Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار تسنیم در اقلیم کردستان عراق،‌گویی همین دیروز بود که با هدف تهیه گزارشی از مراسم ختم جلال طالبانی رئیس جمهوری سابق عراق و دیبرکل اتحادیه میهنی کردستان به شهر سلیمانیه رفته بودم، در و دیوار شهر مملو از بنرها و نوشته‌هایی بود که بر ادامه مسیر سیاسی چندین دهه این مبارز نستوه تاکید می‌کرد، همین نوشته‌ها را البته از نوع گفتاری آن از زبان اعضای دفتر سیاسی و بزرگان اتحادیه میهنی و در منطقه دباشان بر سر مزار طالبانی شاهد بودیم، از جانشین دبیرکل تا دیگر اعضای دفتر سیاسی که با دسته گل‌های خود به وداع رهبر و مرشد خود آمده بودند آموزه‌های سیاسی جلال طالبانی را نقشه راه خود در داخل حزب، اقلیم کردستان و عراق می‌دانستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینک گویی ورق برگشته است و اتحادیه‌ای‌ها فراموش کرده‌اند که توصیه همیشگی طالبانی فقید برای آنها چه بوده است: اتحاد درون حزبی اتحادیه میهنی کردستان.

 اتحادیه میهنی یکی از دو حزب اصلی و حاکم در اقلیم کردستان، نقش ویژه‌ای را در تحولات این منطقه از عراق داشته است. حزبی که سال‌ها در ترکیب کابینه حکومت اقلیم حضور دارد، دارای ده‌ها هزار نفر نیروی پیشمرگ و از مراودات اقتصادی اقلیم نیز به سهم خود بهره‌مند بوده است. بیماری طالبانی آغازی بر آشکار شدن اختلافات درون حزبی اتحادیه میهنی پس از انشقاق جنبش تغییر از آن بوده است، اما سران این حزب حرمت رهبر خود را نگه داشتند و جدایی بی سر و صدای برهم صالح جانشین دوم دبیرکل نیز آنچنان خطری را متوجه اتحادیه نکرد. با مرگ طالبانی و حوادث کرکوک، تحولات درون حزبی اتحادیه میهنی کردستان نیز سمت و سویی دیگر یافته است. یاران رفراندومی بارزانی، جناح خانواده طالبانی را به خیانت و عقب نشینی از کرکوک متهم می‌کنند، همان موضوعی که وستا رسول فرمانده محور عملیاتی جنوب کرکوک به صراحت اعلام کرد که نیروهای پیشمرگ توان مقابله با نیروهای عراقی را نداشته و در صورت عدم عقب نشینی شاید تلفات آنها به هزاران نفر می رسید.

از سوی دیگر جناح خانواده طالبانی و نزدیکان آنان همراهی بی قید و شرط تعدادی از اعضای دفتر سیاسی اتحادیه میهنی با پروژه رفراندوم مسعود بارزانی را عامل وضعیت پیش آمده در کرکوک و دیگر مناطق مورد منازعه می‌دانند. در این شرایط بود که بیانیه‌های شدیداللحنی از سوی کوسرت رسول علی جانشین دبیرکل و ملابختیار رئیس شورای اجرایی دفتر سیاسی اتحادیه میهنی صادر شد و پا در رکاب بارزانی و حزب دموکرات کردستان عراق، بارها از کلمه خیانت صورت گرفته در کرکوک سخن گفتند و بر لزوم بازگشت تصمیم‌گیری‌ها به ارگانهای حزب از جمله دفتر سیاسی تاکید کردند.

اینک و در تحولات جدید درون حزبی اتحادیه میهنی کردستان گفته می‌شود نشست روز شنبه شورای رهبری این حزب تصمیم به انتخاب ۱۱ نفر برای عضویت در دفتر سیاسی و انحلال دفتر سیاسی کنونی گرفته است و اعضای شورای اجرایی دفتر سیاسی نیز از میان همین افراد انتخاب خواهند شد. البته شماری از اعضای دفتر سیاسی اتحادیه میهنی این اقدام را تلاشی از جانب خانواده طالبانی با هدف انتخاب افراد نزدیک به خود در دفتر سیاسی و تاثیرگذاری بر کنگره آتی دانسته اند. سایت sharpress از رسانه‌های اقلیم کردستان هم اعلام کرده است که تعدادی از اعضای دفتر سیاسی اتحادیه میهنی در جلسات مربوطه حضور پیدا نمی‌کنند و همین امر عدم برگزاری جلسات عادی این ارگان حزبی را به دنبال داشته است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های اقلیم کردستان ممکن است شماری از اعضای دارای موقعیت دفتر سیاسی اتحادیه میهنی از مناصب خویش در دفتر سیاسی کنار گذاشته شوند. این در حالی است که در نشست روز شنبه شورای رهبری اتحادیه میهنی درخواست انحلال دفتر سیاسی، مطرح و به رای گذاشته شده است.

همزمان با این تحولات، سایت lvinpress هم در خبری بدون انتشار جزئیات آن اعلام کرد که دفتر سیاسی اتحادیه میهنی منحل خواهد شد و شورای مدیریتی اتحادیه میهنی تا برگزاری کنگره حزب، امورات مربوطه را عهده‌دار خواهد شد.

