Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهنگ > سینما - مهدی صباغ‌زاده که این روزها به عنوان تهیه‌کننده فیلم «ایتالیاایتالیا» را روی پرده دارد، از وضعیت اکران در شش ماه دوم سال ناراضی است و معتقد است شورای صنفی و ارشاد برنامه‌ریزی درستی برای تقسیم اکران فیلم‌ها در شش ماه اول و دوم سال نداشته‌اند.

مهدی درستی: مهدی صباغ‌زاده کارگردان و تهیه‌کننده با سابقه سینمای ایران، این روزها در مقام تهیه‌کننده، «ایتالیاایتالیا» به کارگردانی کاوه صباغ‌زاده را روی پرده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فیلمی که تا به اینجا در اکران موفق بوده است و توانسته مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده و به فروش میلیاردی برسد.

مهدی صباغ‌زاده علت استقبال از این فیلم را فضای متفاوتش می‌داند و معتقد است باید با حمایت از فیلمسازان جوان استعداد و خلاقیت‌شان را شکوفا کنیم. 

ابتدا سراغ «ایتالیا ایتالیا» برویم، فیلمی که با فضای موزیکال و ملودرامی که داشت توانست به موفقیت خوبی در اکران برسد و علاقهمندان به سینما را جذب کند، علت استقبال مردم از فیلمی که فضای تازه و جدیدی داشت چه بود؟

به نظرم مردم فیلم خوب دوست دارند، به خصوص که فیلم کاوه در نوع خودش تازه و بدیع است و من کمتر در سینمای ایران دیدم یک فیلم جذاب و در حین حال جوانانه بتواند با این نسل ارتباط برقرار کند و مشکلات آنان را مطرح کند. کاوه توانسته این کار را خیلی خوب انجام دهد.

یعنی حرف دل جوانان، مشکلات و گرفتاری جوانان را در یک جریان شاد و جذاب کمدی موزیکال ملودرام خیلی خوب توانسته بیان کند. یکی از دلایل موفقیت فیلم کاوه هم به نظر من همین است.

شما که سال‌هاست در حوزه کارگردانی و تهیه‌کنندگی در سینما مشغول فعالیت هستید، به نظرتان تا چه حدی راه برای جوانانی که دارای استعداد و خلاقیت در فیلمسازی هستند باز است و می‌توانند تجربه کسب کنند؟

به نظر من باید به جوانان خیلی میدان بدهیم تا بتوانند وارد فضای حرفه‌ای شده و از نزدیک تجربه کنند و یاد بگیرند. شما به عنوان خبرنگاران و جوانانی که به هر حال این فضا و این نوع فیلم را دوست دارند، کمک کنید، کوشش کنید و برای آن تبلیغ کنید تا مردم بروند این فیلم ها را ببینند، مهم فروش فیلم نیست، مهم این است که این نوع سینما برای مردم و مخاطبان جا بیفتد؛ به هرحال نسل جوان دارد می آید و نیاز به حمایت دارد به خصوص فیلمسازانی که فکرهای تازه‌تر و نگاه‌های بهتری نسبت به سینما دارند و به دنبال موضوعات جدیدتری هستند.

باید حمایت کنیم، وقتی استعداد و خلاقیت وجود دارد با کمک کردن و همراهی باید کاری کنیم که این جوانان بالا بیایند و دیده شوند تا بتوانند از این استعداد و خلاقیت به بهترین نحو استفاده کنند و برای سینمای ما مفید باشند.

من به عنوان تهیه‌کننده وظیفه خود را انجام دادم، این مرحله دیگر وظیفه اصحاب رسانه است که واقعا حمایت کنند و تلاش کنند که مخاطبان و علاقه مندان به سینما از این نوع فیلم ها که کارگردانان جوان ساخته اند حمایت کنند و آن ها را ببینند و بتوانند بین فیلم خوب و بد تمایز قائل شوند و فیلم های خوب را در سینما تماشا کنند، مردم ما حق دارند که انتخاب های خوب بکنند و برای این انتخاب ها باید اهالی رسانه آثار خوب را به آن ها معرفی کنند.

در شش ماه دوم سال فیلم‌های زیادی در نوبت اکران قرار گرفتند و این حجم بالای اکران در زمان کوتاه، منتقدان و زیادی داشت. عده‌ای معتقد بودند که این کار چیزی جز فیلم‌سوزی نیست، نظر شما در این باره چیست؟

واقعیت را همه مشاهده می کنند، به هر حال دوستان عزیز به این مسئله توجه نکردند که در شش ماه اول سال سینما را به این شکل پیش نبرند که در شش ماه دوم اینقدر فشار به بدنه سینما بیاید.

