Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهنگ > سینما - ایسنا نوشت: آکادمی فیلم و تلویزیون بریتانیا (بافتا) در برنامه‌ای ویژه از کریستوفر نولان تقدیر می‌کند و مروری بر زندگی و آثار این کارگردان آمریکایی خواهد داشت.

به گزارش اسکرین، این برنامه که روز اول دسامبر و با حضور کریستوفر نولان برگزار می‌شود، شامل مصاحبه با این کارگردان ۴۷ ساله درباره آثار و کارنامه‌ هنری‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال‌های گذشته چهره‌هایی چون مارتین اسکورسیزی، کیت وینسلت، مریل استریپ، آلن ریکن، هلن میرن، کیت بلانشت، وایولا دیویس و کنت برانا در این برنامه ویژه آکادمی بافتا که «زندگی در قاب تصویر» نام دارد، مورد تقدیر قرار گرفته‌اند.

نولان اولین فیلمش ر ا در سال ۱۹۹۸ با عنوان «تعقیب» و با بودجه ۳۰۰۰ پوندی در طول یک سال ساخت و فیلم روانشناسانه «ممنتو» در سال ۲۰۰۰ دومین تجربه کارگردانی نولان بود که با نمایش در جشنواره ونیز با بازخورد بسیار مثبت منتقدان همراه شد.

وی در سال ۲۰۰۲ فیلم جنایی «بی‌خوابی» را بازی آل‌پاچینو مقابل دوربین برد. پس از آن فیلمنامه‌ای بر اساس زندگی هاوارد هیوز (خلبان و کارگردان آمریکایی) نوشت و جیم کری را برای نقش اصلی آن برگزید، اما زمانی که متوجه شد مارتین اسکورسیزی در حال ساخت فیلم «هوانورد» با بازی لئوناردو دی‌کاپریو درباره همین شخصیت است، ناچار فیلمنامه را رها کرد و به سراغ پروژه دیگری رفت.

وی پس از رد پیشنهاد ساخت فیلم «تروی» در سال ۲۰۰۳، فیلم «بتمن آغاز می‌کند» را ساخت و این فیلم موفقیت تجاری فراوانی برای وی به همراه داشت. این فیلم در سال ۲۰۰۵ به عنوان نهمین فیلم پرفروش سال دست یافت و نامزد اسکار بهترین فیلمبرداری و سه جایزه بافتا شد.

پیش از ساخت قسمت دوم فیلم موفق «بتمن»، نولان فیلم معمایی و دلهره‌آور «پرستیژ» (حیثیت) را با بازی هیو جکمن و کریستین بیل در نقش دو شعبده‌باز رقیب در قرن ۱۹ را مقابل دوربین برد. این فیلم اقتباسی از رمان نوشته کریستوفر پرایست با بودجه ۴۰ میلیون دلاری در نهایت به فروش ۱۰۹ میلیون دلار رسید.

سال ۲۰۰۸ همزمان با ساخت قسمت دوم از مجموعه فیلم‌های بتمن بود که این بار نولان نام «شوالیه تاریکی» را برای آن برگزید. این فیلم که از آن به عنوان یکی از برترین فیلم‌های ابرقهرمانی تاریخ سینما یاد می‌شود، رکوردهای فراوانی را شکست و در نهایت به مجموع فروش جهانی بیش از یک میلیارد دلار دست یافت.

پس از موفقیت فیلم «شوالیه تاریکی»، نولان نگارش فیلمنامه فیلم تحسین‌شده «تلقین» را شروع کرد. این فیلم درباره رخنه کردن مخفیانه به رویاهای دیگران و ربودن اسرار آنها بود و در سال ۲۰۱۱ در هشتادوسومین دوره مراسم اسکار برنده جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری، بهترین جلوه‌های تصویری و بهترین تدوین صدا شد. این فیلم با بازی چهره‌های شاخصی چون دی‌کاپریو، ماریون کوتیار و تام هاردی به فروشی بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار در سینماهای جهان دست یافت.

نولان سال ۲۰۱۲ را برای ساخت آخرین فیلم از مجموعه فیلم‌های بتمن، عنوان «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» انتخاب کرد. این فیلم نیز مانند دو قسمت قبلی با موفقیت تجاری و تحسین منتقدین همراه شد و با وجود حادثه تیراندازی در جریان نمایش فیلم در کلرادو به فروش بیش از یک میلیارد دلار رسید.

سال ۲۰۱۴ فیلم علمی تحیلی و فضایی «بین ستاره‌ای» از نولان در سینماهای جهان اکران شد و این فیلم نیز با موفقیت در گیشه به فروش نزدیک به ۷۰۰ میلیون دلار رسید و با بازخوردهای مثبتی از سوی منتقدین نیز همراه شد.

فیلم جنگی «دانکرک» جدیدترین ساخته سینمایی نولان است که وی آن را بر اساس فیلمنامه نوشته‌ی خودش و با فرمت آیمکس ۶۵ میلی‌متری مقابل دوربین برده است. در این فیلم چهره‌های مطرحی از جمله تام هاردی، بازیگر نامزد اسکار فیلم «بازگشته» و مارک رایلنس، بازیگر برنده اسکار فیلم «پل جاسوس‌ها» ایفای نقش کرده‌اند و داستان آن درباره عملیات نجات معجزه‌آسای نیروهای انگلیسی و متفقین از بندر دانکرک فرانسه در سال ۱۹۴۰ است.

این درام جنگی با بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری تاکنون به فروشی بالغ بر ۵۲۰ میلیون دلار در سینماهای جهان دست یافته است و امیدوار به درخشش در فصل جوایز سینمایی ۲۰۱۸-۲۰۱۷ است.

5757

کلید واژه‌ها : کارگردانان سینمای جهان - جوایز سینمای جهان -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۵۵۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استرالیا نخستین رایانه کوانتومی کاربردی جهان را می سازد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، دولت فدرال استرالیا و دولت ایالت کویینزلند حدود یک میلیارد دلار استرالیایی (۶۰۰ میلیون دلار آمریکایی) در یک استارت آپ رایانش کوانتومی به نام PsiQuantum سرمایه گذاری کرده اند تا نخستین رایانه کوانتومی مفید و کاربردی جهان را بسازند.

رایانش کوانتومی تاکنون به طور کلی فعالیتی مخصوص بخش خصوصی بوده که شرکت های بزرگ فناوری مانند گوگل، آی بی ام، مایکروسافت میلیون ها دلار در توسعه آن سرمایه گذاری کرده اند. جرمی اوبراین و تری رودلف محققان استرالیایی PsiQuantum را تاسیس کرده اند.

هرچند شرکت های درگیر ساخت رایانه های کوانتومی معتقدند نسل جدید این فناوری می تواند به سرعت مشکلات را حل کند اما تلاش های اولیه آنها برای نشان دادن عملکرد آن کاملاً با مشکلات دنیای واقعی فاصله دارد.

کتی فولی محقق ارشد این پروژه در این باره می گوید: رایانه های کوانتومی به زودی می توانند به بخشی از زندگی روزمره تبدیل شوند و شیوه حل مشکلات مانند یافتن مسیرهای حمل ونقل، سازماندهی بنادر یا کنترل لجستیک برای المپیک ۲۰۳۲ بریزبن را دگرگون کند.

PsiQuantum اعلام کرده نخستین رایانه کوانتومی خطاپذیر جهان را می سازد که بدون خطا و برخلاف رایانه های کوانتومی فعلی است. این امر سبب می شود رایانه های کوانتومی برای مقاصد تحقیقات دفاعی و صنعتی کارآمد باشد.

PsiQuantum به جای استفاده از ابررساناها برای ساخت رایانه های کوانتومی، از روش همجوشی محور استفاده می کند که در آن فوتون ها به عنوان کیوبیت عمل می کنند و مانند رایانه های امروزی، روی تراشه های نیمه رسانا پردازش می شوند.

قرار است نخستین رایانه کوانتومی در مقیاس کاربردی یک میلیون کیوبیت فیزیکی داشته باشد و با استفاده از یک خنک کننده برودتی عمل می کند.

یکی از بنیانگذاران این استارت آپ اعلام کرد محققان کویینزلند از ۲۵ سال قبل روی درک فرایندهای فیزیکی رایانش کوانتومی تمرکز کرده اند. اما در دهه قبل این مشکلات قابل حل شدند.

کد خبر 6094041 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • استرالیا نخستین رایانه کوانتومی کاربردی جهان را می سازد
  • «میان ستاره‌ای» نولان اکران مجدد می‌شود
  • هرگز به ژاوی نگفتم برادرت را بیرون کن
  • معرفی بهترین مستندهای جهان
  • نعیمه نظام‌دوست در برنامه اسکار با اجرای مهران‌مدیری: دوست دارم با «مهران مدیری» ازدواج کنم (فیلم)
  • اسکله نظامی آمریکا در غزه ۳۲۰ میلیون دلار هزینه دارد
  • هشدار استقلال ؛ فریب نخورید!
  • هشدار استقلال به خانواده ها: تست گیری فصل جدید آکادمی شروع نشده است
  • چرا سردار سلیمانی با شهید شدن بابا پنجعلی در سریال پایتخت ۵ مخالفت کرد؟
  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود