Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@02:31:23 GMT

علت لگدزدن جنين چيست؟

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۸۳۱۵۱

علت لگدزدن جنين چيست؟

خبرگزاري آريا -

جنين به محرک خارجي و غذا خوردن مادر واکنش نشان مي دهد
با بزرگ شدن جنين، او شروع به حرکت کردن مي کند. لگد زدن جنين در واقع حرکت جنين در داخل رحم است.
حس دست و پا زدن جنين مي تواند شگفت انگيزترين تجربه يک مادر باشد؛ اما آيا تا به حال درباره علت اين دست و پا زدن فکر کرده ايد؟
با بزرگ شدن جنين، او شروع به حرکت کردن مي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لگد زدن جنين در واقع حرکت جنين در داخل رحم است.
اگرچه به اين حرکت «لگد» اطلاق شده است، اما جنين تنها لگد نمي زند، بلکه حرکت هاي ديگري نيز انجام مي دهد، حرکت ديافراگم، سکسکه، حرکت دست، غلت زدن از يک طرف به طرف ديگر و... از جمله اين حرکات است که البته تمامي آنها توسط مادر احساس نمي شود.
در هفته هاي اولي که جنين با کشيدن بدن خود لگد مي زند، مادر تنها يک پرش در شکم حس مي کند.
مادرهايي که قبلا بچه دار شده اند، خيلي سريع تر و بهتر از مادراني که براي بار اول باردار شده اند، مي توانند لگد زدن جنين و تکان هاي جنين را احساس کنند.
مادرهاي لاغر نيز بيشتر و بهتر از مادران چاق اين حرکات و لگدزدن جنين را احساس مي کنند. اما اين حرکات چگونه هستند؟
لگد زدن جنين در واکنش به آنچه در محيط رخ مي دهد، انجام مي پذيرد
در رحم، جنين براي استراحت و حرکت بدنش را مي کشد، در نتيجه مادر احساس مي کند که جنين لگد مي زند. لگد زدن جنين قسمتي از رشد طبيعي جنين است.
جنين به محرک خارجي مانند صدا، نور و حتي غذا خوردن مادر نيز واکنش نشان مي دهد.
لگد ردن جنين پس از مصرف غذا
جنيني که به طور طبيعي روند رشد را طي مي کند، معمولا روزي 15 تا 20 بار لگد مي زند. اغلب پس از غذا خوردن يا در واکنش به صداي بلند، لگد مي زند.
جنين سالم روزي 15 تا 20 بار لگد مي زند و کم شدن اين ميزان مي تواند علامت کمبود تغذيه يا کاهش اکسيژن رساني به جنين باشد که اين وضعيت بايد بررسي شود
جنين در 9 هفتگي شروع به لگد زدن مي کند
در اين دوران، تنها با دستگاه هاي پزشکي مي توان اين لگدها را رديابي کرد. اما در 18 يا 19 هفتگي مادر قادر است حرکت ها را حس کند.
هر چند در اين دوران نيز برخي از مادران لگدزدن جنين را با نفخ يا پري شکم اشتباه مي گيرند. در کل در هفته بيست و چهارم، مادر لگدها را بيشتر حس مي کند.
در بارداري دوم، مادران مي توانند در هفته سيزدهم لگدزدن جنين را حس کنند.
حرکات جنين چگونه است؟
مادرها، حرکات جنين داخل رحم را به باز شدن پاپ کورن روي حرارت، ليز خوردن ماهي يا بال زدن پروانه تشبيه کرده اند.
ابتدا شايد اين حرکات و صداها را به غار و غور گرسنگي يا نفخ تعبير کنيد، اما به زودي متوجه مي شويد اين صداها و حرکات به طور منظم تکرار مي شوند و ناشي از حرکات دوست داشتني کودک است و مي توانيد تفاوت آنها را تشخيص دهيد.
اين گونه نشانه ها را بيشتر هنگامي که نشسته يا دراز کشيده ايد، احساس خواهيد کرد.
هر چند وقت يک بار اين حرکات انجام مي شوند؟
فاصله ميان نخستين لگدهاي جنين زياد است، به طور مثال، امروز چندين حرکت او را حس مي کنيد و فردا ديگر هيچ خبري نيست. البته جنين به طور مرتب در حال حرکت و لگد زدن است، اما برخي از آنها ضعيف و آرام است و مادر نمي تواند آنها را احساس کند.
اما در سه ماهه دوم، قدرت لگدزدن جنين زياد مي شود و مادر به خوبي همه آنها را احساس مي کند.
اگر با مادر باردار ديگري صحبت کرديد و حرکات فرزندانتان با هم فرق داشت، به هيچ وجه نگران نشويد. هر کودکي الگوي رفتاري خود را دارد. جنين ها مانند هم حرکت نمي کنند. اگر حرکات او کمتر از حد طبيعي نباشد، تفاوت آن با ديگران مساله مهمي نيست.
آيا بايد روند لگدهاي جنين را پيگيري و ثبت کنم؟
هنگام لگدزدن جنين به آن توجه داشته باشيد و اگر تعداد آن کاهش پيدا کرد حتما با پزشک خود در ميان بگذاريد.کم شدن حرکات جنين در رحم مي تواند نشانه مشکلي باشد.
در سه ماهه سوم، شايد پزشک از شما بخواهد در طول روز تعداد حرکات و لگدهاي کودک خود را بشماريد. براي اين منظور روش هاي مختلفي وجود دارد. براي دانستن آنها از پزشک بخواهيد به طور دقيق چند روش را توضيح دهد.
يکي از رايج ترين روش ها اين است که يک ساعت از روز را که اصولا جنين حرکت مي کند، انتخاب کنيد. (بهتر است براي مقايسه، هر روز در همان ساعت و حوالي آن لگدهاي جنين را شمارش کنيد). بنشينيد يا دراز بکشيد سعي کنيد حواستان به جنين باشد. زمان بگيريد تا ببينيد چقدر طول مي کشد تا 10 ضربه مختلف– لگد، مشت يا حرکت کلي بدن - را تشخيص دهيد. اگر در طول دو ساعت، 10 ضربه را احساس نکرديد، با پزشک خود تماس بگيريد.
کاهش پيدا کردن لگدها مي تواند نشانه يک مشکل باشد
جنين سالم روزي 15 تا 20 بار لگد مي زند و کم شدن اين ميزان مي تواند علامت کمبود تغذيه يا کاهش اکسيژن رساني به جنين باشد که اين وضعيت بايد بررسي شود.
در برخي موارد براي پيشگيري از خطر، لازم است جنين را هرچه زودتر به دنيا آورد.
کم بودن لگدزدن جنين به معني شخصيت آرام جنين نيست، بلکه علامت کمک خواستن از سوي جنين است.
حرکت نکردن جنين به مدت يک ساعت پس از غذا خوردن مادر، جاي نگراني دارد. در برخي موارد افت قند خون باعث کند شدن حرکت جنين مي شود.
کاهش لگدزدن جنين در برخي موارد جاي نگراني ندارد
گاهي به مدت 20 تا 50 دقيقه جنين در حال استراحت است و حرکت نمي کند و در هفته 36 بارداري، به علت کمبود جا در رحم جنين کمتر حرکت مي کند.
منابع:
روزنامه خراسان
تبيان