این فشاری که در اکران شش ماه دوم سال ایجاد شده است، باعث ضربه خوردن شدید به فیلم‌ها می شود، در حال حاضر تمامی فیلم هایی که روی پرده هستند فشار زیادی را متحمل می‌شوند زیرا همینطور به فیلم های روی پرده اضافه می شود و این مسئله اکران فیلم را نابود می‌کند.

فیلم «ایتالیاایتالیا» هم از نظر اکران در شش ماه دوم متضرر شده است؟

فیلم «ایتالیا ایتالیا» در شرایطی اکران شد که چهار پنج فیلم پشت سرهم در نوبت اکران قرار گرفت حتی فیلم هایی که قرار نبود اکران شود. این موضوع باعث می شود تا از سالن های فیلم های دیگر کم شده و فشار روی اکران بیاید.


این مسئله همچنین عامل ضربه زدن به فیلمسازان جوانی است که به هر حال دارای استعداد و خلاقیت هستند و می‌توانند به آینده سینمای ایران کمک شایانی کنند.

راهکار پیشنهادی شما برای حل این مشکل و جلوگیری از آسیب رسیدن به آثار سینمایی چیست؟

من همیشه به شورای صنفی و ارشاد گفتم، البته گوش شنوایی هم که وجود ندارد، اما ما می گوییم. باید از ابتدای سال بنا بر ظرفیت سینمای ایران برنامه ریزی مدون و درستی صورت بگیرد و در طی سال هم به هر دلیلی دچار تغییر و جابه جایی نشود. این برنامه ریزی باید بر مبنای 50 یا 60 فیلمی که در طول یک سال برای مردم قابل اکران است باشد و به نحوی فیلم ها اکران شوند که هر کدام زمان مناسبی را روی پرده باشد و یک حدفاصله مشخص و استانداردی برای نوبت اکران در نظر گرفته شود.

نباید هرچه فیلم دارند در شش ماه اول سال هرچه فیلم دارند روی پرده ببرند و در شش ماه دوم سال با توجه به خالی بودن جدول اکران تمامی فیلم های آزاد و غیره را بخواهند پشت سرهم و با یک فاصله کوتاه اکران کنند. این مسلما به فیلم ها و سینمای ما ضربه بزرگی می زند. شرایط در حال حاضر به نحوی پیش می رود که اگر خود فیلمساز پخش کننده و تهیه‌کننده نباشد در زمینه اکران دچار مشکل می‌شود، این مسایل باعث می شود تا مشکل سینمای ایران حل نشود.

58243

کلید واژه‌ها : اکران سینما - کارگردانان سینمای ایران - سینمای ایران -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۸۴۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کانون «نگاره و سینمای» دانشگاه آزاد بروجرد گشایش یافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم افتتاحیه کانون «نگاره و سینما» دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد با حضور کُردی معاون فرهنگی دانشجویی، عباس ساکی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی و مسئولان، استادان و اعضای انجمن سینمای جوان بروجرد برگزار شد.

کُردی در این جلسه درباره جایگاه هنر عکاسی و فیلم‌سازی در جامعه امروزی مطالبی بیان کرد.

ساکی با تأکید بر حمایت هنرمندان و فیلمساز جوان بروجردی پیشنهاداتی مطرح کرد.

هومن هوشمند دبیر کانون نگاره و سینما به تشریح و معرفی حیطه فعالیتی کانون پرداخت، همچنین فیلم کوتاه داغی به کارگردانی فاطمه محمدی برنده جوایز متعدد داخلی و بین‌المللی اکران شد و کارگاه آموزشی آشنایی با مبانی فیلم کوتاه توسط فاطمه محمدی از استادان سینمای جوان و کارگردان فیلم برگزار شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «فسیل» در نمایش برخط هم رکورد زد
  • دین سینما به امام صادق‌(ع) چه زمانی ادا می‌شود؟
  • رکورد فروش اکران برخط فیلم‌های سینمایی جابه‌جا شد
  • جزئیات مست عشق؛ مولانا و شمس در پرده سینما
  • پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه معرفی شد
  • «مدیر مدرسه» به اکران آنلاین رسید
  • سینما به روایت «آپاراتچی»
  • کانون «نگاره و سینمای» دانشگاه آزاد بروجرد گشایش یافت
  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
  • سرگذشت غم‌انگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران