورداری از خدمات و پرداخت هزینه این خدمات برقرار می شود؛ اما در شهر جامد و سیویل، عدالت مفهومی ندارد و اگر مدیریت شهری قصد اجرای عدالت را داشته باشد، تنها راه توسل به شیوه های عیاری به مفهوم واقعی کلمه است.

 شهر اسلامی شهری است که در آن جریان حیات مدنی مبتنی بر موازین و فرهنگ دینی، صورتی از کالبد شهری را پدید آورده باشد که در آن آسایش، امنیت، طراوت و شادابی شهروندان متدین تأمین باشد و متخلفان، با ناامنی، ملامت و ناهمواری مواجه شوند. شهر اسلامی نخست منوط به حیات مدنی دینی است و در پی آن، صورت کالبدی شهر پدید می آید؛ به نحوی که در خور این کیفیت از حیات مدنی باشد. کارشناسان و مدیریت و مدیریت شهریِ جامد و سیویل با توسل به تظاهرات صوریِ دینی از محقق کردن شهر اسلامی طفره می روند؛ چراکه بنا بر آنچه گفته شد، نه شهر و نه فرهنگ اسلامی و بالطبع حیات مدنی مبتنی بر فرهنگ اسلامی از منظر حیات مدنی فهمیده نمی شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیاز امروز جامعه است
  • شهر و حیات مدنی
  • حفظ جایگاه اجتماعی حق شایسته معلم است
  • صدا و سیما مؤثرترین نقش را در ایجاد تمدن اسلامی دارد
  • زشت است جمعیتی در یک صنف مقدس(پزشکان) با عادی انگاری، دسته جمعی مجلس گناه برپا کنند | باید با عاملان عادی انگاری مجالس گناه قاطعانه برخورد شود
  • ضرورت برخورد جدی با شرب خبر در جامعه
  • گنجینه‌ای به نام سرمایه اجتماعی
  • خداوند از معلمان و دانشمندان به عنوان لوح محفوظ نام می‌برد
  • موافقت با مرخصی و اشتغال به کار جمعی از زندانیان خدابنده
  • واکنش معین به اعتراضات دانشجویی در آمریکا: دانشگاه و دانشجویان در مقایسه با سیاسیون یا سرمایه‌داران، از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بالاتری در جامعه برخوردار هستند/ اعتراض آنها می‌تواند به تغییر سیاست‌های دولتها و حتی تغییر دولتها منجر شود