Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: اگر برجام بهم بخورد هيچ کنوانسيوني نمي‌تواند از استحکام لازم برخوردار باشد. اميدواريم اين اتفاق پيش نيايد. ولي اگر برجام بهم بخورد ما آن‌ها را حيرت زده خواهيم کرد.
به گزارش گروه سياسي خبرگزاري ميزان، مراسم گراميداشت پنجاهمين سالگرد فعاليت راکتور تحقيقاتي تهران با حضور علي اکبر صالحي، معاون رييس جمهور و رييس سازمان انرژي اتمي، معاونين و مديران، نخبگان و پيشکسوتان اين عرصه 20 آبان ماه 1396 در سالن دکتر حسابي سازمان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون رييس جمهور ضمن ابراز خرسندي از حضور چهره‌هايي ارزشمند، خدمتگزار، صادق و خالص همچون؛ دکتر امراللهي، دکتر خزانه، دکتر فرخي، دکتر کاشيگر، دکتر فرهودي، دکتر پذيرنده، دکتر قنادي و ... در پنجاهمين سالگرد راکتور تحقيقاتي تهران، گفت: شما بايد به 50، 60 يا 70 سال گذشته برگرديد و ببينيد در علوم و فناوري هسته‌اي در چه وضعيتي بوديم. اگر نبود فکر بلند اين بزرگواران و چشم اندازي که در وجود عزيزاني مثل جناب آقاي دکتر آزاد، دکتر حسابي و دکتر جناب نهادينه شده بود، يقيناً الان اينجا نمي‌ايستاديم و اينگونه به گذشته خود افتخار نمي‌کرديم. تاريخ ايران مشحون از فراز و نشيب هاست. بخصوص اين آشفتگي که در دو سه قرن اخير داشتيم سبب شد ايران از افتخارات گذشته خود کمي فاصله بگيرد و ما درست در زماني که جهان راه به سوي پيشرفت گشود، متأسفانه کنار گذاشته شديم.
وي افزود: در نيم قرن گذشته افرادي زمينه پيشرفت علم و فناوري و صنعت کشور را تا جايي که مقدور بوده فراهم کرده اند و ما از آن‌ها همواره تشکر مي‌کنيم. جناب آقاي دکتر سهرابي را مي‌بينيم که واقعاً يکي از دانشمندان بنام ايران در عرصه بين المللي است. دکتر قريب را که در حوزه اکتشاف و استخراج و کلاً سيکل سوخت واقعاً زحمات بسيار ارزشمندي کشيدند. امروز افتخار ديدن اين بزرگان را داريم.
رياست سازمان سپس به قدرداني از زحمات دکتر افشار بکشلو از جمله دست اندرکاران اوليه راکتور تحقيقاتي تهران پرداخت و افزود: اکنون 40 سال از زماني که توفيق آشنايي با ايشان را داشتم، مي‌گذرد. من قبل از انقلاب با ايشان در دانشگاه تهران آشنا شدم. بعد انقلاب شد و بحث راکتور بوشهر پيش آمد که آيا ادامه پيدا کند يا نکند. ما به اتفاق در گروهي بوديم که گزارشي با عنوان "وضعيت چرخه سوخت نيروگاه بوشهر به چه صورت است" در ارتباط با سيکل سوخت نيروگاه بوشهر نوشتيم.
رئيس سازمان انرژي اتمي با ذکر آثاري که مرحوم دکتر اولياء، پيشکسوت صنعت هسته‌اي در سازمان بر جاي گذاشته است، گفت: دکتر اولياء را همه شما مي‌شناسيد. تعداد زيادي از عزيزان را ايشان تربيت کرده اند. راه ايشان همچنان ادامه دارد.
وي در اين زمينه و در حوزه توليد راديو دارو‌ها خاطرنشان ساخت: ما در حال حاضر در امر راديو دارو‌ها قدم‌هاي بلندي را برمي داريم. مسئولين بخوبي کار را پيش مي‌برند. خوشبختانه در بحث جي ام پي کار ساختماني و طراحي‌ها آغاز شده است. اين کار، کار بزرگي است و قريب به 60 ميليون يورو هزينه دارد که اميدواريم در 4 سال آينده تکميل شود و ما در عرصه راديودارو در چارچوب (جي ام پي) بتوانيم در غرب آسيا حرفي براي گفتن داشته باشيم.
