Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@02:04:14 GMT

پشت پرده جادوگري در فوتبال

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۷۸۸۵۲

پشت پرده جادوگري در فوتبال

خبرگزاري آريا - اين فوتبال داستان‌هاي رازگونه بسياري دارد که گرچه شاهدي مستند براي اثبات آن وجود ندارد؛ اما نمي‌توان آن را انکار کرد.
به گزارش خبرگزاري آريا ، بازيکناني که تيم‌هاي خود را در يک بازي حساس فروختند تا يک مربي خاص به جام‌هايي برسد و فصل بعد سر از تيم آن مربي درآوردند و داوران و کمک‌داوراني که به نتايج چند تيم کمک کردند و برخي از آنها هم به گناهشان اعتراف کردند و برخي ديگر بي‌صدا از دنياي داوري کنار رفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در کنار همه اين ماجراهاي زشت، يک پديده نوظهور زشت‌ هم وجود دارد. حقيقتي که مانند ديگر حقايق کريه اين فوتبال، نمي‌توان آن را انکار کرد؛ پديده‌اي که حدود 15 سال است به فوتبال ما رخ نمايانده و جايگاه و پايگاهي پيدا کرده است: جادوگري. جادوگري هم مانند همه ناهنجاري‌هاي ديگر اين فوتبال وجود دارد؛ اما کسي به‌دنبال اثبات آن نيست چون سندي مکتوب براي آن وجود ندارد.
قهرماني با جادو
بازار جادو در فوتبال ايران وقتي داغ شد که قهرماني يک تيم تهراني را به آن نسبت دادند. تيمي که اکنون ديگر وجود ندارد. آن روزها سرمربي به خانه فردي رفت و آمد مي‌کرد که نه به عنوان يک جادوگر که به عنوان فردي مقدس در ميان ورزشکاران مشهور شده بود. افرادي بسياري به خانه او رفت و آمد مي‌کردند و برخي از مربيان معروف هم مريد او شده بودند. آنها از به کار بردن عبارت «جادوگر» در مورد او خودداري مي‌کردند و اجازه هم نمي‌دادند کسي چنين لفظي به کار ببرد. در هر بخشي از فوتبال ردپايي از اين انسان به ظاهر مقدس ديده مي‌‌شد. آن تيم قهرمان شد، آن هم در حالي که يک بار مديرعامل آن تيم همراه با مربي به ديدار جادوگر مشهور رفته بودند. قهرماني آن تيم تهراني، راه را براي ديگران هموار ساخت تا ديگران هم براي خود بازاري داغ پيدا کنند.
مردي با رداي سفيد
بلافاصله بعد از داغ شدن بازار جادوگري در فوتبال ايران، در تمرينات تيمي تهراني، مردي با رداي سفيد ديده مي‌شد. مردي که سرمربي، مريد او بود. يکي دو بازيکن که براي کنجکاوي به خانه آن مرد سرزده بودند، اتاق مخصوص مرد جادوگر را با شمايلي ديده بودند که در فيلم‌ها نشان داده مي‌شود. گليم‌هاي سوخته، تسبيح‌هاي بزرگ بر ديوار، عکس‌هاي عجيب و غريب و پشم گوسفند که محل جلوس جادوگر بزرگ بود. يکي از آن بازيکنان خاطره‌اي عجيب از آن مرد تعريف کرد: «قبل از بازي دوست سرمربي به رختکن آمد و دنبال يک بازيکن خاص مي‌گشت. مي‌گفت يکي که در خواب ديده‌ام، در ميان شما نيست. سرمربي بلافاصله تلفن زد تا بازيکن مصدوم تيم برگردد. او مصدوم بود و سرمربي او را در فهرست 18نفره هم قرار نداده بود. دوست سرمربي به محض ديدن او گفت همين است. آماده‌اش کنيد. او را به زور آمپول آماده کردند و در فهرست قرارش دادند. او 30 دقيقه به زمين رفت و يک گل زد و با تک‌گل او برنده شديم!»
قدرت جادوگر موجب شد آن تيم چهار‌بازي پياپي به پيروزي برسد و مرد رمال تقاضاي دستمزدي کلان براي يک فصل کند. وقتي باشگاه با درخواست او مخالفت مي‌کند، سرمربي از موجودي خود پولي به‌حساب او مي‌ريزد؛ اما او تيم را براي سقوط، نفرين مي‌کند. نفريني که البته کارساز نمي‌شود.
قاب عکسي در اتاق آقاي رئيس
يکي از روساي مشهور فدراسيون‌هاي ورزشي در سومين روز از رياستش، قاب‌عکسي را در قسمت انتهايي ميز کار اتاق خود قرار مي‌دهد که گفته مي‌شد تصوير جادوگر معروف ورزشي ايران است. اين فرد مشهور يکي از مريدان اين جادوگر بود و اجازه نمي‌داد قاب عکس، حتي براي تميز شدن از جايش تکان بخورد. اين قاب عکس بعد از پنج سال از آن اتاق جمع شد، يعني در آخرين روز کاري آن رئيس. آن جادوگر البته مريدان بي‌شماري داشت که آقاي رئيس مشهور يکي از آنها بود. مرد جادوگر ادعا مي‌کرد برخي مدال‌هاي جهاني هم با تلاش و انرژي او به‌دست آمده است!
افشاگري آقاي خاص
مرد خاص فوتبال ايران حاضر شده با کد درباره دنياي پررمز و راز جادوگري در اين فوتبال حرف بزند. او درباره جادوگراني حرف زد که تيم‌هايي را زير بال و پر خود مي‌گرفتند و مي‌گيرند و البته به جنگ هم نيز مي‌روند. او به نکته‌اي اشاره کرد که در گفته بسياري از بازيکنان و مربيان ديگر هم وجود دارد: جادوگران تنها راه باطل شدن سحر جادوگران ديگر را ادرار مي‌دانند که حتما بايد در زمين چمن ريخته شود مانند همان اتفاقي که در سيرجان و بازي گل‌گهر و خونه به خونه افتاد.
150 ميليون بده، دربي را ببر
رمال‌ها وقتي عرصه را براي تاختن بازديدند، پا را از حريم خود فراتر گذاشتند و شروع به تماس تلفني کردند. آنها با مديران باشگاه‌ها و مربيان تماس مي‌گرفتند و از آنها پول مي‌خواستند. پولي براي يک بازي يا براي يک فصل. امير عابديني خاطره‌اي کوتاه در تائيد وجود جادو در اين فوتبال گفت: «زماني که مديرعامل باشگاه پرسپوليس بودم قبل از بازي با استقلال يکي از به اصطلاح جادوگرها با من تماس گرفت و ادعا کرد با 150 ميليون تومان مي‌تواند پرسپوليس را در دربي برنده کند. من هم به او گفتم اگر توانستي کاري کني که استقلال در دربي برنده شود من اين مبلغ را به تو خواهم داد. يادم هست يکي از مشاورانم در استاديوم به من گفت چرا براي بازي نگراني؟ گفتم اگر ببازيم به آن فرد باخته‌ايم. خوشبختانه آن بازي را پرسپوليس برد!»
يک رمال ديگر
همزمان با جادوگران تهراني و کرجي، فردي در شمال ادعا کرد که مي‌تواند تيم‌ها و بازيکنان را طلسم کند. او براي اثبات ادعاي خود نتيجه چند ديدار را پيش‌‌بيني کرد که اتفاقا درست هم ازآب درآمد. برخي مربيان به نيروي او ايمان آوردند و همين موجب شد تيم‌ها از او بترسند. او زماني که اين ترس را ديد، شروع به اخاذي کرد و کار را به تيم‌هاي تهراني و شهرستان‌‌هاي ديگر هم کشاند. او حتي در يک دوره کوتاه همراه يک مربي به مشهد هم رفت.
شاگرد جادوگران مکزيکي
با داغ شدن تنور رمال‌هاي ورزشي، يکي ديگر هم پيدا شد که خود را شاگرد زبده جادوگران مکزيکي معرفي مي‌کرد و مي‌خواست شهرهاي مرکزي ايران را به تصرف خود دربياورد. او حتي با دو سرمربي هم رابطه‌اي قوي برقرار کرد؛ اما نتوانست ادعاي خود را براي نتيجه‌گيري تيم خودي و طلسم تيم‌هاي حريف ثابت کند.
نتيجه اخلاقي
جادوگري در اين فوتبال، عمري 15ساله دارد و متاسفانه هنوز هستند مربياني که مطيع چشم و گوش بسته رمال‌ها و جادوگران هستند. اگرچه نگاهي به زندگي شخصي اين مربيان نشان مي‌دهد همگي در زندگي شخصي خود درگير مشکلاتي عظيم شده‌اند و گره‌هايي کور در زندگي خصوصي خود دارند؛ اما هنوز باورهايي سنتي وجود دارد که اجازه نمي‌دهد روزنه‌هاي فوتبال علمي به روي اين فوتبال باز شود. باورهايي که فوتبال ما را عقب‌مانده و بي‌سواد مي‌خواهد و با هر تلاشي براي مدرن شدن اين فوتبال مقابله مي‌کند.
رضا پورعالي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۷۸۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نکونام: به نتایج تیم‌های دیگر کاری نداریم

سرمربی تیم فوتبال استقلال، گفت: به نتایج دیگر تیم‌ها فکر نمی‌کنیم و تمرکزمان به بازی‌های خودمان است، چراکه می‌دانیم ۶ هفته سخت و سرنوشت‌ساز در انتظارمان است.

به گزارش مشرق، جواد نکونام سرمربی تیم فوتبال استقلال به دلیل تاخیر پیش آمده در پرواز کاروان آبی‌پوشان به تبریز به نشست خبری پیش از بازی با تراکتور نرسید.

بر این اساس وی در گفت‌وگو با سایت رسمی باشگاه استقلال و در خصوص دیدار مقابل تراکتور تبریز، اظهار داشت: این دیدار اهمیت فراوانی برای ما دارد و نیازی به توضیح اضافه نیست. تراکتور از تیم‌های قدرتمند و خوب فصل جاری لیگ برتر بوده و ما نیز انگیزه فراوانی برای این مسابقه داریم. این بازی و امتیازهایش برای ما اهمیت زیادی دارد. در تعطیلات تمرینات منظم و خوبی داشتیم و روی این بازی کار کردیم. با برنامه جلو رفتیم و امیدواریم نتیجه دلخواه خودمان و هواداران را به دست بیاوریم.

سرمربی استقلال درباره واگذاری باشگاه استقلال به هلدینگ خلیج فارس، توضیح داد: واگذاری استقلال اتفاق بزرگی بود و همه این واگذاری را به فال نیک می‌گیریم. جا دارد همین جا از علی عسگری مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس تشکر ویژه داشته باشم. تنها چند روز بعد از حضور رسمی‌شان در استقلال، قدم مهمی برداشتند و بخشی از طلب بازیکنان را واریز کردند. با حضور آنها به آینده استقلال امیدوار هستیم. به طور قطع همه چیز منظم‌تر خواهد بود و شک نداریم زیرساخت‌ها هم درست می‌شود. استقلال یک سرمایه بزرگ است و خدا را شکر دیدگاه مالکان جدید هم مثبت بوده و می‌تواند باشگاه را متحول کند. هواداران هم حمایت کنند. به طور قطع اتفاقات خوبی در راه خواهد بود.

نکونام گفت: به نتایج دیگر تیم‌ها فکر نمی‌کنیم و فقط نگاه‌مان به بازی‌های خودمان است. تمام تمرکزمان را گذاشته‌ایم، چراکه ۶ هفته سخت و سرنوشت ساز در انتظار ماست. باید بیش از هر زمان دیگری تلاش کنیم، چون جواب تلاش‌های طول فصل را در این مقطع خواهیم گرفت.

تیم فوتبال استقلال که هم اکنون صدرنشین لیگ برتر است، عصر فردا و در دیدار حساس به میهمانی تراکتور تبریز می‌رود.

دیگر خبرها

  • سرمربی فولاد به کمیته انضباطی دعوت شد
  • ویسی به کمیته انضباطی فراخوانده شد
  • واکنش جواد نکونام به برکناری خطیر 
  • سرمربی پرسپولیس: دو امتیاز مهم از دست دادیم، اما تا آخر برای قهرمانی می جنگیم
  • دقیقی: شمس آذر می‌توانست آسیایی شود
  • حفظ شمس‌آذر ۱۳۰ میلیارد بودجه می‌خواهد
  • نکونام: به نتایج تیم‌های دیگر کاری نداریم
  • شمسایی: خواستم پس از قهرمانی تمدید کنم
  • اشمایکل: توخل و کلوپ گزینه‌های فوق‌العاده‌ای برای سرمربی‌گری منچستریونایتد هستند
  • جلالی: ۳ گزینه سرمربیگری را برای هر رده ملی در نظر داریم