Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا،در قسمت بالا دست این رود خروشان ماهیان سردآبی و قزل آلا پرورش داده می شوند و از قسمت میانه تا ورودی سیاهکل مستعد برای پرورش ماهیان خاویاری است و از سیاهکل به سمت پایین ماهیان گرم آبی پرورش می دهند.
شن رود پس از این همه ثمره برای شهرستان چه در باب تولید آبزیان و چه کشت برنج در انتها به سفید رود این رود بزرگ گیلان می ریزد تا در جای دیگر مثمر ثمر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس اداره شیلات سیاهکل به خبرنگار ایرنا گفت :بیشترین مزارع پرورش آبزیان شهرستان در امتداد این رودخانه ی بزرگ و با برکت ایجاد شده که سالانه 100 تن انواع ماهی تولید می کنند.
عباس نیک بخش اظهار داشت : منطقه ی ابتدایی محل ایجاد شن رود مستعد برای پرورش ماهیان سردآبی است اما چون منطقه جنگلی و مالکیت دولتی است پرورش ماهی در آن صورت نمی گیرد اما استعداد افزایش ظرفیت تولید را داراست.
وی خاطرنشان کرد: در کل برای این رودخانه 140 تن تولید در سال مجوز صادر شده است.
وی تصریح کرد: 4کارگاه پرورش ماهی با ظرفیت 100 تن در این رودخانه درحال تولید و فعالیت هستند و 3 کارگاه هم با ظرفیت 35 تن مجوز آنها صادر شده و به زودی مشغول تولید خواهند شد.

***تاریخچه شیلات و پرورش آبزیان در سیاهکل
اداره شیلات سال 86 در شهرستان سیاهکل بنا نهاده شد و آبزی پروان اکنون در زمینه پرورش ماهیان سردآبی ، گرم آبی ، خاویاری و زینتی مشغول فعالیت اند.
به گفته وی ماهیان گرم آبی در مزارع منفرد ، آب بندان ها و کشت توام تولید و پرورش داده می شوند.
رییس اداره شیلات سیاهکل یاداور شد : 9 مزرعه با ظرفیت 119 تن تولید و 10 هزار متر مربع سطح زیر کشت با 21 نفر اشتغالزایی مستقیم در شهرستان فعالند.
وی آمار ماهیان خاویاری را یک مزرعه با ظرفیت 15 تن تولید و سطح زیر کشت 3 هزار متر مربع و اشتغال 3 نفر اعلام و تصریح کرد: در مجموع 502تن ماهیان گرم آبی تولید شده است .
به گفته وی حدود 104 نفر در حوزه ماهیان گرم آبی شهرستان سیاهکل اشتغال دارند ضمن اینکه در زمینه ماهیان زینتی که شامل ماهیان آکواریومی است یک مزرعه با اشتغال یک نفر همراه بوده است.
نیک بخش در مورد برنامه شیلات در سال 96 گفت سیاست ما این است که با حفظ و و روند تولید سال 95 علاوه بر مزارع اعلام شده تعداد 2 مزرعه در حال احداث و 2 مزرعه هم مجوز صادر شده و به زودی فعالیت خود را آغاز می کنند.
وی ادامه داد : در حال حاضر برنامه ای که به ما محول شده جهت توسعه پرورش ماهیان گرم آبی تحت عنوان پرورش ماهیان گرم آبی در آبهای سطحی و استخرهای زین کانیوم که برای شهرستان سیاهکل 45 مزرعه با ظرفیت تولید 90 تن تولید در سال در قالب مشاغل خانگی و با همکاری اداره کار و رفاه و تعاون در نظر گرفته ایم که کارهای کارشناسی این طرح را شیلات و صدور مجوز را اداره تعاون و کار و رفاه اجتماعی انجام می دهد.
**رودخانه خرا رود
رود خانه خرا رود هم یکی دیگر از رودخانه ها البته بعد از شن رود برای پرورش آبزیان و مستعد برای پرورش ماهیان است .
عباس نیک بخش در این مورد گفت : در رودخانه خرا رود یک کارگاه به ظرفیت 20 تن تولید ماهی در سال مشغول فعالیت است و یک کارگاه با ظرفیت 10 تن تولید ماهی در سال هم در حال احداث می باشد .
به گفته رئیس اداره شیلات سیاهکل و لاهیجان کل پرورش آبزیان در سال 95 در شهرستان سیاهکل 107 مزرعه و 636 تن تولید و اشتغال 129 نفر بوده است که امید می رود با برنامه های سال 96 این رقم افزایش هم داشته باشد.
گفتنی است ریزش نزولات آسمانی و وجود رودخانه شن رود و خرا رود و همچنین وجود منابع آبی سطحی و زیرزمینی غنی در شهرستان سیاهکل ، این شهرستان را به یکی از مناطق خوب و مناسب پرورش آبزیان تبدیل کرده است که ظرفیت بیش از این برای پرورش انواع آبزیان سردآبی و گرم آبی و غیره را داراست.
خبرنگار:لیدا حاجی پور**انتشار دهنده: بابایی
7297/6030 /

