«نذار این خواب تعبیر بشه» قصه دلدادگی و انتخاب رزمندان برای حفظ عشق
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۶۵۹۲۹
نویسنده و کارگردان نمایش ««نذار این خواب تعبیر بشه» گفت: «ما در این اثر دغدغهای که به واسطه جنگ در درون خانوادهها به وجود آمده را به تماشا مینشینیم. »
مهدی نصیری که اینروزها نمایشی با عنوان «نذار این خواب تعبیر بشه» را در تئاترشهر روی صحنه دارد توانسته با پرداختن به دغدغه همسران رزمندگان اثری جدید با موضع جنگ را به مخاطب ارائه کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نمایش «نذار این خواب تعبیر بشه» چقدر توانسته در بازگویی دغدغه همسران رزمندگان موفق باشد؟
یکی از جنبههایی که در نمایشها با موضوع جنگ، مغفول مانده مساله همسران و مادران رزمندگان است. همیشه در نگاه به رزمندگان طوری به موضوع پرداخته شده که بیشتر رزمندگان مورد توجه بودهاند و یا اگر نگاهی به زنان هم بوده این نوع نگرش بعد از جنگ و در راستای تاثیرات جنگ بوده است. در حالی که نمایش «نذار این خواب تعبیر بشه» لحظه جنگ و واکنشهای همزمان با آن را نشان میدهد.
ما در این اثر دغدغهای که به واسطه جنگ در درون خانوادهها به وجود آمده را به تماشا مینشینیم. دلدادگی و عشقی که جنگ آن را با چالش روبرو کرده در این اثر کاملاً نشان داده میشود. زنها بیشتر نمایش را از تم فردی به جمعی تبدیل کردهاند و باعث گستردگی مساله اجتماعی شدهاند. در حقیقت ما با عبور از فرد، مخاطب را با خانواده روبرو میکنیم و با ورود سه زن موضوع گستردگی اجتماعی پیدا میکند.
در این اثر به نوعی بر اعتقاد و باور رزمندگان هم اشاره شده و نشان داده میشود که علیرغم علاقهمندیهای هر شخص به ماندن در کنار خانواده، این افراد تصمیمی متفاوت اتخاذ میکنند. آیا فکر نمیکنید که نمایش در کنار ارزش میهنپرستی، به نوعی جایگاه خانواده را کمرنگ میکند؟
ما در اجرای «نذار این خواب تعبیر بشه» بر این اصرارداریم که عشق مردان به خانواده نشان داده شود و مخاطب ببیند که رزمندگان عشق را دوست دارند دلداده هستند و همچون ما خوردن و خوابیدن را دوست دارند، درد میکشند اما از عشق دل نمیبرند در حالی که به نوعی انتخابشان گذشت از خانواده است. در حقیقت آنها برای بدست آوردن و حفظ عشق و دلدادگی جنگ را انتخاب میکند و به خاطر زندگی به جنگ میروند.
آیا نمایش «نذار این خواب تعبیر بشه» با وجود بیعلاقگی مخاطب به نمایشهایی با تم جنگی آن هم به دلایلی چون پرداختن موضوعات تکراری و کلیشهای، توانسته از نگاه مخاطب، نمایشی تاثیرگذار و جدید باشد؟
این اثر نمایشی توانسته بر روی مخاطب خود تاثیراتش را بگذارد و بر اساس صحبتهایی که از نمایش میشود و همچنین موضوعاتی که در جلسات نقد و بررسی مطرح شده میتوان به این نتیجه رسید که بازخورد نمایش و تاثیرات آن بسیار خوب بوده است. تاثیر حضور زنان و اهمیت آنها به عنوان کسانی که بخشی از جنگ بودهاند در نمایش بیشتر جلوه داده شده چرا که من معتقدم جنگ، صرفا در منطقه جنگی و لب مرز وجود نداشته است.
