Web Analytics Made Easy - Statcounter

لرستان امسال در زمینه درصد قبولی دانش‌آموزان در کنکور سراسری سال 96 رتبه یکی مانده به آخر را در میان استان‌های کشور کسب کرد. گروه داشگاه خبرگزاری دانشجو، لرستان امسال در زمینه درصد قبولی دانش‌آموزان در کنکور سراسری سال ۹۶ رتبه یکی مانده به آخر را در میان استان‌های کشور کسب کرد. از ۳۵ هزار و ۵۹۹ ثبت نام کننده در کنکور سال ۹۶، ۷۹۲۹ پذیرش شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر این اساس لرستانی‌ها در سال تحصیلی ۹۷ - ۹۶ دانشگاه‌ها در جدول توزیع فراوانی ثبت نام کنندگان و پذیرفته‌شدگان آزمون سراسری سال ۹۶ با ۲۲ / ۲۷ درصد در میان ۳۲ استان در رتبه یک پله مانده به آخر قبل از کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته اند. این تنزل جایگاه موجی از انتقادات و واکنش‌های مختلف را در جامعه ایجاد کرده است.
فارغ از اظهارنظر‌ها و انتقادهایی که در خصوص تب حاکم بر جامعه نسبت به بحث کنکور می‌شود و درست یا غلط بودن آن‌ها نیز مستلزم واکاوی است، اما علل کاهش پذیرفته‌شدگان کنکور سراسری در استان می‌بایست مورد تحلیل قرار بگیرد، زیرا بسیاری از خانواده‌ها هزینه‌های گزافی برای تحصیل و موفقیت فرزندان خود متحمل می‌شوند، اما در نهایت به نتیجه دلخواه و مطلوب دست پیدا نمی‌کنند.
ضعف در شیوه آموزش، بی انگیزگی دانش‌آموزان، بالا بودن هزینه‌های شرکت در کلاس‌های تقویتی از جمله دلایلی است که از سوی مردم، کارشناسان و مسئولان مطرح می‌شود. 
برخی نیز معتقدند؛ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بی‌رغبتی دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها را رقم زده و موجب شده برخورداری از دانش فنی و کسب مهارت در حرفه‌های مختلف، دانش‌آموزان را به جای تحصیل پشت میزهای دانشگاه به حضور در بازار کار جذب کند. 
هزینه‌های هنگفت کلاس‌های خارج از مدرسه
یکی از اولیای دانش‌آموزان که فرزندش در کنکور سراسری ۹۶ رتبه خوبی کسب نکرده است، می‌گوید: با اینکه پسرم در کلاس‌های فوق برنامه شرکت کرده بود، اما رتبه‌ای که مدنظر ما بود، کسب نکرد و دلیل این مساله هم برای ما مشخص نیست. البته فکر می‌کنم شیوه تدریس و آموزش در مدارس در این امر دخیل است.
«مرتضی حسینی» می‌افزاید: به نظر می‌رسد کیفیت آموزش در مدارس استان مطلوب نیست و همین امر باعث شده است دانش‌آموزان رتبه قابل قبولی کسب نکنند. این اتفاق باعث سرخوردگی آن‌ها می‌شود. متولیان آموزش استان باید ساز‌و‌کارهایی را لحاظ کنند تا دانش‌آموزان از پایه تقویت شوند و دیگر نیازی به شرکت در کلاس‌های آموزشی خارج از مدرسه نباشد، زیرا هزینه‌های هنگفتی را برای خانواده‌ها دارد.
نبود شغل برای فارغ‌التحصیلان
یکی دیگر از اولیای دانش‌آموزان هم که خبر رتبه پایین آمار پذیرفته‌شدگان لرستانی در کنکور سراسری را از طریق فضای مجازی متوجه شده است، می‌گوید: عمده‌ترین دلیلی که می‌توان برای این موضوع بیان کرد نبود نظارت بر شیوه‌های آموزش در مدارس است. این ضعف باعث شده دانش‌آموز به لحاظ علمی پیشرفت نکند و نتایج آن در میدانی مانند کنکور نشان داده می‌شود.
«فرانک مختاری» می‌افزاید: البته چالش دیگری که می‌توان مطرح کرد فضای حاکم بر جامعه است. زمانی که دانش‌آموز با دوستانی برخورد می‌کند که با وجود رتبه‌های بالا و دارابودن مدرک تحصیلی نتوانسته‌اند شغلی دست و پا کنند به نوعی نسبت به ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها بی‌انگیزه می‌شوند.
گزارشی از وضعیت چندساله استان
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با اشاره به اینکه سال ۹۲ رتبه لرستان در زمینه قبول شدگان در همه گروه‌ها ۳۰ بوده است، می‌گوید: رشته ریاضی جایگاه ۲۹، رشته تجربی جایگاه ۳۱، رشته انسانی جایگاه ۲۶، رشته هنر ۲۲ و زبان خارجه نیز جایگاه ۱۵ کشور را به خود اختصاص داده است.
