Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛ در بیست و سومین کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل (COP23) که در شهر بن آلمان برگزار می‌شود بر سر ابزار کنترل میزان انتشار گاز کربن و طریقه اندازه‌گیری آن بحث و تبادل نظر شده است. در این کنفرانس  ۱۲ روزه که ۱۷ نوامبر ادامه خواهد داشت، نمایندگانی از ۱۹۷ کشور جهان شرکت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پاول پالمر، محقق دانشگاه ادینبورگ که در یک تیم بین‌المللی درباره گازهای گلخانه‌ای در جو زمین تحقیق می‌کند، می‌گوید که تعیین میزان گازهای گلخانه‌ای در جو زمین کار آسانی نیست.

طبق توافقنامه پاریس هر کشوری موظف است انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهد. بنابراین خود این کشورها مشخص می‌کنند که چه مقدار زغال‌سنگ یا نفت و گاز مصرف کنند. اما کشورهای امضاکننده توافق‌نامه پاریس باید به تعهد خود برای کاهش تولید گاز دی اکسید کربن در بازه زمانی تعیین‌شده عمل کنند.

جهان در حال تغییر است

اما یکی از بزرگترین موانع در این راه عدم وجود شفافیت و به عبارتی وجود سیستم دوگانه‌ای است که در کنفرانس تغییرات اقلیمی کانکون در سال ۲۰۱۰ تصویب شده است. یعنی مقررات متفاوتی برای کشورهای در حال توسعه و کشورهای پیشرفته در نظر گرفته شده است.

پتروس کارشناس امور اقلیمی می‌گوید: کشورهای در حال توسعه باید گزارش‌های منظم ارائه دهند اما آنها مجبور نیستند آمار دقیقی از انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشورهایشان ارائه دهند که این بدین معناست که ما اطلاعات بسیار کمی درباره میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای داریم. بنابراین مشخص نیست که تاچه اندازه گازهای گلخانه‌ای در کشورهایی چون چین، برزیل و هند انتشار می‌یابد.

به ویژه کشورهای کوچک‌تر و کمتر توسعه‌یافته می‌توانند استدلال کنند که آنها داده‌های لازم برای ارائه چنین گزارش‌های دقیقی را نداشتند. اما چین دارای تمام مهارت‌ها و ظرفیت‌های لازم برای تهیه گزارش دقیق از میزان تولید آلاینده است.

چین پس از آمریکا بزرگترین تولیدکننده گاز آلاینده دی اکسید کربن است. بیشترین بخش تولید این گاز به خاطر ۳۰۰ میلیون خودرویی است که در چین در حرکت‌اند. در سراسر جهان به طور متوسط ۲۱ درصد تولید گاز آلاینده دی اکسید کربن به خاطر حرکت خودروهایی با سوخت فسیلی است.

چین به عنوان یک کشور قدرتمند باید آمار و ارقام مربوط به انتشار گازهای آلاینده را دقیق و شفاف ارائه دهد. این عمل چین می‌تواند فشار به هند و برزیل را هم برای کنترل و ارائه آمار دقیق‌تر در خصوص گازهای آلاینده بیشتر بکند.

کنترل انتشار گازهای آلاینده بوسیله ماهواره

به گزارش دویچه‌وله، با فناوری پیشرفته و با ماهواره می‌توان کاهش گازهای آلاینده را به‌ شکل بهتری زیر نظر گرفت  و تجزیه و تحلیل کرد. ماهواره‌های ناسا قادرند افزایش گازهای آلاینده را اندازه‌گیری کنند و تغییرات اقلیمی در جنگل‌های آمازون، آفریقا و اندونزی را تحت نظر داشته باشند.

ماهواره‌ها همچنین می‌توانند میزان انتشار گازهای آلاینده یا دیگر تغییرات اقلیمی را در کشورهایی که به لحاظ مالی، سیاسی یا جغرافیایی مشکل دارند اندازه گیری و تغییرات اقلیمی را در این کشورها نظاره و ثبت کنند.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۲۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأثیرات گوناگون تغییرات اقلیمی بر زندگی انسان

 

تغییر اقلیم پدیده‌ای است که بر اثر افزایش دمای کره زمین یا همان گرمایش جهانی ایجاد می­‌شود. گرمایش جهانی خود پدیده‌­ای است که به دنبال صنعتی شدن کشورها و به سبب افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای به‌ویژه گاز دی‌اکسیدکربن در جو به وجود آمده است. شاید در دنیای امروز بتوان گرمایش جهانی و پدیده تغییر اقلیم ناشی از آن را از شرایطی که برای زیست پیرامون ما ایجاد کرده است، بهتر درک کرد. بشر این روزها به دلیل بارش‌های سیل‌آسا، خشکسالی‌های متعدد و آتش‌سوزی‌های جنگلی گسترده، سرما یا گرمای ناگهانی و کاهش بارش برف بیش از هر زمان دیگری طعم تلخ تغییرات اقلیم را چشیده است.

