Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-28@20:44:42 GMT

رایزنی برای ساماندهی کارگران خارجی

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۳۵۰۲۵

رایزنی برای ساماندهی کارگران خارجی

اجتماع > اجتماعی - همشهری آنلاین:
رئیس کانون انجمن صنفی‌های کارگران ساختمانی کشور از آغاز پیگیری‌های این تشکل صنفی برای ساماندهی اشتغال اتباع بیگانه فعال در مشاغل ساختمانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اکبر شوکت، رئیس کانون انجمن صنفی‌های کارگران ساختمانی کشور از آغاز پیگیری‌های این تشکل صنفی برای ساماندهی اشتغال اتباع بیگانه فعال در مشاغل ساختمانی خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته این مقام صنفی کارگران ساختمانی کشور در حال حاضر رایزی هایی میان انجمن صنفی کارگران ساختمانی و اداره کل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شده است تا برای اشتغال کارگران ساختمانی غیر ایرانی در سِمَت استاد‌کاری محدودیت‌هایی ایجاد شود.

وی گفت: در صورت به نتیجه رسیدن این مذاکرات، دامنه بازارِ کارِ کارگران غیر ایرانی شاغل در صنعت ساختمان تنها در سِمَت شاگردی محدود خواهد شد.

در بازار مشاغل ساختمانی عنوان «استادکار» به کارگران ماهر و متخصص و در مقابل عنوان «شاگرد» به کارگران ساده و فاقد مهارت حرفه‌ای اطلاق می‌شود.

صنف کارگران ساختمانی متشکل از حرفه‌های مختلفی همچون بنا، گچ‌کار، کاشی‌کار، نقاش، برق‌کار و.... تشکیل شده است و مطابق عرف بازر در جریان اجرای یک پروژه ساختمانی از هر صنف یک کارگر استادکار به همراه یک یا چند کارگر شاگرد مشغول به کارند.

به گفته شوکت رایزنی برای محدود کردن بازارِ کارِ کارگران خارجی شاغل در صنعت ساختمان در راستای مصوبه‌ای است که از قبل برای اشتغال اتباع غیر ایرانی تعیین شده است.

در سال 93 براساس اعلام اداره اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشاغل کوره‌پز خانه‌ها، ساختمانی، کشاورزی به همراه مشاغل ریخته گری، شیمیایی، سوزاندن و امحای زباله و حفار معدن به عنوان بازارهای کار چهارگانه‌‌ای که اتباع غیر ایرانی می‌توانند در آنها مشغول به کار شوند، تعیین شدند.

شوکت بابیان اینکه مطابق مقررات قانون کار، اشتغال اتباع خارجی در حرفه‌هایی که نیروی کار ایرانی در آنها حضور ندارد، امکان پذیر است، افزود: حضور همزمان کارگران ایرانی و غیر ایرانی در بازار ساختمان از یکسو و در مقابل از رونق افتادن فعالیت‌های ساخت‌وساز در کشور سالهای باعث کسادی این بازار کار شده است که امیدواریم از طریق رایزنی‌های انجام شده امکان رونق مجدد این بازار کار فراهم شود.

این مقام صنفی کارگران ساختمانی عین حال با یادآوری اینکه به غیر از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتمعی امور مربوط به حوزه اشتغال اتباع غیر ایرانی در محدوده اختیارات و وظایف دستگاه‌های دیگری از جمله وزارت کشور نیز قرار دارد، گفت: امیدواریم که در این زمینه دیگر مسئولان مربوطه نیز مشارکت داشته باشند.

در همین زمینه: ربیعی: دولت آئین‌نامه قانون اشتغال روستائیان را تصویب کرد ربیعی خبر داد: اختصاص ۲۰۰ هزار میلیارد ریال برای اشتغال روستایی آغاز تفکیک مشاغل مستمر از موقت در کمیته روابط کار بیشتر کارگران زیر خط فقر زندگی می‌کنند معاون وزیر کار: قرارداد‌های کار به شفافیت بیشتری نیاز‌مندند ربیعی: اشتغال اتباع بیگانه به سیاست‌های وزارت کار مربوط نیست

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۳۵۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرارداد رهن و اجاره برای افغانستانی‌ها در این استان سفت و سخت می‌شود

به گزارش خبرآنلاین،‌سیروس دهقان شیری گفت: عقد قرار داد رهن و اجاره با اتباع خارجی مجاز نیز منوط به استعلام از اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری البرز بوده و درصورت تاییدیه در این بخش امکان پذیر است .
ایرنا نوشت: وی بیان کرد: تمام مشاوران املاک موظف به کسب مجوز قانونی برای اجاره املاک به اتباع خارجی غیر مجاز هستند و بر این اساس با سکان دهندگان بدون مجوز برخورد قانونی به عمل می آید.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری البرز افزود: درصورت بی توجهی به این امر و انعقاد قرارداد بدون تاییدیه اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان، بنگاه های مشاوران املاک مشمول اعمال مقررات ماده۹ آیین نامه اجرایی ماده ۸۱ قانون نظام صنفی خواهند شد.
وی تاکید کرد: براین اساس این بنگاه های مشاوران املاک که بدون رعایت ضوابط ابلاغی به خصوص معرفی نامه اجاره ،رهن واحد مسکونی یا تجاری به اتباع خارجی اقدام به تنظیم قرارداد کرده اند، پلمب خواهند شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900703

دیگر خبرها

  • اجاره خانه به این افراد ممنوع شد
  • تحصیل ۷۰ هزار اتباع خارجی در خراسان رضوی
  • قرارداد رهن و اجاره برای افغانستانی‌ها در این استان سفت و سخت می‌شود
  • بررسی مشکلات اتباع شهرستان برخوار 
  • کارگران رکن تولید هستند
  • ساماندهی اتباع در ۱۴۰۳ ادامه دارد
  • سرمایه‌های خُرد اتباع خارجی در خراسان جنوبی ساماندهی می‌شود
  • توزیع دفترچه های سپرده گذارای اتباع در یزد
  • آغاز طرح تحویل دفترچه‌های اقامت طرح سپرده گذاری و ساماندهی سرمایه‌های خرد اتباع خارجی در خراسان جنوبی
  • توزیع دفترچه های اقامت طرح سپرده گذاری به اتباع