«خدانظر دریکوند» می‌افزاید: سال ۹۳ در همه گروه‌ها رتبه استان ۳۱ بوده که در این میان رشته ریاضی جایگاه ۳۰، رشته تجربی ۳۱، رشته انسانی ۳۰، رشته هنر ۱۷ و زبان خارجه ۲۰ بوده است. سال ۹۴ هم رتبه استان در همه گروه‌ها ۳۲ بوده است که رشته ریاضی جایگاه ۳۰، رشته تجربی ۳۲، رشته انسانی ۳۰، رشته هنر ۱۷ و زبان خارجه ۲۰ را کسب کرده بود. در سال ۹۵ هم رتبه استان ۳۱ بوده که رشته ریاضی و تجربی جایگاه ۳۲، رشته انسانی ۳۱، رشته هنر جایگاه ۱۴ و زبان خارجه ۸ را کسب کرده‌اند. رتبه‌بندی سال ۹۶ هنوز اعلام نشده است.
سیر صعودی رتبه‌های زیر هزار
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان می‌گوید: جمعیت رتبه‌های زیر هزار از سال ۹۴ سیر صعودی داشته است؛ به طوری که سال ۹۴، ۴۰ رتبه زیر هزار داشته‌ایم، سال ۹۵، ۴۳ رتبه و سال ۹۶ این تعداد به ۱۰۰ نفر افزایش پیدا کرده است.
وی به دلایل رشد منفی استان در شاخص کلی کنکور هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: کمبود امکانات و تجهیزات مناسب آموزشی و پرورشی در استان از دلایلی است که باعث شده در شاخص کلی کنکور پیشرفت نداشته باشیم. ناتوانی خانواده‌ها در تامین مخارج کلاس‌های تقویتی و آمادگی کنکور برای دانش‌آموزان هم از دیگر دلایلی است که به کاهش آمار جمعیت پذیرفته‌شدگان منجر شده است.
دریکوند با اشاره به اینکه نبود اعتبار لازم به منظور افزایش کیفیت آموزشی نیز از دیگر مواردی است که می‌توان بیان کرد، می‌گوید: زمانی که آموزش‌ها از کیفیت لازم برخوردار نباشند، بدون شک نمی‌توان انتظار داشت دانش‌آموزان به لحاظ تحصیلی پیشرفت زیادی داشته باشند. به هرحال همه این موارد دست به دست هم داده است تا رتبه استان در زمینه پذیرفته‌شدگان کنکور سراسری کاهش پیدا کند. برای رهایی از این وضعیت باید موانع و مشکلات را از میان برداشت.
ضعف مالی خانواده‌ها«علی سعادت مهر» کارشناس فرهنگی می‌گوید: با توجه به محرومیت استان و آمار بالای بیکاری، بر اساس باوری که رواج پیدا کرده مردم معتقدند؛ ادامه تحصیل در نهایت منجر به عقب افتادگی شخص تحصیلکرده می‌شود و در مقابل، ترک تحصیل کردگان به اهداف خود در زندگی بیشتر نزدیک خواهند شد. وی می‌افزاید: از طرفی در مناطق محروم فقط طی کردن دوره دانشگاه مهم است و کمتر به دنبال کیفیت هستند. با این شرایط دانش‌آموزان قبل از اینکه تصور ادامه تحصیل را داشته باشند، به آن‌ها القا می‌شود که وارد بازار شدن چیزی از ارزش آن‌ها کم نخواهد کرد. ضعف مالی خانواده‌ها نیز از دیگر مواردی است که می‌توان مطرح کرد. در شرایط کنونی والدین بیشتر به دنبال تهیه مایحتاج ضروری خود هستند تا اینکه مسیر پیشرفت تحصیلی را برای فرزندانشان مهیا کنند. نکته دیگر این است که ارزش‌های فرهنگی مردم تغییر کرده است، به طوری که آن‌ها معتقدند؛ هرکس درآمد بیشتری دارد اعتبار و ارزشش بیشتر است.
بی انگیزگی به علت نبود شغل
«فرزانه علیخانی» مسئول آموزش متوسطه دوم ناحیه یک خرم‌آباد با اشاره به اینکه سال گذشته داوطلب‌های سال چهارم کاهش داشتند، اظهار می‌کند:، اما رتبه‌های زیر ۲ هزار این ناحیه افزایش ۲۵ درصدی داشته‌اند. سال گذشته ما ۷۵ رتبه در کنکور سراسری زیر دو هزار داشتیم، اما امسال این تعداد به ۸۸ رتبه رسیده است. برنامه‌ریزی دقیق و به کارگیری نیروهای کسر ساعت در کلاس‌های فوق برنامه، توجه و نظارت به ارزشیابی مستمر از علل موفقیت این ناحیه در زمینه آمار قبول‌شدگان کنکور بوده است.
علیخانی با اشاره به اینکه کاهش انگیزه به علت نبود شغل از دلایلی است که باعث شده آمار قبول شدگان کنکور کاهش پیدا کند، می‌گوید: ما پذیرفته شدگانی هم داریم که در دانشگاه ثبت نام نمی‌کنند. امسال تعداد زیادی از مراجعه کنندگان پسر بالای ۱۶ سال با معدل‌های بالا را داشتیم که مدارکشان را برای استخدام در نیروهای مسلح تایید می‌کردند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۸۷۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمی که کلاس درس را به مسجد بُرد

