Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - در حالي که امروز بيکاري به روستاها هم رسيده و بسياري کارشناسان معتقد هستند که ظرفيت روستا براي ايجاد اشتغال تا اين ميزان نيست، اما دولت طرح اشتغال روستائيان و شهرهاي زير 10هزار نفر با اختصاص 6 هزارميليارد تومان را تصويب کرد. به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري تسنيم، شناخت مسائل مربوط به روستاهاي ايران از آن جهت داراي اهميت است که امروزه ريشه تمام مشکلات و مسائل عقب مانده مانندفقر، نابرابري در حال رشد، رشد سريع جمعيت و بيکاري فزاينده در مناطق روستايي ناشي از بي توجهي به روستاهاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در تمامي کشورها کاهش بيکاري و توسعه فعاليت هاي شغلي يکي از اهداف کلان توسعه در اغلب کشورهاست. از آنجايي که بيکاري امروز ديگر تنها مختص شهرها نيست و روستاها را نيز نشانه گرفته و هزاران جوان تحصيل کرده و جوياي شغل کشور امروز ساکن روستاها هستند و بخش قابل توجهي از اين جوانان روستايي پس از فراغت از تحصيل، در جستجوي کار راهي شهرها شده اند. درسال94 وزارت کار طرح صنعتي شدن روستاها را در دستور کار قرار داد ودر همين راستا طرح «يک روستا يک محصول و هر خانه يک کارخانه» را دنبال کرد اما به نتيجه مطلوبي دست نيافت. از اوخر سال 95 طرح « اشتغال روستايي » که به نويي تکرار همان طرح «يک روستا يک محصول و هر خانه يک کارخانه» را با تغييرات جزئي دنبال کرد.
علي ربيعي وزير کار، تعاون و رفاه اجتماعي در حاشيه جلسه هيئت دولت روز چهارشنبه و در جمع خبرنگاران با اشاره به تصويب طرح اشتغال روستائيان و شهرهاي زير 10هزار نفر در جلسه هيئت وزيران، گفت: بر اساس اين مصوبه حدود 6 هزار ميلياد تومان از صندوق توسعه ملي در اختيار بانک توسعه تعاون، بانک کشاورزي، پست بانک، صندوق توسعه کارآفريني و صندوق حمايت از کشاورزي قرار خواهد گرفت و به همين مقدار نيز سرمايه توسط بانک ها تزريق خواهد شد که در مجموع 12 هزار ميليارد تومان براي اشتغال روستاييان و عشاير منابع تخصيص خواهد يافت.
وي افزود: نرخ سود تسهيلاتي که در اين طرح در اختيار روستاييان و عشاير قرار خواهد گرفت 6 درصد است که تقريباً 3 درصد آن از طريق سپرده گذاري ها به دست خواهد آمد.
تجربه نشان مي دهد شيوه دولت هاي هفتم و هشتم، نهم و دهم براي اشتغال زايي و مقابله با بيکاري کاملاً شبيه به هم بوده و تنها تفاوت آن چگونگي تبليغات برنامه هاي اشتغال زايي از سوي اين دولت ها است، تبليغاتي که گاهي شائبه انتخاباتي دارد.
طي دو دهه گذشته در کشور شاهد اجراي برنامه هاي اشتغال زايي کوتاه مدت، ضربتي و مقطعي بوديم که عمر فعاليت آنها محدود به دوران فعاليت دولت ها بوده است. يعني هم زمان با تغيير دولت ها طرح هاي اشتغال زايي بايگاني و با آمدن دولت بعدي از سر گرفته مي شود.
برخي ديگر از کارشناسان معتقدند که روستا توان جذب اين ميزان تسهيلات براي اشتغال زايي راندارند اما مشخص نيست هدف دولت از اين طرح چيست؟
حتي معاون اشتغال وزير کار هم به اين موضوع اذعان دارد که روستاها توان جذب اين ميزان منابع را ندارد .
عيسي منصوري، معاون امور اشتغال و کارآفريني وزير تعاون،کار و رفاه اجتماعي،درباره اينکه آيا اين طرح تنها در روستاها هزينه مي شود مي گويد:روستاها توان جذب اين ميزان منابع را ندارند و در اينباره نگاه رشته‌اي به فعاليت‌هاي اقتصادي در کشور داريم به طوريکه نمي‌توان اشتغال روستاها را منفصل از شهرها دانست.
وي افزود:‌بنابر اين در حوزه اشتغال‌زايي هدف منطقه خاصي نيست و در کل کشور رشته‌هاي مختلف شغلي مدنظر خواهند بود. دغدغه داريم که اين منابع صندوق چطور در کشور تخصيص و هزينه خواهد شد و اين نگراني همواره در دولت‌ها درباره نحوه هزينه‌کرد اين نوع منابع وجود دارد.
تجربه نشان داده است که تا بخش خصوصي واقعي شکل نگيرد و دولت دست از تصدي هاي بي مورد خود از اقتصاد بر ندارد، جلوي واردات بي رويه و غير ضرور گرفته نشود و خلاصه اينکه شرايط به نحوي نباشد که اقتصاد کشور در يک روند مستمري، رشدهاي مثبت اقتصادي را تجربه کند؛ اين طرح ها جواب نمي دهد. وقتي بنگاهي نمي تواند با توليدات خارجي رقابت کند، واردات حياتش را تهديد مي کند و دولت ها نيز حمايت عملي براي توسعه فعاليت هاي توليدي ندارند، شغل چگونه ايجاد مي شود؟
به گزارش تسنيم، در حالي که معاون اشتغال ربيعي هم معتقد است روستاها توان جذب اين ميزان منابع را ندارد طرح وام1.5ميليارد دلاري از صندوق توسعه ملي همانند طرح هاي ضربتي ديگر دولت‌ها به شکست مي خورد؟
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۵۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استان فارس در تبیین دستاوردهای دولت رتبه اول کشور را دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدهادی ایمانیه، در دیدار با اسماعیل قزل‌سفلی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری و عباس فرج‌زاده مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری از کسب رتبه اول استان فارس در شاخص کلان اطلاع‌رسانی و تبیین هنرمندانه دستاوردهای دولت و اقناع افکار عمومی در سطح کشور خبر داد.

