Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اداره‌کل استاندارد خراسان‌رضوی گفت: به زودی ۸ مرکز فعال معاینه فنی ویژه خودروهای گازسوز در مشهد فعال می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، بحث معاینه فنی خودروهای گازسوز و مشکلات و موانع انجام آن که عمدتاً ناشی از نبود زیرساخت‌های فنی بود سبب شد تا تجهیز و راه‌اندازی مراکز معاینه فنی به مدت سه ماه به تعویق افتد؛ هرچند بحث جریمه خودورهای فاقد معاینه فنی بدون توجه به مشکلات و مسائل انجام این معاینه همچنان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای شروع این طرح تنها دو مرکز خدمات فنی و بازرسی، خودروهای دوگانه سوز را جهت انجام آزمایش‌های لازم برای گواهی معاینه فنی انجام می‌دادند که این عدد پاسخگوی شمار زیاد مراجعان نبود و سبب هرج و مرج و نارضایتی عموم افراد شده بود. در میانه راه دو مرکز دیگر نیز به این مراکز در مشهد مقدس اضافه شد اما توقف این طرح به مدت سه ماه راه را برای تجهیز حداکثری و برنامه‌ریزی بهتر به ویژه در حوزه شهرستان‌های خراسان رضوی باز کرد. به همین دلیل با فرحناز قلاسی؛ معاون استانداردسازی و آموزش اداره کل استانداردخراسان رضوی گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

تسنیم: لطفاً از آخرین اقدامات انجام شده در جهت تجهیز مراکز معاینه فنی خودروهای استان بفرمایید.

قلاسی: اداره‌کل استاندارد خراسان رضوی در جهت تجهیز و گسترش مراکز معاینه فنی که تعداد آن در مشهد چهار مرکز بود و در راستای جلوگیری از ازدحام و معطلی‌های اخیر پیش آمده ناشی از هجوم خودروها جهت اخذ گواهی معاینه فنی؛ اقدام به تائید صلاحیت دو مرکز جدید در مشهد کرده است. البته این دو مرکز هنوز کد فعال‌سازی برایشان صادر نشده که ظرف چند روز آینده از طریق استانداری این اتفاق خواهد افتاد و عملاً به چرخه مراکز معاینه فنی اضافه خواهند شد.

تسنیم: در حوزه تجهیز شهرستان‌های استان چه کرده‌اید؟

قلاسی: شهرستان‌های تربت حیدریه، سبزوار، قوچان و کاشمر هر کدام با تائید صلاحیت مرکز معاینه فنی در حال خدمات‌رسانی هستند که مجموعاً به همراه چهار مرکز مشهد 10 مرکز معاینه فنی که طبق دستورالعمل وزارت کشور سهمیه استان است تکمیل شده است. هرچند با رایزنی‌های انجام شده و با توجه به حجم خودروهای گازسوز استان، تردد زائران و... موفق به اخذ مجوز راه‌اندازی دو مرکز دیگر در مشهد و طرقبه شده‌ایم. هم اکنون نیز در حال انجام اقدامات اجرایی و تجهیز آنها هستیم تا نواقص برطرف و ظرف 20 روز آینده آماده بهره‌برداری شود.

تسنیم: با توجه به تعویق سه ماهه طرح فوق، در جهت جلوگیری از مشکلات به وجود آمده قبلی چه تدابیری اندیشیده‌اید؟

قلاسی: ببینید قرار نیست ما چون سه ماه فرصت داریم دست روی دست بگذاریم. به دنبال این هستیم که از برنامه جلو باشیم تا با اتمام مهلت سه ماهه دیگر شاهد ازدحام نباشیم و مراجعات به روز برسد. به همین جهت در برخی شهرستان‌ها مانند نیشابور مجوز راه‌اندازی دو مرکز را گرفته‌ایم که یکی انجام شده و دومی از بین متقاضیان در حال بررسی و انتخاب پیمانکار هستیم. در شهرستان‌های دیگر مانند تایباد، فریمان، درگز و سرخس درخواست‌ها در حال بررسی است تا بتوانیم از هر شهر یک متقاضی راه‌اندازی انتخاب کنیم تا در مجموع مراکز این شهرستان‌ها هم به کمک مشهد آمده و دیگر شاهد هیچ گونه ازدحام و علافی شهروندان نباشیم.

