Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-01@00:49:59 GMT

نحوه درمان و برخورد صحیح با پای پرانتزی کودکان

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۸۲۹۸۴

به گزارش بهداشت نیوز، پای پرانتزی بچه ها باعث نگرانی پدر و مادر می شود. نحوه درمان و برخورد صحیح با این امر می تواند این نگرانی را کاهش دهد. متاسفانه در بعضی موارد افراد نا آگاه با توصیه های غلط نگرانی را در والدین افزایش می دهند. انشا الله مطالب زیر باعث آگاهی بیشتری در این مورد شود .

در حالت ایستاده هنگامی که قوزک های داخلی مجاور یکدیگر قرار می گیرند اگر ساق ها کمانی شکل باشند زانو ها از هم فاصله پیدا میکنند که اصطلاحا به آن پای پرانتزی می گویند و بسته به شدت بیماری مقدار آن متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پای پرانتزی در نوزادان و بچه ها تا سن دو سالگی با درجاتی طبیعی است و حداکثر مقدار آن درسن 18-12 ماهگی می باشد یعنی سنی که کودک شروع به راه رفتن می کند و هر چه کودک زود تر راه بیافتد شدت آن بیشتر است .

پای پرانتزی در کودکان زیر دو سال طبیعی است و به آن نوع فیزیولوِژیک می گویند. این نوع تغییر شکل پا خود به خود برطرف می شود و نیازی به درمان ندارد. البته پدر و مادر ها باید آگاه باشند که اگر پای پرانتزی در کودک آن ها شدید بود و یا اگر پس از سن 3-2 سالگی باقی ماند، به پزشک متخصص مراجعه کنند چون در بعضی از موارد علت آن مرضی است که نیاز به درمان پیدا می کند .
یکی از علل پای پرانتزی مرضی در کودکان راشیتیسم است که در اثر کمبود ویتامین D می باشد و با تجویز این ویتامین درمان می شود. باید توجه داشت که نوعی بیماری راشیتیسم مقاوم به ویتامین D داریم که درمان خاص خود را نیاز دارد.

سایر علل پای پرانتزی در کودکان بعضی بیماری های ژنتیک و ارثی، ضعف عضلات خارج زانو و قوی تر بودن عضلات داخلی زانو نسبت به سمت خارج آن و عارضه بعضی از شکستگی های ساق یا ران بچه ها که روی صفحه ی رشد اثر می گذارند است .

در مواردی که علت عارضه شکستگی باشد، به دلیلی سمت داخل صفحه رشد در انتهای ران یا ابتدای ساق رشد طبیعی خود را از دست میدهد و چون در سمت خارج رشد آن طبیعی یا بیش از حد سمت داخل می باشد ،کم کم با رشد ساق ها پرانتزی می شوند . البته نباید فکر کرد که در همه شکستگهای ساق و یا ران این امر پیش می آید. شکستگی اگر در صفحه رشد و یا مجاور آن باشد احتمال این امر بیشتر است. در این موارد بایستی به ارتوپد مراجعه کرد و جهت آن ها اقدامات درمانی را انجام داد .

پای پرانتزی درموارد فیزیولوژیک و راشیتیسم، قرینه یعنی دو طرفه می باشد. اگر یک طرفه بود قضیه جدی تر است و نیاز به درمان دارد .

درمان موارد مرضی دربچه ها تجویز کفش طبی یا زانوبندهای مخصوص است ، اگر اصلاح نشد و یا بدتر شد، اعمال جراحی را پس از اتمام سن رشد انجام میدهیم ، البته در بعضی از موارد خاص می توان اعمال جراحی را قبل از پایان سن رشد انجام داد. به خاطر پای پرانتزی، نباید فعالیت کودک را محدود کرد . با ورزش پای پرانتزی بهتر نمی شود . اگر پای پرانتزی بماند باعث درد قسمت داخلی زانو و آرتروز داخل زانو خواهد شد. پای پرانتزی در نوجوانان ممکن است دردناک باشد .

در افراد بزرگسال علت پای پرانتزی می تواند ارثی باشد، در مواردی که بد جوش خوردن در محل شکستگی انتهای پایینی استخوان ران و یا شکستگی انتهای بالایی ساق و یا پارگی کپسول و یا رباط خارجی زانو را داشته باشیم این بیماری نیز می تواند به وجود آید. در این سنین اگر درجه ی پای پرانتزی بیش از حد شود، باید عمل شود و گرنه دچار آرتروز زودرس زانو خواهد شد. در سنین بالا و به ویژه در خانم ها که آرتروز سمت داخل زانو شایع است، به دلیل این که غضروف سمت داخل زانو نازک می شود و فاصله مفصل در این ناحیه کم می شود، پای پرانتزی به وجود می آید که اگر آرتروز شدید باشد، دیگر عمل جراحی و صاف کردن فایده ندارد و باید عمل جراحی تعویض مفصل انجام گیرد .

گاهی همراه پای پرانتزی چرخش به داخل استخوان درشت نی پیش می آید که درمان آن را سخت تر میکند .

