Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-04@08:58:50 GMT

بالاخره چشم سعدی به حوض ماهی روشن شد

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۸۳۵۳۱

استان‌ها > فارس - «خبرجنوب» نوشت: نزدیک به یک هزار و 600 متر از قنات سعدی کف شکنی و لایروبی شد و بالاخره از امروز آب در نیمی از این قنات تاریخی و حوض ماهی سعدی جریان یافت.

مجتبی زحمتکش مجري احيا و بازسازي قنات سعدي با بیان اینکه طول قنات سعدی به بیش از 3 کیلومتر می رسد،افزود: در حال حاضر کف شکنی و احیای یک هزار و 467 متر از این قنات به پایان رسیده و از امروز نیز آب به این قنات جاری می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


زحمتکش گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته هم اکنون دو لیتر بر ثانیه آب در قنات سعدی جاری می شود.
مجري احيا و بازسازي قنات سعدي با بیان اینکه حدود یک ماه قبل قول دادیم که این قنات تاریخی احیا خواهد شد وهم اکنون این وعده محقق شده، تاکید کرد: گردشگران از امروز می توانند حوض ماهی سعدی را پر آب و با ماهی هایش ببینند .
وی در ادامه این گفت وگو با تاكيد بر اينكه عمق مادرچاه قنات سعدی به 70 متر مي رسد و در حال حاضر پرآب است، افزود: برخی معتقد بودند که قنات خشک شده است اما ما ثابت کردیم که این قنات همچنان زنده و پر آب است و تنها به لایروبی و مرمت و احیای دوباره نیاز داشت.
به گفته زحمتکش قنات سعدي در دورههاي مختلف تاريخي همواره احيا و كف شكني شده است به طوری که عمق مادر چاه آن زمانی 10 متر بوده و هم اینک به 70 تا 80 متر رسیده است.
وي با بيان اينكه در حال حاضر كف كانالهاي قنات حدود 80 سانتيمتر پائينتر رفته است، گفت:اتمام طرح لایروبی قنات سعدی به 600 ميليون نیاز دارد و تاكنون نيز بيش از 200 ميليون تومان صرف احيا، بازسازي و مرمت قنات شده است.
اين كارشناس احيا و مرمت قنوات و سازه هاي آبي زيرزميني با اشاره به اينكه پرونده ثبت ملي قنات سعدي در حال تکمیل است ، گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته به زودي اين اثر تاريخي شيراز در فهرست ملي جاي خواهد گرفت و در تلاشيم كه قنات سعدي نيز به پرونده 11 قنات ايراني كه در فهرست جهاني به ثبت رسيده است، ملحق شود .
این کارشناس با تاكيد بر اینکه قنات سعدي يكي از باارزش ترين قنات هاي ايراني است كه بايد حفظ شود، افزود: صرف نظر از تاریخی بودن، این اثردر حال حاضر یک جاذبه گردشگری محسوب
می شود که در هیچ کجای دنیا وجود ندارد و با ید حفظ شود.
زحمتکش در خصوص برگشت ماهی ها به حوض ماهی نیز گفت: در سرچشمه بالادستي اين حوض (قنات)، ماهي وجود دارد و از سويي هم تعدادي از اين ماهيها در حوضچه اي نگهداري مي شوند كه با آبگیری دوباره حوض ماهي ها نيز به اين محل اضافه مي شوند.
بنا بر این گزارش از سال 90 قنات سعدی با كاهش آب مواجه شد و در همان سال و سال هاي 94 و 95 فعاليتهاي مرمتي و لايروبي قنات آغاز گردید ، اما طي 15 ماه اخير اين اقدامات به صورت جدي تر دنبال شد به طوري كه در حال حاضر شاهد جریان آب در نیمی از مسیر قنات هستیم و به گفته کارشناسان تا 6 ماه آينده قنات به طور كامل احيا
مي شود.
گفتنی است طول قنات سعدي به 3 كيلومتر مي رسد. قنات سعدي دويست و سي و ششمين قنات ايران است كه به زودي احيا خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما قنات سعدي يكي از آثار تاريخي و فرهنگي شيراز است كه قدمتش به بيش از هزار سال مي رسد و سرچشمه آن از كوه بمو آغاز
مي شود .
قنات سعدي صرف نظر از اينكه آب شرب منطقه را تامين مي كرده جزو آبهاي مقدس ايرانيان نيز به شمار مي رفته و رسم كهن در منطقه را رقم زده است. رسمي كه طبق اسناد تاريخي بيش از 500 سال است در آخرين سه شنبه سال در حوض ماهي سعدي اجرا مي شده و در حال حاضر نيز با كمي تغيير در اين محل برگزار مي شود.
در عمق 10 مترى صحن آرامگاه سعدی، قناتى جریان دارد که آب آن به درون حوضى می ریزد این حوض که به حوض ماهى یا حوض سعدی معروف است، یکی از جاذبه های گردشگری فارس محسوب می شود به طوری که هر گردشگری که به آرامگاه سعدی می آید و بر سر مزار وی فاتحه ای می خواند از حوض سعدی نیز دیدن می کند و بنا بر رسمی کهن نیت کرده و سکه ای درون آب می اندازد تا حاجتش برآورده شود.
این حوض در سمت چپ آرامگاه واقع شده و در داخل به شکل هشت ضلعى است که به وسیله 28 پله به صحن آرامگاه متصل مى‏شود.
امروزه هنوز مردم منطقه بر این باورند و در حوض ماهی سکه می اندازند تا آرزوهایشان برآورده شود.

