Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: با بسیاری از کشورها از جمله بلژیک تفاهم‌نامه‌های قدیمی در خصوص همکاری‌های اقتصادی و توسعه‌ای وجود دارد که لازمه هر گونه تفاهم جدید اجرایی شدن تفاهمات قدیمی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در حضور سفیر و رئیس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی بلژیک با اشاره به سابقه تجاری بین دو کشور گفت:‌ بلژیک از جمله کشورهایی است که ایران احساس نزدیکی بیشتری نسبت به توسعه اقتصادی دو طرفه دارد زیرا این حس مشترک بین تجار ایرانی و بلژیکی کاملاً قابل لمس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به سفر هیات بازرگانی از این کشور گفت: بازرگانان این کشور طی 4 روز با 600 فعال اقتصادی ایران ملاقات خواهند کرد که امیدواریم تجار و سرمایه‌گذاران هر حوزه بتوانند با طرف مقابل خود به خوبی وجه اشتراک مناسبی پیدا کرده و بر این اساس تفاهم جدید با توجه به شرایط پساتحریم منعقد شود.

وی افزود: بلژیک از نظر اقتصادی یکی از کشورهایی بوده که همواره مد نظر برقراری ارتباط اقتصادی از طرف ایرانی‌ها است زیرا آزادی اقتصادی، مالی و تجاری این کشور باعث شده تا این کشور جزء شاخص‌ترین کشورهای اتحادیه اروپا لقب بگیرد و طبیعتاً مناسبات دو جانبه نیز می‌تواند برای طرف ایرانی از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

شافعی همچنین با اشاره به سابقه تجاری دو کشور تاکید کرد: در گذشته رد پای بلژیکی‌ها در صنایع ایرانی وجود داشته و امیدواریم بتوانیم بار دیگر مسیر همواری را برای ثبات اقتصادی بین دو کشور ترسیم کنیم؛ البته ایران در زمینه‌های گوناگونی از جمله صنایع پزشکی، دارویی، صنعت، خودروسازی، لوازم بهداشتی، مواد معدنی، آهن و فولاد، نفت و گاز و پتروشیمی می‌تواند باعث حضور سرمایه‌گذاران بلژیکی به کشور شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران همچنین با اشاره به اهمیت بنگاه‌های کوچک و متوسط تاکید کرد:‌ صنایع بلژیک تمرکز ویژه‌ای روی SME ها دارد و آینده اقتصاد ایران نیز بر اساس بنگاه‌های کوچک و متوسط متمرکز شده است بنابراین می‌توان روابط اقتصادی دو جانبه را به سمت توسعه و پیشرفت SME ها سوق داد تا اقتصاد ایران نیز با توجه به مزایا و پتانسیل این بنگاه‌ها رونق بگیرد.

وی اضافه کرد: در همین راستا زمینه‌های مناسبی برای نوسازی و بهسازی بنگاه‌های کوچک و متوسط ایرانی وجود دارد که پتانسیل بلژیکی‌ها می‌تواند باعث رشد طرف ایرانی شود.

شافعی همچنین با اشاره به انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر گفت: طرف ایرانی خواهان انتقال دانش در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و انتقال دانش فنی آنها و البته طرح‌های نوین آبیاری به داخل کشور هستند زیرا در آینده اقتصاد ایران پروژه‌های فراوانی در این زمینه‌ها برای سرمایه‌گذاری وجود دارد.

رئیس هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران صنعت حمل و نقل ایران را نیازمند به روزرسانی دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به واسطه ابعاد جغرافیایی خود نیازمند بهبود وضعیت حمل و نقل به ویژه در بعد ریلی است که در برنامه ششم توسعه نیز بهسازی شرایط حمل و نقلی ریلی جزء تاکیدات قانون‌گذاران و مجریان قانون است بنابراین کشور باژیک نیز می‌توان با برنامه‌ریزی‌های صحیح به عنوان یک سرمایه‌گذار در راستای افزایش صنعت حمل و نقل ایران سهیم و شریک باشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران همچنین به دیگر تفاهمات قدیمی بین دو کشور اشاره داشت و خاطر نشان کرد: تفاهم‌نامه‌های اقتصادی فراوانی بین اقتصادیون دو کشور وجود داشته که تا کنون رنگ و بوی اجرایی شدن را به خود نگرفته بنابراین باید برای سهولت کار ابتدا باید عملی شدن اقدامات دو طرف در گذشته در الویت قرار گیرد، زیرا بدون عملیاتی شدن آنها عملا اقدامات جدید به حاشیه می‌رود.

وی همچنین تاکید کرد: روابط بانکی و ویزای بین دو کشور باید تسهیل شود زیرا نبود ارتباطات بانکی و همچنین ویزا تاثیرات بسیار منفی را در اقتصاد دو جانبه کشور گذاشته است.

همچنین سفیر بلژیک در این دیدار تاکید کرد:‌ اتاق‌های دو جانبه و فدراسیون اتاق‌های بازرگانی بلژیک و همچنین بخش تجاری سفارت، خواهان برقراری این ارتباطات هستند، به ویژه در فضایی که بلژیک خواهان گسترش روابط اقتصادی با ایران است.

وی گفت:‌ سخنان رئیس اتاق ایران کاملا صحیح است و باید قراردادهایی که در گذشته به امضا رسیده روند اجرایی خود را پیدا کند تا در آن شرایط به فکر انعقاد شرایط جدیدی باشیم که سرمایه‌گذاران بتوانند با جدیت به بحث همکاری‌های مشترک اقتصادی بین دو کشور ورود کنند ضمن آنکه سفارت نیز خواهان سرمایه‌گذاری جدی بین سرمایه‌گذاران و بازرگانان دو کشور است و این اتفاق در آینده اقتصادی دو طرف دیده شده و باید که به آرامی رشد کند تا سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در اندازه نام دو کشور ایجاد شود.

سفیر بلژیک ادامه داد: یکی از ماموریت‌های این سفارتخانه انعقاد قراردادهای سرمایه‌گذاری دو جانبه و البته عدم پرداخت مضاعف در ایران بوده که امیدواریم این اقدام به صورت مشترک در بین مسئولین دو طرف برطرف شود.

وی با ابراز خوشحالی از دو اتفاق مهم در خصوص روابط اقتصادی دو جانبه ایران و بلژیک نیز گفت:‌ برقراری پرواز مستقیم بین ایران و بلژیک و همچنین برقراری خط کشتیرانی بین بنادر دو کشور از جمله حرکت‌های رو به جلویی است که می‌تواند باعث پیشرفت اقتصاد ایران و بلژیک باشد بنابراین چنین فرصت‌های همکاری که بین دو کشور شکل گرفته را نباید به راحتی از دست داد و سرمایه‌گذاران باید هم‌پایان خود را در دو کشور پیدا کرده تا رشد اقتصادی و درآمدزایی را برای کشورهای خود رقم بزنند.

وی همچنین در خصوص مشکلات بانکی برای برقراری ارتباطات مالی تصریح کرد: متاسفانه سیاست‌های نادرست واشنگتن یک مانع بر سر راه اقتصاد ایران در خصوص مراودات پولی و مالی شده بنابراین پیشنهاد می‌دهیم تا وزارت اقتصاد ایران به همراه مقامات بلند پایه با سفر به بلژیک از طریق نهادهای پولی و مالی مشکلات ما برطرف کنند تا دیگر مانعی در باب فاینانس‌ها و نقل و انتقلات بانکی پیش نیاید.

در ادامه این دیدار رنه دراندرز رئیس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی بلژیک نیز با اشاره به اینکه چنین فرصتی برای نخستین بار در اقتصاد بلژیک روی داده تا با هیاتی بزرگ به ایران سفر کنند، گفت: به عنوان نماینده فدراسیون بلژیک باید تاکید کنم که صداقت در کار بازرگانان ما یک ابزار اطمینان‌بخش به طرف‌های مقابل قراردادمان هست بنابراین در برقراری مجدد رابطه‌ اقتصادی با طرف ایرانی، تکنولوژی‌های جدید و دانش‌فنی در حوزه انواع SME‌ها را به طرف ایرانی منتقل خواهیم کرد.

وی ادامه داد: امضاء تفاهم‌نامه یک طرف قرارداد است و اجرای آن نیز طرف دیگر، بنابراین پیشنهاد می‌شود تا تمامی تفاهم‌نامه‌های گذشته به صورت بخش‌بندی درآید و آنگاه پیگیری شود تا مشکلات گذشته و تعهد بلژیکی‌ها نیز برطرف شود.

دراندرز تاکید کرد:‌ اتاق‌های مشترک باید تحت یک چارچوب مشخص فعالیت‌های سازنده خود را تقویت کنند تا در حوزه‌هایی که می‌توان از لحاظ اقتصادی پیشرفت‌های دو جانبه داشت، سرمایه‌گذاران بتوانند سازنده‌ترعمل کنند.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۴۸۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای اسناد و تفاهم‌نامه‌های مشترک میان ایران و سریلانکا

اسناد و تفاهم‌نامه هیئت‌های عالی ایران و سریلانکا در زمینه‌های فرهنگی، سینمایی، گردشگری و علمی‌و فناوری در حضور مقامات عالی‌رتبه دو کشور به امضای طرفین رسید. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، در جریان سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به سریلانکا، اسناد و تفاهم‌نامه هیئت‌های عالی ایران و سریلانکا در زمینه‌های فرهنگی، سینمایی، گردشگری و علمی‌و فناوری در حضور مقامات عالی‌رتبه دو کشور به امضای طرفین رسید.

ظهر امروز نیز با حضور رئیس‌جمهور کشورمان، ابرپروژه چند منظوره «اومااویا» در سریلانکا، به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های صدور خدمات فنی- مهندسی ایرانی رسماً افتتاح شد. 

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
  • برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت
  • ایران و پاکستان در اجرایی کردن توافقات همکاری دوجانبه مصمم هستند
  • روسیه : توافقنامه‌ های امنیتی با ایران و ۳ کشور دیگر در سال جاری اجرایی می‌شوند
  • تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی ۸ میلیون دلاری در بندر امام امضا شد
  • امضای اسناد و تفاهم‌نامه‌های مشترک میان ایران و سریلانکا
  • انعقاد تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی ۸ میلیون دلاری در بندر امام خمینی
  • سرمایه‌گذاری هشت میلیون دلاری در بندر امام خمینی(ره)
  • انعقاد تفاهم نامه سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۸ میلیون دلار در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی​
  • انعقاد تفاهم‌نامه هشت میلیون دلاری در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام (ره)