Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@05:26:51 GMT

منظومه فکری اسلام؛ حل المسائل مشکلات جامعه است

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۶۴۱۴۶

منظومه فکری اسلام؛ حل المسائل مشکلات جامعه است

خبرگزاری شبستان: استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به گستره وسیع دین مبین اسلام اظهار کرد: دین مبین اسلام به مثابه منظومه فکری است که می تواند مشکلات جامعه را حل کند، آنچه که امروز نیازمند آن هستیم تقوای علمی در کاربست این ظرفیت است.

حجت الاسلام دکتر سید امیر سخاوتیان، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه علم را در قالب دو حالت می توان تصور کرد، افزود: یک اصلِ علم است که شامل آگاهی و دانستن می شود، اصل علم سبب صلح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما گاهی اوقات استفاده ای است که از افراد به نام علم می برند و آن را می فروشند.

 

 

وی ادامه داد: در این صورت اشخاص از اصل علم دور می شوند و هرکس در این میدان بنابر منافع خود حرکت می کند؛ برای مثال به میدان می آید تا فرهنگ ناسیونالیستی را رایج کند، فرهنگ تعصبات کورکورانه را گسترش دهد تا بتواند از این صنعت یا چیزی که اسمش را علم گذاشته است منافع شخصی یا حزبی خود را به دست آورد.

 

سخاوتیان با بیان اینکه باید میان علم و استفاده از علم نیز تفاوت قایل شویم، تصریح کرد: آنچه که می تواند تاثیر به سزایی در استفاده از علم داشته باشد تقوای علمی است که در ایجاد صلح نیز نقش مهمی ایفا می کند، می توان گفت که اگر تقوای علمی نباشد سوء استفاده های تلخی از گستره علم می شود.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم افزود: شاید علوم انسانی اسلامی که امروز مطرح می شود را بتوانیم در توصیفی بهتر علوم اسلامی نام نهیم چراکه واژه «انسانی» را دیلتای مطرح کرد. علوم اسلامی دامنه وسیعی از طبیعیات و الهیات را در بر می گیرد لذا می بینیم که برای مثال اندیشمندی چون ابن سینا برهان، ریاضیات، الهیات و بسیاری دیگر از علوم را در چارچوب مبانی اسلامی مطالعه می کند و برایشان نظریه پردازی می کند.

 

وی با بیان اینکه اسلام در همه زمینه ها حرف برای گفتن داشته و از مبنا برخوردار است، تصریح کرد: با وجود چنین جامعیتی درست نیست که فقط معطوف به اندیشه خاصی شویم. منظومه فکری اسلام به راحتی می تواند با توجه به مبانی که در منابع اصیل خود و منابع فرآوری شده فضای گفتمانی را در سطح جهان رایج کند. فضای گفتمانی که جهان را به سمت صلح ببرد نه فقط علم صرف.

 

سخاوتیان در بخش دیگری از مباحث خود در مورد پیاده سازی علوم انسانی اسلامی در جامعه و تاثیر آن در کاهش چالش ها و تنش های موجود اجتماعی گفت: در واقع علوم انسانی که در کشور ما وجود دارد واقعا اسلامی نشده است، یک بخش هایی از مباحث غربی را آورده و تلاش کرده ایم که با نشان اسلام ارایه کنیم در حالی که با منابع فرهنگی ما به هیچ وجه سازگاری ندارند. روان شناسی غربی با آداب و رسوم مردم ما سازگاری ندارد و اندیشمند غربی این مبانی را برای جامعه خودش مطرح کرده است.

 

وی ادامه داد: دو نظام فکری متفاوت و دوجامعه متفاوت هرگز نمی توانند نسخه مشترکی داشته باشند. البته این قبیل مشکلات فقط در کشور ما وجود ندارد بلکه در سایر ممالک نیز این مسایل هست ولی برای کشور ما دوچندان شده چراکه اولا چالش غرب وارد کشور ما شده است و از سوی دیگر چالش فرهنگی هم گریبان گیر می شود که مسایل را دوچندان می کند. در واقع گویی موضوعی که یکبار تجربه شده با شکل و شمایلی متفاوت وارد کشور می شود و همان آسیب ها را به انضمام مسایل فرهنگی وارد می کند.

پایان پیام/248

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۴۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش امام صادق(ع)در گسترش سیره تربیتی تشیع برای بیداری جهان

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- علی ستاری؛ شجره طیبه تشیع با هدایتگری‌ها، فداکاری‌ها و ایثار ائمه هدی علیهم السلام در طول تاریخ توانسته است حیات خود را حفظ کند و روز به روز تنومندتر شود تا امروز به دست ما برسد، در تنومندی و قوام این آئین حقّه از وجود نازنین و مقدس رسول گرامی اسلام (ص) گرفته تا آخرین حجت الهی حضرت ولیعصر (عج) نقش داشته‌اند و اگر نبود نبوغ این ذوات مقدسه که به منزله انسانی ۲۵۰ ساله این مذهب حقه را رشد داده‌اند ممکن بود امروز تشیع نیز به سرنوشت دیگر ادیان و مذاهب دچار می‌شد اما از جوان‌ترین امام شیعه تا پا به سن گذاشته ترین پیشوای الهی برای حفظ و اعتلای این مذهب تلاش‌های بی‌دریغی کرده‌اند.

دوران امام صادق علیه‌السلام قله رفیع تعلیم و تربیت اسلامی

اگر نگاهی گذرا به دوران پسا پیامبر (ص) داشته باشیم خواهیم دید که همه ائمه برای هدفی مشترک تلاش کرده‌اند هدفی که شاید بتوان به جرأت بیان کرد که یکی از قلل رفیع آن در دوره امام صادق علیه‌السلام خود را به نمایش گذاشته است.

خانه نشینی ۲۵ ساله مولی الموحدین امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام برای رساندن مردم جامعه به این درک که راهی جز تمسک به وجود امام ندارند، صلح امام حسن مجتبی علیه السلام برای حفظ حیات شیعه و عیان کردن چهره کریه و عهدشکن بنی‌امیه و قیام حضرت سید الشهدا علیه‌السلام برای جلوگیری از خاموش شدن آخرین نفس‌های اسلام ناب محمدی (ص) آغازگر راه اصلاح‌گرانه‌ای بود که قله‌های آن در دوران امام صادق علیه‌السلام خود را به منصه ظهور گذاشت و بقیه ائمه شیعه از میوه‌های شیرین تلاش‌های تربیتی امام صادق علیه‌السلام برای تبیین اسلام ناب محمدی (ص) استفاده کردند.

مثلث طلایی امام سجاد علیه السلام، امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه‌السلام با در دست داشتن سند مظلومیت حضرت سید الشهدا علیه‌السلام موفق شدند که گفتمان شیعه به عنوان دقیق‌ترین تفسیر از اسلام نبوی در جای جای ممالک اسلامی گسترش دهند و ترویج این گفتمان تا به امروز ادامه داشته باشد؛ اینکه امروز در قلب ایالات متحده آمریکا شاهد دفاع از مظلومیت مردم فلسطین هستید محصول تلاش‌های بی‌دریغ امام صادق علیه‌السلام و پیروان مکتب با برکت‌شان است.

دانشگاه عظیم انسان‌سازی که توسط امام سجاد علیه السلام به طور مخفیانه و با خرید بردگان و تعلیم آن‌ها شکل گرفت با تلاش‌های امام باقر علیه السلام ساختارمند تر شد و در دوران امام صادق علیه‌السلام به نقطه‌ای رسید که بیش از ۴ هزار شاگرد که هر کدام از آن‌ها زبانی برای ترویج فرهنگ اهل‌بیت علیهم السلام بودند تربیت شدند.

امام صادق علیه‌السلام و جهانگشایی گفتمان تربیتی اسلام شیعی

این دوره را باید آغاز جهانگشایی گفتمان تربیتی و علمی اسلام شیعی بدانیم گفتمانی که در عصرهای بعدی نیز هر چند به صورت مخفی، ادامه پیدا کرد و جلوی تحریف اسلام و تشیع را گرفت و به برکت زنده بودن همین مکتب در دوره‌های بعد از فروپاشیِ خلافت اسلامی، علمای شیعه توانستند تشیع را به جایگاه رفیعی که باید باشد برسانند و تداوم این شجره طیبه منجر به انقلاب بزرگ اسلامی ملت ایران شد که امروز به الگویی برای تمام آزادگان جهان و حتی غیر مسلمان‌ها تبدیل شده است بر همین اساس برای تبیین بیشتر نقش پیشوای ششم در بیداری جهان اسلام و به مناسبت ۲۵ شوال سالروز عروج ملکوتی و شهادت حضرت شیخ الائمه علیه‌السلام به سراغ یکی از اساتید حوزه و دانشگاه رفتیم تا بیشتر از خوان با برکت رئیس مذهب و مؤسس حوزه‌های علمیه شیعه متنعم شویم.

دو روی سکه در حاکمیت بنی‌امیه و نقش امام صادق (ع) در از بین‌بردن آن

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن موسایی استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه دوران ۳۴ ساله امامت امام صادق علیه‌السلام با اواخر حاکمیت بنی‌امیه و اوایل حکومت عباسیان همراه بود، گفت: امام صادق علیه‌السلام از تزلزل حکومت‌ها در دوره امامت خود نهایت استفاده را برد چرا که در بخشی از این دوران درگیری‌ها بین گروه‌های مختلف به اوج خود رسیده بود و از طرفی هم بنی‌عباس خود را ارادتمند خاندان رسول الله (ص) می‌دانست و همین وضعیت این فرصت را به دست امام صادق علیه‌السلام داد تا بتواند نهضت علمی خود را به اوج شکوفایی برساند و شاگردان زیادی را تربیت کنند که گرچه این شاگردان را هم نمی‌توان یار و یاور صد در صدی برای اهل‌بیت قلمداد کرد اما به هر صورت همین تربیت شدگان نیز می‌توانند در حد تأثیری که قطره آب در بلند مدت روی سنگ دارد بر پیکره‌ی سنگ شده جامعه مؤثر واقع شوند.

وی افزود: دوره حاکمیت بنی‌امیه در جامعه اسلامی دارای دو روی وحشتناک است که تنها یک تصویر آن تبیین شده است؛ یزید و معاویه و جانشینانشان یک رویشان غرق در خون و خونریزی بود، اما روی دیگرشان ترویج تفکرات مسموم در جامعه بود، آن‌ها از هرگونه تفکر انحرافی حمایت می‌کردند از این رو دورانِ بعد از شهادت امام حسین علیه‌السلام؛ دوران ظهور و بروز جریان‌های فکریِ انحرافی است که در مقابل آن‌ها با شمشیر نمی‌توان ایستاد و باید با علم و عقل به جنگ‌شان رفت از این روست که از دوران امام سجاد علیه السلام مصاف مکتب اهل‌بیت با بنی امیه و بنی مروان به سمت میادین علمی و فکری می‌رود.

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: بنی عباس نیز همچنین بود، آن‌ها نمی‌توانستند از همان ابتدای کار بر علیه ائمه شمشیر بکشند از این رو مصاف خود را در میدان سیاست و علم وارد کردند و مرتباً با دعوت اندیشمندان و دانشمندان مطرح آن زمان و برگزاری کرسی‌های علمی تلاش داشتند امامان شیعه را به چالش بکشند اما غافل بودند از اینکه علم امام متصل به خزائن علم الهی است و نمی‌توان در آن خدشه‌ای پیدا کرد.

مدیر امور بین‌الملل حوزه علمیه هرمزگان تاکیدکرد: جنگیدن با انحرافات فکری جامعه قطعاً بزرگترین خدمت امام صادق علیه‌السلام به شجره طبیبه اسلامی است چرا که انحراف فکری و عقیدتی سمی مهلک برای جامعه اسلامی به شمار می‌آمد، بنی امیه با ترویج تفکر جبریه توانسته بود جلوی هرگونه اعتراض را بگیرد از طرفی هم ترویج تفکر غالیان بهانه به دست دشمنان اهل‌بیت می‌داد؛ دستگاه جعل حدیث هم از سویی دیگر تفکرات کفرآمیز را در جامعه تزریق می‌کرد بنابراین اینکه ما امروز دسترسی به منابع تحریف نشده‌ی اسلامی داریم را باید مدیون امام صادق علیه‌السلام بدانیم.

امام صادق علیه‌السلام تلاش کردند تحلیل جامعه را رشد دهند

حجت‌الاسلام والمسلمین موسایی عنوان‌کرد: امام صادق علیه‌السلام موفق شدند ۴ هزار شاگرد تربیت کنند اما ایشان نیز مانند بقیه امامان شیعه به لحاظ یاری شدن توسط جامعه غربت هستند چنانچه حضرت در جایی می‌فرمایند که اگر به اندازه یاران حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام یاور داشتند دست به قیام می‌زدند اما به هر صورت دوره‌ی بعد از قیام حضرت سید الشهدا بیش از اینکه نیاز به شمشیرهای کشیده شده داشته باشد نیاز به تحلیل‌های علمی و سیاسی دارد چرا که به تعبیر رهبر معظم انقلاب بخشی مصائبی که جامعه اسلامی در دوران امام حسن و امام حسین علیه‌السلام به آن دچار شد حاصل نبود تحلیل سیاسی بود و امام صادق علیه‌السلام تلاش کرد تا این تحلیل سیاسی را در جامعه تقویت کند تا ظلم پذیری و طاغوت پذیری به دست خود مردم جامعه ریشه کن شود چرا که تا مردم خودشان نمی‌خواستند تغییر در جامعه رخ نمی‌داد و چه زیاد قیام‌های مسلحانه‌ای که راه به جایی نبردند.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان‌کرد: قیام بزرگی مانند قیام ابومسلم خراسانی که بخشی از آن با هدف از غربت درآوردن خاندان آل الله بود به کجا رسید؟ چون تحلیل سیاسی دقیقی وجود نداشت فقط موجب شد که قدرت از طاغوتی به دست طاغوت دیگر بیافتد و بنی‌عباس نیز همان راه امویان را ادامه دهند.

دانایی و آگاهی میراث بزرگ مکتب اهل‌بیت علیهم السلام

نایب رئیس مجمع فضلا و علمای استان هرمزگان مکتب اسلام و مذهب جعفری را مذهب علم، آگاهی و بصیرت دانست و گفت: شیعیان و پیروان امام صادق و اهل بیت علیهم السلام باید نسبت به سایرین داناتر آگاه‌تر و با بصیرت تر باشند چرا که در مکتب انسان‌ساز اسلام بزرگترین دشمن آدمی و جامعه بشری؛ جهل و نادانی معرفی شده است.

وی با بیان اینکه فلسفه بعثت و وجود پیامبر و اهل‌بیت علیهم السلام سوق دادن انسان‌ها به سوی علم، آگاهی، بصیرت و تعلیم و تربیت است، گفت: اگر امروز می‌بینیم که ایران اسلامی تمام قد در مقابل دشمن تا بن دندان مسلح ایستاده و پرچم آرمان خواهی و دفاع از مظلومین را بدون وارد شدن کوچک‌ترین خدشه‌ای به اقتدار و عزتش برافراشته نتیجه تلاش‌های علمی و تحقیقی شاگردان خاص مکتب اهل بیت علیهم السلام است که به فرمان سلاله امام صادق علیه السلام و نایب امام زمان (عج) لبیک گفته و سپاه اسلام را در ایران به جدیدترین و قدرتمندترین سلاح‌های روز دنیا مسلح کردند.

موسایی خاطرنشان‌کرد: امروز مکتب امام صادق علیه‌السلام جهانگیر وجهان شمول شده است و این امر مبارک را باید حاصل تربیت ۴۰۰۰ شاگرد بدانیم که منجر به گسترش ۳۸ هزار روایت گهربار از این وجود قدسی شد و حرف حق را به گوش همه وجدان‌های بیدار جهان رساند.

کد خبر 6096444

دیگر خبرها

  • توان علمی دانشگاه فردوسی مشهد باید به حل مشکلات کمک کند
  • تمسک به وجود نازنین امام صادق(ع) برای امت اسلامی یک ضرورت است
  • برگزاری دوره آموزشی آشنایی با مبانی فکری اسلام ناب و انقلاب اسلامی
  • سفر معنوی حج فرصتی مناسب برای ترویج وحدت جامعه اسلامی است
  • دشمن با ترویج بی حجابی قصد ضربه زدن به اسلام را دارد
  • امام صادق (ع) آغازگر جهاد در عرصه فقه بود
  • امام صادق(ع) آغازگر جهاد در عرصه فقه و تربیت جامعه اسلامی بود
  • نقش امام صادق(ع)در گسترش سیره تربیتی تشیع برای بیداری جهان
  • امام صادق (ع) بنیانگذار تمدن نوین بشری
  • امام صادق(ع) آغازگر جهاد فقه و نهضت علمی اسلامی است