Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@22:59:45 GMT

اندومتريوز چيست؟ + راههاي تشخيص

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۸۲۴۳۴

اندومتريوز چيست؟ + راههاي تشخيص

خبرگزاري آريا -

اندومتريوز را به هيچ وجه با سونوگرافي يا عکس هاي متفاوتي که از طريق راديولوژي انجام مي شود
شايد باور عمومي به دردهاي شديد و طولاني مدت در دوران قاعدگي، توصيه مي کند که مدارا کنيد اما علم پزشکي مي گويد اگر دردهاي شما بعد از 48 ساعت يا سه روز و با مسکن هاي معمولي بهبود پيدا نکرد به اين موضوع بي تفاوت نباشيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با معصومه بختياري، متخصص زنان و زايمان پرنالوژيست در اين زمينه گفتگو کرده ايم.
دردهاي طبيعي و دردهاي خطرناک
دردهاي قاعدگي در حد متعادل طبيعي است که به دليل ترشح موادي به اسم پروستاگلندين در اين دوران رخ مي دهد چون رحم نياز به انقباض هايي دارد که خون قاعدگي خارج شود، پروستاگلندين ترشح و منجر به انقباض هاي رحمي مي شود که درد را به دنبال دارد. اين درد ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. گاهي اوقات مي بينيد در بعضي افراد خيلي خفيف است و در حدي که با استراحت بهتر مي شوند و نيازي به مصرف دارو نيست.
بعضي از خانم ها هم تا 48 ساعت يا سه روز اول به تناوب نياز به مصرف مسکن در حد محدود دارند. اينها را دردهاي طبيعي در نظر مي گيريم اما دردي که شدت آن زياد باشد، مسکن هاي معمولي مثل «مفناميک اسيد»، «ژلوفن» و ... جوابگوي آن نباشد و بيش از سه روز طول بکشد، مثلا در تمام دوران قاعدگي، ممکن است ناشي از اختلال هايي به نام «آندومتريوز» باشد که براي تشخيص آن بايد «لاپاروسکوپي» انجام داد. اگر اندومتريوز وجود داشته باشد نه تنها با لاپاروسکوپي تشخيص داده مي شود بلکه حين اين کار، مي توان اندومتريوز را تا حدودي درمان هم کنند.
دلايل تشديد درد
هنوز در رابطه با اندومتريوز مسائل ناشناخته زيادي وجود دارد. نظريه اي که در حال حاضر مطرح شده هماني است که در قسمت قبل توضيح دادم اما ممکن است اختلال هايي به صورت مادرزادي يا ژنتيکي وجود داشته باشد که در برخي خانم ها اين حالت ديده مي شود. بنابراين دلايل اصلي مي تواند در اثر ژنتيک يا برگشت خون قاعدگي باشد اما اين موضوع که چطور اين سلول ها به خارج از حفره رحم راه پيدا مي کنند، هنوز يک موضوع ناشناخته است.
اندومتريوز چيست؟
رحم داراي يک پوشش داخلي است که بعد از آن عضلات و در لايه سوم، پوشش خارجي رحم قرار دارد که اندومتر ناميده مي شود. هر ماه حين قاعدگي ريزش مي کند و بعد از اينکه قاعدگي تمام مي شود، سلول ها رشد مي کنند و بار ديگر پوشش داخلي را مي سازند اما عضلات يا پوشش بيروني رحم هيچ تغييري نمي کنند. تنها اندومتر است که اين خاصيت را دارد که در سيکل قاعدگي ريزش کند و دوباره ساخته مي شود. اگر سلول هاي پوشش داخلي، به نوعي به خارج از رحم راه پيدا کنند، ممکن است از طريق برگشت خون قاعدگي از طريق لوله هاي رحمي به داخل لگن يا در اثر جراحي حين سزارين سلول ها به بيرون از رحم منتقل شوند. در اين موارد سلول ها در محيطي خارج از حفره داخلي رحم کاشته مي شوند که به آن اندومتريوز مي گويند. وقتي اين سلول ها در اطراف رحم، لوله ها، تخمدان ها، مثانه يا انتهاي روده بزرگ کاشته شوند، منجر به دردهاي زياد دوران قاعدگي مي شوند.
راه هاي تشخيص
اندومتريوز را به هيچ وجه با سونوگرافي يا عکس هاي متفاوتي که از طريق راديولوژي انجام مي شود، نمي توان تشخيص داد. تنها راه تشخيص آن لاپاراروسکوپي و ديدن مستقيم نقاط اندومتريوز در داخل لگن يا اطراف تخمدان هاست. گاهي اوقات برخي زنان دچار نازايي هستند، اندومتريوز چسبندگي هايي را در اطراف لوله ها و تخمدان هاي شان ايجاد کرده است که منجر به نازايي شده و اين افراد با تشخيص نازايي، لاپارسکوپي مي شوند و آن وقت است که اندومتريوز در آنها تشخيص داده مي شود.
باز هم تاکيد مي کنم به غير از لاپارسکوپي روش تشخيص قطعي ديگري وجود ندارد. دردهاي شديد غيرمعمول يا افرادي که نازايي دارند، پزشک را مشکوک به وجود اين بيماري مي کند. حين لاپاراسکوپي نيز مي توان با دستگاه «کوتر» نقاطي که در اثر سلولا هاي اندومتر چسبندگي پيدا کرده اند سوزاند و تا حدودي اندومتريوز را درمان کرد. اين دستگاه بافت ها را مي سوزاند و در جراحي هاي مختلف براي بند آوردن خونريزي ها هم استفاده مي شود. دستگاه کوتر مثل مداد يا سوزني است که با حرارت روي سلول ها قرار مي گيرد و آنها را مي سوزاند. بعد از اين کار، به بيمار داروهاي هورموني مي دهند تا سلول ها دوباره رشد نکنند و درمان بيمار کامل شود.
دردسر کيست هاي شکلاتي
اينها خود به خود از بين نمي روند. کيست هايي که در آنها مايع شفاف ديده مي شود، خود به خود يا با مصرف داروهاي جلوگيري از بارداري در صورتي که اندازه آنها خيلي بزرگ نباشد يعني زير 5 سانتي متر باشد، از بين مي روند اما اندومتريوما حتي اگر اندازه کوچکي هم داشته باشد، خود به خود از بين نمي رود و تا وقتي که درد يا مشکل نازايي براي مريض ايجاد نکرده باشند يا اندازه بزرگي نداشته باشند، اقدامي براي جراحي صورت نمي گيرد اما اگر ببينيم خانمي دردهاي زيادي دارد، کيست بزرگي دارد يا دچار ناباروري شده، کيست را با لاپارسکوپي يا جراحي باز از داخل تخمدان خارج مي کنيم.
کيست هاي شکلاتي
کيست هاي شکلاتي در واقع همان اندومتريوز منتهي در داخل تخمدان هستند؛ يعني داخل تخمدان، کيست هايي قرار دارد که داخل کيست ها خون مانده اي به رنگ قهوه اي وجود دارد و به آنها «اندومتريوما» گفته مي شود. در واقع آنها همان اندومتريوزي هستند که به صورت يک محيط پوشيده شده همچون کيست در داخل تخمدان به وجود مي آيند و چون اندومترها مثل دوران قاعدگي خونريزي ايجاد مي کنند، خون ها در داخل کيست جمع مي شود و وقتي در داخل کيست مي ماند به رنگ قهوه اي در مي آيد، در نتيجه به آن کيست شکلاتي مي گويند اما نام علمي آن اندومتريوما است.