شبکه خبری nrt هم به نقل از یک عضو شورای رهبری اتحادیه میهنی کردستان اعلام کرد که در نشست روز شنبه شورای رهبری به اتفاق آراء، انحلال دفتر سیاسی این حزب تصویب شده است. این منبع گفته است که شورای عالی مدیریتی اتحادیه میهنی به ریاست کوسرت رسول علی جانشین دبیرکل تشکیل شده است که جلسات بعدی آن نیز برگزار خواهد شد.

طبق اساسنامه اتحادیه میهنی کردستان، یک ماه پس از غیاب دبیرکل حزب به هر دلیلی، کنگره فوق العاده با هدف تعیین دبیرکل جدید برگزار خواهد شد.

به هرحال، ضعف و انشقاقی دیگر در اتحادیه میهنی کردستان شاید تنها به مذاق حزب دموکرات کردستان خوش آید که رقیب اصلی و همیشگی این حزب در کردستان عراق بوده است، دو حزبی که ضرورت، آنها را به توافقی مشترک برای اداره اقلیم رسانده بود، توافقی که در قالب حکومت محلی اقلیم کردستان، تقسیم بندی همیشگی مناطق زرد و سبز را در پی داشت و واژه حکومت واحد اقلیم هیچگاه در صحنه عمل دیده نشد. وجود نهادهای امنیتی و نیروهای نظامی مجزا خارج از حیطه مسئولیت حکومت اقلیم سندی بر این مدعا است، واقعیاتی که بارها و بارها از زبان ساکنین اقلیم نیز جاری شده است که در کردستان عراق، احزاب حاکم هستند نه حکومت.

انتهای پیام/.

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۵۰۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قبض برق این مشترکان بالای ۲میلیون تومان می‌شود!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عبدالامیر یاقوتی مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر گفت: ما دنبال آن هستیم که فرصت‌ها و مؤلفه‌های مختلف مصرف برق را به خوبی شناسایی کنیم و تعرفه‌های برق به گونه‌ای طراحی شود که هم رفاه و آسایش مردم را تامین کنند و هم تأمین انرژی مطمئن و پایدار مد نظر قرار گیرد که یکی از مولفه‌های مهم مصرف، سامانه‌های سرمایشی و کولرهاست.

براساس گزارش ایسنا، وی افزود: تعرفه برق در ایران به ٥ اقلیم دسته بندی شده که ٤ اقلیم آن گرم و دارای ویژگی‌های خاص بوده و یک اقلیم نیز غیرگرم یا مناطق عادی است که بخش عمده‌ای از جغرافیای کشور را شامل می‌شود و حدود ٨٠ درصد مشترکان را در خود جای داده است.

یاقوتی اضافه کرد: مناطق شمال غرب و شمال شرق کشور، تهران، زنجان، تبریز، قزوین، اصفهان و شهرهای غربی، شیراز و ... عمدتاً در این حوزه قرار دارند که با توجه به دمای هوا و شاخص‌هایی که سطح رفاه را اندازه گیری می‌کنند، همچون حداکثر دمای مرطوب، کولرهای آبی می‌توانند دمای مطلوب بین ٢١ تا ٢٥ درجه سانتیگراد را در بیشتر ایام در این مناطق تامین نمایند.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر در ادامه تاکید کرد: کولرآبی با توجه به میزان مصرف، به عنوان وسیله سرمایشی مناسب برای مناطق عادی است. میزان مصرف برق ماهیانه یک کولر آبی حدود ٩٠ تا ١٢٠ کیلووات ساعت است که این میزان مصرف به همراه مصرف سایر تجهیزات از جمله روشنایی و وسایل برقی منزل که مجموعا حدود ١٥٠ تا ١٨٠ کیلووات ساعت را شامل می‌شود، مصرف برق ماهیانه در ماه‌های گرم سال را به دامنه ٣٠٠ کیلووات ساعت که همان الگوی مصرف مناطق عادی است می‌رساند.

به گفته یاقوتی الگوی مصرف مناطق عادی نیز ٣٠٠ کیلووات است که بیش از ٧٥ درصد جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، یعنی ٧٥ درصد جامعه کمتر از این مقدار استفاده می‌کنند؛ در واقع مؤلفه مصرف کولر آبی در ماه‌های گرم سال بین ٩٠ تا ١٢٠ کیلووات ساعت از مجموع ٣٠٠ کیلووات ساعت را به خود اختصاص می‌دهد.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900287

دیگر خبرها

  • اردو‌های جهادی، گام‌هایی استوار در مسیر محرومیت‌زدایی
  • قبض برق این مشترکان بالای ۲میلیون تومان می‌شود!
  • روحیه عقیدتی میان نیروهای انقلابی تقویت شود
  • حمله پهپادی به میدان گازی کورمور در شمال عراق
  • عکس‌هایی از لحظه بازداشت ۶ مرزبان ایرانی توسط طالبانی‌ها
  • انصارالله یمن سرکوب معترضان در دانشگاه‌های آمریکا را محکوم کرد
  • (ویدیو) عصبانیت تروریست‌های پاکستان از سفر رئیسی از زبان معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری
  • همایش روز «آزادسازی سنندج» برگزار می‌شود
  • تعهد پاکستان برای اجرایی کردن خط لوله صلح/ پارادایم جدید از قدرت اقتصادی ایران در آسیا
  • برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی سپاه در کردستان تشریح شد