Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تسنیم، محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در پایان سفر دوره‌ای خود به تاجیکستان و ازبکستان و در حاشیه کنفرانس بین‌المللی امنیت و توسعه پایدار در آسیای مرکزی در جمع خبرنگاران حاضر شده و به سوالات آنان پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره دیدارش به فدریکا موگرینی در حاشیه اجلاس سمرقند گفت: در حاشیه اجلاس سمرقند دیدار مفصلی با موگرینی داشتم؛ وی از تلاش‌هایی که اتحادیه اروپا برای اجرای کامل برجام داشته، گزارشی داد و تاکیدی که کشورهای اروپایی برای اجرای برجام دارند را اعلام کرد؛ من هم تاکید کردم که ایران تاکنون برجام را کاملاً اجرا کرده ولی متاسفانه با بدعهدی‌های آمریکا و با سیاست ایجاد فضای نامناسب توسط دولت جدید آمریکا مواجه بوده و این وضعیت باید توسط کشورهای اروپایی اصلاح شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: تاکیدی که مقام معظم رهبری در صحبت‌های خود داشتند را متذکر شدم و اینکه ما ضمن اینکه استقبال می‌کنیم از موضع اروپایی‌ها درباره برجام، اما نیاز هست که اروپا در زمینه اجرای برجام فعال‌تر عمل کند و اقدام عملی نشان دهد و از حمایت اعلامی به حمایت عملی و فشار برای اجرای کامل برجام حرکت کند.

ظریف در خصوص دیدارهای خود با مقامات این دو کشور نیز گفت: قبل از سفر ازبکستان، دیدارهای بسیار خوبی در تاجیکستان داشتم و امیدوارم که روابط ما با این کشور هر چه بهتر و بیشتر به سمت همکاری و هماهنگی حرکت کند. ایران و تاجیکستان مشترکات فراوانی دارند و نیاز است که از این مشترکات هر چه بیشتر استفاده کنیم.

وی ادامه داد: امروز هم دیداری داشتم با وزیر خارجه ازبکستان که درباره صفحه جدید روابط دو کشور بعد از دیدار دو رئیس جمهور در آستانه گفت‌وگو شد و همینطور مذاکرات بسیار خوبی با رئیس جمهور ازبکستان داشتیم. برای گسترش روابط، رفع موانعی که در حوزه تجارت داریم، همکاری‌های بانکی، همکاری در حوزه انرژی و ترانزیت، هم به صورت دو جانبه و هم چند جانبه چه ایران، افغانستان، ازبکستان، چه ایران ترکمنستان، ازبکستان و عمان و سایر روش‌های ترانزیتی که داریم و همینطور همکاری در حوزه علم و فناوری گفت‌وگوهای خوبی داشتیم.

ظریف یادآور شد: احساس می‌کنم که یک روند جدیدی در روابط ما با ازبکستان در دوران جدید ازبکستان آغاز شده و انشاالله با سفری که ظرف چند ماه آینده توسط رئیس جمهورمان به ازبکستان خواهد بود، این روند به صورت بسیار فعالتر و گسترده‌تر دنبال خواهد شد.

وزیر خارجه کشورمان در خصوص تحولات منطقه و مذاکرات در این خصوص با مقامات حاضر در نشست فوق نیز گفت: امروز منطقه ما باشرایط بسیار دشواری روبروست و ما در همه گفت‌وگوها درباره تحولات منطقه صحبت می‌کنیم. منطقه شاهد تحولات مثبتی بوده؛ این تحولات پیروزی‌های مستمری که علیه داعش و تروریست‌های تکفیری در سوریه و عراق صورت گرفته و روند تحولی که برای حفظ تمامیت ارضی عراق شکل گرفته و موثر و مفید بود را شامل می‌شود که اینها یک قسمت از بحث‌های منطقه‌ای ماست.

ظریف ادامه داد: متاسفانه سیاست‌های خطرناک و غیر منطقی و جنگ طلبانه‌ای که برخی کشورهای منطقه دنبال می‌کنند در کنار این تحولات مثبت می‌تواند منطقه ما را به سمت بسیار خطرناکی سوق دهد. به نظر می‌رسد که برخی قدرتها از توفیقاتی که در منطقه در برابر تروریسم و افراط گرایی پیدا شده هیچ رضایتی ندارند و دنبال این هستند که این توفیقات را خنثی کنند و یک حیات جدید به طرفداران افراط و تروریسم بدهند که این می‌تواند خطر جدی برای امنیت منطقه و پیش از همه برای کسانیکه این آتش را در منطقه می‌افروزند داشته باشد که نیاز است در این خصوص هم همکاری بین‌المللی صورت بگیرد و هم پیام‌های لازم ارسال شود به برخی رهبران جوان منطقه ما که بدون آشنایی با منطقه دارند آن را به سمت بسیار بدی سوق می‌دهند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۴۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنایات رژیم اسرائیل تحولات سوریه را دچار خدشه کرده است

مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی در گفتگو با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه تصریح کرد: جنایات رژیم صهیونیستی تمامی معادلات منطقه را در بحران فرو برده است و روند پیشرفت تحولات سوریه را دچار خدشه کرده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، گیر پدرسون، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه امروز سه شنبه 11 اردیبهشت با علی اصغر خاجی، مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی گفتگو  کرد.

طرفین در این دیدار در رابطه با آخرین تحولات سوریه از جمله لزوم اتخاذ رهیافت‌های جدید جهت کمک به بهبود وضعیت انسانی، مبارزه با تروریسم و همچنین استمرار فرآیند سیاسی سوریه گفتگو و تبادل نظر کردند.

خاجی در ادامه این گفتگوها، با ابراز نگرانی از بحران انسانی سوریه اظهار داشت: جنایات رژیم صهیونیستی در قبال مردم مظلوم فلسطین و همچنین تجاوزات مستمر این رژیم به سوریه و لبنان تمامی معادلات منطقه را در بحران فرو برده است و روند پیشرفت تحولات سوریه را دچار خدشه کرده است.

ایروانی: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شودنماینده سوریه: اقدام ایران مشروع و دفاع از خود بودپیام‌های حمله به پایگاه‌های آمریکا در شرق سوریه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش
  • جنایات رژیم اسرائیل تحولات سوریه را دچار خدشه کرده است
  • نامه رهبر انقلاب به دانشجویان منشا تحولات عظیم اروپا و آمریکا شد
  • رایزنی تلفنی بایدن با امیر قطر؛ درباره تحولات غزه
  • تحریم سپاه توسط غربیان گویای سلامت کار پاسداران است
  • گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان
  • شهربازی نوستالژی قمی‌ها در یک قدمی بهره‌برداری
  • کاهش ۵۰ درصدی سود کانال سوئز در پی تحولات دریای سرخ
  • محور تحولات و حذف دشمن مشترک