هنوز در رابطه با اندومتريوز مسائل ناشناخته زيادي وجود دارد
درد مجردها و متاهل ها
مجرد يا متاهل بودن تفاوت زيادي ندارد اما با افزايش سن و ترشح مداوم سيکل به سيکل استروژن، اندومتريوز پيشرفت مي کند و تعداد سطح يا مقدار آن در سنين بالاتر علائم خود را نشان مي دهد. در بيشتر مواقع بعد از 20 سالگي اين علائم را مي بينيم و قبل از اين سن، کمتر شاهد نشانه هاي اندومتريوز هستيم.
فراگيري بيماري
اين بيماري شناخته شده است و در طب زنان يا مامايي يک بيماري شناخته شده در ميان زنان به شمار مي رود اما ميزان شيوع آن در جوامع مختلف و سنين مختلف، متفاوت است. به هر حال اندومتريوز يکي از مهم ترين علل دردهاي دوران قاعدگي است و درصد بالايي از ناباروري هاي ناشي از فاکتور زنانه به دليل اندومتريوز هستند.
توصيه هاي پيشگيرانه
پيشنهاد من اين است که زنان متاهل در هنگام قاعدگي مراقبت بيشتري از نظر بهداشتي انجام دهند. مقاربت در دوران قاعدگي نداشته باشند چون خود اين موضوع مي تواند عاملي باشد که خون قاعدگي از لوله ها وارد لگن شود اما بيشتر از اين نمي توان توصيه ديگري کرد چون موضوعي است که خود به خود در بدن به وجود مي آيد و زنان نمي توانند پيشگيري زيادي در اين باره انجام دهند. در حدي که زنان رعايت بهداشت را انجام دهند، چکاپ هاي مربوط به «پاپ اسمير» و مراقبت هاي زنان را انجام دهند، کفايت مي کند و بيش از اين کار ديگري از خود فرد بر نمي آيد.
لزوم معرفي «اندومتريوز» به زنان
حدود 176 ميليون زن در سراسر جهان و يک نفر از هر 10 زن در آمريکا از اندومتريوز رنج مي برند. بيماري که به گزارش بنياد «اندومتريوز آمريکا» بافت مشابه با پوشش رحم، خارج از رحم رشد مي کند؛ در نقاطي مثل حفره هاي لگن اما گاهي اوقات روي مثانه، روده، آپانديس و ساير قسمت هاي بدن نيز اين بافت ها به وجود مي آيد. اين موضوع مي تواند باعث دردهاي شديد در دوران قاعدگي، اختلالات روده اي و ادراري، حالت تهوع و استفراغ، خستگي مزمن، درد مفاصل، درد در هنگام رابطه جنسي و ناباروري را شود.
بر اساس آمار اين بنياد، بعضي از زنان تا قبل از تصميم به بارداري متوجه نمي شوند که اندومتريوز دارند. تقريبا 40-30 درصد زنان مبتلا به اندومتريوز با ناباروري مشکل دارند. با اين حال، مطالعات نشان داده است که پس از عمل جراحي براي درمان اندومتريوز، باروري ممکن است بهبود يابد. همچنين به گفته «هافينگتن پست» اندومتريوز در سراسر جهان به طور جدي شناسايي نشده، به عنوان مثال در استراليا نخستين باري که يک زن دردهاي دوران قاعدگي را تجربه مي کند، به طور متوسط هفت سال طول مي کشد تا اندومتريوز تشخيص داده شود.
اليزابت فرل، يک متخصص زنان نيز با بيان اين که در بسياري از موارد وقتي يک زن براي دردهاي عادت ماهانه به دکتر مراجعه مي کند، به او گفته مي شود که اين دردها طبيعي است و بايد با آنها کنار آمد. بنابراين اولين گام براي تشخيص اندومتريوز اين است که دردها را طبيعي ندانيم، به خصوص وقتي که دردها با روش هاي سنتي يا مسکن ها بهتر نمي شوند.
او توصيه کرده است که اگر زني به خاطر درد نتواند زندگي روزانه خود را مديريت کند، کيفيت زندگي اش کم شود، نتواند مطالعات خود را انجام دهد و حتي اگر به کار بپردازد اما بهره وري او پايين باشد، به حد کافي دليل دارد که بگويد: «بايد کاري انجام شود. من مي خواهم به کسي که متخصص اندومتريوز است، مراجعه کنم.» يکي ديگر از دلايلي که تشخيص اين بيماري را در زنان طولاني مي کند اين است که اندومتريوز در زنان مختلف، متفاوت است.
منبع: ماهنامه همشهري تندرستي/ برترين ها


