Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@05:13:31 GMT

بازگشت به اعتبار رسانه‌هاي سنتي

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۴۰۴۷۷

بازگشت به اعتبار رسانه‌هاي سنتي

خبرگزاري آريا - رسانه‌هاي اجتماعي هر قدر نفوذ و حضورشان را به رخ بکشند هرگز نخواهند توانست رسانه‌هاي سنتي را از ميدان به در کنند و مخاطبان به دلايل متعدد به اين رسانه‌ها رجعت خواهند کرد به شرط آن که صاحبان و مديران رسانه‌هاي سنتي دست به رقابت با رسانه‌هاي اجتماعي نزنند و در عوض، اين ابزار نوين را به خدمت بگيرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رسانه‌هاي سنتي دو ويژگي مهم و قابل اتکا دارند؛ اول اين که مرجع و قابل اعتماد هستند و دوم، مخاطب هنوز به استفاده از آنها عادت دارد و به اين رسانه‌ها خو کرده است. مخاطباني که به تماشاي تلويزيون، خواندن روزنامه يا کتاب عادت دارند و سال‌ها به اين شيوه بزرگ شده‌اند بسادگي اين عادت را ترک نمي‌کنند. ضمن اين که رسانه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي چندان براي مطالعه عميق مناسب نيستند و ميزان تمرکز و سرعت مطالعه در نرم‌افزارهاي موبايلي و رايانه‌اي بسيار پايين است.
اما نکته مهم‌تر آن است که رسانه‌هاي سنتي مورد وثوق و اعتماد مخاطبان هستند و رسانه‌هاي اجتماعي مجازي از اين بابت در جايگاه ضعف قرار دارند و هر روز بيشتر از گذشته اين ضعف بر کاربران آشکار مي‌شود. در کشور ما نيز مردم آرام‌آرام درباره چالش‌ اعتبار و استناد اخبار رسانه‌هاي اجتماعي مطلع مي‌شوند.
اعتبار هر رسانه به اعتبار منبع آن است و رسانه‌هاي اجتماعي به اين سادگي‌ها نمي‌توانند مورد اعتماد قرار بگيرند. در چنين فضايي رسانه‌هاي سنتي به جاي رقابت با رسانه‌هاي اجتماعي در زمينه سرعت اطلاع‌رساني مي‌توانند بر اعتبار اخبار و اطلاعاتشان تمرکز بيشتر داشته باشند و در عوض براي جبران سرعت اطلاع‌رساني از اين رسانه‌ها به عنوان مکمل بهره بگيرند. به اين ترتيب رسانه‌هاي سنتي به مدد شبکه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي ضمن اين که از سرعت اطلاع‌رساني بهره‌مند مي‌شوند، جايگاه خود را به عنوان رسانه مرجع و مورد وثوق نيز حفظ خواهند کرد.
گاهي در رقابت با رسانه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي، شتابزدگي و اشتباه‌هايي در رسانه‌هاي سنتي ديده مي‌شود، اما به نظر مي‌رسد موج اين رقابت فروکش کرده و رسانه‌هاي سنتي درصدد استفاده و به‌کارگيري رسانه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي برآمده‌اند. اگرچه هنوز از رسانه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي به‌عنوان رسانه مکمل بهره‌برداري درستي صورت نمي‌گيرد و گاه روزنامه‌ها تمام نسخه را به صورت مجازي هم منتشر مي‌‌کنند، اما هنوز مخاطبان رسانه‌هاي سنتي به صورت کامل به فضاي مجازي نقل مکان نکرده‌اند و امکان نگاه داشتن آنها يا رجعت مخاطباني که از رسانه‌هاي سنتي دل کنده‌اند، وجود دارد.
شناخت ويژگي‌هاي هر دو رسانه و خدمات و امکاناتي که شبکه‌هاي اجتماعي و فضاي‌مجازي به رسانه‌هاي سنتي ارائه مي‌کنند، اولين ابزار براي رجعت مخاطبان به سمت رسانه‌هاي سنتي است. بي‌اعتباري رسانه‌هاي مجازي براي رسانه‌هاي سنتي يک فرصت محسوب مي‌شود و اگر رسانه‌هاي سنتي بتوانند بر همين امر متمرکز شوند، گوي سبقت و رقابت را از رسانه‌هاي اجتماعي خواهند ربود و به جايگاه اصلي خود بازخواهند گشت.
در بسياري از رسانه‌هاي بزرگ دنيا، فضاي مجازي و رسانه‌هاي اجتماعي صرفا اطلاع‌رساني اوليه را به عهده دارند و کاربران براي دريافت اطلاعات بيشتر، تحليل‌ها و بررسي‌ها به رسانه‌هاي اصلي ارجاع داده مي‌شوند. مخاطب امروز گريزپاست و اگر به رسانه‌هاي ديگر عادت کند، بسادگي نمي‌توان او را برگرداند. جا دارد در کشور ما نيز رسانه‌ها، چنين رويکردي در پيش بگيرند و از امکانات فضاي مجازي و رسانه‌هاي اجتماعي براي جذب مخاطب بيشتر، درآمدزايي و مديريت افکار عمومي به نحو احسن استفاده کنند.
دکتر عباس اسدي
استاد روزنامه‌نگاري دانشگاه علامه طباطبايي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۰۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جمع تهرانی‌هـا!

خبرآنلاین نوشت: سید ابراهیم رئیسی در جریان بازدید از محلات جنوب غرب شهر تهران در امامزاده حسن علیه‌السلام حاضر شد و در اجتماع مردم سخنرانی کرد.

حال امروز فیلمی از سخنان نامفهموم ابراهیم رئیسی در جمع مردم جنوب تهران منتشر شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • خبری که تیر خلاص را به سارا و نیکای پایتخت زد 
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جنوب تهـران!
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جمع تهرانی‌هـا!
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید
  • استان‌های برتر اجرای پویش ستاره‌های زمین معرفی شدند
  • سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم