Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش «نماینده» «رویترز» در گزارشی اختصاصی شرح جدیدی از تحولات اخیر در صحنه سیاست داخلی عربستان می‌دهد و داستان دستگیری‌های اخیر شاهزادگان سعودی را از چشم انداز هتل «ریتزکارلتون» شهر ریاض به تصویر می‌کشد.

به گفته رویترز، در روز شنبه ۴ نوامبر، به مشتری‌های این هتل ۵ ستاره اطلاع داده شد که به دلیل رزروهای از پیش انجام شده از سوی مقامات محلی، ظرفیت پذیرش تکمیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خبر نشانه آغاز تصفیه حساب سیاسی در عربستان بود تا آنجا که ظرف چند ساعت آینده نیروهای امنیتی دهها نفر از نخبگان سیاسی و تجاری که اغلب ساکن ریاض و جده بودند، بازداشت کرده و به این هتل منتقل کردند که در میان آنها ۱۱ شاهزاده نیز به چشم می‌خورد.

برخی از این افراد حین جلسات کاری و برخی دیگر در خانه‌شان بازداشت و به هتل انتقال داده شدند.

به گفته یک منبع آگاه، بازداشت‌شدگان تنها اجازه یافتند تا از طریق تماس تلفنی کوتاه، بستگان خود را در جریان موضوع قرار بدهند حال آنکه از آن پس اجازه دریافت هیچ‌گونه تماس یا ملاقاتی را نداشتند و همین موضوع نشان از جو امنیتی سنگین و مقدمه چینی برای این ماجرا می‌دهد.

این بازداشت‌ها به دستور «محمد بن سلمان» ولیعهد ۳۲ ساله سعودی و با نسبت دادن اتهام‌هایی چون رشوه خواری و زیاد جلوه دادن هزینه قراردادهای تجاری انجام شد.

این در حالی است که قمار سیاسی بن سلمان به موفقیت وی در این تصفیه حساب شخصی بستگی دارد و در غیر این صورت ثبات سیاسی بزرگترین کشور تولید کننده نفت در معرض خطر است.  

 به گفته یک منبع آگاه، ولیعهد سعودی بعد از آگاهی از اینکه حجم مخالفت‌ها با پادشاهی او در حلقه بستگانش بیش از تصورات او است، تصمیم به تصفیه حساب گرفت. به این ترتیب، هدف از تمام تبلیغات انجام گرفته در راستای مبارزه با فساد، دستگیری بستگان بن ‌سلمان بود و بقیه قیل‌وقال‌های انجام گرفته جنبه نمایشی دارد.

وی با ادعای مبارزه با فساد، دلیلی موجه برای پاکسازی آنهایی که با سلطنت وی مخالف هستند، پیدا کرده است و این اقدام، هشداری است برای تمام آنهایی که ممکن است به دنبال مخالفت ورزیدن با وی باشند.

به گفته برخی کارشناسان، تنش‌ها میان اعضای خاندان سلطنتی عربستان در خلال جلسه‌ای در تابستان نمایان شد. ظاهرا ولیعهد سعودی تا حد زیادی از این موضوع آگاه شده بود که برخی از شاهزاده‌های قدرتمند، از جمله «شاهزاده متعب بن عبدالله» وزیر گارد ملی، احساس خوبی درباره ترفیع جایگاه او ندارند.

به گفته «جمال خاشوجی» از مخالفین خاندان آل ‌سعود، بن ‌سلمان از چوب فساد برای سرکوب استفاده کرد که برای تک تک اعضای این خاندان قابل استفاده است. این اولین بار است که سعودی‌ها می‌بینند شاهزاده‌ها بابت فسادشان محاکمه می‌شوند.

البته وی مدعی است بن ‌سلمان فردی ملی‌گرا است که کشورش را دوست دارد و می‌خواهد قوی‌ترین باشد اما مشکل این است که خواستار تنهایی حکومت کردن است.

