Web Analytics Made Easy - Statcounter

زنجان - ایرنا - معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: نژاد‌های گوسفندی وارد شده به کشور امکان رقابت با گوسفند افشاری اصلاح نژاد شده در این استان را ندارند، زیرا توان تولیدی این نژاد اصلاح شده در زنجان بیشتر از گوسفندان خارجی وارداتی است.

به گزارش ایرنا، رحمان رستمخانی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: گوسفند افشاری اصلاح شده در استان زنجان به تنهایی توان تولیدی بالاتر از گوسفندان وارداتی به کشور را دارد بطوری که ژن این دام علاوه بر چند قلوزایی، دارای سرعت رشد بیش از 550 گرم در روز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی یادآورشد: عملیات اصلاحی بر روی گوسفند افشاری در استان زنجان موجب کاهش قابل قبولی از حجم دنبه و بهبود ضریب تبدیل غذایی آن شده و نیز وجود ویژگی شیرآوری به طور عملی امکان تامین شیر مورد نیاز برای سه بره را به این دام می دهد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، با بیان اینکه نژاد های گوسفندی وارد شده به کشور امکان رقابت با گوسفند افشاری اصلاح نژاد شده را ندارند، گفت: بیشترین چند قلوزایی این نژاد ها در شرایط کاملا بسته و به صورت پرورش صنعتی در ایران سه قلو در هر زایمان است در حالیکه گوسفند افشاری اصلاح شده در شرایط غیر صنعتی و در محیط روستایی بیش از سه بره در هر زایمان را دارد.
رستمخانی ادامه داد: شیردهی بیش از 2 بره در نژادهای وارداتی در سیستم پرورش کاملا صنعتی در ایران وجود ندارد درحالیکه گوسفند افشاری اصلاح شده در شرایط روستایی به راحتی تا سه بره را شیر داده و درکنار خود نگه می دارد.
وی اظهارکرد: رشد روزانه در گوسفندان وارداتی در سیستم کاملا بسته و صنعتی با جیره غذایی بالانس شده به حداکثر 450 گرم در روز می رسد که گوسفند افشاری اصلاح شده میانگین سرعت رشد بالای 550 گرم در روز و در شرایط غیر صنعتی را دارد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، ضریب تبدیل غذایی گوسفندان وارداتی در سیستم پرورش صنعتی را در حدود پنج تا 6 و نیم کیلوگرم عنوان کرد و گفت: در گوسفند افشاری اصلاح شده نیز این ضریب در محیط غیر صنعتی وجود دارد.
رستمخانی افزود: گوشت گوسفندان وارداتی به خوشمزگی گوشت گوسفند افشاری نبوده و بازار پسندی پایین تر از گوشت افشاری را دارد که دلیل اصلی آن در حفظ خالص خونی بالای 97 درصدی گوسفند افشاری بومی در گوسفند افشاری اصلاح شده است.
وی ادامه داد: گوسفندان وارداتی عملا توان چرا در شرایط مرتعی ایران را ندارند و صرفا این دام ها را باید به صورت خالص و در سیستم پرورش صنعتی نگهداری کرد در حالی که گوسفند افشاری اصلاح شده امکان چرا در مراتع و مناطق مختلف استان و کشور را دارد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: بیشتر گوسفندان وارداتی (به غیر از گوسفند نژاد آواسی) دم دار بوده و در زمان قوچ اندازی با میش های دنبه دار توان جفت گیری طبیعی را ندارند، و این مشکل در گوسفند افشاری اصلاح شده ندارد.
رستمخانی تاکید کرد: تنها ویژگی که بیشتر گوسفندان وارداتی دارند و هنوز در گوسفند افشاری اصلاح شده به صورت کامل اجرا نشده فحلی دائمی آنهاست که این ویژگی هم به لحاظ اینکه تعداد واحدهای صنعتی پرورش گوسفند داشتی در کشور انگشت شمار است و درحال حاضر امکان استفاده عموم گوسفند داران را ندارد.
وی خاطرنشان کرد: گله ایستگاه تحقیقات گوسفند افشاری استان این ویژگی را دارد و انتقال این صفت به سایر گله های تحت پوشش استان زنجان در دست انجام است و در این باره نیز برنامه های تحقیقاتی_ تکمیلی مشترکی بین سازمان جهاد کشاورزی و دانشگاه زنجان درحال اجراست.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: از آنجایی که در طی سال های گذشته استقبال پرورش دهندگان گوسفند کشور برای نگه داری خالص گوسفندان وارداتی رو به کاهش است لذا به نظر می رسد با یک برنامه اصلاح نژادی امکان توان تولیدی گوسفندان بومی مناطق مختلف کشور را ارتقا دارد تا در آینده کشور به لحاظ تامین گوشت قرمز دچار مشکل نشود.
به گزارش ایرنا، هدف اصلی از اجرای طرح اصلاح نژاد گوسفند افشاری افزایش بهره وری و اقتصادی کردن تولید در بخش پرورش گوسفند داشتی است..
این طرح از سال 85 با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی استان و دانشگاه زنجان با وارد کردن سلول های جنسی گوسفند نژاد برولامرینو از کشور نیوزیلند آغاز و بعد از اتمام عملیات اصلاح نژادی در مدت 6 سال در محیطی کاملا بسته در مزرعه دانشگاه، نخستین ایستگاه تحقیقاتی بخش خصوصی در سال 91 در استان تشکیل و مراحل انتقال دام اصلاح شده به گله های مردمی نیز از سال 92 آغاز شد.
هم اکنون در 20 روستایی استان 42 گله پرورش گوسفند افشاری تحت پوشش این برنامه اصلاح نژادی قرار دارند.
7325/8068
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشاردهنده: اسماعیل جهانبخش

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۶۷۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!

بازار خودرو طی سه ماه اخیر شرایط آشفته‌ای از نظر قیمت پیدا کرده است. گران شدن پژو پارس و رسیدن ۲۰۷ به یک میلیارد و گران شدن ۲۵ درصدی خودرو‌های چینی، شرایط را برای مصرف‌کنندگان واقعی سخت‌تر کرده است. سیاست‌های دولت در رابطه با خودرو نیز تاکنون فقط موجب افزایش قیمت و سخت شدن شرایط خرید برای خریدار واقعی شده است.

به گزارش انتخاب، احسان گائینی، کارشناس خودرو، درباره افزایش قیمت خودرو‌های خارجی طی چند ماه اخیر به خبرنگاران گفت: اگر ما از نیمه‌ی بهمن تا پایان فروردین را به عنوان دو ماه اخیر در نظر بگیریم، در ماشین‌های وارداتی چینی، میانگین ۱۵ درصد افزایش قیمت داشتیم که در برخی از مدل‌ها تا ۲۵ درصد افزایش را هم مشاهده کردیم. مثلاً فونیکس اف. ایکس از ۱ میلیارد و ۹۵۰ میلیون به ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون افزایش قیمت را تجربه کرده بود. به هر حال بازار در نوساناتی که با افزایش نرخ ارز داشت، دچار چالش بود و بازار شب عید در اسفند هم مؤثر بود. در فروردین نوسانات ارزی خیلی مؤثر بود. بازار در یک هفته اخیر خیلی داغ نبوده و تعداد خرید و فروش‌ها پایین است. بازار به سمت رکود است و همچنان قیمت‌ها نسبت به آنچه در دی و بهمن داشتیم، بیشتر است؛ و افزود: عرضه‌ی بیشتر و در دسترس بودن خودرو‌های جدید برای خریداری می‌تواند نرخ‌ها را کاهشی کند؛ متأسفانه طی ماه‌های گذشته این عرضه نیز زیاد نبوده و بهتر است اگر می‌خواهیم قیمت‌ها کاهشی باشد، میزان تزریق خودرو به بازار تسهیل شود.

وی درباره سیاست‌های دولت در حوزه ماشین‌های خارجی بیان کرد: با توجه به محقق نشدن وعده‌ای که بابت واردات گسترده با برند‌های متفاوت داده شده بود و همچنان هم ادامه دارد و بوی خوشی از سمت واردات نمی‌آید، مسلماً در ماشین‌های وارداتی و خودرو‌هایی که در گذشته وجود داشت، افزایش قیمت را همچنان خواهیم داشت. بازار در سگمنت خودرو‌های وارداتی بسیار خالیست و به نظر نمی‌رسد امیدی بابت متعادل شدن خودرو‌های وارداتی وجود داشته باشد. خودرو‌های وارداتی عمدتاً بیش از ۵ سال کار کرده‌اند و همچنان قیمت‌های در حال افزایش دارند.

این کارشناس خودرو درباره قیمت غیرواقعی خودرو‌های خارجی در ایران اظهار داشت: قیمت خودرو‌های خارجی در کشور ما گاه ۴ تا ۵ برابر مدل روز خودرو با مدل‌های ۵ سال کارکرده معامله می‌شود. دلیل اصلی عدم وجود خودروی وارداتی صفر با مدل‌های متنوع است. با توجه به واردات محدودی که انجام شد، خودرو‌های وارداتی قیمت‌هایی دارند که نزدیک به سه برابر قیمت واقعی‌شان است. اگر سیاست‌ها به سمت واردات بیشتر برود، تنها راه کاهش قیمت است، در غیراین صورت قیمت‌ها به شدت افزایشی است و واسطه‌ها از آن استفاده می‌کنند.

ائینی در رابطه با تأثیر واردات خودرو بر کاهش قیمت خودرو داخلی گفت: با توجه به شرایط بازار خودرو در کشور، با برنامه‌ریزی کارشناسی شده و استفاده از اهل فن در حوزه‌ی خودرو، با همکاری دولت، برنامه‌ریزی درست و تصویب قوانینی که واردات را تسهیل کند، در سگمنت خودرو‌های وارداتی بازار بهتری را ایجاد کنیم. در خودرو‌های داخلی نیز زمانیکه خودرو وارداتی زیاد شود، قیمت آن‌ها نیز کاهش می‌یابد. قیمت خودرو‌های داخلی بسیار بالاست؛ اینکه ۱ میلیارد تومان برای ۲۰۷ هزینه کنیم.

دیگر خبرها

  • تلف شدن ۵۷ رأس گوسفند در برخورد با قطار
  • تلف شدن ۵۷ راس گوسفند در برخورد با قطار در آبیک
  • زاخارووا: در دام ناتو برای محدودکردن توان رزمی روسیه نمی‌افتیم
  • (ویدئو) انتقام باورنکردنی یک گوسفند از چوپان!
  • اصلاح نژاد ۱۵ هزار راس دام سبک در استان همدان
  • ۵ رقیب قالیباف در کرسی ریاست مجلس /تندروها به صف شدند /وزیر احمدی نژاد هم هست
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • گاف دولتی در اعلام خودرو‌های وارداتی دپویی
  • واردات قهوه ۷۵ درصد افزایش یافت
  • محمدسیفی بار دیگر طلای ووشو جهان را تصاحب کرد