تسنیم: این مراکز فنی مورد گفت‌وگو همگی قابلیت انجام آزمون کامل هیدروستاتیک را دارند؟

قلاسی: ما فقط درباره آزمون هیدروستاتیک خودروهای گازسوز گفت‌وگو می‌کنیم که شامل بازکردن شیر مخزن، تخلیه، شست‌ و شو، ضخامت مخزن و بستن شیر مخزن است.

تسنیم: این شایعه که انجام تست هیدرواستاتیک مخرب بوده و اگر تحت شرایط خاص انجام نشود ممکن است به مخزن آسیب برساند، صحیح است؟

قلاسی: خیر به هیچ وجه. آزمون هیدرواستاتیک هرگونه ایرادی در کپسول گاز شامل نشتی، یکسان نبودن ضخامت سطح، ترک و... را نشان می‌دهد که هر کدام از این موارد می‌تواند وقوع یک فاجعه جلوگیری کنند.

تسنیم: خودروهایی که به صورت دستی اقدام به گازسوز کردن خودرو کرده‌اند در حال حاضر مورد تائید و معاینه فنی قرار نمی‌گیرند؟

قلاسی: زمانی که خودرو به صورت دستی گازسوز شده باشد به این معنی است که اقدام غیراستاندارد و نیز غیرمجاز است. این خودروها بنزینی هستند و از لحاظ اداره استاندارد باید وسائل گازسوز را جمع کرده و بنزینی کار کنند.

تسنیم: یعنی هیچ راه حلی برای تصحیح و استانداردسازی این گونه خودروها وجود ندارد؟

قلاسی: خیر قابل تصحیح نیست. تنها کاری که ما توانسته‌ایم انجام دهیم این بوده که با هماهنگی سازمان صنعت و معدن جلوی مراکز نصب دستی این سیستم‌ها گرفته شده است.

تسنیم: شنیده‌ها حاکی از این است که بخشی از خودورهای گازسوز کارخانه‌ای متعلق به شرکت سایپا نیز مورد تائید شما نیست؟

قلاسی: کپسول‌های مورد نظر شما چینی و مدل « ای.ان.کا» که در سال‌های اخیر اغلب انفجارها ناشی از مشکلات همین سری از کپسول‌ها بوده است. این کپسول‌ها در لیست سیاه سازمان استاندارد قرار دارد. البته شرکت چینی مورد قرارداد سایپا اعلام کرده مشکلات را برطرف کرده و خط تولید را رفع نقص کرده. سازمان استاندارد در حال بررسی کپسول‌های فوق بوده و هنوز به نتیجه نهایی نرسیده و تا رسیدن به نتیجه نهایی این کپسول‌ها از نظر سازمان؛ فاقد استاندارد لازم است.

تسنیم: حالا خریدار خودرو که ماشین دوگانه سوز را از نمایندگی خریداری کرده و حتی به صورت دستی هم اقدام به گازسوزکردن نکرده چه تقصیری دارد؟

قلاسی: این را باید از خودروساز بپرسید. از لحاظ سازمان استاندارد این کپسول فاقد ایمنی و حداقل‌های استانداردی است مگر در ادامه روند بازبینی سازمان به این نتیجه برسد که کپسول‌های فوق اصلاح و به استاندارد لازم رسیده است.

تسنیم: در حوزه نظارت به صحت عملکرد مراکز معاینه فنی چه گام‌هایی برداشته شده است؟ در پاسخ به برخی شایعات که تست کپسول‌ها صوری و ... است چه پاسخی دارید؟

قلاسی: ما در هر کدام از شرکت‌های پیمانکار، یک مدیر فنی را تائید صلاحیت و آموزش‌های لازم را ارائه کرده‌ایم و در واقع این مدیرفنی نماینده سازمان استاندارد در تمام طول فعالیت خط در آن‌جا است. حتی اگر مجموعه‌ای در دو شیفت کار کند دو مدیر فنی خواهد داشت که تائید تمام صلاحیت‌های کپسول به امضا برسد.