بن سلمان از زمان روی کار آمدن در سال ۲۰۱۵ وعده داد کشورش را متحول و مدرن کند. او می‌گوید قصد ایجاد یک نظم نوین اجتماعی در عربستان را دارد که در آن اقتصاد بدون اثرپذیری از رویدادهای بازارهای نفتی جریان داشته باشد.

اما حتی برخی از سرسخت‌ترین طرفداران بن‌سلمان درباره اینکه او توان عملی کردن طرح‌هایش را داشته باشد تردید دارند. چرا که زمامداری او هیچ مخالفتی را برنمی‌تابد و این موضوع می‌تواند باعث هراس سرمایه‌گذارانی شود که برای تضمین حاکمیت قانون و امنیت، بیش از هر چیز ارزش قائلند. ولیعهد سعودی، بدون حمایت سرمایه‌گذاران، شانس چندانی برای پیشبرد برنامه‌هایش نخواهد داشت.

منبع: نماینده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت namayande.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «نماینده» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۳۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محمد مهاجری به مهدی نصیری: آخر شما را با شاهزاده چکار؟ /یک موی گندیده تاجزاده به همه هیکل شاهزاده کثیف شرف دارد /از این راه برگردید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا، در کانال تلگرامی خود نوشت:

آقای نصیری عزیز سلام!

به خودتان هم گفته ام که شما را به ویژگی های مثبتی چون راستگویی، اندیشه ورزی، حسن خلق و دیانت می‌شناسم. و اگر اینها نبود، چه نیاز که همین چندسطر را هم بنویسم.

در این یکی دو روز مطالبی گفته‌اید که برخی از آنها تکرار گذشته است. با خیلی از نقدهای شما همراهم و البته در مواردی ضمن قبول اصل انتقاد، زبان و لحنی را که بهره می گیرید نه تنها موثر و سودمند نمی دانم که گاه نتیجه عکس می دهد.

دیروز عبارتی بکار بردید که مضمون آن، تجمیع همه مخالفان - و به زعم شما براندازان- است و از کلید واژه "تاجزاده و شاهزاده" سخن گفتید. خیلی ها قند توی دلشان آب شد که مهدی نصیری، رفت به همانجایی که می خواستیم یعنی "آخر خط". هم مدعیان افراطی انقلابیگری خوششان آمد و هم اپوزیسیون خارج از کشور.

من، اما دلم گرفت . آخر، مهدی نصیری را با شاهزاده چکار؟ آنچه امروز از شاهزاده بروز و ظهور دارد واقعا چیزی جز تعفن سیاسی و فرهنگی و اخلاقی است؟ آنها کجای سیاست ایستاده اند و کدام جایگاه را در بین ایرانیان دارند؟ و تا حالا برای ایران چه کرده‌اند؟ در کدام غصه پشت مردم ما بوده اند؟ و...

بدتر اینکه چه شده که شاهزاده را همسنگ تاج زاده و دیگران می دانید؟ صنمی با مصطفی تاجزاده ندارم، اما یک موی گندیده تاجزاده به همه هیکل شاهزاده کثیفی که وطن فروشی کمترین جرمش است و همه حامیانش شرف دارد. با برخوردهایی که با برخی چهره های سیاسی منتقد و حتی مخالف در داخل ایران شده بشدت مخالفم ، اما اینها چه دخلی دارند به آن شاهزاده بدنام بدکار؟

بعید می دانم شما این قماش آدم ها را نشناسید اما اگر نشناخته اید، امیدوارم در مدتی که در کانادا به سر می‌برید آنها را محک بزنید. بروید در جمع براندازان سلطنت طلب یا بازماندگان گروهک های تروریستی و ببینید با شما چه رفتاری خواهند داشت؟ تصورتان این است که شما را روی سرشان می‌گذارند و حلوا حلوا می‌کنند؟ یقین کنید بهترین حرفی که به شما خواهند زد این است که نفوذی جمهوی اسلامی هستید.

آقای نصیری عزیز! براندازی راه سنگلاخی است که خون بیگناهان فراوانی را در خود فرو می‌برد. اصلا راه نیست،بیراهه است و در پس آن هیچ چیز اصلاح نمی شود. اما با این همه اگر می خواهید برانداز! هم باشید، خودتان این کار را بکنید. چرا قاطی سلطنت طلبان و شاهزاده می‌شوید؟ و ننگ همگروهی بودن با آنها را بر خود هموار می‌کنید؟

ایران مال همه ماست و اگر چه امروز دولت و مجلس و برخی دستگاه هایش پراشتباه اند، به خود ما مربوط است و هیچ ربطی به شاهزاده ندارد. رژیمی که همین شاهزاده متعلق به اوست، خیلی علیه‌السلام بود؟ و فکر می کنید اگر همین الان قدرت دستشان باشد به مخافلانشان رحم می‌کنند؟ اساسا آنها چه دلبستگی به این آب و خاک دارند که بخواهند برایش از خود بگذرند؟

برگردید آقای نصیری! منظورم برگشتن به تهران و قم نیست. این حق شماست که هرجای عالم می خواهید زندگی کنید. عده‌ای خوشحال می‌شوند که شما در مغرب زمین بمانید و به قول آنها تمام شوید. گروهی می‌گویند شما پلهای پشت سرتان را خراب کرده اید و برنمی‌گردید. من، اما پیش بینی ام این نیست.‌

با این حال در اینجا حرفم بر سر آمدن یا نیامدن به ایران نیست. می‌خواهم بگویم از این راه برگردید و قبول کنید که اصلاح کشور باید توسط همین ایرانی‌هایی که روی نقشه ایران زندگی می کنند صورت گیرد. می‌دانم کسانی و جریاناتی هستند که نفس کشیدن در عالم سیاست را سخت کرده‌اند؛ پای‌شان را روی گلوی معیشت مردم گذاشته‌اند؛ امید جوانها را به یاس تبدیل کرده‌اند و هزارتا چیز دیگر. اما راه مبارزه با اینها، همراه شدن با شاهزاده نیست. بسیاری از کسانی که در سالهای اخیر هزینه‌های بسیار سنگین تر از شما داده اند، راه شما را نمی پسندند.

آقامهدی عزیز! می دانم که می‌دانید برادرانه دوستتان دارم. دلسوزیتان برای مملکت را هم دوست دارم. به همین دلیل اصلا نمی‌خواهم که نباشید. قلم شما و فکر شما نیاز امروز این آب و خاک است. نقدهای شما آرام بخش دل خیلی‌هاست. هرچه دل تنگتان می‌خواهد بگویید اما برادر عزیزم، شاهزاده را نشویید!

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901366

دیگر خبرها

  • مهدی نصیری; زیر تیغ اصلاح‌طلبان و اصولگرایان/ توهم یا شوخی یا پروژه هدفمند؟! +جدول
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • بلومبرگ: عربستان دیدگاه‌های ضد اسرائیلی را سرکوب می‌کند
  • سوال و جواب‌ کوتاه از محسن هاشمی درباره خواهرش! | فیلم
  • توهمات یک ذهن افراطی
  • نخست‌وزیر مالزی: برای برقراری عدالت در قبال فلسطینی‌ها قاطعانه عمل می‌کنیم
  • محمد مهاجری به مهدی نصیری: آخر شما را با شاهزاده چکار؟ /یک موی گندیده تاجزاده به همه هیکل شاهزاده کثیف شرف دارد /از این راه برگردید
  • جنجال نظرات مهدی نصیری درباره شاهزاده پهلوی و اپوزیسیون!
  • فرشباف: تراکتور باید بسته بازی کند و به خط حمله استقلال فضا ندهد/تماشاگران بدانند هنوز فرصت کسب سهمیه آسیا وجود دارد
  • عاقبت مهدی نصیری؛ مشاوره به شاهزاده! | شکاف بین شاهزاده و تاجزاده را بردارید...