صالحي در بخشي ديگر از سخنانش گفت: نمي‌خواهم غلو آميز صحبت کنم. به عنوان يک دانشجو بنده واقعاً از کساني که اين سازمان انرژي اتمي را بوجود آوردند خيلي ممنونم و اين حقير خود را ميراث دار آن‌ها مي‌دانم.
وي افزود: دکتر اعتماد کار بزرگي را انجام داد. اين محلي که ما نشسته ايم مربوط به دانشگاه تهران است و بنا بر توجيهات درست سال 1353 در چارچوب سازمان بوجود آمد و دکتر اکبر اعتماد عهده دار رياست آن شد.
رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: قانون بسيار متقني آن زمان نوشته شد هر گاه من و يا کارشناسان آن را مرور مي‌کنيم مي‌بينيم که آنقدر اين قانون متقن نوشته شده که اگر امروز هر چه بخواهيد در آن دخل و تصرف کنيد، مي‌بينيد بدتر مي‌شود و بهتر است اين قانون محفوظ بماند.
صالحي سپس در بخشي ديگر از سخنانش به امضاي پيمان ان پي تي توسط ايران اشاره کرد و افزود: پس از مرور روند تحول علوم و فناوري هسته اي، متوجه شدم براي اينکه وارد عرصه فناوري هسته‌اي شويم با فشار امريکا بايد ان پي تي را امضا مي‌کرديم؛ با اين وجود مسئولين وقت سازمان بسيار زيبا حرکت کرده بودند. به اين صورت که همه صنعت هسته‌اي را در نظر گرفته بودند نه فقط ساخت نيروگاه بلکه تأمين نياز‌هاي آن را هم ديده بودند.
وي افزود: پيش بيني شده بود که اگر نيروگاهي مي‌خرند نيروي انساني لازم و ديگر الزامات از جمله سوخت آن را نيز تأمين کنند تا در ارتباط با ادامه حيات نيروگاه اگر نگويم خودکفا، خوداتکا باشيم. نمي‌شود نيروگاه داشت و ميليارد‌ها دلار سرمايه گذاري کرد و نسبت به سوخت آن بي توجه بود. اين پيش بيني‌ها همه جاي تقدير دارد.
معاون رئيس جمهور که در جمع پيشکسوتان راکتور تحقيقاتي سخن مي‌راند سپس گفت: بنده افتخار مي‌کنم که اين توفيق را يافته ايم که ميراث دار اين عزيزان باشيم. حداقل کاري که انجام مي‌دهيم اين است که بايد رو به جلو حرکت کنيم و به عقب برنگرديم و خشتي بر خشت‌هايي که پيشکسوتان روي هم گذاشته اند، قرار دهيم.
وي سپس در زمينه فرايند اکتشاف در سازمان گفت: از سال 88 که افتخار حضور در سازمان پيدا کردم با اجازه‌اي که از مقام معظم رهبري گرفتيم، توانستيم جستجوي هوايي را انجام دهيم و امکاناتي را از خارج وارد کنيم. آن هم به سختي. زيرا اجازه تامين آن داده نمي‌شد. هليکوپتر‌هايي وارد شد. الان قريب به 73 تا 74 درصد برداشت هوايي از خاک ايران انجام شده است. اين رقم با نسبت 20 درصدي که حداکثر قبل از انقلاب انجام شده بود قابل مقايسه نيست.
صالحي افزود: ضمن اينکه تحليل تصاوير را هم خودمان انجام ميدهيم. در اکتشاف برداشت تصاوير يک بحث و تحليل آن بحثي ديگري است. الان شرکتي داريم که در اين زمينه ارائه خدمات مي‌دهد.
وي به مقايسه شرايط پيشين با وضعيت امروز کشور در اين حوزه پرداخت و گفت: قبلاً در شرايطي بوديم که اگر مي‌خواستيم کاري انجام دهيم لاجرم بايد سريع انجام مي‌داديم و خيلي زمان نداشتيم. الان زماني است که مي‌توانيم به صورت منطقي جلو برويم. به عنوان مثال در زمينه سانتريفيوژ از ابتداي خلق فکر يک سانتريفيوژ جديد تا زمان توليد آن به 8 سال زمان نياز است؛ و ما هم داريم همين مسير را طي مي‌کنيم و خوشبختانه توفيق زيادي هم نصيبمان شده است.
رييس سازمان انرژي اتمي گفت: الان با چين و کشور‌هاي ديگر مذاکره مي‌کنيم. البته اين کشور‌ها يک سري شرايطي مثل پيوستن به يک سري کنوانسيون ها، ايمني و ... دارند و ما خيلي شتابي براي پيوستن به کنوانسيون‌هاي بين المللي نداريم؛ لذا با تأمل جلو مي‌رويم.
صالحي سپس در زمينه ساخت 2 نيروگاه جديد گفت: 2 نيروگاه را در حال احداث داريم. يعني 10 ميليارد دلار سرمايه گذاري بايد انجام دهيم. به خاطر شرايط آب و هوايي نيروگاه‌هاي بزرگ را بايد در جنوب و يا در شمال ايجاد کنيم. ولي نيروگاه‌هاي کوچک را مي‌توانيم در محل مصرف ايجاد کنيم.
وي سپس به افکار عمومي و ذهنيتي که در آن‌ها از انرژي هسته‌اي وجود دارد اشاره کرد و افزود: متأسفانه تصور اذهان عمومي از انرژي هسته‌اي غالباً موضوعاتي نظير سانتريفيوژ و غني سازي است؛ در حاليکه صنعت هسته‌اي کاربرد‌هاي ديگري در کشاورزي، صنعت و سلامت نيز دارد. چنانچه در حال حاضر دست اندرکار احداث يک بيمارستان هسته‌اي هستيم. اين هم يک صنعت است و هم دانش؛ که هم عرضه خدمات در سلامت دارد و هم برداشت و استفاده علمي خواهد داشت. 95 درصد از کار‌هاي قراردادي آن به اتمام رسيده است و تنها بخش مربوط به ضمانت بانکي آن با کشور اتريش باقي مانده که در حال انجام آن هستيم. ان شاء ا... شاهد بيمارستاني مدرن در غرب آسيا خواهيم بود.
رئيس سازمان با اشاره به بحث مذاکرات هسته‌اي گفت: در بحث مذاکرات اين توجه را داشتيم که ممکن بود آن‌ها زير قرارداد بزنند. به همين علت پيش بيني‌هايي را براي برگشت پذيري کرده بوديم. ما با خوش باوري در مذاکره شرکت نکرده بوديم.
وي با اشاره به بحث برجام و مفيد بودن آن براي همه طرف‌ها تأکيد کرد: برجام براي همگان مفيد بوده است. اين برنامه براي ما، براي جامعه بين المللي و هم براي استحکام بخشيدن به ان پي تي مهم است. اگر برجام بهم بخورد هيچ کنوانسيوني نمي‌تواند از استحکام لازم برخوردار باشد. اميدواريم اين اتفاق پيش نيايد. ولي اگر برجام بهم بخورد ما آن‌ها را حيرت زده خواهيم کرد.
صالحي سپس به چالشي که در سال 88 با آن روبرو شده بود پرداخت و گفت: وقتي براي اولين بار عهده دار مسؤوليت در سازمان شدم، سوخت راکتور رو به اتمام بود. برادر بزرگوارم آقاي آقازاده که جا دارد از ايشان هم به عنوان مديري موفق تقدير کنيم نامه‌اي به آقاي البرادعي نوشته بودند که ما 20 درصدمان در حال اتمام هست بفرماييد که آرژانتين و يا هر کشور ديگري مثل زمان آقاي امراللهي اين 20 درصد را در اختيار بگذارند. بنده که به سازمان آمدم آن نامه را پي گيري کردم. چون مدتي در وين بودم با آقاي البرادعي هم روابطي داشتم، ايشان نامه آقاي آقازاده را نشان داد و گفت شما که پيگيري مي‌کنيد، اين بار براي تحويل سوخت بيست در صد هم شرايط گذاشته اند. نامه‌اي غيررسمي توسط آمريکا و روسيه نوشته بودند و گفته بودند حاضريم 20 درصد را در قبال پذيرش شروطي تأمين کنيم من هم گفتم هيچ دليلي ندارد که ما آن شروط را بپذيريم. اين شروط حاکميت ملي ما را زير سؤال مي‌برد. راکتور ما براي توليد راديودارو است و قبلا هم سوخت 20 درصد را گرفته بوديم.
وي ادامه داد: بحث از آنجا شروع شد من از مذاکره با آقاي البرادعي برگشتم؛ من به رييس جمهور گفتم اين‌ها به ما 20 درصد را نخواهند داد اجازه بدهيد ما کار را شروع کنيم. بنده به گونه‌اي کار را آغاز مي‌کنم که نه با مقررات بين المللي در تعارض باشيم و نه سر و صدا مي‌کنيم، ولي کار را آغاز مي‌کنيم. برآورد هزينه کرديم. گروهي را تشکيل داديم و شبانه روز آن گروه کار کردند.
صالحي در ارتباط با نقش شهيد شهرياري در پيشبرد کار گفت: دکتر شهرياري عزيز بخشي از محاسبات را عهده دار بودند و افرادي را نيز تربيت کردند. به اين ترتيب مقدمات 20 درصد را فراهم کرديم و دو ساله 20 درصد را توانستيم از زير صفر تأمين کنيم.
در بخشي ديگر از برنامه دکتر موافقي، رييس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌اي در بيان تاريخچه‌اي از راکتور تحقيقاتي تهران گفت: اکنون 50 سال بهره برداري امن راکتور را پشت سر مي‌گذاريم. تيم بهره بردار توانسته اند 50 سال بهره برداري آن را در کارنامه خود داشته باشند که دستاورد مهمي محسوب مي‌شود.
وي افزود: ساختار راکتور تهران تقريبا دست نخورده و ساختار اوليه آن حفظ شده است.
موافقي سپس در ارتباط با کاربرد راکتور گفت: اين کاربرد‌ها شامل توليد راديو دارو‌ها و راديوايزوتوپ ها، برخي از کاربرد‌هاي تابشي نوترون و نوترون سريع و راديوگرافي نوترون است.
وي خاطرنشان ساخت: راکتور تحقيقاتي تهران نقش بسيار مهمي را در تربيت نيروي انساني و مهندسين هسته‌اي و فيزيکدانان هسته‌اي داشته است. الان چيزي حدود 5 نسل است که مهندسين هسته‌اي کشور ما در اين راکتور آموزش ديده اند.
دکتر قنادي، معاون برنامه ريزي هسته‌اي سازمان از جمله ديگر سخنرانان بود که در اين زمينه گفت: علاوه بر نقش اين راکتور در تربيت دانشجويان و متخصصين، راکتور تحقيقاتي؛ به مثابه قدرت يک کشور است. اگر راکتور تحقيقاتي را با راکتور قدرت مقايسه کنيم تفاوت عديده‌اي وجود دارد؛ لذا توليد راديو ايزوتوپ‌ها در راکتور قدرت امکان پذير نيست.
وي افزود: راکتور تحقيقاتي در پزشکي و صنعت خدمات ارزنده‌اي را براي جامعه بشري ارائه مي‌دهد.
دکتر قنادي خاطرنشان ساخت: بنده يکي از کاربران اين راکتور بودم که پروژه‌اي راهبردي را در سال‌هاي 70-69 اجرا کردم که 6-5 سال طول کشيد و بحث ما با آژانس بيشتر از اين زمان طول کشيد.
وي ادامه داد: در سال 1386 به ما اطلاع دادند که ديگر موليبدني به کشور نخواهد آمد، با توجه به اين مسأله و درماندگي پزشکان و عدم تأمين راديوداروي بيماران؛ پروژه موليبدن را آغاز کرديم و به مدت 4 سال ادامه داديم. اين پروژه در راکتور تحقيقاتي تهران ادامه پيدا کرد و توانستيم مشکل بيماران دردمند را مرتفع کنيم. وي سپس از کساني که در اين پروژه‌ها همکاري کردند تقدير کرد.
طبق اعلام تارنماي سازمان انرژي اتمي، در اين مراسم برخي ديگر از پيشکسوتان به بيان خاطرات و سخناني کوتاه از تجربيات و مسائل پيش روي خود پرداختند.
مراسم پنجاهمين سالگرد راکتور تحقيقاتي تهران با تقدير از پيشکسوتان و نخبگان عرصه راکتور تحقيقاتي و اهداي لوح تقدير به آن‌ها پايان يافت.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۸۱۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حیرت و درماندگی غرب در برابر شکوه قدرت سازی ایران

زمانی، VOA، BBC، رادیو فردا،  رادیو اسرائیل و...، درباره موفقیت‌های ایران می‌گفتند «فتوشاپ است» و محال است ایران بتواند پهپاد و موشک بسازد اما اکنون غرب، در حالی برنامه پهپادی را بار دیگر تحریم می‌کند که ایران، پیشرفته‌ترین پهپادهای جنگی را به تولید انبوه رسانده و از روسیه و چین گرفته تا ده ها کشور آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین، در صف مشتریان نوبت گرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، محمد ایمانی در یادداشتی کوتاه در کانال تلگرام خود نوشت: برخی خبرهای یک خطی، لوح فشرده چند جلد کتاب مستند تحلیلی هستند؛ مانند این خبر BBC که نوشت: «آمریکا و بریتانیا، بار دیگر شبکه تولید پهپاد در ایران را تحریم کردند».

این خبر، یکی از صدها نشانگری است که از بالندگی ایران و فرتوتی فزاینده غرب حکایت می‌کنند. زمانی، VOA، BBC، رادیو فردا،  رادیو اسرائیل و...، درباره موفقیت‌های ایران می‌گفتند «فتوشاپ است» و محال است ایران بتواند پهپاد و موشک بسازد اما اکنون غرب، در حالی برنامه پهپادی را بار دیگر تحریم می‌کند که ایران، پیشرفته‌ترین پهپادهای جنگی را به تولید انبوه رسانده و از روسیه و چین گرفته تا ده ها کشور آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین، در صف مشتریان نوبت گرفته‌اند.

پهپادها در اوج تحریم‌ها ساخته شد و آخرین بار، بر سر صهیونیست‌ها در فاصله ۱۵۰۰ کیلومتر دورتر تاخت. با این همه، غرب ناتوان در مهار ایران، باز هم دم از تحریم می‌زند! چه حربه بی‌خاصیت، اما شتاب دهنده‌ای!

برای غرب دردناک است که ایران یک دهه قبل، از ظرفیت شرکت‌های مختلف غربی برای تامین قطعات اولین پهپادها استفاده کرد؛ همچنان که ضمن هدف گیری پهپادهای آمریکایی، برخی از آنها را سالم بر زمین نشاند و مهندسی معکوس کرد؛ زنده‌گیری و تربیت معکوس و بومی سازی!

فناوران مومن ایرانی، با منطق «ما م‌ توانیم» در حال تغییرات اساسی در نظم جهانی هستند و این تغییر، به خاطر کاربست لجوجانه تحریم‌ها از سوی دشمن، ممکن شده است. حالا روزی نیست که محافل غربی از این اقتدار معجزه آسا ناله نکنند:

یورو نیوز: «پهپادهای شاهد که اخیرا در حمله به اسرائیل به کار گرفته شدند، سلاحی مرگبار هستند. این ابزار کارآمد جنگی، به هنگام اصابت، همه چیز را نابود می‌کنند. پهپادهای دوربرد، تا زمانی که اپراتور هدفی را برای منفجر کردن انتخاب کند، می‌توانند در اطراف یک منطقه چرخ بزنند. از این پهپادها به صورت گروهی و در جهات مختلف استفاده می‌شود، تا سیستم دفاع هوائی را خسته کنند».

شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال: «ایران با تامین پهپادهای شاهد و موشک‌های بالستیک، باعث تغییر موقعیت جنگ اوکراین شد. روسیه و ایران، قراردادی ۱.۸ میلیارد دلاری برای معامله شش هزار پهپاد منعقد کرده‌اند. در حالی خبر فروش سیستم دفاع موشکی اس-۴۰۰ منتشر می‌شود که روسیه در سال ۹۵، اس-۳۰۰ را به ایران تحویل داد و اگر جنگنده‌ های سوخو-۳۵ را هم در اختیار ایران قرار دهد، قدرت بازدارندگی آمریکا و اسرائیل با چالش بسیار جدی روبه‌رو خواهد شد. پیشنهاد فروش اس-۴۰۰ به ایران، پس از انهدام پهپاد آمریکایی توسط سامانه‌های پدافندی ایران صورت گرفت».

رادیو فردا ارگان سازمان CIA: «اظهارات جیک سالیوان درباره احتمال کاربُرد پهپادهای ایرانی از سوی روسیه، بسیاری را متعجب ساخت؛ این که آیا پهپادهای ایران از نظر فناوری و عملکرد، آن‌قدر پیشرفته‌اند که به چشم روسیه بیایند؟ ایران، یکی از متنوع‌ترین مجموعه‌ های تولید پهپادهای شناسایی، هجومی و انتحاری را دارد. این پهپاد ها در میدان‌ واقعی جنگ در سوریه، لبنان، فلسطین، عراق، یمن و فراتر از خاورمیانه (ونزوئلا و اتیوپی) به کار رفته‌اند وحتی رکورد انهدام سامانه پاتریوت عربستان را دارند. ایران، آنها را به راحتی تمام تولید می‌کند. شاهد-۱۲۹، ابابیل-۵، مهاجر-۶، و شاهد-۱۳۶ توانسته‌اند ارزش نظامی خود را اثبات کنند».

شبکه CBS NEWS: «ژنرال مکنزی، فرمانده پیشین سنتکام که حملات انبوه پهپادهای ایران را با چشمان خود دیده، می‌گوید: با پهپادهای ارزان‌قیمتی مواجهیم که اگر با تعداد انبوه پرتاب و در ارتفاع پایین پرواز کنند، می‌توانند بر سامانه‌های دفاعی ما غلبه کنند... پیش از حمله موشکی به عین‌الاسد، چنین حمله‌ای را ندیده و تجربه نکرده بودم. موشک‌های دقیق آنها، به هرجا که بخواهند، اصابت می‌کنند. ایران انواع موشک بالستیک را دارد که حتی به وسط تل‌آویو می‌رسند».

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حمایت ساواک از حسینیه ارشاد؟!
  • سرپرست بیمارستان خلیج فارس منصوب شد
  • عادی نیست که پرسپولیس از تیم دهم جدول ۱۰ گل بخورد | درویش در تمدید قرارداد اوسمار حوصله کند | او تیم را خلع سلاح کرد | آدم به کارهای اوسمار شک می کند
  • این ربات‌انسان‌نمای فوق سریع شما را حیرت‌زده می‌کند
  • ◄ درآمدهای حیرت آور فرودگاه استانبول برای اقتصاد ترکیه
  • حیرت و درماندگی غرب در برابر شکوه قدرت سازی ایران
  • تسهیل در صدور پروانه شرکت های داروسازی
  • آیا ادعای سید حسین نصر درباره‌ی همکاری شریعتی با ساواک حقیقت دارد؟
  • اقدام حیرت‌آور زاکانی در مقابل پارک قیطریه با یک بنر! | تصویر
  • رفع تهدیدهای خطرناک زیست‌محیطی؛ اولویت شهرداری کرمان در مدیریت پسماند