به گزارش آخرین‌نیوز، وقتی صدای اذان به آسمان رسید، خانم معلم با چادر گُل‌دارش به نماز ایستاد. نور صلاهِ ظهر که از پنجره‌ی مسجد بر روی تخته‌ سفیدِ کنار محراب پهن شده بود، راه کج کرد و تابید بر گل‌های سرخ و نارنجی و زردِ چادر خانم معلم.

گل‌های رنگارنگ زیر نور درخشیدند، جان گرفتند و شکوفاتر شدند.مدت‌هاست که شبستان مسجد، مدرسه‌ بچه‌ها شده است و دانش‌آموزانی که از پس هزینه‌ی ثبت‌نام در کلاس‌های تقویتی و جبرانی برنمی‌آیند، میهمانِ کلاس درس خانم معلم در مسجد امام علی (ع) هستند.

کلاسی که به بچه‌ها "درس و بندگی" و "علم و ایمان" را با هم می‌آموزد. خانم معلم چند روز در هفته بعد از تمام شدن ساعت کاری‌اش در مدرسه‌ ریحانه، به مسجد می‌آید تا به دانش‌آموزان محروم ریاضی درس بدهد.

مادرِ معلم

او مادر هم هست. مادرِ دو فرزند و از زمانی که به عنوان معلم قدم به مدرسه گذاشت، حس مادری در وجودش با جانِ معلمی آمیخته شده است. حسی وصف‌ناشدنی که در دل یک انسان عشقی عمیق را پرورش می‌دهد، عشقی که توانایی این را دارد تا مقدس‌ترین و مستحکم‌ترین رابطه جهان هستی را بر پایه‌ی "دانستن و دانش" در کلاس‌های درس بنیان نهد.

وقتی خانم معلم با همان شوق همیشگی به دانش‌آموزان نگاه می‌کند و به اسم؛ صدای‌شان می‌کند، گُل از گل بچه‌ها می‌شکفد. حرف که می‌زند مهربانی می‌ریزد در نگاه دخترها. صدا و چشمان خانم معلم پر است از حس‌ِ دل‌انگیز دوستی و صمیمت، و بچه‌ها اُنس دارند به این رفتار و کلام.

کبری فریدونی‌زاده(شگرد) دارای بیست سال سابقه کار در آموزش‌و‌پرورش و معلم ریاضیِ ناحیه سه اهواز است.

او در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: دانش‌آموزان را مثل بچه‌های خودم می‌دانم و سعی می‌کنم در حد توانم برای یادگیری آنها وقت بگذارم. به دلیل علاقه‌ی وافری که به تدریس درس ریاضی دارم، امسال پس از ۸ سال معاونت دوباره به تدریس برگشتم.

تدریس ریاضی به دانش‌آموزان محروم

خانم فریدونی‌زاده درباره آموزشِ دانش‌آموزان در مسجد محله گفت: در ابتدای سال، وقتی شروع به تدریس ریاضی کردم، متوجه شدم که وضعیت درسی برخی از بچه‌ها در این درس مطلوب نیست. چون در دوران کرونا کلاس‌ها مجازی بود و آنها از پایه‌ دارای ضعف بودند. گویا از کلاس سوم ابتدایی پرت شده بودند به پایه‌ی هفتم متوسطه اول! از این رو تصمیم گرفتم در مسجد امام علی(ع) که در محله ما در پادادشهر اهواز است، برای آنها کلاس جبرانی برگزار کنم.

