Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@07:16:42 GMT

بغداد سد نفوذ صهیونیست ها در عراق

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۲۶۲۳۰

بغداد سد نفوذ صهیونیست ها در عراق

تهران- ایرنا- رهبران عراق در دوره حاکمیت دولت ملی در این کشور، رژیم اشغالگر قدس را در لیست سیاه روابط خارجی قرار داده و می کوشند سد محکمی پیش روی تلاش صهیونیست ها برای نفوذ به این کشور ایجاد کنند.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، در فضایی که تهدیدات ناشی از جدایی طلبی در اقلیم کردستان عراق به شکلی ملموس فروکش کرده و نتایج همه پرسی سوم مهرماه امسال برای استقلال اقلیم به حالت تعلیق درآمده است، قانونگذاران عراقی هشتم آبان ماه در پارلمان این کشور قانونی را به تصویب رساندند که بر مبنای آن برافراشتن پرچم رژیم صهیونیستی در اماکن عمومی جرم تلقی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بسیاری از ناظران این تصمیم را واکنشی به رخدادهای روزهای پرهیجان منتهی به برگزاری همه پرسی و نیز اعلام نتایج آن در اقلیم کردستان می دانند. در جریان برخی تجمعات حمایت از همه پرسی، بارها پرچم رژیم اشغالگر قدس برافراشته شد و در تصاویر مربوط به طرفداران جدایی از عراق انعکاس یافت.
گذشته از حمایت رژیم اشغالگر قدس از فرایند جدایی اقلیم کردستان و تقابل سیاسی و ایدئولوژیک بغداد و تل آویو، دو طرف در دهه های گذشته درگیر رقابت و ستیزش ژئوپلیتیک و اهداف و منافع متعارض منطقه ای بوده اند.

** پیشینه پر فراز و نشیب روابط عراق و رژیم صهیونیستی
از زمان تاسیس رژیم صهیونیستی به ویژه پس از جنگ های اعراب و اسراییل ( از 1967 تا 1973 میلادی) تاکنون، این رژیم با دولتی عربی چون عراق در وضعیتی متعارض و آشتی ناپذیر قرار داشته است هر چند در سال های اخیر برخی دولت های محافظه کار عربی با کنار گذاشتن اختلافات خود با صهیونیست ها و عدول از اهداف آزادی قدس و سرزمین اشغالی، خط سازش و حتی همکاری های پنهان را در پیش گرفته اند.
در مقایسه با کشورهای جبهه محافظه کاری عربی، حمایت های رژیم بعثی عراق از برخی گروه های مبارز فلسطینی سبب شد تا بغداد به عنوان یکی از جدی ترین دشمنان عربی تل آویو جلوه گر شود. این در حالی است که برخی منابع به همکاری دو طرف در تامین امنیت خطوط انتقال نفت و آموزش کارکنان سازمان های اطلاعاتی عراق از سوی کارشناسان اسراییلی در همان سال ها اشاره کرده اند.
در جریان جنگ هشت ساله ایران و عراق نیز صهیونیست ها تلاش کردند از همه راه های ممکن برای تضعیف دو طرف استفاده کنند. در این زمینه حتی برخی منابع مدعی اقدام صهیونیست ها در ارایه اطلاعات نظامی علیه عراق و فروش تجیهزات نظامی به ایران شدند و با اشاره به عملیاتی چون «اوپرا» که منجر به بمباران رآکتور هسته ای «اوسیراک» عراق در سال 1981 شد، تل آویو را در زمره حامیان تهران به شمار آورده اند.
این در حالی بود که صهیونیست ها به صورت راهبردی رژیم بعثی عراق با اهداف بلندپروازانه و ایدئولوژی پان عربیستی را دشمن خود دانسته و به حکومت انقلابی ایران نیز به عنوان تهدیدی جدی پیش روی موجودیت خود می نگریستند.
با سقوط دولت بعثی عراق، صهیونیست ها کوشیدند به قلمرو دشمن عربی خود نفوذ کرده و به واسطه اشغالگری آمریکایی ها در این کشور جایی پایی برای خود بیابند؛ هدفی که بخش مهمی از آن بر اقلیم کردستان متمرکز و سبب شد جدایی این ناحیه خودمختار از عراق، مورد حمایت صهیونیست ها قرار گیرد.

