Web Analytics Made Easy - Statcounter

جامعه > آسیب‌ها - مجتبی فرح‌بخش، وکیل قاتل ستایش گفت:بعد از مطالعه پرونده به کانون اصلاح و تربیت رفتم و با امیرحسین دیدار کردم، در این دیدار بیشتر برایم مسجل شد که مستحق کمک است چون کاملا مشخص بود که مشکلات روانی و شخصیتی دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دکتر مجتبی فرح‌بخش، وکیل دادگستری که دفاع از امیرحسین، قاتل ستایش را بر عهده دارد، با حضور در خبرآنلاین، درباره روز حادثه گفت: امیرحسین در روز قتل ستایش به دلیل افسردگی و فرار از آن، مشروب الکلی مصرف کرده بوده، آن هم از نوع غیراستاندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حد زیادی از این عرق استفاده کرده بوده و به قول خودش سیاه مست بوده. می‌گوید تحت تاثیر این مشروبات و در حالی که از خود بیخود بوده، دست به این عمل زده است. چند لیوان از این عرق استفاده کرده بوده و آن هم با شکم خالی که تاثیر آن را بیشتر کرده. من هم با قرائن عدیده‌ای این را برای دادگاه مسجل کردم اما متاسفانه مورد پذیرش قرار نگرفت.

او ادامه داد: آنچه در مطبوعات و رسانه‌ها مطرح شد مقداری مبالغه‌آمیز بود. اولا باید بگویم که اصلا بحث آدم‌ربایی وجود نداشته، او نرفته ستایش را بدزدد و به خانه بیاورد، یک دلیل این که افکار عمومی اینطور برآشفته شد این بود که امیرحسین او را دزدیده است، در حالی که محله زندگی آنها ساده و شبه‌روستا بوده و درهای ورودی منازل باز بوده. ستایش خودش به خانه آنها رفته بوده که با خواهرزاده او بازی کند اما خواهرزاده با مادر امیرحسین از منزل رفته بودند و متاسفانه این دو تنها ماندند.

این وکیل دادگستری توضیح داد: من بعد از مطالعه پرونده به کانون اصلاح و تربیت رفتم و با امیرحسین دیدار کردم، در این دیدار بیشتر برایم مسجل شد که مستحق کمک است چون کاملا مشخص بود که مشکلات روانی و شخصیتی دارد و احتمال ابتلا به اختلال سلوک یعنی اختلال روانی نوجوانان در او زیاد بود.

فرحبخش همچنین با بیان این که مرگ و زندگی امیرحسین، حالا به نوعی به تصمیم خانواده ستایش بستگی دارد، با درخواست بخشش از سوی این خانواده گفت: اگر خانواده ستایش قصاص را ببخشند، ماده 477 را شاید بتوانیم اعمال کنیم و امیرحسین را از اعدام نحات بدهیم. من در همین جا نه تنها به عنوان وکیل مدافع امیرحسین، بلکه به عنوان یک معلم دانشگاه، از آنها تقاضای بخشش می‌کنم که این بزرگواری را به دیگران هم بیاموزند و جواب کار اشتباه امیرحسین را با لطف و گذشت بدهند. همانطور که آموزه قرآن ما هم این است که می‌گوید قصاص، حق ولی دم است اما در ادامه با لحن عجیب و تاکید بلیغ می‌‌فرماید اگر عفو کنید، بهتر است

او همچنین با بیان این که امیرحسین از کاری که در مستی انجام داده، خیلی پشیمان است، در پاسخ به این که چه تضمینی هست اگر به جامعه بازگردد، دوباره مرتکب چنین جنایتی نشود، گفت: هیچوقت برای هیچ چیز تضمینی نیست. وظیفه فعلی ما تلاشی است که برای نجات یک نوجوان از اعدام انجام بدهیم، منتهی اگر امیرحسین به جامعه برگردد باید تحت نظارت و مراقبت باشد تا فرآیند جامعه‌پذیری را طی کند. جالب است که بدانید کارشناسان کانون اصلاح و تربیت می‌گویند آرامترین بچه‌های کانون، بچه‌هایی هستند که نه مرتکب سرقت شده‌اند و نه اعتیاد دارند، بلکه آنهایی هستند که در یک لحظه مرتکب قتل شده‌اند. این یعنی آنها بر اثر هیجان دست به ارتکاب این جرم زده‌اند و بازگشت آنها به جامعه هم به دلیل این که تنها در یک لحظه و از روی هیجان جرم انجام داده‌اند آسان‌تر است. درباره امیرحسین هم همینطور است، بچه‌های کانون از او راضی هستند، می‌گویند با کسی درگیر نمی‌شود و در یک مجله داخلی کانون شروع به همکاری کرده است. قطعا کسی که در چنین شرایطی، تحت نظارت و مراقبت مربیان، به هنجارهای محیط پایبند است، اگر روزی به جامعه برگردد و تحت نظارت باشد و اقداماتی برای سلامت روان او در نظر گرفته شود می تواند زندگی متعارفی داشته باشد. کاری که در کشورهای دیگر انجام می‌شود هم همین است و به نتیجه رسیده‌اند که مجازات‌های شدید برای نوجوانان چاره‌‌ساز نیست. متاسفانه ما به مجازات به چشم یک عامل جادویی نگاه می‌کنیم در حالی که شواهد تجربی نشان داده‌اند مجازات‌ها خیلی نمی‌توانند تاثیر داشته باشند.

متن کامل این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

47234

کلید واژه‌ها : اعدام - قتل -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۵۳۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دور دوم انتخابات مجلس، به روایت رادیو گفت وگو

رضا کوچک زاده تهمتن، مدیر شبکه رادیویی گفت و گو در گفت و گو خبرگزاری صدا و سیما، با تاکید بر اینکه انتخابات، مهمترین نماد مردم‌سالاری و مردمی سازی حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران است، گفت: هرچه حضور مردمی در این عرصه بیش‌تر باشد، کارآمدی و تقویت بنیاد‌های اقتدار ملی نیز پرمغز‌تر خواهد بود و در این بین سهم رسانه برای بازتاب این حضور همگانی حائز اهمیت است.

کوچک زاده با بیان اینکه یک روز پیش از برگزاری انتخابات جدول پخش رادیو گفتگو هم بیشتر از روز‌های قبل به افزایش شور و شعور مردم در مشارکت سیاسی خواهد پرداخت، افزود: ویژه برنامه «صدای انتخابات» تلاش دارد، در این ساعت‌های پایانی به بینش افزایی سیاسی مردم در جامعه کمک کند این برنامه یک روز قبل از انتخابات ساعت ۱۶ به روی آنتن می‌رود.

وی در ادامه معرفی برنامه‌های این شبکه رادیویی افزود: ویژه برنامه «ایران سربلند» همزمان با مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز جمعه ۲۱ اردیبهشت، از ساعت ۸ صبح آغاز و تا پایان ساعت رسمی رای گیری ادامه خواهد داشت.

مدیر رادیو گفت و گو تاکید کرد: این انتخابات از جمله آزمون‌های مردم‌سالارانه کشورمان است که برای تقویت قدرت و منافع ملی، به سمت افزایش مشارکت متمرکز خواهد بود، برنامه ایران سربلند با هدف انعکاس حضور مردم و اطلاع رسانی از آخرین اخبار و دستورالعمل‌های انتخابات به گفتگو با کارشناسان و خبرگان حوزه سیاست می‌پردازد.

کوچک زاده تصریح کرد: در این بستر، گروه‌های مرجع واجد رسالتی مهم هستند تا با هدایت و راهبری افکار عمومی جامعه موجب تقویت نقش مردم در نظام حکمرانی شوند. این جریانات می‌توانند با تبیین جمهوریت نظام و روشنگری در برابر هجوم رسانه‌ای معاند که منافع و امنیت ملی را هدف قرار داده اند، ضمن تهییج عمومی برای مشارکت در انتخابات، زمینه هرگونه نفوذ رسانه‌ای و جنگ شناختی دشمن در جامعه را کاهش دهند، از این روز فضای رسانه‌ای مناسب برای بیان این دیدگاه‌ها را در رادیو گفتگو فراهم کردیم.

مدیر رادیو گفت و گو ارتباط با تمامی ۲۲ حوزه انتخاباتی در ۱۵ استان را مهمترین بخش این ویژه برنامه توصیف و خاطرنشان کرد: گزارشگران این شبکه رادیویی در محل شورای نگهبان و وزارت کشور مستقر خواهند بود تا ضمن اطلاع رسانی آخرین اخبار، ارتباط مستمر با فرآیند اخذ رای گیری داشته باشند.

وی با یادآوری نقش مردم در حفظ و بقا نظام حکمرانی کشور گفت: انتخاب شعار محوری در سال ۱۴۰۳ از سوی رهبر معظم انقلاب گواه روشنی بر این نقش تعیین کننده دارد، قطعا از مهمترین موارد مورد توجه در این فرایند، توجه به مطالبات عمومی مردم و دغدغه‌هایی است که ملت به ان توجه دارد، طبعا با توجه به جایگاه مجلس شورای اسلامی در قاموس جمهوری اسلامی و قانون اساسی، انتظارات مردمی از این نمایندگان نیز بالاست. چرا که مجلس شورای اسلامی از طریق وضع قانون و نظارت برای اجرای ان و همچنین بهره گیری از ظرفیت‌های نظارت بر دولت و سایر قوای عمومی و تخصصی کشور، می‌تواند زمینه برطرفی بسیاری از چالش‌های موجود را فراهم نماید رادیو گفتگو در نظر دارد در ادامه فرآیند شروع به کار مجلس دوازدهم به مطالبه گری و شفاف سازی نقش نماینده‌های مجلس در این خصوص و بیان دیدگاه‌های کارشناسان برای تحقق شعار سال (جهش تولید با مشارکت مردم) بپردازد.

گفتنی است؛ جدول پخش رادیو گفت و گو در فاصله بین دو مرحله برگزاری انتخابات با برنامه‌های متنوعی از جمله آقای مکعبی، مربع سه ضلعی، امواج شبهه و ساعت بیست و چهار و یک دقیقه سعی در بالابردن سواد رسانه‌ای مردم نسبت به وجوه رسانه‌ای انتخابات در جنگ ترکیبی بر علیه نظام جمهوری اسلامی دارد و با برنامه‌هایی مثل پارلمان، نگاه نو و گفتگوی سیاسی جنبه‌های مختلف یک انتخابات سالم و استاندارد‌های یک مجلس قوی را به مخاطبان خود ارائه کرده است.

علاقه مندان می‌توانند رادیو گفت و گو را علاوه بر موج FM ردیف ۱۰۳.۵ مگاهرتز، از طریق برنامه کاربردی ایران صدا بر روی گوشی‌های تلفن همراه خود نیز شنونده باشند و از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ با برنامه‌های این شبکه رادیویی ارتباط برقرار کنند.

دیگر خبرها

  • واکنش وکیل تتلو به توبه او در دادگاه/ حکم امیرحسین مقصودلو چیست؟
  • دور دوم انتخابات مجلس، به روایت رادیو گفت وگو
  • اظهارات عجیب تتلو در دادگاه پایانی ؛ برای مشروبات الکلی جایگزین گیاهی معرفی کردم !
  • اعلام ختم رسیدگی به پرونده امیرحسین مقصودلو/ تتلو: اشتباهم را می‌پذیرم + عکس
  • ختم رسیدگی به پرونده تتلو با یک اشتباه کردم ساده | آموزش مناسبی ندیدم!
  • آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات «تتلو» برگزار شد
  • آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مقصودلو برگزار شد/ تتلو: اشتباه کردم، هیچ دفاعی ندارم
  • تتلو: اشتباه کردم، هیچ دفاعی ندارم/به دنبال معرفی جایگزین گیاهی برای مواد مخدر بودم!
  • خانواده بافضیلت موجب تعالی جامعه می شود
  • جزئیات عملیات کرم ابوسالم به روایت رسانه عبری