تغییر اقلیم نشان‌دهنده تغییرات غیرعادی در اقلیم درون اتمسفر زمین و پیامدهای ناشی از آن در قسمت‌های مختلف کره زمین است. در محیط های شهری تغییرات اقلیمی مشاهده شده تاثیراتی بر سلامت انسان، معیشت و زیرساخت‌های کلیدی گذاشته است. مخاطرات متعدد اقلیمی و غیر اقلیمی بر شهرها، سکونتگاه‌ها و زیرساخت‌ها تأثیر می‌گذارند و گاهی اوقات با هم همزمان و موجب افزایش خسارت می‌شوند. امواج گرمایی در شهرها با افزایش رویدادهای آلودگی هوا  تشدید و عملکرد زیرساخت‌های کلیدی محدود شده است. پیامدهای مشاهده شده بر ساکنان شهری که از نظر اقتصادی و اجتماعی به حاشیه رانده شده‌اند مانند سکونتگاه‌های غیررسمی متمرکز است. زیرساخت‌هایی مانند سیستم‌های حمل و نقل، آب، فاضلاب و انرژی توسط رویدادهای حدی در معرض خطر قرار گرفته‌اند که منجر به خسارات اقتصادی، اختلال در خدمات و تأثیرات رفاهی می‌شود.

تمامی اثرات نامطلوب اقتصادی منتسب به تغییرات اقلیمی از جمله رویدادهای اقلیمی با شروع آهسته و شدید، به‌طور فزاینده‌ای همچنین برخی از اثرات مثبت اقتصادی در مناطقی با تقاضای انرژی کمتر و بهرمندی از مزیت‌های نسبی در بازارهای کشاورزی و گردشگری شناسایی شده‌اند. آسیب‌های اقتصادی ناشی از تغییرات اقلیمی در بخش‌های در معرض اقلیم، با اثرات منطقه‌ای بر کشاورزی، جنگلداری، شیلات، انرژی و گردشگری و از طریق بهره‌وری نیروی کار در فضای باز شناسایی شده است. برخی از رخدادهای اقلیمی شدید مانند طوفان‌های استوایی رشد اقتصادی را در کوتاه مدت کاهش داده‌اند.

عوامل غیر اقلیمی از جمله برخی الگوهای سکونتگاهی و مکان‌یابی زیرساخت‌ها به قرار گرفتن بیشتر دارایی‌های در معرض خطرات شدید اقلیمی کمک کرده‌اند که منجر به افزایش میزان تلفات می‌شود. معیشت افراد از طریق تغییرات در بهره‌وری کشاورزی، تأثیرات بر سلامت انسان و امنیت غذایی، تخریب خانه‌ها و زیرساخت‌ها و از دست دادن دارایی و درآمد، با تأثیرات نامطلوب بر جنسیت و برابری اجتماعی تحت تأثیر قرار گرفته است.

بر اساس گزارش سازمان هواشناسی کشور، اقلیم و تغییرات شدید اقلیمی به‌طور فزاینده‌ای باعث مهاجرت در همه مناطق می‌شود. ناامنی غذایی حاد مرتبط با سیل و خشکسالی و سوء تغذیه در آفریقا و آمریکای مرکزی و جنوبی افزایش یافته است. تغییرات اقلیمی از طریق جابجایی و مهاجرت غیرارادی ناشی از رویدادهای شدید (حدی) اقلیمی و اقلیم، آسیب پذیری را ایجاد کرده است و تداوم می‌بخشد.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی محیط زیست

دیگر خبرها

  • پاکسازی زباله‌های فضایی با کمک فناوری ژاپنی
  • فو فایتر؛ چشم تیزبین پنتاگون در مدار زمین برای ردیابی موشک‌ها
  • فو فایتر ؛ چشم تیزبین پنتاگون در مدار زمین برای ردیابی موشک ها(+عکس)
  • برقراری اولین ارتباط بلوتوثی با زمین
  • برنامه دولت انگلیس برای مقابله با تغییرات اقلیمی غیرقانونی اعلام شد
  • ارتباط بلوتوثی شبکه هابل با یک ماهواره برای اولین بار
  • غول جدید ماهواره‌ای به رقابت با ایلان ماسک می‌رود
  • تأثیرات گوناگون تغییرات اقلیمی بر زندگی انسان
  • جذب گازهای گلخانه ای در یک ماده متخلخل جدید 
  • کولر همراه، تازه‌ترین اختراع «سونی» / عکس