Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تابلوي نگارگري «عرش بر زمين» اثر اهدايي استاد محمود فرشچيان به موزه آستان قدس رضوي با حضور توليت اين آستان رونمايي شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، تابلوي نفيس «عرش بر زمين (گودي قتلگاه)» به سبک نگارگري و با تکنيک اکريليک روي مقواي بدون اسيد در ابعاد 82.5 در 101 سانتي‌متر سال گذشته توسط توسط استاد فرشچيان طي حدوداً 10 ماه خلق شده و امسال به موزه آستان قدس رضوي اهدا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



حجت‌الاسلام والمسلمين سيدابراهيم رئيسي در اين مراسم گفت: برخلاف هنر رايج در غرب که آميخته با ابتذال است، هنر اسلامي آميخته با حکمت است.
وي خاطرنشان کرد: بقاء تمدن‌ها به هنر است و هويت يک جامعه براي اينکه در فراز و نشيب‌هاي زمان گم نشود و از ميان نرود بايد با هنر در آميزد.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح کرد: در ثبت آثار هنري، کمّاً و کيفاً، انقلاب اسلامي در قياس با ديگر انقلاب‌هاي جهان -که برخي از آنها بيشتر به کودتا شبيه بوده‌- مظلوم واقع شده است.
عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري بيان کرد: تعداد آثاري هنري از قبيل کتاب و فيلم که از انقلاب فرانسه يا روسيه خلق شده را با انقلاب اسلامي مقايسه کنيد؛ در اين کشورها هرگز به انقلاب‌شان بعنوان يک موضوع متروکه و تمام‌شده نگاه نمي‌شود.
رئيسي تأکيد کرد: مؤسسه آفرينش‌هاي هنري، کتابخانه و ساير بخش‌هاي فرهنگي و هنري آستان قدس با ايجاد پايگاهي براي رفت و آمد هنرمندان و تشکيل باشگاه انديشه ورزي و تضارب آراء به خلق آثار هنري فاخر کمک کنند.

«عرش بر زمين» بازگوکننده واقعه عاشورا و صحنه تأثرانگيز وداع حضرت زينب (س) با پيکر مطهر امام حسين (ع) در گودال قتلگاه است که سوگواري فرشتگان همراه با حضرت زينب(س) محيطي غمبار را در آن به تصوير کشيده است.
در اين تابلو هر قسمت، خود به‎تنهايي يک تابلوي مجزا است که نقطه طلايي آن، در محل تلاقي حضرت زينب (س) و پيکر مطهر حضرت امام حسين (ع) است.
در حال حاضر 17 اثر ارزشمند که توسط اين استاد پرآوازه هنر نگارگري کشور کشيده شده است به همراه يک اثر اهدايي مربوط به خاندان ايشان در تالار اختصاصي آثار اهدايي محمود فرشچيان در ساختمان موزه قرآن و نفايس آستان قدس رضوي در معرض ديد زائران و مجاوران حرم مطهر رضوي قرار دارد.
علاوه بر تابلوي «عرش بر زمين (گودي قتلگاه)»، چهار تابلوي ديگر استاد با عنوان‎هاي: «عصر عاشورا»، «پرچمدار حق (حضرت ابوالفضل (ع)»، «هديه عشق (حضرت علي اصغر (ع)»، و «شام غريبان» از آثار اهدايي استاد فرشچيان به موزه حرم مطهر امام رضا(ع)، روايتگر وقايع تاريخي تاسوعا و عاشوراي حسيني است.
در اين مراسم که به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوي و با حضور جمعي از مسئولان اين مجموعه بزرگ موقوفاتي و فرهيختگان اهل هنر و معرفت برپا شد، همچنين از قرآن کريم حکاکي شده روي 114 قطعه سنگ گرانيت سياه؛ اثر «داود زماني آذر» هنرمند نقاش، مجسمه‌ساز و شاعر تبريزي نيز رونمايي شد.
بر اساس اين گزارش، دوستداران فرهنگ و هنر ايراني- اسلامي مي‌توانند در روزهاي شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 12:30، پنج‌شنبه‌‌‌ها از ساعت 8 تا 11:30 و جمعه‌‌‌ها و ايام تعطيل از ساعت 8 تا 12، از آثار نفيس تالارهاي متنوع ساختمان موزه قرآن و نفايس آستان قدس رضوي واقع در صحن کوثر حرم مطهر رضوي ديدن کنند.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۷۹۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حال و هوای حرم مطهر رضوی در چهارشنبه زیارتی

دریافت 61 MB

تصویربردار: سیدحسین میرپور

کد خبر 6094461

دیگر خبرها

  • ابری آسمان و گریه بی‌امان، مشهدالرضا در سوگ صادق آل محمد (ص)
  • حرم امام رضا (ع) در سوگ‌ شهادت امام صادق (ع) سیاهپوش شد
  • موزه آستان قدس رضوی نفائسی مرتبط با امام صادق(ع) در خود دارد /به جامانده از صادق آل محمد(ع)
  • رونمایی از تندیس رویداد جایزه استاد مویدی
  • «مهر» در «فرانچایز ایران»
  • کاروان حرم مطهر رضوی به مناطق محروم گیلان می‌رود
  • حال و هوای حرم مطهر رضوی در چهارشنبه زیارتی
  • کتیبه مقبره شیخ بهایی در حرم مطهر رضوی رونمایی و نصب شد
  • خانه موزه‌ای در تهران که نماد عقل و عشق است
  • حال و هوای مرقد مطهر حضرت عباس(ع) در کربلا