استاندار فارس افزود: طبق ارزیابی‌های چند شاخص کلان که هر سال، توسط نهاد ریاست جمهوری در زمینه‌های مختلف و با ارزیابی شاخص‌های متعدد انجام و نتایج آن به استانداران ابلاغ می‌شود، در سال گذشته استان فارس موفق به کسب رتبه اول در امر اطلاع‌رسانی و تبیین هنرمندانه دستاوردهای دولت و اقناع افکار عمومی در بین استان‌های کشور شده است.

محمدهادی ایمانیه این موفقیت را مرهون هم افزایی و تلاش‌های همه مجموعه‌های اطلاع رسانی استان از جمله روابط عمومی دستگاه‌ها، صدا و سیما و رسانه‌های مجازی و مکتوب با محوریت اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری فارس دانست و خاطرنشان داشت: بی شک تلاش‌هایی که در ابتدا برای هم افزایی و همکاری فعالین رسانه با روابط عمومی دستگاه‌ها شکل گرفت باید منجر به کسب موفقیت‌های چشمگیر می‌شد؛ از این باب خدا را شاکریم که این مُهِم به دست جوانانی باانگیزه، خوش فکر، انقلابی و صاحب‌سبک در دولت سیزدهم محقق شد و سند دیگری مبنی بر در قله بودن استان فارس را نشان داد.

وی در ادامه بر ضرورت توجه به آینده و ترسیم دقیق مسیر پیش رو سخن گفت و بر داشتن عزم راسخ، اعتقاد قوی به ظرفیت‌های استانی و افزایش فعالیت‌ها نسبت به قبل تاکید و تصریح کرد: کسب این عنوان نباید منجر به ایجاد حس تکبر و خودبرتربینی شود؛ بلکه باید با تاسی به سیره ائمه اطهار، تلاش و کوشش را نسبت به قبل بیشتر کرد تا شاهد حفظ این جایگاه برای استان باشیم.

روایت درست و به موقع وقایع مهمترین رکن اطلاع‌رسانی است

استاندار فارس اصلی‌ترین و مهمترین جنبه اطلاع‌رسانی را روایت صحیح و درست وقایع و ایجاد انگیزه و امید در بین مردم دانست و افزود: تجربه ثابت کرده که هر اقدامی که دارای پیوست رسانه‌ای باشد و هنرمندانه و متعهدانه نسبت به انجام آن اقدام شود در سطح جامعه بازخورد مثبت و اثرگذاری داشته است.

وی عصر حاضر که با دنیای مجازی به شدت گره خورده را مورد توجه قرار داد و از تلاش‌های دشمنان و بدخواهان برای ناامید کردن مردم سخن گفت و خاطرنشان ساخت: دستگاه‌های اجرایی با محوریت روابط عمومی‌ها و با همکاری اصحاب رسانه وظیفه قانونی و اخلاقی و شرعی دارند با دروغ پردازی‌ها، اختلاف افکنی‌ها، شبهه پراکنی‌های دشمنان و بدخواهان ملت عزیز ایران مبارزه و مقابله کنند که یکی از اصلی‌ترین شیوه‌های این مبارزه، روایت اول و صحیح از وقایع با تولیدات متنوع، هنرمندانه، جذاب و کارشناسی شده است.

نماینده عالی دولت در استان فارس در پایان ضمن قدردانی از پرسنل اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری فارس، از همه مدیران و کارکنان روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی، صدا و سیمای مرکز فارس، صاحبان جراید، مجلات، پایگاه‌های خبری، خبرگزاری‌ها و همه فعالان رسانه‌ای استان فارس به پاس همکاری، همراهی و هم افزایی با دولت مردمی سیزدهم که هدفی جز خدمت به مردم ندارد، قدردانی کرد.

کد خبر 6090423

دیگر خبرها

  • انتظار ۱۰ ساله مردم ۳۰ روستا برای تکمیل پل سوخته سرا پایان رسید
  • قدردانی از ۱۰۶ نفر از اعضای شورا‌های شهرستان فریدن
  • تحقق ۱۳۵ درصدی تعهدات اشتغالزایی در مهاباد
  • شوراها در خدمت‌رسانی به مردم روستاها در تراز انقلاب عمل کنند
  • اشتغالزایی برای ۱۲ هزار و ۴۸۱ مددجوی کمیته امداد آذربایجان‌غربی
  • از اشتغالزایی تا صادرات در روستای چهلخانه
  • ۱۵ روستا در فریدن و نائین از آب شرب پایدار بهره‌مند می‌شوند
  • لزوم بهره‌گیری از ظرفیت روستاها در راستای اشتغالزایی
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • استان فارس در تبیین دستاوردهای دولت رتبه اول کشور را دارد