از طرف دیگر تقریباً هفته‌ای یک‌بار بازیابی مجدد نرم‌افزار و مستندات و... مراکز را انجام می‌دهیم. جلسات آموزشی و ایمنی نیز که هر چند مدت یک بار ویژه کارکنان مراکز معاینه فنی برگزار می‌شود. در مجموع سعی کرده‌ایم با نظارت، بروز خطا و تخلفات را به صفر برسانیم هرچند چون این تست و شرایط آزمایشگاهی آن خطرناک است مراکز معاینه فنی خودشان بسیار در این‌باره محتاط و جدی هستند.

گفت‌وگوها و گزارش: صادق عسکری

انتهای پیام/

R41347/P41362/S6,1188/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۸۹۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار شعب ویژه برای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در مرحله دوم انتخابات مجلس

به گزارش جام جم آنلاین همدان، بهروز محمدی مهر در جلسه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی پیرامون مرحله دوم انتخابات شهرستان ملایر؛ اظهار داشت: امروز به واسطه استقرار آرامشی که به دلیل خون پاک شهدا و به همت نیروهای امنیتی و انتظامی در کشور حکمفرماست، به طور میانگین سالانه یک انتخابات در کشور برگزار می شود.

وی با اشاره به برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در ملایر، اظهار کرد: دشمن به مانند همیشه برای کمرنگ جلوه دادن انتخابات و تحریک مردم برای نیامدن پای صندوق‌های اخذ رای، نقشه‌ها در سر دارد، اما غافل از آنکه این مردم به مانند همیشه توطئه‌های شومشان را با حضور حماسی خود خنثی می‌کنند.

رئیس کل دادگستری استان همدان با قدردانی از زحمات متولیان و مجریان برگزار کننده دور نخست انتخابات که زمینه ساز برگزاری انتخاباتی سالم در استان شدند، افزود: دستگاه قضایی این بار نیز به مانند همیشه در کنار مجریان و ناظران انتخاباتی هست و در یک سنگر فعالیت خود را برای ثبت افتخاری دیگر در تاریخ مردم این استان دنبال می کند.

محمدی مهر با بیان اینکه انتخابات در ملایر به مانند دور نخست به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد، عنوان کرد: دو نامزد انتخاباتی بدانند که تبلیغات زودهنگام و یا اعلام نتیجه پیش از موعد بر اساس حدس و گمان‌های آنان، تخلف انتخاباتی محسوب شده و با خاطی برخورد می شود.

وی تصریح کرد: برای نظارت بیشتر و جلوگیری از تخلفات احتمالی علاوه بر حضور قاضی کشیک، قضات ویژه‌ای نیز برای رسیدگی به این گونه تخلفات در حوزه‌های قضایی حضوری فعال خواهند داشت تا از آرای مردم صیانت کنند.

محمدی مهر در پایان خاطرنشان کرد: ناگفته نماند که ۳۰۰ قاضی در کمیسیون‌های مختلف در سطح استان برای احقاق حقوق عامه با موضوعات مختلف حضوری فعال دارند تا حقی از کسی تضییع نشود.

دیگر خبرها

  • برقراری ۶۴ هزار تماس با اورژانس تهران در هفته گذشته/ انجام ۴۲۴۲ تماس مزاحمت آمیز
  • ۱۰۵ مرکز خرید تضمینی گندم در گلستان آماده فعالیت هستند
  • استقرار شعب ویژه برای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در مرحله دوم انتخابات مجلس
  • (ویدئو) اولین معاینه پزشکی دو توله ببر سوماترایی
  • ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود
  • «پراید»؛ بیشترین سهم تولید آلایندگی مشهد را داشته است
  • ابر دولت در مرکز داده پیام راه‌اندازی می‌شود
  • راه اندازی مرکز معاینه فنی ناوگان سنگین در کهنوج
  • ۱۲۰۰ شعبه اخذ رای در مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد و کلات فعال می‌شوند
  • پراید در صدر جدول خودروهای آلاینده مشهد قرار دارد