Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بولتن نیوز»
2024-05-04@03:21:02 GMT

راهبردی سنتی با روتوشی جدید در بوته آزمایش

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۴۸۸۹۶

راهبردی سنتی با روتوشی جدید در بوته آزمایش

گروه بین الملل: مصطفی مطهری* در یادداشت پیش رو که پیرامون اهداف مقامات آمریکایی از سفر خاورمیانه و آسیای شرقی نگاشته شده، نویسنده معتقد است: سفر دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده آمریکا به آسیای شرقی به ویژه به ژاپن و کره‌جنوبی با هدف تشکیل جبهه متحد علیه کره ‌شمالی به انجام رسید. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در حالی وارد کره جنوبی شد که به دنبال یافتن راه حلی برای بحران کره شمالی و افزایش فشارها علیه این کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بطوریکه اعلام بررسی حضور و استقرار نیروهای نظامی آمریکایی از سوی رئیس جمهوری آمریکا در سراسر شبه جزیره کره نمونه ای از تلاش های موجود در این باره است.

به گزارش بولتن نیوز، متن این یادداشت که به صورت اختصاصی در اختیار خبرنگار ما قرار گرفته به شرح زیر می باشد:
باید خاطر نشان ساخت که بازی و اجرای سیاست در سیمای تفکر نئو واقعگرایان در واشنگتن، کلیه هزینه های اقتصادی، نیروهای نظامی و سیاسی را در اختیار فرصت ها برای تحصیل و احیای اقتدار و منافع مورد چالش این کشور در مناطق مورد نظر قرار می دهد. بطوریکه ضرورت اعمال فشارهای بیشتر بر کره شمالی به وسیله تحریم ها و سایر اقدامات بازدارنده که توسط روسای جمهوری کره جنوبی و آمریکا بر آن تاکید شد در راستای سیاستگذاری تعیین شده در نگرش نومحافظه کاران در کاخ سفید و واشنگتن قابل بررسی است.
در واقع باید توجه داشت که مساله موشکی و هسته‌ای کره‌شمالی از نظر مقامات تصمیم گیر و تصمیم ساز در کاخ سفید یک تهدید ادامه‌دار است و این نوع نگرش به تهدید و دشمن سازی ها از سوی کاخ سفید است که افزایش لفاظی‌ها میان رهبر کره شمالی و ترامپ به عاملی در جهت تقویت نگرانی ها درباره افزایش تنش‌ها و درگیری در شبه جزیره کره شده است.
با این حال در رابطه با تلاش های کادر رهبری در واشنگتن و کاخ سفید باید این نکته را مورد توجه قرار داد که در سفر آسیایی اخیر ترامپ به شرق قاره کهن، هدف بکار گیری تمامی توان و ظرفیت ها برای به کاهش تنش‌ها و ایجاد اعتماد مشترک برای مذاکرات در زمینه کره شمالی با کشورهای دارای نقش ویژه علی الخصوص چین است.


اگر تحلیل مذکور در سطور فوق را در ارتباط با سیاست ها و اهداف و برنامه های ایالات متحده آمریکا در آسیای شرقی را بپذیریم، آن گاه با نگاهی تاریخی به سیاست ها و راهبردهای آمریکا در آسیای شرقی در خواهیم یافت که رویکرد مورد نظر در مساعی و تلاش ویژه ترامپ در آسیای شرقی تداوم سیاست کلاسیک و سنتی این کشور در این منطقه است که با دادن نقش بیشتر و پررنگ تر به چین در مقطع زمانی مذکور دنبال می شود؛ به عبارت دیگر این رویکرد نو در سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا در منطقه اسیای شرقی با برجسته سازی نقش ها در سیستم درون منطقه ای در این نقطه از آسیا به انجام می رسد؛ بطوریکه رویکرد مذکور، آزمونی در بافت جدید سیاست خارجی کلاسیک آمریکا برای قرار دادن چین در موقعیت آزمایش، با هدف دریابی و حصول به میزان نقش، نفوذ، اعتبار و جایگاه و موقعیت چین در مقام یک بازیگر تاثیر گذار در منطقه زیست جغرافیایی اش است.
با این وجود نباید فراموش کرد که طرح و پی ریزی سیاست و استراتژی ذکر شده در آسیای شرقی از سوی واشنگتن علیرغم اهداف دنبال شده، در ذیل فهم دشواری‌ها و محدودیت‌هایی است که در زمان حاضر در عرصه داخلی و خارجی با آن روبرو است. از این رو با این تفاسیر باید رویکرد اتخاذ شده کنونی در جغرافیای درون منطقه ای در آسیای شرقی را یک دوره آموزشی با کارکردهای دوگانه برای چین و ایالات متحده آمریکا به شمار آورد که هر دو کشور به نوعی بازی در زمین رقیب را با بیشینه سازی منافع خود دنبال می کنند.