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۸۲۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشخیص بدعت و انحرافات، ویژگی ممتاز یک معلم

امروز مصادف است با سالروز شهادت علامه بزرگوار مرحوم مطهری رضوان الله تعالی علیه که به عنوان روز معلم نامگذاری شده، بدین جهت چند جمله‌ای عرض می‌کنم.

اولاً باید یاد آن شهید بزرگوار همیشه زنده باشد. ارزش وجودی مرحوم مطهری(ره) در این بود که خطر انحرافات، بدعت‌ها و آسیب‌ها و حملاتی که به دین و اعتقادات مردم می‌شد را به موقع تشخیص داده و با آن مقابله می‌کرد و این ویژگی‌ ممتاز یک معلم است.

معلم حقیقی انسان که نظیر و مثلی ندارد خدای تبارک و تعالی است. این عنوان «علّم آدم الاسماء» و علم اسماء که خدای تبارک و تعالی به آدم تعلیم نمود، فقط این نبود که یک اسماء و حقایقی را به آدم نشان داده  باشد، بلکه راه سعادت و شقاوت و اسباب آن را نیز به او نمایانده است. با نگاهی مختصربه قرآن می‌بینیم اسباب سعادت و خوشبختی همین‌طور اسباب خسران و حتی خسران مبین، همه در قرآن بیان گردیده است.

یک معلم واقعی هم باید به این مرحله برسد و همه‌ همّ و تلاش ما و شما نیز باید همین باشد. در این‌صورت است که اطلاق معلم آن هم در حد یک موجبه‌ی جزئیه بر ما مفهوم پیدا می کند.

اگر امروز بخواهیم معلم نمونه قرن را معرفی کنیم باید امام خمینی(ره) را نام ببریم که چگونه بشر را متوجه خطرات جهانی‌ این قرن کرد. امام فقط با طاغوت ایران مقابله نکرد، امام فقط خطر پهلوی را در ایران تشخیص نداد که با آن مقابله کند، امام خطر استکبار جهانی را به بشریت گوشزد کرد و همه‌ مردم دنیا را متوجه این خطر بزرگ نمود و راه مقابله با آن را بیان کرد.

امام(ره) خطر اسرائیل و صهیونیزم را برای همه ادیان بیان کرد نه فقط برای اسلام. اسرائیل برای همه ادیان و همه کشورهای اسلامی خطرناک است. امام(ره) همه انسان‌ها و همه علما و دانشمندان مذاهب را به مقابله با خطر اسراییل دعوت نمود و این شاخص بزرگ یک معلم است.

می‌خواهم این نتیجه را بگیرم که  همه ما مخصوصاً در این زمان، باید مراقب دین و اعتقادات مردم از هجوم بدعت‌ها، خرافات و اشتباهاتی باشیم که عده‌ای بخواهند در دین داخل کنند. چنانچه یک مدرس و استاد حوزه به این مهم توجه داشته باشد او می‌شود معلم واقعی.

همه ما باید به این سمت برویم. گاهی که انسان در خلوت خودش محاسبه می‌کند که کجا وظیفه خودش را درست انجام داده و کجا انجام نداده؟ مشاهده می‌کند که در خیلی از جاها کوتاهی کرده است. باید کاملا مراقب انحرافات بود، متأسفانه در سیمای جمهوری اسلامی مباحثی در سی‌شب از ماه رمضان مطرح گردید که بسیاری از آنها بی‌اساس بود که اکنون من نمی‌خواهم به تفصیل  وارد این موضوع شوم. اینها را چه کسی باید دنبال کند و جواب بدهد، در آخر هم منتهی شد به یک اهانت بسیار شرم‌آور به ساحت مقدس رسول اکرم(ص) که انسان اگر از این جهالت و از این اهانت دِق کند و بمیرد حق دارد، ولی متأسفانه مطرح شد.

در این سخنرانی‌ها اگر کسی دقت کند گوینده ناخودآگاه به این نتیجه رسیده که دین در هیچ زمانی برای مردم پذیرش ندارد و اولیای دین نمی توانند مردم را جذب دین کنند. آیا این نتیجه با حقیقت دین سازگاری دارد؟ آیا این انحراف نیست؟ مسئولین صدا و سیما اشکالات علمی این مطالب را از حوزه و اندیشمندان مطالبه کنند و عده‌ای کارشناس دینی که لااقل بهره‌ای از اجتهاد دارند را بکار گیرند تا راجع به آن اظهار نظردقیق نمایند. حرف‌های مطرح در آن برنامه پر از اشکال علمی و التقاط و انحراف و تفسیر به رای است، انسان این درد را کجا ببرد؟

«‌هُدًی لِلْمُتَّقِینَ» را با اینکه آیات بعد آن«الَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِالْغَیبِ...» معنا کرده، معنا می‌کند به کسانی که حسود نیستند، ما به چه دلیلی از جیب خودمان، آیات قرآن و روایات را اینطور تخریب کرده و به ذهن جوانان و جامعه القا کنیم. در علم اصول و قواعد تفسیر واضح است که هر حدیثی که مشابهت لفظی با یک آیه دارد را نمی‌توان در تفسیر آن آیه قرار داد و اساساً حدیث را باید بر اساس ضوابط علم اصول تفسیر نمود در حالیکه در این سخنرانیها بدون توجه به این نکات صحبت شده است.