او ادامه داد: خوشبختانه این کار با استقبال خادمان مسجد و پایگاه مقاومت بسیج روبه‌رو شد و خانم فاضلی مسوول پایگاه بسیج مسجد و خانم کهزاد از خادمان مسجد امام علی(ع) در برگزاری این کلاس‌ها به من کمک کردند و دربِ مسجد را برای آموزش درس ریاضی به روی بچه‌ها باز کردند.

خانم معلم اهوازی گفت: در حال حاضر این کلاس‌ها برای دانش‌آموزان بی بضاعت و تحت پوشش نهاد‌های حمایتی رایگان است و قصد داریم بعد از برگزاری امتحانات و پایان سال تحصیلی نیز جلسات مهدوی را برقرار کنیم و در حوزه‌های عفاف و حجاب به دختران دانش‌آموز آگاهی و آموزش بدهیم.

او ادامه داد: بچه‌ها محیط مسجد را خیلی دوست دارند و بنا داریم که اولین دورهمی دختران را در سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) و روز دختر برگزار کنیم و با همکاری پایگاه بسیج به آنها هدیه بدهیم.

خاطره‌های خانم معلم از مدرسه

خانم فریدونی‌زاده بهترین خاطره‌ی دوران خدمتش را دیدن شاگردان قدیمی می‌داند، او در این باره بیان کرد: وقتی پس از چندین سال یکی از شاگردان قدیمی را می‌بینم و مشاهده می‌کنم که چگونه قد کشیده و برای خودش خانمی شده است، سرشار از شادی می‌شم. در دیدار با دانش‌آموزان سابق آن چیزی که به من روحیه می‌دهد این است که بچه‌ها معلمان خود را فراموش نمی‌کنند و با اشتیاق به سمت ما می‌آیند.معلم اهوازی سخت‌ترین خاطرات مدرسه را مربوط به زمانی دانست که باردار بود و در کلاس‌های شلوغ به بچه‌های دبستانی درس می‌داد.

او گفت: سخت‌ترین دوران معلمی من روزهایی بود که باردار بودم و در کلاسی که فضای کافی نداشت، ۳۸ دانش‌آموز پایه اول ابتدایی را به زور جا داده بودم.

او گفت: میزونیمکت بچه‌ها تا کنار صندلی من چیده شده بود و حتی فضا برا نفس کشیدن نبود اما وقتی به چهره‌های معصوم بچه‌ها نگاه می‌کردم، انرژی می‌گرفتم و با جان و دل تدریس می‌کردم. هر دانش‌آموزی از نظر روحی ظرافت خاصی دارد و معلم باید با درک این ابعاد روحی، با آنها‌ برخورد کند که این از کار‌های بسیار سخت و پیچیده‌ی معلمان است.خانم فریدونی‌زاده از شوخی و خنده‌ی سرکلاس‌های درس هم برایمان گفت.

او اظهار کرد: در زمان استراحت بچه‌ها خاطره تعریف می‌کنند و گاه این خاطره‌ها شعر می‌شوند در قلبِ کلاس. قلبِ کلاس‌های درس با نفس‌های دانش‌آموزان می‌تپد. آنها که نباشند این میز و نیمکت‌ها سرد و بی‌روح‌اند.

داستان فداکاری خانم معلم اهوازی نیز همانند ازخودگذشتگی‌های دیگر معلمان این سرزمین در سطر سطر تاریخ تعلیم و تربیت به یادگار می‌ماند. تاریخی که سرشار از صبوری و مهرِ بی‌نهایت معلمانی است که فرشته‌وار ایثار می‌کنند تا خون در شاهرگ‌های تعلیم و تربیت از جریان نیفتد.

دیگر خبرها

  • افزایش سرانه آموزشی با ساخت 600 کلاس درس جدید
  • معلمی که کلاس درس را به مسجد بُرد
  • برگزاری جشنواره خوشنویسی «کاتبان وحی» ویژه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی
  • ارتقای سرانه آموزشی هرمزگان با ساخت ۶۰۰ کلاس درس جدید در سال جاری
  • ۶۰۰ کلاس درس جدید در هرمزگان ساخته می‌شود
  • جانمایی نامناسب مدارس در گرگان مشکل ساز شده است
  • افزایش حقوق کارکنان دانشگاه آزاد
  • لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
  • برپایی کلاس درس دانش آموزان فلسطینی در چادرها
  • خراسان رضوی ۲۰ هزار بازمانده از تحصیل دارد