بخشی از جذابیتهای این اثر گویشهای محلی که کاراکترهای مختلف نمایش دارند. این انتخاب برچه اساس و با چه هدفی انجام شده است؟
ما از این طریق خواستیم نشان دهیم که همه مردم ایران در اتفاقات مربوط به جنگ شرکت داشتند و یکی از دورترین نقطه کشور به منطقه مرزی، که همان مشهد بود آمده، دیگر از تهران و دو بازیگر دیگر از استان گیلان. این انتخاب به عمد برای این نمایش انجام شد تا نشان دهیم که جنگ لزوما مختص به یک جغرافیا و یک شهر و منطقه نبوده است و اگر جنگ در جنوب کشور رخ داده از شمال کشور نیز مردم درگیر آن بودند و اگر در غرب بوده، مردم از شرق کشور نیز به جنگ رفتهاند. گویشهای مختلف بازیگران عمومیت جنگ به کل کشور را نشان میدهد.
بازخورد مخاطب با کاراکترهای مختلف داستان چگونه بوده ؟
آدمهای مختلف با کاراکترهای مختلفی ارتباط برقرار کردند جالب این است که اکثر مخاطبان با دو زوج خراسانی و گیلانی تعامل بیشتری داشتند چرا که این دو زوج صمیمیت، عشق و دلدادگی زیادی در رفتارشان وجود داشت. در زوج مشهدی یک جور عاشقانگی وجود دارد و همین امر باعث هم توجه مخاطب شد.
از اجرای نمایش راضی هستید؟
از اجرای این نمایش راضی هستم اگرچه هیچگاه به طور کامل این رضایتمندی حاصل نمیشود. خوشحالم که این اتفاق روی داد و از همین بابت هم از مهدی شفیعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی و پیمان شریعتی رئیس تئاتر شهر و همچنین بنیاد روایت به خاطر حمایتها و آزادی عمل بسیار تشکر میکنم.
پروژه اجرایی بعدیتان چیست؟
نمایشنامه دیگری در دست دارم که به لحاظ فضای نمایشی بسیار شبیه نمایش «نذار این خواب تعبیر بشه» است، این اثر نیز موضوع جنگ را دستمایه قرار داده و جریان عاشقانه در جریان جنگ را مطرح میکند. پروژه بعدیام «مرثیه باد» نام دارد که اقتباسی از داستانهای کوتاه ابوتراب خسروی است. در صورتی که شرایط اجرا فراهم شود این نمایش را روی صحنه خواهم برد.
لازم به یادآوری است، نمایش «نذار این خواب تعبیر بشه» تا 24 آبان ماه هر شب ساعت 18 با نقشآفرینی بهرام تشکر، ترانه کوهستانی، بهروز پناهنده، فریبا امینیان، رضا جوشنی و هما پریسان پارسایی سرشت در سالن سایه تئاترشهر روی صحنه میرود.
منبع: آنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۶۵۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کتاب «ادب زندگی» منتشر شد
کتاب «ادب زندگی (خلاصه کتاب حلیة المتقین علامه مجلسی)» اثر محسن معینی در ۲۶۴ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.
ادب برترین اخلاق، شرافت، و میراث و همنشین شمرده میشود و مایه کمال، ارزشمندی و زینت، و نشان خرد آدمی است. کتاب حلیة المتقین آمیزهای از اخلاق، احکام، اذکار و ادعیه و درمان به همراه داستانهای دلنشین با محوریت آداب اسلامی است؛ کتابی دربردارنده آداب خوراک، پوشاک، مسکن، خواب، سفر، ازدواج و فرزندآوری و تربیت فرزند و آموزههای طبی.
اثر حاضر بر آن است مطالب ارزشمند «حلیة المتقین» را با عباراتی کوتاهتر و دستهبندی روشنتر ارائه کند و مدعی است که با حجم اندک خود، عمده مطالب آن را در بر دارد.
ساختار اثر
این کتاب در ۱۴ باب تألیف شده است؛ باب اول با عنوان «آداب لباس و کفش» فضیلت آراستگی، لباسهای حرام و رنگهای مستحب و مکروه برای لباس را بررسی کرده و حکم لباس کفار و لباس جنس مخالف، آداب لباس نو و رنگ انواع کفش را مورد تأکید قرار داده است.
باب دوم با عنوان «آراستن و زیورآلات» انگشتر و دست و انگشتان مناسب برای آن، فضیلت عقیق و سفارش ۵ نگین برای مؤمنان را شرح داده و زیور طلا، نگاه در آینه و کیفیت خضاب را تبیین کرده است.