*دکتری علوم سیاسی

منبع: بولتن نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۸۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد تند برنی سندرز از سیاست‌های بایدن درباره فلسطین

آفتاب‌‌نیوز :

سناتور «برنی سندرز»، عضو کنگره آمریکا در برنامه شبکه سی ان ان، سیاست‌های دولت بایدن در قبال جنگ غزه را زیر سوال برد و گفت: «موضع بایدن در قبال جنگ اسرائیل علیه غزه ممکن است رای دهندگان جوان را از خود دور کرده باشد.»

به گزارش الجزیره، به گفته سندرز، اعتراضات دانشجویی ضد جنگ در دانشگاه‌های آمریکا ممکن است لحظه «ویتنام» بایدن باشد. دانشجویان تظاهرات می‌کنند نه به این دلیل که از حماس حمایت می‌کنند، بلکه به این دلیل که از کاری که دولت اسرائیل در غزه انجام می‌دهد عصبانی هستند.

سناتور برنی سندرز همچنین گفت: دانشجویان حق دارند به کمک‌های مستمر آمریکا به دولت راست افراطی نتانیاهو اعتراض کنند. از منظر اخلاقی و سیاسی، امیدوارم که بایدن از دادن چک سفید به نتانیاهو دست بردارد.

چند شب پیش نیز، «برنی سندرز» سناتور آمریکایی اعلام کرده بود که کابینه راست‌گرا، افراطی و نژادپرست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، فاجعه انسانی را در غزه ایجاد کرده است.

این سناتور آمریکایی در ادامه تصریح کرد: متهم کردن اسرائیل به کشتار ۳۳ هزار فلسطینی یهودی‌ستیزی نیست، بلکه روشن کردن یک حقیقت است. وی در ادامه افزود: ما باید به هر شکلی با یهودی‌ستیزی مخالفت کنیم. کاری که کابینه راست‌گرا، افراطی و نژادپرست نتانیاهو انجام می‌دهد، در تاریخ معاصر جنگ‌ها بی‌سابقه است. آن‌ها (اشغالگران صهیونیست) در ۶.۵ ماه گذشته کشته ۳۳ هزار فلسطینی را کشته و ۷۷ هزار تَن را زخمی کرده اند؛ یک سوم از این تعداد را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. اسرائیل بیش از ۶۰ درصد از اماکن مسکونی آن‌ها را ویران کرده است.

«برنی سندرز» تأکید کرد: آن‌ها (صهیونیست‌های اشغالگر) سیستم بهداشت و درمان در غزه را ویران کرده اند؛ زیرساخت‌ها را از بین برده اند. برق نیست. آب بسیار کمی وجود دارد.

سناتور آمریکایی ایالت ورمونت در ادامه افزود: در حال حاضر احتمال وقوع گرسنگی و قحطی گسترده در غزه وجوددارد. وقتی شما این اتهامات را مطرح می‌کنید، این یهودستیزی نیست؛ بلکه واقعیت دارد. یهودی ستیزی، اسلام هراسی و سایر اشکال تعصب را به هر شکلی محکوم کنیم. ما باید به فاجعه انسانی بی سابقه‌ای که در حال حاضر در غزه رخ می‌دهد توجه کنیم. آن‌ها دارند غزه را به طور کامل ویران می‌کنند.

هفته گذشته نیز سناتور ایالت ورمونت آمریکا گفته بود: اسرائیل سعی می‌کند تظاهرات ضدجنگ در غزه را به یهودی ستیزی نسبت دهد.

«برنی سندرز» سناتور آمریکایی خطاب به نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت وقتی که ۳۴ هزار زن و کودک در غزه کشته شده اند، تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا یهودی ستیزی نیست.

سندرز خطاب به نتانیاهو اعلام کرد: نه آقای نتانیاهو. یادآوری اینکه در مدت کمی بیش از شش ماه، دولت افراطی شما ۳۴ هزار فلسطینی را کشته و بیش از ۷۷ هزارنفر زخمی کرده که ۷۰ درصد آن‌ها را زنان و کودکان هستند، این یهودی ستیزی یا طرفداری از حماس نیست.

سندرز یادآور شد که نتانیاهو نمی‌تواند به بهانه یهودستیزی حواس مردم را از جنگ غیراخلاقی در غزه منحرف کند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • پرواز بمب افکن‌های روسی در نزدیکی مرز آمریکا
  • تداوم بارش‌ها در نیمه شمالی و شرقی استان یزد
  • پرواز بمب افکن های روسی در نزدیکی مرز آمریکا
  • بارش‌ها در نیمه شمالی و شرقی استان ادامه دارد
  • انتقاد تند برنی سندرز از سیاست‌های بایدن درباره فلسطین
  • بیش از ۲۰۰۰ نفر در تظاهرات دانشگاه‌های آمریکا دستگیر شدند
  • طرح تو طرح در رویداد طرحی نو، مسابقات معماری در ایران را به بوته‌ی نقد گذاشت
  • هفت گونه گیاهی کهگیلویه و بویراحمد در خطر انقراض قرار دارند
  • ادعای کره جنوبی درباره ارتباط کره شمالی و جنبش حماس
  • دروغگویی BBC برای خون‌شویی