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۵۹۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الگوی مهاجرت و گسترش گله‌های میگو در آب‌های استان بوشهر شناسایی شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهناز ربانی‌ها، استادیار مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور درباره طرح پژوهشی خود با عنوان «بررسی الگوی مهاجرت و گشترش گله‌های میگو در آب‌های استان بوشهر»توضیح داد: همه‌ساله برداشت از ذخایر میگو در صیدگاه‌های خلیج فارس توسط تعداد زیادی از شناور‌های سنتی و صنعتی انجام می‌شود. یکی از موضوعات مطرح در ارتباط با خصوصیات زیستی میگو‌ها، شناسایی زیستگاه‌ها و میزان ذخایر آن‌هاست. 

وی افزود: با توجه به نقش کلیدی ذخایر میگو از نظر بوم شناختی در اکوسیستم‌های دریایی به‌ویژه آبزیان کف‌زی و تأمین غذای بسیاری از گونه‌های تجاری کف‌زی، برداشت سالیانه از ذخایر این آبزیان و قرار داشتن میگو در شمار آبزیان کوتاه عمر، این موضوع اهمیت پیدا می‌کند که بررسی بهتری توسط محققان در ابعاد زیستی، بوم‌شناسی و ذخایر میگو انجام شود.

این پژوهشگر در ادامه بیان کرد: علاوه بر این، درجه حرارت آب یکی از اساسی‌ترین پارامتر‌های اقیانوس‌شناسی محسوب می‌شود. تغییرات زمانی و مکانی دمای آب، نقش مهمی در زندگی آبزیان دارد. دما نه‌تنها بر رفتار آبزیان اثر می‌گذارد، بلکه بر گردش آب و جریان‌های فراچاهنده نیز اثر می‌گذارد.

ربانی‌ها اشاره کرد: از طرفی، ‎میگو یکی از آبزیان کف‌زی است که بخش اعظم زندگی خود را در کف دریا و لایه‌های آب نزدیک به بستر دریا به سر می‌برد و دمای عمق آب نقش مهمی در رشد و بقای میگو دارد.

وی تصریح کرد: دمای عمق و دمای سطحی آب، دو پارامتر مهم در رشد میگو است؛ لذا در این پژوهش به منظور پهنه‌بندی ذخایر میگو از داده‌های ماهواره‌ای دمای سطحی آب و کلروفیل، استفاده شد.

این پژوهشگرادامه داد: ارتقای سیستم مدیریت و برنامه‌ریزی منابع شیلاتی در آب‌های جنوب کشور و بهینه‌سازی مدیریت ذخایر میگو در خلیج فارس با استفاده از سامانه سنجش از راه دور از جمله اهدافی بود که در این تحقیق دنبال شد. همچنین ما در این طرح پژوهشی به دنبال بررسی الگوی مهاجرت و گسترش گله‌های میگو در آب‌های استان بوشهر با استفاده از اطلاعات ماهواره‌ای و تعمیم آن به آب‌های شمالی خلیج فارس بودیم که خوشبختانه این اهداف محقق شد.

وی در پایان اضافه کرد: نمونه‌برداری میدانی از میگو در این تحقیق، یک مشکل اساسی بود و هزینه‌های زیادی را برای انجام آن متحمل شدم با این حال، این تحقیق به نتیجه رسید و نتایج آن در ژورنال‌های معتبر علمی به چاپ رسید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • الگوی مهاجرت و گسترش گله‌های میگو در آب‌های استان بوشهر شناسایی شد
  • نقشه‌برداری از ذخایر میگو در خلیج فارس با اطلاعات ماهواره‌ای
  • پایان فصل صید در گلستان؛ صید بیش از ۱۲۰۰ تُن انواع ماهیان استخوانی
  • ایجاد یک‌هزار شغل با شناسایی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری در مازندران
  • استخر‌های ذخیره آب کشاورزی در چهارمحال و بختیاری مهیای پرورش ماهی
  • آغاز پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری
  • پیش‌بینی تولید ۱.۵ میلیون تن آبزیان پرورشی در ایران + فیلم
  • کشف ۱۰ تن انواع خوراک آبزیان خارجى قاچاق در مراغه
  • تولید قوی در گرو استفاده از ظرفیت مردم 
  • ظرفیت گروه‌های جهادی در نوسازی مدارس استفاده شود