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۸۳۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر مستقیم میکروپلاستیک‌ها بر تغییر هورمون و جنسیت جنین

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، علی کرمی فوق تخصص مهندسی ژنتیک در خصوص تأثیرات میکروپلاستیک‌ها در سلامتی انسان، بیان کرد: متأسفانه نتایج تحقیقات بیانگر وجود میکروپلاستیک‌ها در تمام بافت بدن انسان‌ها از جمله خون، کبد، کلیه، ادرار، دستگاه گوارش و از همه دردناک‌تر در جنین است و علاوه بر تأثیر در اختلالات هورمونی وارد یک عرصه بسیار خطرناکی همچون تغییر جنسیت، نازایی و تغییر هورمون‌ها شده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین میکروپلاستیک‌ها در بروز سرطان‌ها، سندروم‌های متابولیک و اختلال در حوزه میکروبیوم معده اثرگذارند که تأثیرات جبران ناپذیری بر دستگاه گوارش و اختلال در تمام نواحی بدن دارند.

کرمی گفت: به واسطه استفاده گسترده کشاورزان از پلاستیک این میکروپلاستیک‌ها به چرخه غذایی وارد شده و باید اقدامات مؤثری در این خصوص صورت گیرد که در صورت عدم به‌کارگیری اقدامات لازم نسل آینده با بحران‌های همچون نازایی و انواع سرطان‌ها رو به رو خواهند شد.

وی با اشاره به ظرفیت صدا و سیما در راستای اطلاع رسانی گسترده، بیان کرد: رسانه‌ها به عنوان مرجع فرهنگ سازی و اشاعه خبر توانایی اطلاع رسانی برای تمامی اقشار به خصوص کشاورزان و همگام سازی مردم را جهت کاهش یا حذف پلاستیک را دارند.

کرمی با اشاره به اقدام مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و چند نهاد دولتی و اقتصادی دیگر در خصوص کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی تصریح کرد: این حرکت خوب و تأثیرگذار است اما باید ادامه دار باشد و به لحاظ قانونی دارای پشتوانه باشد تا بتوان به هدف کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی نزدیک تر شد.

کد خبر 6094500

دیگر خبرها

  • تاثیر مستقیم میکروپلاستیک‌ها بر تغییر هورمون و جنسیت جنین
  • یک مرکز غیرمجاز درمانی و سقط جنین در یزد پلمب شد
  • پلمب یک مرکز غیرمجاز درمانی و سقط‌ جنین در یزد
  • پلمب یک مرکز غیرمجاز درمانی و سقط جنین در یزد
  • حرکات اصلاحی و ورزشی چطور به بهبود مشکلات جسمانی کمک می‌کند؟
  • زنگ خطر سقط جنین در جامعه
  • حرکات نمایشی مارکوس تورام با توپ در جشن قهرمانی اینتر / فیلم
  • برای بارداری در سن بالا باید این چکاپ ها را انجام دهید + فیلم
  • فتوای رهبر انقلاب درباره مصرف داروی سقط جنین با احتمال بارداری و استشمام بوی خوش در اعتکاف
  • آشنایی با روش میکرواینجکشن در لقاح مصنوعی