Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@10:32:41 GMT

«استکبارستیزی» فریاد بلند عاشورا در گوش تاریخ است

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۲۱۸۴۶

«استکبارستیزی» فریاد بلند عاشورا در گوش تاریخ است

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام نوروزی تاکید کرد: هر انسانی که فطرت بیداری داشته باشد استکبار را برنمی تابد و در مقابل آن موضع می گیرد. امام حسین(ع) الگوی استکبارستیزی است که در طول قرن ها قیام ایشان منشاء بسیاری از جریانات مقابله با ظلم قرار گرفت.

حجت الاسلام محمدجواد نوروزی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان که به مناسبت ۱۳ آبان «روز ملی مبارزه با استکبارجهانی» انجام شد، با اشاره به ضرورت استکبارستیزی برای جهان مدرن و معاصر گفت: مقابله با ظلم و ستم و ایستادگی در برابر استکبار از ضرورت های برگرفته از فطرت انسانی است، در نتیجه در دنیای امروز این مولفه مورد توجه همه کسانی خواهد بود که فطرت انسانی شان بیدار و آگاه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: علاوه بر عقلانیت اسلامی که برگرفته از مبانی اندیشه اسلامی در تفکر شیعی و اهل سنت است، به طور کلی انسان ذاتا به دنبال حریت است و نمی تواند ظلم را بپذیرد. انسان و طبع او گرایش به فیض داشته و از ستیزطلبی دوری می جوید. در طول تاریخ جوامع بسیاری کوشیده اند که به سوی آزادی بروند و مستکبران را به زمین بزنند.

 

نوروزی با بیان اینکه ظهور انقلاب اسلامی ایران منادی گفتمان جدیدی بود که سرلوحه فکری، ساختارها و سبک زندگی قرار گرفت، تصریح کرد: این انقلاب پیامی برای جهان اسلام در وهله اول و در وهله بعد برای کل مستضعفان و محرومان جهان با هر گونه فکر و مذهب بود. در گفتمان انقلاب اسلامی، ساختار ظالمانه موجود در عرصه نظام بین الملل طرد و منش استکبارگرایانه قدرت های بزرگ که تجلی و تبلور آن در آمریکاست، نفی می شود.  

 

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: در حوزه فکر و اندیشه هم انقلاب اسلامی منادی تفکری است که بازگشت به فطرت، بازگشت به عقلانیت فطری و کوشش در جهت مبارزه با هر گونه مظهر ظلم و ستیزه جویی و استیلا طلبی را در عرصه بین المللی را مطرح می کند.

 

نوروزی در بخش دیگری از مباحث خود در مورد ابعاد استکبارستیزی در سبک زندگی حسینی، اظهار کرد: در سیره حضرت سیدالشهدا(ع) استکبارستیزی و مقابله با ظلم و ستم می تواند در ابعاد گوناگون مورد بحث و بررسی قرار گیرد از جمله در حوزه فردی، ملی، فراملی و جهانی، به هرحال مهمترین شعار اباعبدالله الحسین(ع) دوری از ذلت، عدم پذیرش سلطه ظالمان و این جمله معروف است که اگر طرف مقابل دین ندارد حداقل آزادمرد باشد.

 

وی ادامه داد: این ابعادی است که در سیره امام حسین(ع) وجود دارد که ما را دعوت به حریت، آزادگی، پرهیز از ظلم و کوشش در جهت مبارزه با هر گونه استیلاطلبی و برخوردهای ظالمانه و کوشش در جهت تحقق زندگی همراه با جهاد، مجاهدت و استحکام درونی در جامعه اسلامی بر اساس ارزش های اسلامی در حوزه فکر و سبک زندگی می کند.

 

این پژوهشگر حوزه علوم سیاسی تصریح کرد: استکبارستیزی در ساحت های مختلفی از سبک زندگی نیز می تواند بروز و ظهور داشته باشد اعم از حوزه های فردی، اجتماعی و ملی و حتی عرصه جهانی که هرکدام تعریف خود را دارد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: طبیعتا آنچه که از آموزه های دینی بر می آید عدالت و برخورد با ظلم است، این ظلم می تواند در حوزه حیات فردی باشد، می تواند در عرصه ملی باشد که در واقع جهاد و مبارزه مردم ایران با رژیم طاغوت بود و می تواند در ابعاد جهانی رقم بخورد. با وقوع انقلاب اسلامی مبارزه با سلطه جهانی از شعارها و اهداف مهم بود که مطرح شد، استکباری که مظهر آن آمریکا و رژیم غاصب اسراییل است.

پایان پیام/248

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۲۱۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری یادواره شهدای روستای امند

در این مراسم حجت الاسلام عبدالرحیم نجفقلی زاده سرایی مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا یادواره شهدا را عامل زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا دانست.

وی  افزود: شهدا پرورش یافتگان مکتب حضرت امام (ره) بودند همان مکتبی که برگرفته از نهضت عاشورا بود. 

وی با اشاره به عملیات وعده صادق گفت: عملیات وعده صادق نماد اقتدار و عزت نیرو‌های مسلح کشور بود و این پیام واضح را کل جهان مخابره کرد که کشور ما در مورد منافع ملی و تمامیت ارضی به هیچ کشوری تعارف ندارد و به یقین بازنده اصلی این تقابل استکبار جهانی با محوریت آمریکاست.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • ظرفیت استقبال از گفتمان انقلاب اسلامی در دنیا بی نهایت است
  • انزوای رژیم صهیونیستی در جشنواره‌ها/ از فرصت‌ها استفاده نکردیم
  • کاندیداهای شورای ائتلاف در حوزه انتخابیه قائم‌شهر معرفی شد
  • اسلامی: برای مبارزه با سلطه کشورهای استکباری آماده هستیم
  • زوال اسرائیل در اندیشه امام و رهبر انقلاب
  • شرکت در انتخابات یک حق و تکلیف ملی است
  • برگزاری یادواره شهدای روستای امند
  • برگزاری همایش حکمت مطهر با حضور نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا
  • دشمن به دنبال از بین بردن هویت گفتمان انقلاب اسلامی است
  • تاریخ بشریت ادامه راه انبیاء در مبارزه با جریان استکبار است