بنابراین حوزه‌ها باید بیدار باشند. بسیار مایه تأسف است که انسان ببیند یک مسائل انحرافی آن هم در مقدس‌ترین زمان‌ها از سیمای جمهوری اسلامی پخش می‌شود و متأسفانه در حوزه علمیه احدی به آن پاسخ نمی‌دهد. چرا؟ ما همه دلسوز انقلابیم، پوست و خون و رگ‌مان انقلاب است ولی این انقلاب را ما برای اسلام و احیای مکتب امام صادق(ع) می‌خواهیم. منِ طلبه حق ندارم از جیب خودم مطلبی را مطرح کنم که نه اساس دارد نه دلیل. این دردی است که امروز وجود دارد.

روز معلم نه فقط روز تجلیل از مرحوم علامه مطهری(ره)؛ بلکه باید تجلیل از همه اساتید و فقها و حکما و مفسران  حاضر و درگذشته باشد. کار یک معلم از کار یک طبیب به‌مراتب مهم‌تر و بزرگتر است. آیا روایت «ابٌ علّمک» را به صرف اینکه کسی یک اصطلاحات و اقوالی را بلد باشد و برای شما ذکر کند می‌توان بر او تطبیق داد؟ یا ابٌ علّمک کسی است که موارد خطر را بشناسد و بفهمد و تعلیم دهد؟ وقتی انسان به صنف عالمان توجه ‌کند تنها صنفی که می‌تواند انحراف و بدعت‌ها را تشخیص دهد فقها هستند، چرا فرمودند «‌الفقهاء حصون الاسلام»؟ نگفتند حکما و مفسران. فقه در این روایت به معنای اعم نیست بلکه آنهایی است که آشنا با احکام دین، با حلال و حرام و ضوابط آن هستند که می‌توانند اسلام را حفظ کرده و حصن برای اسلام باشند. ما باید در این مسیر قرار گرفته و پیش رویم.

از این محبت و بزرگواری‌ای که آقایان در مقام تکریم از استاد نسبت به بنده فرمودند متشکرم. بحمدلله آقایان خود از اساتید هستند، من همیشه خدا را نسبت به این لطف و عنایتی که در کنار همه الطاف و نعمش فرموده شاکرم که در مجلس بحث ما عده‌ای قابل توجه حضور دارند که هر یک از اساتید دروس عالی حوزه و اهل دقت و نظر هستند.

دعا می‌کنم خداوند افق‌های بزرگ علمی را به روی همه ما باز کند، گاهی  فکر می‌کنم عمر تمام شد، چه چیز دست ما آمده؟ هیچی! از این صحبت‌ها و تعریف‌هایی هم که می‌شود فریب نباید خورد. اینها همه تخیل است و آدم خیال می‌کند، واقع این است که ما باید با دعا و تضرع، با نماز شب و توسل به ائمه(ع) از خدا بخواهیم وقتی از دنیا می‌رویم دستان ما از علم پر باشد، هر چه که علم انسان بیشتر باشد رتبه او در عالم قیامت و تقربش به خدا بالاتر است، اینکه در قیامت شأن عالم از شهید هم بالاتر است، وجهش همین است، ان شاء‌الله خداوند نصیب همه ما بفرماید.

دیگر خبرها

  • چرا رتیل‌ها مودار هستند؟
  • تولید میکروقطره‌هایی که برای تشخیص دقیق بیماری استفاده خواهند شد
  • راهکارهایی برای عقب انداختن یائسگی در طب سنتی + ویدئو
  • کلاهبرداری تتر چیست و چطور آن را تشخیص دهیم
  • اتمام رفع تداخلات اراضی در سیستان‌وبلوچستان
  • آن چه علم به تازگی درباره قاعدگی زنان کشف کرده است
  • تفاوت میلگرد A2 و A3 + نحوه تشخیص آن‌ها
  • این علائم هشداردهنده ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر است
  • کشف مهم محققان برای تشخیص سرطان | ویدئو
  • تشخیص بدعت و انحرافات، ویژگی ممتاز یک معلم