Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@00:09:13 GMT

ذخیره‌سازی 1800 نمونه خون بندناف در آذربایجان غربی

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۰۹۹۴۲

ذخیره‌سازی 1800 نمونه خون بندناف در آذربایجان غربی

‌رئیس بانک خون بندناف رویان آذربایجان غربی از ذخیره‌سازی یک هزار و 800 نمونه خون بندناف در این استان خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا سام در جمع خبرنگاران به سهم آذربایجان غربی در بانک خون بندناف اشاره کرد و گفت: درحال حاضر تعداد نمونه‌های خون بندناف ذخیره شده در آذربایجان غربی یک هزار و 800 نمونه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: طی یک سال اخیر 3 مورد از نمونه‌های ذخیره شده خون بندناف پیوند انجام شده است.

سام با اشاره به ویژگی‌های منحصربه فرد سلول‌های بنیادی خون بندناف و توانایی این سلول‌ها در درمان بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج تصریح کرد: سرطان‌های خونی، کم خونی مادرزادی، کمبود پلاکت، تالاسمی، کم کاری مغز استخوان از جمله بیماری‌هایی است که از طریق سلول‌های بنیادی خون بندناف قابلیت درمان دارند.

وی از امکان درمان 70 نوع بیماری به کمک این سلول‌های بنیادی در کشورهای مختلف دنیا اشاره کرد و افزود: در ایران نیز تلاش برای گسترش دامنه استفاده از این سلول‌ها همچنان ادامه دارد که تاکنون از این سلول‌ها برای درمان 10 نوع از بیماری‌های صعب‌العلاج استفاده شده است.

رئیس بانک خون بندناف رویان آذربایجان غربی با اشاره به مزایای ذخیره کردن خون بندناف نوزادان و مقایسه با استفاده از سلول‌های بنیادی مغز استخوان خاطرنشان کرد: جمع آوری خون بندناف نوزادان خطری برای نوزاد و مادر نداشته و روشی تهاجمی برای بدن محسوب نمی‌شود و در این روش نیاز به قرابت صددرصدی ژنتیکی بین گیرنده و دهنده نیست.

وی افزود: خون بندناف غنی از سلول‌های بنیادی است که قابلیت درمان بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج را دارا بوده و درست نیست که به صورت زباله بیولوژیک دور انداخته شود.

رئیس بانک‌ خون بندناف رویان آذربایجان غربی هزینه اولیه عضویت در بانک خون بندناف رویان در آذربایجان غربی را حدود دو میلیون 500 هزار تومان عنوان کرد و افزود: پرداخت این مبلغ که برای نگهداری 25 ساله سلول‌های بنیادی خون بندناف در نظر گرفته شده است که برای نگهداری سالانه این سلول‌ها 120 هزار تومان نیز پرداخت کنند.

سام بر لزوم اهمیت فرهنگ‌سازی ذخیره کردن خون بندناف نوزادان در بین خانواده‌ها به‌ویژه زوج‌های جوان تاکید و اظهارکرد: بهتر است افرادی که به‌زودی صاحب اولاد می‌شوند با حضور در مراکز ذخیره سازی خون بندناف ضمن تشکیل پرونده آزمایشات لازم را به انجام برسانند تا متخصصان این مرکز در زمان وضع حمل در بیمارستان حضور یافته و اقدام به نمونه گیری خون بندناف نوزاد نمایند چرا که این ذخیره سازی تأثیر غیرقابل کتمانی در تسهیل درمان نوزادان در آینده دارد.

رئیس بانک خون بندناف رویان آذربایجان غربی با بیان اینکه خوشبختانه میزان نمونه‌های کنسل شده از خون بندناف در استان در کمترین حد است گفت: نمایندگی خون بندناف آذربایجان غربی جز استان‌های برتر طی دو سال گذشته معرفی شده است.

وی افزود: فعالیت‌های بانک خون بندناف رویان آذربایجان غربی در سه شهر ارومیه، بوکان و مهاباد انجام می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۰۹۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ میلیون متر مکعب روان آب در استان سمنان ذخیره سازی شد

به گزارش خبرنگار مهر، جعفر مرادی حقیقی غروب چهارشنبه در بازدید از پروژه‌های آبخیزداری شهر رضوان بخش کالپوش در شهرستان میامی ضمن بیان اینکه در استان سمنان یک هزار و ۵۰۰ سازه آبخیزداری وجود دارد، ابراز داشت: هدف از ساخت این سازه‌ها کمک به جمع‌آوری آب باران و کاهش خسارات سیلاب و کمک به بهبود سفره‌های آبخیز داری است.

وی ضمن بیان اینکه این تعداد سازه‌ها توان ذخیره سازی ۱۲ میلیون متر مکعب آب را دارد، افزود: این سازه‌های آبخیزداری توانسته به حوزه کشاورزی نیز اثرگذار باشد و به حفظ آب و خاک کمک کند.

مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان ضمن بیان اینکه شش میلیون متر مکعب روان آب در سازه‌های آبخیزداری استان ذخیره سازی شده است، ابراز داشت: با توجه به بارش‌های خوب پایان زمستان و بهار سال جاری این سازه‌ها توانسته در حفظ آب مؤثر واقع شود.

مرادی حقیقی در ادامه تصریح کرد: به صورت مستمر بازدید از سازه‌های آبخیزداری استان در دستور کار است تا در صورت نیاز به مرمت در اسرع وقت اصلاح شود.

وی افزود: خسارت‌های متحمل ناشی از سیل برحوضه‌های آبخیز طی سنوات اخیر در استان کاهش یافت به نحوی که رد پای آن در سیل اخیر شهرستان میامی و کاهش خسارات آن مشهود است.

کد خبر 6094659

دیگر خبرها

  • ۹۶ هزار نفر عضو جامعه کارگری و کارفرمایی آذربایجان‌غربی هستند
  • دیدار معلمان و فرهنگیان نمونه با نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی
  • ۶ میلیون متر مکعب روان آب در استان سمنان ذخیره سازی شد
  • سازه‌های آبخیزداری سمنان ۶ میلیون مترمکعب رواناب بارش‌ها را ذخیره کرد
  • معاون امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی از خانه انصاری ارومیه بازدید کرد
  • خانه انصاری ارومیه میزبان گردشگران خواهد شد
  • آغاز تدریس 710 آموزگار جدید از ماه مهردر مدارس آذربایجان‌غربی
  • رونمایی بریتانیا از سیستم ذخیره‌سازی انرژی آبی جدید
  • نمونه‌های دریایی ایران در مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ذخیره می‌شود
  • نیاز آذربایجان‌غربی به ۵۰۰۰ کلاس درس برای رسیدن به استاندارد کشوری