Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی بیت الهی در گفت و گو با ایسنا در این باره اظهار کرد: زلزله امشب که ما به آن ایالت لرزه زمین ساختی زاگرس می گوییم با وجود آنکه در تهران هم احساس شد تاثیری روی گسلهای سایر مناطق از جمله تهران و البرز نخواهد داشت؛ چرا که این یک زون لرزه ای مجزا است. زاگرس گسلهای متعدد و موازی دارد که در همان مرز غربی ایران کشیده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساختار فعالیت این گسل با سایر گسلها متفاوت است و اینکه تصور کنیم این زلزله باعث زمین لرزه در منطقه البرز یا تهران شود چنین چیزی امکان ندارد.

وی افزود: زلزله یکشنبه شب بسیار شدید و گسترده بوده و ما تا به حال با چنین موردی مواجه نشده بودیم. با این حال تلفات چندان بالا نبود اما اگر خدای نکرده این زمین لرزه در یک زمین منطقه با تراکم جمعیتی بالا با ساختمانهای زیاد به وقوع می پیوست مطمئنا تلفات از حد زلزله بم هم بیشتر می شد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با این هشدار که پس لرزه های این زمین لرزه هرچند کوچک باشند می توانند از خود زلزله 7.3 ریشتری خطرناک تر باشند گفت: نکته مهم و کاربردی این است که در اثر ارتعاشات متعدد، ساختمانها نرم و ضعیف می شوند و استحکام خود را از دست می دهند. تجربه نشان داده که با یک پس لرزه متوسط یا کوچک ساختمانها فرو می ریزند؛ بنابراین توصیه من این است با اینکه آنجا اواخر پاییز و منطقه سردسیر است تا حد امکان عقل اقتضا می کند در چنین شرایطی اگر مردم امکانش را داشته باشند حداقل از استقرار یا حتی عبور کوتاه مدت در ساختمانهای ضعیف و فاقد کیفیت لازم اجتناب کنند.

بیت الهی تصریح کرد: خوش شانسی ما این است که در اطراف قصرشیرین که کانون زلزله بوده و انرژی حداکثری آزاد شده، تراکم جمعیتی پایین بوده و این موضوع مهمترین دلیل پایین بودن تلفات جانی و خسارتهای کم این زلزله بوده است.

وی پیش بینی کرد: برای این زلزله بزرگ معمولا پس لرزهای زیادی را متصور هستیم؛ چرا که زلزله های بزرگ معمولا تا دو ماه پس لرزه را در منطقه ایجاد خواهند کرد که مردم باید هوشیار باشند.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه زلزله ای با این بزرگی و گستردگی قابل تصور نبود، گفت:  در منطقه غربی کشور با توجه به چنین رخدادهایی متوجه نکته مهمی شدیم که باید در لرزه خیزی منطقه غرب کشور بازنگری جدی صورت گیرد.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۸۲۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمایل عجیب و تمام نشدنی زمین خواران به محدوده جنوبی تهران | مبارزه با ساخت و ساز غیرمجاز ادامه دارد

به گزارش همشهری آنلاین، علی اکبر فسایی با بیان این که در دوره کنونی مدیریت شهری یعنی از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تا امروز، میزان جلوگیری از ساخت‌وساز و تخریب سازه‌های غیرقانونی احداث‌شده در حریم شهر تهران، معادل ۱.۵ برابر ۱۰ سال قبل از آن بوده است، عنوان کرد: در ۱۸ ماه ابتدایی دوره ششم مدیریت شهری تهران یعنی در نیمه دوم ۱۴۰۰ و در طول سال ۱۴۰۲، میزان برخوردها با ساخت‌وساز غیرمجاز در حریم پایتخت نسبت به سال‌های پیش از آن به‌شدت افزایش پیدا کرد، زیرا تلاش و سختگیری شهرداری در این زمینه بسیار بیشتر شد. همین مساله باعث شد که متخلفان متوجه شوند که در دوره کنونی مدیریت شهری نمی‌توانند به‌راحتی دست به تخلف بزنند، زیرا این کار برایشان هزینه مضاعفی به همراه خواهد داشت.

مدیرکل حریم شهر تهران ادامه داد: افزایش هزینه ارتکاب به تخلف ساخت‌وساز غیرقانونی در حریم پایتخت باعث شد که میل به انجام این تخلف در میان سودجویان کاهش یابد و به همین دلیل در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ شاهد کمتر شدن ارتکاب به تخلف و در نتیجه، کاهش میزان برخورد با تخلفات مربوطه در حریم شهر تهران بودیم؛ به نحوی که آمار ساخت‌وساز غیرمجاز در حریم پایتخت از ۸ هزار و ۶۳ مورد در سال ۱۴۰۱ به ۳ هزار و ۴۴۴ مورد در سال ۱۴۰۲ کاهش یافت. این در حالی است که در سال گذشته نیز مانند ۱۸ ماه نخست دوره کنونی مدیریت شهری، به‌شدت جلوی ارتکاب به تخلف ساخت‌وساز غیرمجاز در حریم شهر تهران را گرفتیم و سختگیری ما در این زمینه همچنان ادامه دارد.

او افزود: میل به تخلف ساخت‌وساز غیرقانونی در حریم تهران بیشتر مربوط به مناطق جنوب و جنوب غرب پایتخت است که البته ریشه این تخلفات عمدتا به وجود تداخلات مرزی بین تهران و شهرهای اطراف آن و تعارضات مربوط به اعمال مدیریت چندگانه بر بخش‌هایی از حریم پایتخت بازمی‌گشت، اما با ابلاغ طرح راهبردی حریم شهر تهران توسط استانداری، خوشبختانه این تعارضات برطرف شده و احتمال سوءاستفاده از قانون برای ساخت‌وساز در اطراف پایتخت توسط برخی سودجویان نیز کاهش یافته است.

کد خبر 847510 منبع: خبرگزاری شهر برچسب‌ها شهرداری سازمان نوسازی شهر تهران حریم شهر

دیگر خبرها

  • تمایل عجیب و تمام نشدنی زمین خواران به محدوده جنوبی تهران | مبارزه با ساخت و ساز غیرمجاز ادامه دارد
  • (ویدئو) وضعیت عجیب این خودرو در لحظه وقوع زلزله
  • وضعیت عجیب این خودرو در لحظه وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری ژاپن | ویدئو
  • زلزله ۶.۹ ریشتری ژاپن را لرزاند
  • زلزله شدید ۶.۹ ریشتری این کشور را لرزاند
  • وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری در ژاپن
  • چالوس دوبار لرزید
  • ثبت ۵ زمین‌لرزه در خوی طی هفته گذشته
  • ثبت ۵ زمینلرزه در خوی طی هفته گذشته
  • زلزله ۳.۱ ریشتری حوالی ازگله در استان کرمانشاه را لرزاند