Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گفته معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش استان قم، آموزش و پرورش قم در ۳ سال گذشته تقریباً بیش از دو میلیارد تومان کتاب به مدارس استان تزریق کرده و همچنین در سال گذشته نیز بیش از دویست میلیون تومان کتاب به آموزشگاه‌ها اهدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، مدرسه با عنوان یک نهاد آموزشی می‌تواند مکان مناسبی برای آشنایی با کتاب و تقویت روحیه کتاب‌خوانی قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع کتاب و کتاب‌خوانی، با تبدیل به بخشی از نظام آموزشی باید به‌منزله امری مهم و ضروری و پایه و اساس هر برنامه‌ریزی اصولی و آموزشی مورد توجه قرار گیرد. دانش آموزان ما به عنوان سرمایه‌های عظیم جامعه نیازمند مطالعه هستند تا با آمادگی ذهنی بیشتری در مسیر زندگی قدم بردارند حال برای ایجاد انگیزه مطالعه در آنان عواملی چون محیط مدرسه، کلاس درس و چگونگی نگرش معلمان نسبت به کتاب و کتاب‌خوانی بسیار مؤثر است.

در همین رابطه به گفت‌وگو با یکی از کارشناسان امور تربیتی پرداختیم تا عوامل ایجاد انگیزه برای مطالعه دانش آموزان و نقش مدرسه در این راستا را مورد بررسی قرار دهیم.

مریم نظری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به حساس‌ترین دوران زندگی دانش آموزان اظهار داشت: مدرسه با عنوان دومین محیط تربیتی مؤثر در آموزش و رشد شخصیت کودکان و نوجوانان و یکی از حساس‌ترین دوران زندگی دانش آموزان، می‌تواند نقش بسزایی در سعادت و ترقی آنان و از پی آن جامعه داشته باشد. در هر حال اگر عوامل تربیتی در مدرسه وظایف خود را به‌خوبی ایفا کرده و در راستای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی گام بردارند، مسلماً به پیشرفت و سعادت آن جامعه می‌توان امید بست.

کتابخانه، روح و جان مدرسه و میزبان خوبی برای دانش آموزان

این مشاور تربیتی نقش مدیر را به‌عنوان محور اصلی فعالیت‌های آموزش و پرورش بسیار مهم دانست و تصریح کرد: تجربه ثابت کرده که موفقیت یک مدرسه در امور مختلف، در گرو آگاهی، درایت و برنامه‌ریزی مدیر آن مجموعه قرار دارد. چرا که آگاهی و علاقه مدیر نسبت به مطالعه در ایجاد علاقه و عادت در این زمینه برای دانش آموزان یکی از شروط دستیابی به نتیجه مطلوب به شمار می‌رود. بنابراین اگر مدیران مدارس نسبت به مطالعه و کتاب‌خوانی اهمیت قائل شده و خود محور حرکت قرار گیرند در آن صورت دانش آموزان نیز برای این امر مهم و حیاتی ارزش قائل خواهند شد.

وی با اشاره به تأثیر عمیقی که معلم در ترویج فرهنگ مطالعه دارد، افزود: علاوه بر تأثیر معلم به عنوان الگوی مناسب برای دانش آموزان، در امر مطالعه، روش تدریس او نیز می‌تواند یکی از عوامل مؤثر در ترویج این فرهنگ واقع شود. در واقع باید با ایجاد شرایطی دانش‌آموز را به‌جایی رساند تا خودش نیاز به کتاب‌های غیردرسی و مطالعه را با تمام وجود احساس کند حال برای هدایت دانش آموزان به سمت مطالعه، باید این‌گونه فعالیت‌ها در بطن فعالیت‌های آموزشی و پرورشی قرار گیرد.

به گفته نظری در صورتی کتابخانه با عنوان روح و جان مدرسه میزبان خوبی برای دانش آموزان قرار می‌گیرد، که از تازه‌ترین، متنوع‌ترین و مؤثرترین کتاب‌ها و آثار ارزشمند متناسب با ویژگی‌ها و نیازهای دانش‌آموزان و مراجعان خود برخوردار باشد، تا هر دانش‌آموز بتواند با توجه به استعداد و علایقش از آن‌ها استفاده کند. همچنین خانواده‌ها، معلمان و مربیان تربیتی، با ترغیب دانش آموزان برای عضویت در کتابخانه مکانی که می‌تواند فضایی برای تغذیه فکری و روحی همه دانش‌آموزان و کارکنان مدرسه قرار گیرد و تأثیر عمیقی بر پیشرفت و سعادت آینده همه آن‌ها بگذارد.

در همین رابطه به گفت‌وگو با معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش استان قم پرداختیم تا اقدامات و تجهیزات کتابخانه‌های مدارس استان را موردبررسی قرار دهیم.