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۸۲۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل مهم خشکی زانو پس از مدتی نشستن

عوامل مختلفی هستند که باعث خشکی زانو می شوند که معمولاً بعد از دوره کوتاهی از نشستن و بی فعالیتی ایجاد می گردند. آسیب دیدگی ها و وضعیت های مختلف می تواند روی مفصل زانو اثرگذار باشد، مانند آرتروز یا رماتیسم مفصلی که باعث می شود شما احساس خشکی در زانو داشته باشید.

به گزارش نمناک، خشکی زانو یک حس سفتی در اطراف مفصل زانو ایجاد می کند و ممکن است همراه با درد و مشکلات حرکتی در مفصل یا ورم باشد.

علت خشکی زانو بعد از نشستن چیست؟

افراد بعد از این که مدت زمان طولانی می نشینند، ممکن است که به خاطر تجمع مایعات داخل مفصل زانو و التهاباتش که ورم را ایجاد می کند، خشکی زانو را احساس کنند که باعث می شود به راحتی نتوانید زانو را تکان دهید و احساس خشکی داشته باشید که در این قسمت علت های آن را به شما توضیح خواهیم داد. 

بورسیت

بورسیت وضعیتی کوتاه مدت است و زمانی اتفاق می افتد که بورس که نام یک کیسه ظریف بافتی است، ملتهب شود. در نتیجه از مایع پر شده و حرکت مفصل را سخت می کند. استفاده بیش از حد از آن هم می تواند عاملی برای بورسیت باشد. اگر به این وضعیت دچار شدید، زانو های شما بعد از این که مدت زمان طولانی می نشینید، احساس خشکی خواهد داشت. 

آرتروز

آرتروز زانو می تواند عاملی برای خشکی زانو بعد از نشستن باشد و رایج ترین دلیل محسوب می شود و تقریباً 10 درصد مردان و 13 درصد زنان را در سن 60 سالگی به بالا درگیر می کند. البته اگر زانو بیش از حد استفاده شود یا آسیب دیدگی مکرر داشته باشد، آرتروز زانو هم ممکن است اتفاق بیفتد.

RA هم یک نوع بیماری خود ایمنی است که معمولاً باعث خشکی زانو می شود. خشکی صبحگاهی به این وضعیت مربوط می گردد و ممکن است همراه با آن مشکلاتی مثل تب و خستگی احساس شود. 

جراحت و آسیب دیدگی 

آسیب دیدگی مفصل زانو ممکن است برای افراد حین انجام فعالیت روزانه یا اقدامات ورزشی به وجود بیاید و احتمالاً فرد ورم و درد را بعد از آسیب دیدگی احساس می کند که عاملی برای خشکی زانو نیز هست. 

سندروم درد پاتلوفمورال 

این سندروم باعث ایجاد درد در قسمت جلوی زانو و اطراف کاسه زانو می شود. معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از کاسه زانو است که اغلب در دوندگان یا کسانی که هنگام ورزش خیلی پرش دارند؛ اتفاق می افتد و خانم ها بیشتر از آقایان درگیر این مشکل می شوند. 

این وضعیت باعث می شود که بعد از مدت زمان طولانی از نشستن، فرد احساس خشکی زانو در زیر کاسه زانو داشته باشد. 

جراحی

جراحی می تواند عاملی برای احساس خشکی زانو باشد که حتی ممکن است سندروم خشکی زانو را هم ایجاد کند که بعد از جراحی زانو هم اتفاق می افتد. 

قدرت یا انعطاف پذیری کم 

شما باید سعی کنید تا انعطاف پذیری بدن خود را حفظ کنید تا از مشکلاتی مثل خشکی زانو جلوگیری شود. همچنین حرکات کششی به شدت کمک کننده هستند اما اولویت با حرکات قدرتی است. 

درمان خشکی زانو

وضعیت هایی مثل آرتروز زانو یا بیماری خود ایمنی به نام RA نیاز به درمان طولانی مدت و پیروی از دستورات پزشک دارد اما به طور کل استفاده از کمپرس یخ، استراحت و حرکات کششی قبل از ورزش، مصرف بعضی از دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی مثل آسپرین یا ایبوپروفن که توسط پزشک تجویز شده باشد، استفاده از زانوبند، حرکات قدرتی، پیاده روی و یوگا می تواند کمک کننده باشد. البته تزریق بعضی از دارو ها توسط پزشک همراه با فیزیکال تراپی هم موثر است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان های دولتی استان سمنان
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • دلیل مهم خشکی زانو پس از مدتی نشستن
  • بهزیستی پیگیر تنبیه در مرکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست کرج است
  • آغاز طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در استان
  • آغاز درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در خراسان شمالی
  • اجرای درمان رایگان کودکان در بیمارستان‌های علوم پزشکی تهران
  • ۱۱۰ دندانپزشک آماده ارائه خدمات به نیازمندان زنجانی
  • آغاز طرح غربالگري بينايي کودکان 3 تا 6 سال دراستان کرمانشاه
  • هوش مصنوعی آرتروز زانو را ۸ سال زودتر تشخیص می‌دهد