«آداب خوردن و آشامیدن» عنوان سومین باب از کتاب حاضر است که در آن ظروف ممنوع، آداب و اوقات غذا خوردن و آداب پس از غذا بررسی شده و فواید دانهها، سبزیها و میوهها، فضیلت و آداب میهمانی و آداب آب خوردن به رشته تحریر درآمده است.
نویسنده در باب چهارم با عنوان «ازدواج، خانواده و تربیت فرزند» فضیلت ازدواج و نهی از رهبانیت، آداب ازدواج و نماز و دعای زفاف و شب عروسی را بیان کرده و دوران بارداری، ولادت و نامگذاری، شیر دادن و تربیت فرزند و حقوق والدین را شرح داده است.
پنجمین باب از این کتاب با عنوان «مسواک، شانه، اصلاح و…» تراشیدن موی سر، محاسن و کندن موی بینی و بازی با ریش را تبیین کرده و ناخن گرفتن، دفن کردن ناخن و آداب شانه کردن را به نگارش درآورده است.
باب ششم با عنوان «بوی خوش و…» ضمن بررسی منشأ گیاهان و اشیای خوشبو، کراهت رد کردن بوی خوش و غالیه، فضیلت و آداب روغن مالیدن بر بدن، روغن بنفشه و آداب بوییدن گل را مورد تاکید قرار داده است.
«حمام و نظافت» عنوان هفتمین باب از کتاب مذکور است که در آن آداب ورود و خروج حمام، شستن سرو بدن و داروی نظافت تشریح شده و فاصله زمانی میان هر دارو کشیدن، برخی آداب نوره کشیدن و غسلها به رشته تحریر در آمده است.
باب هشتم با عنوان «خواب و بیداری، قضای حاجت» اوقات خواب، مکان و آداب خوابیدن و دعاهای قبل از خواب برای موارد خاص را بررسی کرده و نکاتی درباره خواب راست و دروغ و تعبیر خواب، بیداری شب و آداب قضای حاجت را بیان کرده است.
نویسنده در باب نهم با عنوان «بیماری و داروها» صبر بر بیماریها و ابتلایات، راههای درمان عمومی برای تمام بیماریها و ادعیه مشترک امراض با برخی داروهای مرکب را شرح داده و امراض درونی، قولنج، بادها، درد معده و سرفه، تعویذات سحر، گزندگان و… و تربت شریف امام حسین (ع) و بعضی ادویهها راه تبیین کرده است.
باب دهم با عنوان «آداب معاشرت» حقوق خویشان، غلامان و کنیزان، دوستی و دوستان و شاد نمودن و برآوردن حوائج مؤمنان را تشریح کرده و حقوق مؤمن غایب، کافر و ناصبی و اعمال حقوق محتضر و میت را بررسی کرده است.
باب یازدهم با عنوان «آداب مجالس» ضمن تبیین مصافحه، معانقه و بوسیدن، طریقه نشستن و وظایف صاحبخانه، آداب مجالست، ذکر خدا در مجالس و مشورت کردن را به رشته تحریر درآورده است.
دوازدهمین باب از کتاب حاضر با عنوان «خانه و آداب ورود و خروج» خانه وسیع، حکم نقاشی و مجسمه و آثار عبادت در خانه و عدم آن را بیان کرده و برخی پرندگان و حیوانات، خرید، ساخت و روشنایی خانه و آداب خارج شدن از خانه و ورود به آن را به نگارش درآورده است.
باب سیزدهم با عنوان «آداب حرکت سواره و پیاده، بازار، تجارت، زراعت و نگهداری چهارپایان» مَرکَب، آداب، ادعیه و اذکار سواری بر مرکب و نکاتی برای راه رفتن را شرح داده و آداب خریدن و نگهداری حیوان، تلاش برای کسب روزی و آداب زرع و کشت را مورد تأکید قرار داده است.
«سفر» عنوان چهاردهمین و آخرین باب از کتاب مذکور است که در آن زمانهای خوب و بد برای سفر، آداب و ادعیه شروع سفر و رفیقان سفر بیان شده و برخی آداب توقف و حرکت، نکاتی درباره سفر دریایی و آداب اسب تاختن و تیر انداختن مورد بررسی قرار گرفته است.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات