Web Analytics Made Easy - Statcounter

کتابخانه‌ها با برگزاری ویژه برنامه‌های متنوع «کتابخوانی» و «تقدیر از کتابداران»، هفته کتاب را جشن می‌گیرند.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های کشور در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با بیان این مطلب گفت: امسال بیش از سه هزار کتابخانه به استقبال برنامه‌های ۲۴ آبان، روز کتاب و کتابخوانی می‌روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد اللهیاری افزود: ما امسال در مجموع ۲۳ کتابخانه را افتتاح می‌کنیم که برخی از این کتابخانه‌ها به تازگی آماده شده و در اختیار نهاد قرار گرفته است.

وی گفت: برخی از این کتابخانه‌ها در راستای سیاست‌های نهاد در ۳ سال گذشته بازسازی و تجهیز شده است.

معاون توسعه کتابخانه‌ها درباره نشست‌های کتابخوان در ایام هفته کتاب گفت: ۳ سال است که کتابخانه‌ها، نشست‌هایی تحت عنوان «نشست‌های کتابخوان» برگزار می‌کند و قرار است در ایام هفته کتاب بیشتر از ۶۰۰ نشست در کتابخانه‌های کشور برگزار شود.

وی درباره ویژه برنامه‌های مدارس گفت: کتابداران ما به بیش از هزار مدرسه می‌روند و ویژه برنامه‌های معرفی کتاب را برگزار می‌کنند.

اللهیاری افزود: ما بیش از ۲۰۰ نشست رونمایی کتاب را برگزار می‌کنیم و در ۳۱ استان بالغ بر ۸۰۰ مسابقه کتابخوانی خواهیم داشت.

وی گفت: برخی از این مسابقه‌ها به صورت سنتی برگزار می‌شود و برخی در فضای مجازی خواهد بود.

معاون توسعه کتابخانه‌ها درباره فعالیت‌های خلاقانه ایام هفته کتاب گفت: تأکید ما روی موضوع خانواده محوری است که بر این اساس کتاب‌های تازه منتشر شده در کتابخانه‌ها به خانواده‌ها معرفی خواهد شد.

وی ادامه داد: مراسم تجلیل از کتابداران، ۲۴ آبان در تالار وحدت برگزار می‌شود و عملکرد کتابداران در ۳۱ استان کشور بررسی خواهد شد.

اللهیاری گفت: یکی از ویژه برنامه‌های این هفته، تجهیز کتابخانه‌های مرتبط با نابینایان است.

معاون توسعه کتابخانه‌ها افزود: بخش زیادی از هزینه‌های نهاد، صرف خرید کتاب برای کودک و نوجوان می‌شود و الان ۹۸ درصد از کتابخانه‌های عمومی کشور دارای بخش ویژه مستقل کودک و نوجوان هستند.

وی درباره یک طرح پژوهشی مهم در نهاد کتابخانه‌ها گفت: این طرح پژوهشی نخستین بار است که اجرا می‌شود و دانشگاه تربیت مدرس با آن مشارکت دارد. براساس این طرح میزان علاقه مندی مراجعان به کتابخانه‌ها سنجیده می‌شود.

اللهیاری در خصوص دیگر برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: در ایام هفته کتاب، جایزه کارتون کتاب به برگزیدگان اهدا می‌شود.

بیست و پنجمین دوره هفته کتاب تا ۲۶ آبان برگزار می‌شود.

شعار بیست و پنجمین دوره هفته کتاب «آینده روشن با خانواده کتابخوان» است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۵۶۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفته جهانی نجوم، تعامل بین منجمان و شهروندان

خبرگزاری علم و فناوری آنا، مریم فخیمی؛ روز و هفتهٔ جهانی نجوم از سال ۱۹۷۳ میلادی با هدف ترویج علم و آشنایی عموم مردم با علم نجوم و تبادل نظر با فعالان جامعه نجوم در دنیا برگزار می‌شود.

روز جهانی نجوم، هرساله، در یکی از روزهای تعطیل آخر هفته مابین ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) تا ۱۵ مه (۲۵ اردیبهشت) که ماه در وضعیت تربیع اول (شب هفتم) قرار دارد، انتخاب می‌شود. عموما روز نجوم، شنبه و از دوشنبه قبل از آن تا یکشنبه بعد از آن، به عنوان هفته جهانی ستاره‌شناسی تعیین می‌شود.
هفته جهانی نجوم در ایران
سال‌هاست که مروجان نجوم در ایران در تلاشند تا عموم مردم را با راز و رمزهای گیتی آشنا کنند. اگرچه ترویج دانش نجوم و فضا سختی‌های بسیاری دارد، اما مروجان نجوم و فضا با شور، علاقه و گام‌های راسخ، همچنان در حال ادامه این مسیرند؛ و هفته جهانی نجوم جلوه‌ای از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر مروجان نجوم و فضا است.
از سال ۱۴۰۱ و پس از وقفه دو ساله به علت شیوع ویروس کویید-۱۹، روز و هفته نجوم با رویکردی متفاوت و همکاری گروه‌های نجومی در دو محوریت برنامه‌های حضوری و مجازی برگزار می‌شود.
 طبق تقویم جهانی، روز نجوم سال ۱۴۰۳ در ایران جمعه ۲۸ اردیبهشت خواهد بود که مقارن با شب نهم ماه قمری است. با اعلام انجمن نجوم ایران، هفته نجوم از دوشنبه ۲۴ اردیبهشت تا یکشنبه ۳۰ اردیبهشت در ایران برگزار خواهد شد.
در طی این هفته، برنامه‌های متنوعی چون رصد عمومی و رایگان در سطح شهرها، برپایی غرفه‌های آموزش عمومی نجوم برای شهروندان، برنامه‌های آموزشی در افلاک‌نماهای مراکر نجوم و دانشگاه‌ها، برنامه‌های ویژه برای کودکان، مسابقات نجومی و سخنرانی‌های علمی توسط انجمن‌های نجوم برگزار می‌شود.


در سال جاری انجمن نجوم ایران با هدف جلب حداکثری مشارکت گروه‌ها، انجمن‌ها و موسسه‌های فعال ایران در حوزه نجوم، شعار« نجوم ایران، همبستگی و تعامل» را انتخاب کرد. در همین راستا و بعد از مشورت با نمایندگان معرفی شده از سوی گروه‌ها و انجمن‌ها عناوین روزهای هفته نجوم بدین شرح تعیین و اعلام شد:


دوشنبه ۲۴ اردیبهشت: نجوم راهنمای زندگی

سه شنبه ۲۵ اردیبهشت: نجوم، گرامی‌داشت زمین و حفظ آسمان تاریک

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت: نجوم و هوش مصنوعی

پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت: نجوم، علوم شهروندی و نقش دانشوندان (شهروند دانشمند)

جمعه ۲۸ اردیبهشت: نجوم و دانشمندان ایرانی( به مناسبت بزرگداشت خیام)

شنبه ۲۹ اردیبهشت: نجوم فراتر از مرزها

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت: نجوم ایران، همبستگی و تعامل


پوستر هفته جهانی نجوم در سال 1403  بر اساس شعار اصلی و فرعی روزها طراحی و منتشر شد.


طرح پس‌زمینه و هفت گنبد برگرفته از مینیاتور «بهرام گور در تالار هفت پیکر» است. سایر شخصیت‌ها مطابق شعار هر روز طراحی شده‌اند که در مجموع در کنار یکدیگر تعامل و همبستگی را در چارچوبی ایرانی و با وجه اشتراک نجومی نشان می‌دهند.

تقریبا در تمامی مراکز استان‌ها و اکثر شهرهای ایران، برنامه‌هایی به مناسبت هفته نجوم برگزار خواهد شد. گروه نجوم خبرگزاری آنا در تلاش است با انتشار اخبار برنامه‌های هفته نجوم، در ترویج دانش نجوم و فضا، در کنار برگزارکنندگان این رویداد باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سازمان اسناد ملی ایران به کتابخانه‌های آذربایجان‌غربی کتاب هدیه کرد
  • هفته جهانی نجوم، تعامل بین منجمان و شهروندان
  • معرفی کتاب‌های شهید مطهری به کودکان
  • شست‌وشوی عقل به واسطه کتاب انجام می‌شود
  • نمایشگاه کتاب به مثابه پارک برای گشت‌وگذار نیست!
  • ۶۶۱ نفر در جشنواره کتابخوانی عشایر اردبیل نام‌نویسی کردند
  • ۵۰۰ جلد کتاب به کتابخانه سیار بهاباد اهدا شد
  • کتابخانه‌ای به گستره صدا
  • کتابخانه ای به گستره صدا
  • روایت مرحوم آیت‌الله نجفی تهرانی از زندگی اش