بازنشر ۳ داستان از سرهنگی پس از ۱۶ سال
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۹۵۰۰۰
سه اثر از مرتضی سرهنگی پس از ۱۶ سال با طرح جلد جدید برای گروه سنی نوجوانان منتشر شد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، سه مجموعه از کتابهای مرتضی سرهنگی نویسنده و پژوهشگر، با نامهای «اسم من چفیه است»، «اسم من پلاک است» و «اسم من خاکریز است» پس از 16 سال با طرح جلد جدید برای نوجوانان منتشر شدهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«اسم من چفیه است»، «اسم من پلاک است» و «اسم من خاکریز است» آخرینبار در سال 80 منتشر شدهاند. در این سه عنوان، مخاطب با کاربردهای خاکریز، پلاک و چفیه آشنا میشود. داستان این عناوین با زبانی ساده و روان روایت شده و قصد دارد تا عناصر مختلف جبهه و جنگ را برای گروه سنی کودک و نوجوان بازشناسی کند.
سرهنگی درباره این آثار اظهار داشته است: در چهار جلد کتاب تازهای که از من منتشر شده، به سراغ اصطلاحاتی رفتهام که در جنگ بوده است و پلاک، چفیه و خاکریز را معرفی کردهام. این داستانها را در طول سالهای گذشته نوشتهام و البته این مجموعه ادامه داشته و بیشتر از این بود. اما در حال حاضر این چهار جلد را آماده انتشار داشتم.
این نویسنده افزود: تلاش کردم تا در این داستانها از قوه تخیل استفاده کنم تا برای کودکان جذابیت بیشتری داشته باشد و به همین منظور به این گونه سوژهها، در داستان جان دادهام و آنها به نوعی خود را معرفی میکنند. در آثار دفاع مقدس ویژه کودکان و نوجوانان نیز خوب است که نویسندگان تخیل را به کار بگیرند؛ چرا که جهان کودکان با تخیل سر و کار دارد و به سمت این دست از آثار بیشتر جذب میشوند و برایشان خواندنیتر است.
مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری با تاکید بر اینکه ادبیات انقلاب و دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان باید یکی از استراتژیهای حوزه هنری باشد، عنوان کرد: از ابتدا هم حوزه هنری به این مهم توجه داشته است و در سالهای اخیر نیز با تاسیس حوزه هنری کودک و نوجوان بیش از پیش به این مقوله توجه نشان میدهد.
وی اظهار داشت: ما نویسندگان خوبی همچون محمدرضا بایرامی، داوود غفارزادگان، داوود امیریان، اکبر صحرایی و ... در حوزه کودک و نوجوان داریم که با موضوع دفاع مقدس و انقلاب اسلامی آثار خود را منتشر می کنند. قبول دارم که فضای ذهنی بسیاری از کودکان از آن دوران فاصله گرفته است، اما این موضوع باعث نمی شود که ما از تاریخ و آنچه بر کشورمان گذشته برایشان نگوییم. باید وظیفه ای که بر دوش داریم انجام دهیم و به طور حتم کودکان و نوجوانان نیز تاثیر می گیرند و کم کم به سراغ کشف این مضامین میروند.
سرهنگی تصریح کرد: باید کتابهایی منتشر کنیم که در نهایت ظرافت، زیبایی و خوش خوان بودن، بتوانند معرف هویت و وقایع رخ داده در کشورمان باشند و بچه ها را با جنگ تحمیلی آشنا کنند.
«اسم من چفیه است»، «اسم من پلاک است» ، «اسم من خاکریز است» و «روزهای خرمشهر» تولید حوزه هنری کودک و نوجوان هستند که در قطع رقعی و در شمارگان دو هزار و 500 و با قیمت هشت هزار تومان توسط سوره مهر منتشر شدهاند که سه اثر نخست به چاپ اول و کتاب «روزهای خرمشهر» نیز به چاپ دوم رسیده است.