** انگیزه های صهیونیستی از تجزیه عراق
صهیونیست ها به شکل ها و در موقعیت های گوناگون از تجزیه عراق و ایجاد کشور مستقل کُردی در منطقه حمایت کرده اند. برخی رسانه های صهیونیستی حتی با طرح ادعاهایی چون قرابت نژادی و ژنتیک با اقوام کُرد، به دنبال ایجاد زمینه همگرایی با کُردهای منطقه بوده اند.
در جریان اوج گیری اختلافات بین اربیل و بغداد بر سر برگزاری همه پرسی جدایی طلبی، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر حمایت این رژیم از دستیابی کُردها به دولت مستقل تاکید کرد. وی پیش از این نیز بارها اظهاراتی مشابه را بیان کرده بود از جمله در سال 2014 و همزمان با اوج گیری تروریست های تکفیری در عراق کُردها را قومی شایسته استقلال دانسته بود.
بسیاری از تحلیلگران حمایت های اینچنینی تل آویو از استقلال اقلیم کردستان را برآمده از راهبرد گرایش به دولت های غیر عرب منطقه موسوم به «اتحاد پیرامونی» می دانند؛ راهبردی که از زمان «دیوید بن گوریون» اولین نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس پی ریزی شد و در دستور کار قرار گرفت تا زمینه ساز خروج تل آویو از انزوا میان کشورهای عربی شود.
از این منظر، صهیونیست ها می کوشند با ایجاد دولتی غیرعربی متحدی نزدیک را در منطقه بیابند و به عنوان دولتی قومی روابطی راهبردی را با شریکی خاورمیانه ای پایه گذاری کنند. یکی از مزیت های این دولت مجاورت آن با جمهوری اسلامی ایران است که یقینا از نظر صهیونیست ها دور نمانده است.
گذشته از این انگیزه ژئوپلیتیک، یک عراق فروپاشیده به نسبت عراقی متحد برای صهیونیست ها کمتر خطرساز خواهد بود. چندی پیش بود که برخی رسانه های عراقی از نقشه مطلوب صهیونیست ها برای تجزیه این کشور به نواحی شیعه نشین در جنوب و کشورهای سنی و کُردی در شمال رونمایی کردند.
افزون بر این دلایل، گروهی از تحلیلگران هدف مهم پروژه نفوذ صهیونیستی به عراق را بهره مندی از منابع نفتی این کشور می دانند. بنابر برخی گزارش ها از جمله مقاله چند هفته پیشِ شبکه خبری «الجزیره»، حدود 77 درصد نفت مورد نیاز صهیونیست ها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از چاه های نفت تحت کنترل اربیل تامین شده و از این رو تل آویو حساب ویژه ای روی این منابع بازکرده است.
این اهداف و انگیزه های رژیم صهیونیستی سبب شده تا تل آویو به صورت مشخص و از طریق ابزارهای مختلف نفوذ، مشی تجزیه عراق را دنبال کند خصوصا در سال های اخیر که بغداد در بسیاری از پرونده های منطقه ای در کنار تهران حضور داشته و دو طرف مسیر همگرایی و تقویت محور مقاومت را در پیش گرفته اند بر شدت و عمق تعارض میان عراق و رژیم صهیونیستی افزوده شده است.

پژوهشم**9279**1601**خبرنگار: سید محمد موسی کاظمی **انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۲۶۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهپیمایی ضدصهیونیستی اردنی‌ها در پایتخت این کشور+فیلم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه های عرب زبان، انجمن جوانان اردن برای قدس با برگزاری یک راهپیمایی ضد صهیونیستی بار دیگر بر حمایت از مردم مظلوم غزه و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در این باریکه تاکید کرد.

اردنی‌ها در این راهپیمایی که در امان پایتخت این کشور برگزار شد با سر دادن شعارهایی نظیر «شما از ما هستید و ما از شماییم» خطاب به ساکنان نوار غزه حمایت خود را از ملت مظلوم فلسطین اعلام کردند.

آنها همچنین جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی را در حق ساکنان نوار غزه طی بیش از هفت ماه گذشته اعلام کردند.

مردم اردن با وجود حمایت نظام این کشور از تل آویو بارها با برگزاری راهپیمایی‌های مختلف مواضع مستقل خود را از مقامات سیاسی امان اعلام کرده‌اند.

کد خبر 6089844

دیگر خبرها

  • تشدید اعتراضات ضد صهیونیستی در کشور‌های غربی در حمایت از مردم غزه
  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند
  • ویژگی‌های «عملیات وعده صادق» چه بود؟
  • دشمن می‌داند دست ما پُر است/ وعده صادق به ملت ایران ابهت داد
  • تجربیات تهران در حوزه شهری و فضای سبز به «واسط» عراق منتقل شود
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد
  • ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد
  • حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
  • راهپیمایی ضدصهیونیستی اردنی‌ها در پایتخت این کشور+فیلم
  • حمله موشکی حزب‌الله لبنان به سربازان صهیونیست در شمال اراضی اشغالی