 

46

کلید واژه‌ها : استان فارس -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۸۳۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیا ۱۶ واحد تولیدی و صنعتی در استان اردبیل

مسعود ایرانی بیان کرد: در این راستا نسبت به برگزاری ۳۶ نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و ۱۸۵ نشست تخصصی کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در سال گذشته اقدام گردید و واحد‌هایی احیا شده با سرمایه‌گذاری افزون بر ۲ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال برای ۱۶۱ نفر فرصت اشتغال دوباره ایجاد کردند.

او افزود: همچنین با اقدام‌های صورت گرفته در سال گذشته ۳۱۱ فقره مجوز تاسیس با سرمایه‌گذاری حدود ۱۷۴ هزار و ۳۰۶ میلیارد ریال صادر شد که دارای ظرفیت اشتغال‌زایی برای ۶ هزار و ۴۳۸ نفر در استان اردبیل بود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با اشاره به تولید ۱۲۰ میلیون دلار کالا‌های جایگزین واردات اظهار کرد: برای کمک به رونق تولید نیز بیش از ۱۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات نیز از محل تبصره ۱۸ و منابع داخلی بانک‌های عامل تسهیلات پرداخت شد.

ایرانی با اشاره به ارایه ۴۳۰ مورد مشاوره سرمایه‌گذاری در سال گذشته اضافه کرد: همچنین در راستای رونق تولید ۷۰ فقره معرفی‌نامه پرداخت تسهیلات برای طرح‌های در حال احداث در استان اردبیل ارایه گردید.

در حال حاضر در مجموع افزون بر یک هزار و ۱۲۴ واحد صنعتی، بیش از ۲۰۰ واحد معدنی و نزدیک به ۶۰ هزار واحد صنفی تولیدی، توزیعی و خدماتی دارای پروانه بهره‌برداری در اردبیل فعال هستند.

استان اردبیل با جمعیت افزون بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در شمال‌غربی ایران همجوار با استان‌های آذربایجان‌شرقی، گیلان، زنجان و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • احیا ۱۶ واحد تولیدی و صنعتی در استان اردبیل
  • معرفی شرکت احیا استیل فولاد بافت
  • تولید سوسیس و کالباس از گوشت ماهی
  • بالاخره دل یوفا برای نیمکت‌نشین‌ها سوخت!
  • (ویدئو) مرگ صد‌ها هزار ماهی بر اثر گرما در ویتنام
  • راز لگد تاریخی آقای مو طلایی بالاخره فاش شد!
  • ترکیه بالاخره تمامی روابط تجاری خود با اسرائیل را قطع کرد
  • بهره برداری از ۳۴۸ رشته قنات در استان قزوین
  • احیای ۲۶رشته قنات توسط بسیج سازندگی قزوین
  • احیا و مرمت قنات مدوئیه