Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسعود زندی سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار محیط زیست خبرگزاری برنا، در خصوص اصلی ترین آلاینده کشور گفت: متاسفانه  شاخص هایی که در ایستگاه های آلودگی هوا رصد می شود، اصلی ترین آلاینده کشور در آن محاسبه نشده است.

او با بیان اینکه ذرات کمتر از 2.5 میکرون اصلی ترین شاخص آلایندگی است گفت : اصلی ترین ویژگی این پارامتر آلاینده این است که خیلی ریز است، باید توجه کرد اندازه گلبول های سفید خون 5 میکرون است، پس 2.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 میکرون آن به  راحتی می تواند از سیستم تنفسی و پوست وارد و جذب شود.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست ادامه داد: نتیجه تحقیقات نشان می دهد که اثرات ذرات بر سیستم گردش خون و به خصوص سیستم های قلبی و عروقی بیشتر از نقاط دیگر است. در حال حاضر وزارت بهداشت در حال انجام اقداماتی  در خصوص سرمایه های سلامت و عمدتا بر تاثیر شاخص کمتر از 2.5 میکرون و برروی بیماری هایی است که در کلان شهرها اتفاق می افتد.

او توضیح داد: آخرین آمار ارائه شده درخصوص این آلاینده ها مربوط به  سال 93 بود که سالانه حدود 5 هزار مرگ مرتبط با آلاینده های کمتر از 2.5 میکرون در تهران گزارش شده است. ذرات کمتر از 2.5 میکرون زمانی که منشأ معدنی داشته باشد آن هم اثرات سوء دارد ولی اثرات ناشی از ذراتی که در کلان شهرهایی مانند تهران و اهواز متفاوت است به عنوان مثال؛ ذراتی که در تهران ایجاد می شود حاصل احتراق، فعالیت موتورخانه ها و تردد خودروها است که مواد فلزی و سمی دارند و بیشتر از دیگر مناطق می تواند سلامت را تحت الشعاع قرار دهد.

زندی در ادامه به تغییر پارامتر هایی که در جایگاه های سوخت اندازه گیری می شود اشاره کرد و گفت:90 ایستگاه  در 31 استان این ذرات را اندازه گیری می کنند، اما کاری که برای  کاهش آلایندگی سوخت انجام داده ایم نمونه برداری و آنالیز در در آزمایشگاه است، اما از دو هفته پیش گوگرد را اضافه کرده ایم به صورت هفته ای و هم در جایگاه ها بنزین و گازوئیل آزمایش می شود.

او افزود: اصلی ترین مشکلی که داریم بحث ذرات کمتر از 2.5 میکرون است و اصلی ترین عامل آن بحث خودروها هستند به خصوص خودروهای دیزلی این مشکل را دارند ولی خودروهای بنزینی انتشار ذرات معمولا ندارند ولی چون حجم آلاینده ها خیلی زیاد است در واقع اختلاط بین اکسیدهای عزت و اکسیدهای گوگرد در معرض اشعه های تابشی باز هم می توانند در تولید ذرات کمتر از 2.5 میکرون موثر باشد.

 سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست به نقش شهروندان در کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: وظیفه سازمان محیط زیست در بحث قوانین و مقررات است و مصوبات و آیین نامه هایی شده است؛  استاندارسازی سوخت و خودرو، معاینه فنی خودرو بوده است.

او تاکید کرد: دستگاه های اجرایی باید بحث معاینه فنی را جدی بگیرند گرچه نسب به سال های گذشته مراجعات به معاینه فنی افزایش یافته است، اما در شهری مثل تهران که با حجم بالایی از خودروهای فرسوده مواجه هستیم که باید نوسازی شوند بنابراین، حتی تأمین منابع مالی جایگاه قوی دارد و می توانند کمک کنند و تسهیلات دهند و گذشته از نوسازی خودروها یک بحث دیگر مباحث مدیریتی است که با رسیدگی به آن بسیاری از مسائل حل می شود.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۶۲۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ذرات معلق هوا در آسمان پایتخت

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص کیفیت هوا در حال حاضر بر روی عدد ۹۶ قرار گرفته است و شاهد افزایش ذرات معلق هوا در پایتخت هستیم.

همچنین این شاخص در ۲۴ ساعت گذشته میانگین بر روی عدد ۸۷ قرار گرفته بود و وضعیت هوا در شرایط قابل قبول بوده است.

تهران از ابتدای سال ۵ روز هوای پاک و ۳۲ روز هوای قابل قبول داشته است.

این در حالی است که تهران در مدت مشابه سال پیش ۶ روز هوای پاک، ۳۰ روز هوای قابل قبول، ۱ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه داشته است.

کد خبر 6088873

دیگر خبرها

  • رکورد «روزهای خطرناکِ آلودگی هوا» در ۲۵ سال اخیر در آمریکا
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • غبار روی کوه‌های تهران مه است یا آلودگی هوا؟
  • افزایش ذرات معلق هوا در پایتخت
  • غبار روی کوه های تهران مه است یا آلودگی هوا؟ | فقط این منطقه غربی تهران هوای پاک دارد
  • افزایش ذرات معلق هوا در آسمان پایتخت
  • ۱۱ آلاینده بیماری زای مخفی در خانه
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • هوای اصفهان و ۵ شهر مجاور سالم است/کاشان بر مدار نارنجی آلودگی
  • هوای اصفهان و ۶ شهر مجاور سالم است/کاشان بر مدار نارنجی آلودگی