انتهای پیام/
R1013197/P1013197/S4,35/CT12منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۹۵۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سیمینی که دانشور بود
سیمینِ دانشور و جلال آلِ احمد زوجی بینظیر بودند و به هم میبرازیدند! سیمین نویسندهٔ جریانسازی نبود اما آثارش صاحبسبک و منحصربهفرد است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، زندهیاد سیمین دانشور را میتوان پرچمدار داستاننویسی مدرن زنان معرفی کرد. هرچند نام دانشور در کنار جلال همواره و همیشه به یاد میآید، اما او هیچگاه زیر سایه نام زندهیاد آل احمد قرار نگرفت. او به زنان ایران جرأت نوشتن داد؛ امری که بیشتر در گذشته در انحصار مردان بود و کمکم در دهههای گذشته شاهد تغییر بوده است.
هشتم اردیبهشتماه سالروز زنی است که دنیای داستاننویسی زنان ایران را وارد مرحله جدیدی کرد؛ مرحلهای که پس از او نامهایی در یادها مانده و میماند که ادبیات معاصر بخشی بزرگی از هویت خود را مرهون قلم آنهاست؛ از فریبا وفی و زویا پیرزاد گرفته تا شهرنوش پارسیپور و دیگران. سالروز میلاد او بهانهای شده است تا برخی از اهالی فکر و فرهنگ یادی کنند از خالق «سووشون». احمدرضا بهرامپور، پژوهشگر و منتقد ادبی، در بخشهایی از یادداشتی که به همین مناسبت نوشته، آورده است:
سیمینِ دانشور و جلالِ آلِاحمد نیز زوجی بینظیر بودند و به هم میبرازیدند! آلاحمد متفکّر و نویسندهٔ همه فن حریفی بود. او چهرهٔ جریانسازی بود و دریچهای که بهخصوص از منظرِ گفتمانِ فرهنگی به روی داستاننویسان گشود با همهٔ اماواگرهایش همچنان پیروانی دارد. مؤلفههای نثر پرتکاپوی او که مهمترین دستاوردِ نویسندگیاش بود، در نویسندگان پس از او تکثیر شدهاست. دانشور زمانی با آلاحمد آشنا شد که هرکدامشان تجربههایی را در عالم نویسندگی از سرگذرانده بودند. او نیز مانندِ جلال، هم در محافلِ روشنفکری (بهویژه «کانون نویسندگانِ ایران») فعّال بود و هم آثاری در زمینههای داستاننویسی، ترجمه و زیباشناسی در کارنامهاش دارد.
زنی با عطری از گلهای نارنجدر بخش دیگری از این یادداشت آمده است: سیمین نویسندهٔ جریانسازی نبود اما آثارش صاحبسبک و منحصربهفرد است. این دو، بهرغمِ آنکه در پارهای مسائل و مباحث چندان همرأی نبودند، اما «کُفوِ» هم بودند و بهرغم اتفاقهایی که ممکن بود به جداییشان بینجامد، عمری در کنارِ هم عاشقانه زیستند.
نامههایی که جلال و سیمین به هم نوشتند در چند جلد منتشر شده و حاکی از این دلدادگیها است. سیمین نه دنبالهروِ جلال و جار و جنجالهایش بود و نه در برابرِ او قرار میگرفت؛ او همواره درکنارِ جلال میایستاد، البته با حفظِ حریمِ شخصی و مراقبت از استقلالِ فکری و ادبیِ خویش. و جلال حضورِ مستقیم و غیرِ مستقیم و نمادین در آثارِ او نیز دارد. یوسفِ مبارزِ سووشون و سرِ پرشوری که دارد، غربستیزیهای جلال را بهیادمیآورَد. در جزیرهٔ سرگردانی نیز شخصیتِ واقعی و تاریخیِ آلِاحمد در بخشهایی از داستان حضور دارد.
همچنین قرار است به مناسبت سالگرد تولد زندهیاد دانشور و سالگرد ازدواج سیمین و جلال مراسمی فردا، 9 اردیبهشتماه ساعت 14:30 در خانه-موزه جلال آل احمد واقع در تجریش، دزاشیب، خیابان شهید رمضانی، کوچه سیمین دانشور، کوچه پسندیده، بنبست ارض، پلاک 1 برگزار شود.
انتهای پیام/