Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-03-19@08:33:05 GMT

مشاهده لاشه یک کفتار در حاشیه جاده شاهین‌شهر +عکس

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۰۵۵۲۳

مشاهده لاشه یک کفتار در حاشیه جاده شاهین‌شهر +عکس

تخریب زیستگاه‌ها و کاهش طعمه سبب می‌شود کفتارها به هدف تغذیه از لاشه‌ حیواناتی که در اثر برخورد با خودرو در اطراف جاده‌ها کشته شده‌اند به سمت جاده‌ها کشیده شده و خود قربانی تصادفات جاده‌ای شوند.

به گزارش مشرق، یک کفتار نر در محور شاهین‌شهر خمینی‌شهر استان اصفهان بر اثر برخورد با خودروهای عبوری تلف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از فعالان محیط زیست که پس از مشاهده لاشه این کفتار، اداره پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو را در جریان گذاشته می‌گوید به جز خونریزی از گوش این کفتار، آثار دیگری از جراحت در لاشه مشاهده نکرده است.

مرتضی جوهری، رئیس اداره پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو در گفت‌وگو با تسنیم، مرگ این کفتار بر اثر برخورد با خودروهای عبوری را تایید کرده شبهات مبنی بر امکان مرگ حیوان بر اثر پرتاب سنگ را رد می‌کند.


علیرضا مهدوی، کارشناس محیط زیست درباره علت مرگ این کفتار می‌گوید: علت دقیق مرگ را تنها با کالبدگشایی می‌توان تعیین کرد و متاسفانه کفتار راه‌راه علی‌رغم ارزش محیط زیستی بسیار، برای سازمان حفاظت محیط زیست از اهمیت چندانی برخوردار نیست تا در مواردی از این دست لاشه مورد کالبدگشایی قرار گیرد اما در این مورد، شواهد، احتمال کشته شدن حیوان بر اثر برخورد با خودروهای عبوری را تقویت می‌کند.

وی تلفات جاده‌ای را یکی از عمده‌ترین عوامل کاهش جمعیت کفتارها دانسته و می‌گوید: تخریب زیستگاه‌ها و کاهش طعمه سبب می‌شود کفتارها به هدف تغذیه از لاشه‌ حیواناتی که در اثر برخورد با خودرو در اطراف جاده‌ها کشته شده‌اند به سمت جاده‌ها کشیده شده و خود قربانی تصادفات جاده‌ای شوند.

کفتار راه‌راه تنها عضو خانوادۀ کفتارسانان در ایران است که متأسفانه در اکثر مناطق با کاهش جمعیت روبرو است. کفتارسانان عمدتا لاشه خوار بوده و نقش مهمی را در پاکسازی طبیعت و جلوگیری از انتشار بیماری‌ها و آلودگی‌ها برعهده دارند. کفتارها معمولا در طول شب فعالیند ودر طول روز در لانه هایشان استراحت می‌کنند. کفتارها اغلب به صورت یک جفت و در مواردی در گروه هایی بیشتر از چهار فرد زندگی می کنند.

منبع: تسنیم ارسال به تلگرام

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۰۵۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد با تخلفات رانندگی در جاده های استان مرکزی تشدید می‌شود

استاندار مرکزی از استان مرکزی جزو ۳ استان پرتردد کشور خبر داد و گفت: برخورد با تخلفات رانندگی در استان مرکزی تشدید می‌شود. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، فرزاد مخلص الائمه ظهر امروز در نشست ستاد اجرایی خدمات سفر استان مرکزی اظهار داشت: استان مرکزی استان دوم یا سوم عبوری کشور است و به طور حتم از مسافران استقبال خواهیم داشت، دستگاه‌های خدمات رسان ذیل ستاد در بالاترین سطح آمادگی قرار دارند، باید مهمان نوازی مردم این استان برای مسافرین درست شکل گیرد و در تماس‌های تلفنی مردم با دستگاه‌های مختلف باید بهترین رفتار اعمال شود.

وی افزود: تصادفات به عنوان مهمترین خط قرمز موضوعات است و تمام تشریفات و تمهیدات باید به شکلی به کار گرفته شود که کمترین تصادفات را شاهد باشیم با توجه به وضعیت جوی، باید آماده شرایط فوق العاده باشیم البته باید برای حوزه‌های مختلف آمادگی بالایی وجود داشته باشد و مدیرانی که در مرخصی هستند، حتما در دسترس باشند.

استاندار مرکزی تصریح کرد: مساجد بین راهی به سمت جاده قم باید آماده خدمات رسانی باشد و در صورت نیاز در 48 ساعت باقی مانده اقدامات شبانه روزی انجام گیرد تا به خوبی در اختیار مردم قرار گیرد، به مناسب تقارن ماه مبارک رمضان و عید نوروز حتما باید موارد مندرج در ابلاغیه شورای فرهنگ عمومی کشور مطالعه و مدنظر قرار گیرد.

مخلص‌الائمه بیان کرد: رسیدگی به وضعیت نمازخانه‌ها، مساجد و سرویس‌های بهداشتی در 48 ساعت باقیمانده تا سال نو باید به بهترین شکل انجام شود،، همچنین در نوروزگاه‌ها باید شرایط ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر لحاظ شود و باید نسبت به این ایام شهادت حضرت علی (ع) حساسیت لازم را داشت و غفلتی وجود نداشته باشد.

ورود سامانه بارشی به استان مرکزی

سعیدرضا عرب، مدیرکل هواشناسی استان مرکزی در این نشست اظهار داشت: از فردا یک سیستم بارشی از سمت غرب وارد کشور می شود که از اواخر وقت تا صبح چهارشنبه در استان فعال خواهد بود و اوج فعالیت این سیستم روز سه شنبه  است.

مدیرکل هواشناسی استان مرکزی افزود: در غرب و جنوب غرب استان از جمله شازند، خمین و خنداب فعالیت بالایی خواهد داشت و میزان بارش بین 5 تا 50 میلیمتر پیش بینی شده است و وضعیت نارنجی را هشدار داده‌ایم.

وضعیت جایگاه‌های سوخت در استان مرکزی ارتقا می‌یابد

سعید جمشیدی، مدیرعامل پخش فرآورده‌های نفتی استان مرکزی، در این نشست اظهار داشت: بازدیدی از محورهای اصلی صورت گرفته است و مشکلی در این راستا وجود ندارد و وضعیت جایگاه‌ها ارتقا خواهد یافت و با توجه به اینکه مصرف سوخت در این ایام بالا خواهد رفت، تلاش بر این است که کمبودی در سوخت ایجاد نشود. 

تالاب میقان مقصد مطلوب طبیعت گردان

یوسف یوسفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار داشت: پویش جمع آوری پسماندهای حاشیه شهر در سال‌های گذشته فعال بود و به نظر می‌رسد که باید مجدد فعال شود.

وی افزود: تالاب میقان از جمله اماکنی است که امکان بازدید از آن وجود دارد و گردشگران امکان پرنده نگری را دارند، همچنین تلفن 1540 به شکل شبانه روزی فعال است و در صورت وجود مشکل رسیدگی می‌شود.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • تشدید گشت های جلوگیری از خرید و فروش غیر مجاز آبزیان در پردیس
  • برای کدام استان‌ها در روزهای آینده سیل پیش‌بینی شد ؟
  • پاکسازی طبیعت شاهین دژ در راستای پویش ملی مسیر سبز _ایران پاک
  • برخورد با تخلفات رانندگی در جاده های استان مرکزی تشدید می‌شود
  • البرز از سه‌شنبه بارانی می‌شود/ در حاشیه رودخانه‌ها چادر نزنید
  • آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور/ این جاده امروز یک‌طرفه می‌شود
  • جدال کفتار و مار پیتون بر سر یک بچه ایمپالای نگون بخت (فیلم)
  • با تخریب کنندگان محیط زیست در ایام تعطیلات برخورد می شود
  • مشاهده ۴ قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده دنا
  • مشاهده ۴ قلاده خرس قهوه ای در منطقه حفاظت شده دنا