تزریق بیش از 2 میلیارد تومان کتاب به مدارس استان قم

ناصر حمزه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم قم، با اشاره به فرسوده و از رده خارج بودن کتابخانه‌های برخی از مدارس اظهار داشت: آموزش و پرورش استان قم با توجه به برگزاری نمایشگاه‌هایی در سطح مدارس و سطح استانی در سه سال گذشته تقریباً بیش از دو میلیارد تومان کتاب به مدارس استان تزریق کرده و همچنین در سال گذشته نیز بیش از دویست میلیون تومان کتاب به آموزشگاه‌ها اهدا کرده است.

به گفته معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش استان قم، در حال حاضر تعداد کتاب‌های موجود و سرانه مدارس به ازای هر نفر دانش‌آموز 13 کتاب در نظر گرفته‌ شده است. در راستای پروژه مهر پیگیری دو مسئله در دستور کار مربیان و معاونان پرورشی قرار گرفته، یکی آماده‌سازی کتابخانه‌های مدارس با چینش جدید و خارج کردن کتاب‌های فرسوده، برای استفاده دانش آموزان و دیگری برپایی نمایشگاه‌های کتاب در سطح مدارس، با توجه به طرح «پنجاه هزار نمایشگاه در پنجاه هزار مدرسه» که در استان قم حداقل 700 نمایشگاه در مدارس برگزار خواهد شد.

وی در مورد قفسه‌های کتابخانه مدارس تصریح کرد: طی طرحی که در چهار سال گذشته در مدارس ابتدایی با عنوان طرح جایگزینی قفسه‌های کتاب‌خوانی با کتابخانه، (به‌صورت هر کلاس یک قفسه کتاب) اجرایی شده، در حال حاضر بیش از 3650 قفسه کتابخانه در کلاس‌های درس موجود است. این در حالی است که در مدارس متوسطه یک اتاق ویژه به‌عنوان کتابخانه موجود بوده و تعداد زیادی از مدارس نیز دارای سالن مطالعه هستند. به امید تأمین اعتبارات لازم در سال جاری و تجهیز مابقی کلاس‌های مدارس به قفسه‌های کتاب‌خوانی، به همت مدارس و اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس، ما هم پیگیر این امر خواهیم بود.

گفت‌وگو و گزارش از الهام پناهی فر

انتهای پیام/

R7854/P41362/S6,62/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۴۵۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک ۸۵ میلیارد تومانی خیران و دولت به حوزه آموزش و پرورش بردسکن

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، علی اکبر چراغیان در جمع نمازگزاران جمعه بردسکن از برگزاری بیش از ۴۰ عنوان برنامه در طول این هفته خبر داد و افزود:  آموزش و پرورش بردسکن در حوزه پرورشی از جمله اقامه نماز در مدارس یکی از شهرستان‌های برتر در استان انتخاب شده است و طرح سه‌شنبه‌های معنوی هر هفته با حضور امام جمعه و تعدادی از روسای ادارات در یکی از مدارس برگزار می‌شود. 

مدیر آموزش و پرورش بردسکن از راه‌اندازی مهد الرضا برای آموزش قرآن در رده سنی زیر۶ سال خبر داد و افزود : در همین راستا نیز توانسته ایم بیش از ۶۰ مربی قرآن  در شهرستان تربیت کنیم.
 وی به طرح قاضی در مدارس اشاره کرد و افزود : با اجرای این طرح که با مشارکت دادگستری و مشاوران اجرا می‌شود باعث شده است بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در بین دانش آموزان و والدین کاهش پیدا کند.

مدیر آموزش و پرورش بردسکن وضعیت آموزشی دانش آموزان را مطلوب ارزیابی کرد و افزود :  ۱۵ درصد قبولی دانش آموزان در مقطع‌های  مختلف تحصیلی نسبت به سال تحصیلی گذشته  افزایش پیدا کرده است که از این لحاظ آموزش و پرورش شهرستان بردسکن جز  ۱۰ نواحی آموزش و پرورش در سطح استان می‌باشد. 

دیگر خبرها

  • کمک ۸۵ میلیارد تومانی خیران و دولت به حوزه آموزش و پرورش بردسکن
  • روایتی از نامهربانی مردم با یار مهربان + فیلم
  • مراسم روز معلم در مدارس دانش‌آموزان اتباع + فیلم
  • سبک بازی‌محور؛ افقی نو در حوزه آموزش دانش‌آموزان
  • ممنوعیت‌های تازه به سبک دهه ۶۰ در مدارس
  • تکرار سختگیری دهه ۶۰ در مدارس
  • بازی محل رشد خلاقیت دانش آموز است
  • بازگشت ۲۸۲ دانش آموز ترک تحصیل کرده به مدارس گیلان
  • جایی که تعلیم و تربیت با عشق گره می‌خورد
  • معلمی خاص برای دانش آموزان خاص